Kan man skrive tekst drejet 90 grader
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-10-01 11:06

Jeg har en tabel, hvor jeg ønsker at overskrifterne skal stå på den anden
led, altså drejet 90 grader. Kan det lade sig gøre i Frontpage2000?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-01 16:05

Wed, 17 Oct 2001 12:05:31 +0200, skrev "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk>:

>Jeg har en tabel, hvor jeg ønsker at overskrifterne skal stå på den anden
>led, altså drejet 90 grader. Kan det lade sig gøre i Frontpage2000?

Det kan lade sig gøre (ikke direkte i FP), men vil kum virke i IE
5.5 og nyere.

Lav teksten som grafik istedet for, det er en meget bedre
løsning.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-10-01 16:09

> Det kan lade sig gøre (ikke direkte i FP), men vil kum virke i IE
> 5.5 og nyere.
Har du et bud på hvordan man gør det udenom FP?

> Lav teksten som grafik istedet for, det er en meget bedre
> løsning.
Jepper, men jeg skulle gerne automatisk hente teksten fra et andet program,
og kan derfor ikke så let lave det grafisk, så jeg ville gerne have et hint.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 18-10-01 22:30

Thu, 18 Oct 2001 16:08:55 +0100, skrev "Lars Thomsen Nielsen"
<LTN@CarlBro.dk>:

>Har du et bud på hvordan man gør det udenom FP?

Ja, på et eller andet tidspunkt, jeg kan ikke lige huske hvordan.

Men jeg har det liggende et eller andet sted i alle de htmlfiler,
jeg har liggende (og ikke kan finde rundt i).

Jeg havde håbet, at JPK måske lige kunne slynge ud, hvordan koden
ser ud.

Men jeg leder efter det.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 19-10-01 01:24

Sådan her:

..lodret {
   writing-mode : tb-rl;
}

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-10-01 02:17

Fri, 19 Oct 2001 02:23:34 +0200, skrev Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org>:

>Sådan her:

Tak, så slipper jeg for at lede efter den.

Man er ved at blive gammel når man ikke længere kan huske.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 21-10-01 17:00

> .lodret {
> writing-mode : tb-rl;
> }

Jeg er desværre stadig kun i oplæringsfasen indenfor webdesign, og derfor
gør jeg muligvis noget galt, for jeg kan ikke få ovenstående til at virke.
Jeg har prøvet blot at oprette en ny html-fil med indholdet ovenfor, men det
står nu vandret, når jeg dobbeltklikker på filen.

Hvad mangler jeg at gøre?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-10-01 17:45

Sun, 21 Oct 2001 17:59:57 +0200, skrev "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk>:

>Jeg er desværre stadig kun i oplæringsfasen indenfor webdesign, og derfor
>gør jeg muligvis noget galt, for jeg kan ikke få ovenstående til at virke.

Det der står ved <style> skal stå i head.
Prøv at kopier flg. ind på en ny side i htmlvisning (slet alt
andet):

<head>
<!--
..lodret {writing-mode : tb-rl}
-->
<head>

Så skulle du gerne se teksten stå lodret, for at styre
placeringen bør man bruge det i en tabel.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 22-10-01 09:02

> Så skulle du gerne se teksten stå lodret, for at styre
> placeringen bør man bruge det i en tabel.

FEDT, nu virker det og heldigvis skal jeg bruge det i en tabel, så
placeringen kommer af sig selv. Og så alligevel ikke helt. For teksten er
højrestillet i tabellen og jeg ville gerne have den centreret. Kan man det?
Jeg har prøvet at tilføje et <p align="center">, men det virker ikke
rigtigt. Kan man evt. ændre i "koden" for ".lodret {writing-mode : tb-rl}"?
Jeg er nemlig lidt usikker på "tb-rl". Er der en forklaring på disse
bogstaver?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-01 14:25

Mon, 22 Oct 2001 09:02:02 +0100, skrev "Lars Thomsen Nielsen"
<LTN@CarlBro.dk>:

> For teksten er
>højrestillet i tabellen og jeg ville gerne have den centreret.

