VADERS
Fra : kasper

Dato : 09-12-00 19:31

Jeg Tænkte om der var nogle af jer der kunne komme med et godt råd om
vaders!
hvilke er de bedste?
hvor får jeg dem og hvis jeg nu ikke er så stor kan de fås i en lille
størrelse?

På forhånd tak

MHV kasper

Fra : Bo Nordahl Pedersen

Dato : 09-12-00 21:55

Hej Kasper o.a.

Waders størrelse hænger for langt de fleste fabrikaters vedkommende ret
snævert sammen med sko størrelsen, sådan at forstå at wade buksen er
lavet til at passe ”de fleste personer med denne skostørrelse” – efter
wadersfabrikantens mening. Det gør at waders i almindelighed passer de
fleste forholdsvis dårligt (dette er i hvert fald min personlige
erfaring). Undtagelser fra dette er såkaldte strømpewaders, hvor wadersne
er strømpebukser til hvilke man har separate støvler. Dette er den
dyreste form for waders.
Ellers er der basalt set fire forskellige slags waders, nemlig: PVC,
Nylon, Neopren og membran waders. Det billigste er PVC og nylon med
priser fra 200 – 500 kr. fordelen ved dem er prisen og deres holdbarhed,
derudover er PVC waders lette at reparere (man bruger cykellapper og
vulkaniseringsvæske, man kan hos velassorterede cykelhandlere få ”klip
selv lapper” som er ypperlige til formålet) nylon er lettere end PVC og
der er oftere et godt tilbud på dem. Disse to waders store ulempe er at
de er pi*** kolde, så når vandet er koldt er det ikke dem man skal ha'
på, med mindre man også er indstillet på at investere i fiberpels.
Neopren waders ligger i prislejet 450 – 3000+ og er den mest almindelige
type idet de er varme. Hvilket faktisk hele året er en fordel når man
vadefisker på kysten ulempen er deres høje pris. Membran waders fordel er
at de er svedtransporterende så man ikke bliver klam af kondens sved og
kommer til at lugte surt, prisen er fra 1000 og opefter, ellers er de
lige så kolde som PVC/nylon waders.
Der er som førnævnt to slags støvler til waders, nemlig løse og
fastmonterede, løse er dyrere og slider på wadersne, men tilgengæld er
ens fodfæste sikrere. Der er to slags såler nemlig filt og gummi, man
står meget bedre fast på filtsåler end på gummi, men de slides hurtigere.
Hvis du er i voksealderen vil jeg råde dig til at vælge billige
nylonwaders og købe et par løse isbrodder til at sætte uden på støvlerne
(30 til 130 kr. for samme billige mærke – se dig godt for, jeg købte
iøvrigt mine på apoteket af alle steder...)
Er din skostørrelse ved at finde et roligt leje, så vil jeg ubetinget
anbefale neopren med fastmonterede støvler med filtsåler.
Uanset hvad, gælder det at købe sine waders et nummer eller to for store
så man har plads til et par varme sokker.
Waders køber du enten i fiskegrejsforretninger, sportsforretninger eller
nogle gange i supermarkeder (Aldi havde for noget tid siden noget der
lignede et godt tilbud). Gode steder at købe waders i København er enten
i grejbutikken ude ved Damhussøen (ved Tivoliet) eller evt. inde på H.C.
Ørtedsvej ved posthuset. Små fødder er iøvrigt ofte lig et godt tilbud,
så shop rundt inden du evt. køber.
Vadestav (en stav der er tynget ned i enden så den synker) og vadebælte
(aflaster ryggen og hjælper med at holde wadersne tætte hvis du vælter i
bølgen blå) er også en god ide og kan med fordel laves selv.

Håber det hjalp!

V.H.
Bo

Den 09-12-00, 19:31:21, skrev "kasper" <kabonderup@hotmail.com> til emnet

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-12-00 22:35

Bo Nordahl Pedersen wrote:

> [...]
> fleste forholdsvis dårligt (dette er i hvert fald min personlige

Med neopren vaders er det extremt vigtigt, at de købes så store, at de
sidder løst, hvis de er for stramme, så strækker man gummien, det giver
en hård belastning af syningerne/svejsningerne.

Når man står i forretningen og prøver, så har man sjællendt så meget tøj
på, som man har på, på en kold vinterdag.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen