Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale billeder til papirbilleder
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-10-01 07:54

Har nogen gode erfaringer med en internetforretning eller lign., hvortil man
kan maile sine digitale billeder og få lavet sine billeder om til
papirbilleder. Jeg ved at enkelte alm. fotoforretninger udbyder dette nu,
men jeg vil gerne ramme rigtigt første gang da jeg skal fremkalde mange
billeder og gerne vil have dem i en god kvalitet. Hvis stykprisen på et
sådan sted oven i købet er billig vil ikke gøre det mindre interessant.

mvh

Lars

Fra : BorreBoy

Dato : 17-10-01 09:36

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder og gerne vil have dem i en god kvalitet. Hvis stykprisen på et
> sådan sted oven i købet er billig vil ikke gøre det mindre interessant.

Jeg er særdeles godt tilfreds med Japan Photo:
http://www.japanphoto.dk/

--
Med venlig hilsen,
Thomas Borre.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-10-01 10:39

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in

> [...]
> fremkalde mange billeder og gerne vil have dem i en god kvalitet. Hvis
> stykprisen på et sådan sted oven i købet er billig vil ikke gøre det

Lars,

Kig tilbage i denne gruppe og du vil finde masser af kommentarer omkring
dette emne.

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 18-10-01 20:12

> Kig tilbage i denne gruppe og du vil finde masser af kommentarer omkring
> dette emne.
Jeg kigger altid tilbage inden jeg sender, men de sidste over 600 poster
indeholdt ikke noget jeg fandt relevant, så derfor dette indlæg. Jeg har dog
fået svar både her i gruppen og direkte til min mail, så tak for disse.

Lars

Fra : Martin Koch

Dato : 18-10-01 21:00

On Wed, 17 Oct 2001 08:53:54 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

>Har nogen gode erfaringer med en internetforretning eller lign., hvortil man
>kan maile sine digitale billeder og få lavet sine billeder om til
>papirbilleder.

Jeg havde samme 'problem' for nogle måneder siden. Jeg besluttede mig
til at prøve forskellige - men sluttede hvor jeg startede da
resultatet var så godt at jeg ikke behøvede prøve andre.
http://www.japanphoto.dk

Jeg har efterhånden fået fremkaldt mange fotos hos dem, og prisen er i
bund (kr. 2.50,- pr. 10x15 - ingen opstartsgebyr og andet ...)

Jeg har LIGE hentet 28 fotos hos dem ... kr. 70,- blev det i alt ..
jeg klager ikke

Mvh,
Martin Koch
FotoKritik.dk

Fra : Hanne Nielsen

Dato : 18-10-01 21:09

> [...]
> billeder og gerne vil have dem i en god kvalitet. Hvis stykprisen på et
> sådan sted oven i købet er billig vil ikke gøre det mindre interessant.

Jeg har prøvet Bilka og var rigtig godt tilfreds. Priserne er også gode
10x15 =2.25 kr., 20x30=14 kr.

mvh
Hanne

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 18-10-01 22:45

> [...]
> billeder og gerne vil have dem i en god kvalitet. Hvis stykprisen på et
> sådan sted oven i købet er billig vil ikke gøre det mindre interessant.

Prøv www.gabs.dk

Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-10-01 10:35

Jeg har fra Mads modtaget følgende meget forklarende mail. Han skriver
desuden at han er ved at teste www.gabs.dk, så det hører vi måske resultatet
af om nogle dage.

Her er hans mail i hvert fald:

Hej Lars

Jeg har selv lavet lidt research på området, her følger mine erfaringer:

Sorteret efter kvalitet:

1) FOTO/C professionel. Pris: 35,- pr. stk. 0,- opstart
Kvaliteten er virkeligt god. Kontrasten er den bedste af de testede,
opløsningen er den bedste, mængden af støj er den laveste, skarpheden er
fantastisk. Ridser o.l. eksisterer ikke. Kort og godt pengene værd - især
til gaver og den slags.
Billederne afleveres i forretningen på CD eller ramkort, og afhentes samme
sted.
Leveringstid: 3 arbejdsdage.

2) PhotoCare.dk (KODAK) Pris: 3,- pr. stk, 25,- opstart
Kvaliteten er god. Ligner meget den fra Japan Photo, men mindre ridset og
generelt færre artifacts. Kan sammenlignes med fotohandlernes normale
billedkvalitet - afhængigt af kameraet selvfølgelig. Jeg har en oplevelse af
at der skrues op for farverne, så billederne opleves lidt over-saturated -
men ikke noget alvorligt.
Billederne uploades til et webbaseret fotoalbum, og herfra kan der bestilles
prints, der sendes med posten.
Leveringstid: 3 arbejdsdage.

