Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
snask på negativet
Fra : Jørgen Angel

Dato : 17-10-01 15:50

På et 32 år gammelt s/h negativ sidder der noget snask. Det har en svag
brun/gul tone og ligner en dråbe der er tørret ind, så det er givet
noget kemi - fremkalder eller fixer. Men det sidder på emulsionssiden,
så det er jo ikke noget man sådan eksperimenterer med. Er der nogle
kloge folk med et godt råd?
Jeg har hørt, at man ikke renser negativer bare med vand, men med fixer.
Umiddelbart ville jeg bare skylle det i vand og tørre med en hårtørrer.
Hårtørreren var jo redskabet i gamle dage når negativerne skulle være
tørre i en ruf (med risiko for støv, krakeleringer mv.
Det skal lige nævnes, at negativet er det sidste på en strimmel med 5
negativer.

Jørgen

Fra : Leif Elsborg

Dato : 17-10-01 19:53

Jeg ville scanne det på en computer og så ellers fjerne "snasket" via
paintshop, photoshop eller lignende

Med venlig hilsen

Leif Elsborg

E-mail: Leif_elsborg@mail.tele.dk
Web: www.elsborg1.dk

Jørgen Angel <angel@inet.uni2.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f1fler.1amxx491pok2xmN%angel@inet.uni2.dk...

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-10-01 12:54

Leif Elsborg <leif_elsborg@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg ville scanne det på en computer og så ellers fjerne "snasket" via
> paintshop, photoshop eller lignende

Det hjælper ikke så meget når det er en rigtig, gammeldags forstørrelse
der skal bruges.

Fra : Arneche Photo Design

Dato : 17-10-01 21:27

Hej

Du skyller den bare i 20 grader varmt vand, afstryger negativet mellem et
par fingre, hænger den til tørre.

Det er det eneste du sådan set kan gøre, men det kan måske også hjælpe en
del.

Men det hjælper ikke at fixe det, kun hvis der er et slør i billedet, tegn
på at det ikke er blevet ordentlig fixet, men det er ikke engang sikkert at
du kan afhjælpe det så mange år efter.

For når man fremkalder en film, derefter giver den stopbad, og til slut
fixer filmen for at billedet skal blive der og skal kunne tåle dagslys, er
der som regel ikke mere at gøre på den front.

Men prøv at skylle det i et kar med 20 grader varmt vand.

--
Med venlig hilsen / Best regards

Arneche Photo Design

Fra : Jørgen Angel

Dato : 18-10-01 12:54

Arneche Photo Design <arneche@email.dk> wrote:

> Men prøv at skylle det i et kar med 20 grader varmt vand.

Tak for forslaget. Det var det jeg umiddelbart havde tænkt mig.
Jeg kan se, at alle 7 strimler nok ville vinde ved en skylning. Prøver
at få Black&White til at gøre det - mod betaling selvfølgelig. Ellers
prøver jeg selv med de 20 grader.