Prøv med

<!--
..lodret {writing-mode : tb-rl; text-align: center}
-->

>Jeg er nemlig lidt usikker på "tb-rl". Er der en forklaring på disse
>bogstaver?

Sikkert, kender den ikke.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 22-10-01 16:21

> <!--
> .lodret {writing-mode : tb-rl; text-align: center}
> -->

Dit forslag virker desværre ikke i en tabel eller har jeg overset noget?

Lars

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-10-01 16:43

Mon, 22 Oct 2001 16:20:58 +0100, skrev "Lars Thomsen Nielsen"
<LTN@CarlBro.dk>:

>Dit forslag virker desværre ikke i en tabel eller har jeg overset noget?

Kan du ikke uploade en side med problemet.

Jeg ved ikke om du mener som på
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/test/tabletest.htm ?

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 23-10-01 10:44

Jeg kan desværre ikke uploade, da jeg ikke har fået oprettet min hjemmeside
(konto) endnu. I det her tilfælde skal jeg bruge det på et intranet. Jeg har
lagt min lille html-fil sidst i denne mail. Som du kan se af filen er mit
problem at den centrerer lodret og ikke vandret, hvilket den også gør i dit
eksempel.

PS. Udemærket billede du havde på din testside.

mvh

Lars Thomsen Nielsen

*****************

<head>
<!--
..lodret {writing-mode : tb-rl;}
-->
<head>

<title>New Page 2</title>
</head>

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-10-01 15:38

Tue, 23 Oct 2001 10:43:32 +0100, skrev "Lars Thomsen Nielsen"
<LTN@CarlBro.dk>:

>Jeg kan desværre ikke uploade, da jeg ikke har fået oprettet min hjemmeside
>(konto) endnu.

Man kan jo hurtig lave en gratis hjemmesideplads hos subnet,
geocities og bruge det til testforemål.

Men som jeg forsår det så vil du gerne have det til at stå midt i
cellen og ikke til højre, som nu.

Det eneste, jeg tror du kan er, at sætte nogle linjeskift ind.

Antallet af <br> afhænger jo af opløsningen og om siden er
maksimeret, men er det på et intranet kører de fleste måske med
samme skærmopløsning.

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 24-10-01 09:35

> Man kan jo hurtig lave en gratis hjemmesideplads hos subnet,
> geocities og bruge det til testforemål.

Jeg har faktisk selv en konto hos Oncable, men jeg har ikke fået den rigtigt
igang endnu. Dog er det andet et godt fif, som er godt at have i baghånden.

> Men som jeg forsår det så vil du gerne have det til at stå midt i
> cellen og ikke til højre, som nu.

Jep

> [...]
>
> Antallet af <br> afhænger jo af opløsningen og om siden er
> maksimeret, men er det på et intranet kører de fleste måske med

Ja, det kan man selvfølgelig. Nu ved jeg stadig ikke så meget om selve html,
men jeg formoder man på en eller anden måde kan aflæse kolonnens bredde og
så indsætte et passende antal <br> så den står næsten midt i cellen. Det kan
så evt. kombineres med forskellige fontstørrelser på <br>, hvorved
linieskiftene bliver større eller mindre. Det vil jeg pusle med hvis jeg
synes jeg har behov for det. Jeg tror heller ikke det andet kan lade sig
gøre. Jeg fandt nemlig følgende sider på nettet om emnet og der fandt jeg
ingen løsning på min forespørgsel.

http://www.blooberry.com/indexdot/css/properties/intl/writingmode.htm

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/ref
erence/properties/writingmode.asp

Tak for hjælpen alligevel - jeg har 99,9% fået løst mit problem og det er
jeg meget glad for.

mvh

Lars