Gruppens fundats
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-12-00 15:11

Fundats for news:dk.fritid.lystfiskeri

Der har på det seneste været en stigende mængde off-topic- indlæg og
debat, her i news:dk.fritid.lystfiskeri - og der er også kommet en del
nye brugere til, som måske ikke kender de spilleregler vi i fælleskab
har aftalt for brugen af gruppen.

Derfor poster jeg gruppens fundats, som kan findes på http://www.usenet.dk

Enhver diskution omkring gruppens fundats og netetikette er off-topic i
denne gruppe, så jeg har sat FUT til news:dk.admin - hvor det er
on-topic, at debattere hvad grupperne bør og skal bruges til.

------------------ news:dk.fritid.lystfiskeri ------------------

Gruppenavn

dk.fritid.lystfiskeri

Beskrivelse

On-line konference for lystfiskere

Fundats

Formålet med gruppen er diskussion og orientering vedrørende ethvert
emne indenfor lystfiskeri såsom:

Gode historier og udveksling af erfaringer. Orientering om fiskevande i
Danmark og andre lande. Off-line fisketure. Erfaring med nyt fiskegrej.
Fangstrapporter. Gode råd og hjælp til nybegyndere. Diskussion af
vandmiljø og lignende.

1. Det er tilladt at poste informative opslag om lystfiskerrelaterede
ikke-kommercielle emner og tiltag, eksempelvis kommende arrangementer og
artikler. Opslag der indeholder en URL til egen adresse skal angives med
[opslag] i sub. linjen. Opslag bør principielt lægge op til debat om de
emner opslaget henviser til, og må ikke gentages i sin oprindelige form,
eller med samme indhold/emne. Opslag, der kun som sit eneste formål,
henviser til egen hjemmeside er ikke tilladt.

2. Den samme juridisk person/organisation/kreds må kun have 1 (skriver
et) opslag pr. 3. uge, der indeholder en URL til egen adresse.

3. Opslag/indlæg må på ingen måde indeholde tilbud om køb/salg/bytte, og
må ikke på sin naturlige vej (URL) til den information/artikel opslaget
henviser til indeholde kommercielle reklame/salgstilbud.

4. Der søges oprettet en særlig (selvstændig) gruppe for opslag, når
trafikken af opslag skønnes at være tilstrækkeligt berettiget hertil.
Disse tillægsregler (1 - 3) vil herefter bortfalde.

Begrundelse: Dette forslag om tillæg til fundatsen for
dk.fritid.lystfiskeri er fremsat af flere grunde. Det skønnes at mange i
gruppen gerne ser informationer af foreslåede karakter og indhold.
Fundatsen er på det område ikke klar nok i sin nuværende form, hvilket
har givet anledning til meget uro i gruppen. Nogle har givet udtryk for,
at de ikke ønsker nogen form for opslag, andre det modsatte.

Forslaget tager sigte på at tilgodese begge lejre. Alle der gerne vil
viderebringe informationer der nødvendiggør en URL, skal anføre et
[opslag] i sub. linje. På samme måde kan alle, der ikke ønsker disse
informationer relativt let undgå dem.

Der lægges særlig vægt på, at gruppen forbliver et ikke-kommerciel
diskussionsforum for lystfiskeri i sin helhed. Dette bør dog ikke være
til hindring for, at "professionelle" også kan deltage i gruppens almene
liv inden for denne fundats formål og begrænsninger.

Moderering

Nej

Forslagsstiller

Henrik Egeberg Nielsen (oprindelig)

Forslagsstillere: (tillæg)
Brian Jensen <briannospamjensen@post12.tele.dk>
Erik Thorsen <thorsen@fiskeringen.dk>

Redigeret af: StyreGruppen
Sidst ændret: 20-2-2000

Niels Riis Ebbesen

Fra : holst

Dato : 11-12-00 18:48

Fint nok at poste gruppens fundats, Ebbe. Jeg kendte f.eks. intet til disse
regler, som i øvrigt lyder udmærkede!!
Men jeg er åbenbart ikke den eneste, for du overtræder loven hver eneste
gang du poster til NG:

> [...]

> 2. Den samme juridisk person/organisation/kreds må kun have 1 (skriver
> et) opslag pr. 3. uge, der indeholder en URL til egen adresse.