3) JapanPhoto.dk (AGFA). Pris: 2,5 pr. stk, 20,- opstart
Kvaliteten er ret god. Kan sammenlignes lidt med billig fremkaldelse af film
(den slags fra supermarkedet); papiret er en anelse tyndere end det
PhotoCare bruger. Kontrasten er rigtig god, og billederne er skarpe. Der er
en smule støj (ikke noget mormor kan se) der ligner lidt analog video støj.
Billederne var generelt lidt ridsede, et par stykker havde lidt striber, men
ikke noget alvorligt. Igen skrues der her op for farverne, så billederne
opleves over-saturated, men det er en smagssag.
Billederne uploades med en javabaseret applikation (god til mange billeder
af gangen), og afhentes i butikken.
Leveringstid: 5 arbejdsdage.

4) FOTO/C detail (KODAK). Pris: 5,- pr. stk, 20,- opstart
Kvaliteten må siges at være rigtig dårlig på dette produkt. Kontrasten var
det mest slående - sort opleves som mørkegrå, og alle detaljer i skyggerne
er væk. Hvid er lysegrå, og der er ikke mange detaljer tilbage i højlysene.
Billederne er så linierede, at man skulle tro de var fotograferet af fra en
TV skærm. Der ud over var de ridsede og meget uskarpe. Kort og godt noget
hø.
Billederne afleveres i forretningen på CD eller ramkort, og afhentes samme
sted.
Leveringstid: 3 uger.

Jeg har engang fået lavet ca. 200 billeder fra svigerforældrenes sølvbryllup
hos Japan Photo, og dem var der stor tilfredshed omkring. I fremtiden, og
ved færre billeder, tror jeg dog at jeg vil bruge PhotoCare, da de sender
billederne med posten.

Mvh Mads

Fra : Martin Koch

Dato : 20-10-01 11:14

On Fri, 19 Oct 2001 11:35:04 +0200, "Lars Thomsen Nielsen"
<lars@flexcom.dk> wrote:

> [...]

>ved færre billeder, tror jeg dog at jeg vil bruge PhotoCare, da de sender

Jeg tror han er den eneste der betaler 20,- i opstart ... det er
nemlig gratis.

Mvh,
Martin Christian Koch
FotoKritik.dk

Fra : Mads Prahm

Dato : 23-10-01 10:18

> Jeg tror han er den eneste der betaler 20,- i opstart ... det er
> nemlig gratis.

Min fejl. De har ændret priserne siden jeg brugte dem sidst. I starten var
der et opstartsgebyr på 20 kr., men det lader til at de har fjernet det.

Supplerende kan jeg sige at JapanPhotos program til upload af billeder er en
hel del bedre end det konkurrenterne har. Med JapanPhotos værktøj kan man
nemt uploade fx. 200 billeder på én gang, hvor man hos fx. photocare og
nogle af de andre, skal vælge ét billeder af gangen - og i øvrigt selv holde
styr på hvor langt man er nået.

Jeg har bestilt nogle billeder fra gabs i sidste uge, de koster det dobbelte
af JP's billeder, det bliver interessant at se om de er dobbelt så gode. Hos
gabs skal man i øvrigt også uploade på den meget irriterende
et-billede-af-gangen-måde.

Mads

Fra : Pico

Dato : 23-10-01 15:37

"Mads Prahm" <nej@tak.dk> skrev i en meddelelse news:3bd535a9$0$337$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
<klip>
> Supplerende kan jeg sige at JapanPhotos program til upload af billeder er en
> hel del bedre end det konkurrenterne har. Med JapanPhotos værktøj kan man
> nemt uploade fx. 200 billeder på én gang,
Det er rigtigt, men der er efter min mening en "fejl" i det, Forleden dag skulle jeg have det samme billed i 10x15 & 20x30, det
kunne jeg ikke finde ud af uden at sende 2 ordre, ved du hvordan det gøres ?

> Jeg har bestilt nogle billeder fra gabs i sidste uge, de koster det dobbelte
> af JP's billeder, det bliver interessant at se om de er dobbelt så gode. Hos
Lad os høre resultatet.
Pico

Fra : Paul Nilsson

Dato : 29-10-01 21:10

Hej Martin....
Har set mange foto fra både Gabs, den lokale- med digitalanlæg, Kodak og
Tyske laboratorier.........
p.t. har de bedste været fra tyske og Kodak, spørg dine lokale hvem de
bruger!- og bed om at se billedeksempler!.......... (det er altid
afslørende..) spørg om der evt. er reklamationret = omkopiering, hvis du vil
have dem lysere/mørkere osv..........
mvh...........Paul

Herlev fotoklub
pauln@mail.tele.dk
www.sorgenfrifoto.dk

Martin Koch <martin@koch.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ghj2ttkbl5oek2hrggocc9u1olcrf0j3sv@4ax.com...

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 30-10-01 14:07

"Paul Nilsson" <pauln@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Har set mange foto fra både Gabs, den lokale- med digitalanlæg, Kodak og
> Tyske laboratorier.........
> p.t. har de bedste været fra tyske og Kodak,

Gabs bruger Kodak papir og kemi.

Fra : Ivar Hansen

Dato : 25-10-01 10:31

Jeg kan supplere med test af Phototeam (Frederiks Allé, Århus) kontra Japan
Foto. Phototeam var egentlig tidligt ude på dette område, bl.a. havde de for
et par år siden i deres forretninger opstillet en PC man selv kunne kopiere
filer over på, vælge forstørrelsesformater osv. Det var bare ikke en ret god
kvalitet de leverede og de kunne ikke dokumentere hvilke filtyper der gav
bedre resultater.

Phototeam har nu indkøbt nyt og bedre udstyr, og forstørrer på Kodak Royal
papir, og det ER blevet meget bedre.

Imidlertid er Japanfotos kvalitet lysår bedre m.h.t. farvegengivelse og
skarphed. Jeg fik forstørret 5 tiff billeder i 20x30 begge steder.
Phototeams billeder har rødstik, er uskarpe og man kan se de enkelte pixels!
Japanphotos billeder er imponerende gode.Da deres priser tilmed er 1/4 af
Phototeams priser, er der ikke så meget tvivl om min foretrukne forhandler.

Fra : Jens Christian Jense~

Dato : 25-10-01 12:00

"Ivar Hansen" <duerikke@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Japanphotos billeder er imponerende gode.Da deres priser tilmed er 1/4 af
> Phototeams priser, er der ikke så meget tvivl om min foretrukne

Hej

Hvordan styrer man farverne. Til offset tryk (og gode inkjetprintere)
anvender man ICC profiler og kalibrerede skærme - og alligevel kan det være
et helvede at få god farvelighed.

Men når man modtager jpg filer, som ikke kan rumme en farveprofil, tyder det
jo på, at man ikke anvender nogen form for farvestyring. Og jeg har heller
aldrig set nogen angive, hvilket farverum, der skal anvendes. Alligevel må
det jo fungere, når folk jævnt hen er tilfredse. Eller er det bare fordi man
accepterer forholdsvis store farveafvigelser? (jvf. almindelige papirkopier
fra negativer, hvor der kan være ganske betydelig forskel på farveholdningen
mellem forskellige laboratorier).

Er der nogen, der ved noget om emnet?

mvh
Jens Chr. Jensen

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 02-11-01 18:36

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in message
> [...]
> billeder og gerne vil have dem i en god kvalitet. Hvis stykprisen på et
> sådan sted oven i købet er billig vil ikke gøre det mindre interessant.

Lettere sent svar i denne tråd, men jeg bestilte for nylig hos
www.colormailer.com efter at have kigget lidt på de forskellige udbydere af
denne type service og også lidt på hvem der tog betaling via nettet og
sendte overalt (jeg bor 2500 km fra nærmeste Japan Foto butik, så jeg kan
ikke lige komme forbi og hente mine billeder <g>).

Jeg har modtaget første billede med posten i dag. Et 50x70 cm billede lavet
på baggrund af et raytraced billede i 3072x1382 pixels, 24 bit farve.
Grundet den manglende højde i billedmaterialet i forhold til det valgte
papirformat er det ikke hele papiret der er udnyttet da de 3072 pixels er
skaleret til de 70 centimeter og de 1382 pixels herefter er skaleret
proportionalt til de 50 centimeter. D.v.s. kun ca. 30 cm af de 50 cm er
udnyttet.
Resten af de billeder jeg bestilte var mindre, så de er nok sendt seperat i
et brev. Det store billede kom i et paprør.

Jeg kan ikke lige sammenligne med noget da det er første gang jeg har
benyttet en sådan service, men umiddelbart har jeg svært ved kritisere
noget. Det er reelt intet at komme efter. Farverne svarer præcis til hvad
jeg har på min skærm (er kalibreret m.h.t. farve), og opløsningen er også
fin selvom udgangsformatet på 3072x1382 nok er i underkanten til 50x70 cm.
Jeg kunne givetvis have fået et skarpere resultat hvis jeg havde sendt dem
et billede i højere opløsning. Jeg kan se visse steder i billedet at deres
printers opløsning afslører at der kun er 1382 pixels i højden.

Deres program til upload er overlegent i forhold til hvad mange af de andre
benytter, og de har også en del flere formater at vælge imellem.
De har beskrevet de forskellige muligheder på deres homepage.

Jeg har ikke lige kigget på prisforskelle. De er næppe de billigste, men
muligvis de bedste.

/Jesper