Hvis ovenstående regler gælder for denne newsgroup, hvorfor er det så lige,
at du gang på gang poster følgende:

> Niels Ebbesen free-lance grafik & webdesign
> http://www.niels-ebbesen.net - http://home3.inet.tele.dk/elgo
> http://www.photo-gallery.dk - http://www.byggekramboden.dk
> http://www.sump.dk - http://hjem.get2net.dk/classic-mac

Men med dit talent kan du jo sikkert også snørkle dig igennem denne
regel...det lyder jo til at du er rimelig skrap til at snøre lovgivningen!!

holst

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 11-12-00 20:51

"holst" <holst@nork.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men med dit talent kan du jo sikkert også snørkle dig igennem denne
> regel...det lyder jo til at du er rimelig skrap til at snøre

Måske forbi "signaturen" netop må bruges til reklame, morsomheder etc.
Faktisk til alt hvad hjertet begærer. Dog må dén højst være på 4 linier vist
nok med højst 76 tegn pr. linie.

Og så er vi sikkert mange, der ikke gider høre mere brok fra din side...

--
Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på: http://www.usenet.dk/netikette/

Fra : Erik Thorsen

Dato : 11-12-00 20:53

"holst" <holst@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Men med dit talent kan du jo sikkert også snørkle dig igennem denne
> regel...det lyder jo til at du er rimelig skrap til at snøre
lovgivningen!!

Fordi det står i hans signatur, hvor man på max 4 linjer må skrive, hvad man
har lyst til. Det er altså ikke Niels, der er off-topic men dig og nu også
mig.
hilsen erik thorsen

Fra : holst

Dato : 11-12-00 22:24

Erik Thorsen <thorsen@fiskeringen.dk> wrote in message

> [...]
man
> har lyst til. Det er altså ikke Niels, der er off-topic men dig og nu også

Er det rigtigt forstået at gruppens fundats ikke gælder i signaturen, og at
det er fuldt ud "lovligt" at reklamere for det man har lyst til i
denne?? -Så er det ligesom noget af gruppens fundats falder til jorden!
Om denne tråd er off-topic og hører hjemme et helt andet sted...det ved jeg
ikke, om du har ret i. Det er da ret vigtigt at få fastslået hvad der er
lovligt og ulovligt her i NG! Vi kan jo spørge Niels Ebbesen - han er
åbenbart gud på denne side!!

holst

Fra : N/A

Dato : 11-12-00 23:09

Fra : Brian Jensen

Dato : 11-12-00 23:09

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev:

>Jeg sætter FUT til news:dk.admin.netikette - det betyder, at der sat
>Follow Up To den nævnte gruppe, så svar på denne henstilling automatisk
>havner i den korrekte gruppe,

Hvis du vel at mærke husker at indsætte dk.admin.netikette i
Follow Up To feltet.

> hvis du ikke respekterer et FUT, så er der
>overhængende fare for, at der er nogen som klager til Internet leverandør...!

Når din FUT ikke er korrekt - næppe.

FUT til dk.admin.netikette (og den virker)
--
Mvh Brian Jensen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-12-00 23:17

holst wrote:

> ................... Det er da ret vigtigt at få fastslået hvad der er
> lovligt og ulovligt her i NG! Vi kan jo spørge Niels Ebbesen - han er
> åbenbart gud på denne side!!

Lige nu er dine indlæg meget off-topic, og dermed uønsket i.h.t.
gruppens fundats, hvis du ønsker at forsætte debatten for en uddybning
af emnet, så skal det foregå i news:dk.admin.netikette, hvor emnet er
on-topic - hvis du bare ønsker at kende de regler som dk.heirakiet
fugerer efter, så findes de på http://www.usenet.dk

Jeg sætter FUT til news:dk.admin.netikette - det betyder, at der sat
Follow Up To den nævnte gruppe, så svar på denne henstilling automatisk
havner i den korrekte gruppe, hvis du ikke respekterer et FUT, så er der
overhængende fare for, at der er nogen som klager til Internet leverandør...!

- amen.....

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Guster D

Dato : 12-12-00 09:47

> [...]
> havner i den korrekte gruppe, hvis du ikke respekterer et FUT, så er der
> overhængende fare for, at der er nogen som klager til Internet

Hvad er det for en Internet leverandør du snakker om? og Hvem vil klage?
Mener du at nogle vil klage til Worldonline, TeleDk osv.?
Så er det da heldigt at vi er nogle stykker som sidder på en LAN
forbindelse!

Lystfisker Guster D