ADSL - hvilken hastighed skal jeg vælge?
Fra : Peter Malling

Dato : 16-10-01 23:08

Hvilken hastighed på ADSL er det mest udbredte, hvad vil I anbefale til
almindeligt brug? Umiddelbart synes jeg ikke at mit behov for hastighed er
så stort, jeg har jo været vant til ISDN, men måske åbner der sig hurtigt
nogle nye muligheder for film, videokonferencer osv., som gør at man ligeså
godt kan bestille en relativt stor båndbredde fra starten? Hvad siger I der
har prøvet det? Hvad bruger man ADSL til, når man har det? Hvor hurtigt er
hurtigt nok for den almindelige bruger? Betyder upload hastigheden noget,
eller skal man bare holde den nede på 128?

Tele Danmark er den eneste udbyder som kan garantere en leveringstid (1
md.). Er de OK, eller skal man hellere vælge Tiscali eller CC? - Jeg har da
fundet ud af at man vist skal holde sig fra Orange, efter nogle af de indlæg
der har været her, mht leveringstider osv...

Med venlig hilsen
Peter.

Fra : Søren Blom

Dato : 17-10-01 01:26

"Peter Malling" <malling@iname.com> skrev
> [...]
> hurtigt nok for den almindelige bruger? Betyder upload hastigheden noget,
> eller skal man bare holde den nede på 128?

For at begynde bagfra, så kan jeg ud fra mine erfaringer roligt vælge
Netexpres fra TDC, det har jeg kørt med på 14 md. uden nævne værdige
problemer.

Omkring hastigheden, så vil jeg mene at du i første omgang skal vælge ud fra
hvad du selv syndes er rimeligt og hvor dit behov er. Stiger dit behov for
mere båndbredde siden hen, så kan du få "lavet mere hul" ved et enkel
telefon opkald og derefter vente en time eller to, så har du den nye
Båndbredde................i hvert fald som kunde hos TDC.
I lang de fleste tilfælde, så vil jeg mene at en opload på 128 er rigeligt i
de fleste tilfælde, har du tænkt dig at køre med FTP server, så kan en højre
opload godt være ønskeligt, men igen, vent og se hvor dit behov kommer til
at være.

Afslutningsvis kan jeg fortælle at min egen Båndbredde er på 1056/256, men
det er hovedsaglig fordi der er behov for at sende og modtage meget store
filer fra mit arbejde.
Vil tror den mest udbredte hastighed er 256/128 eller 512/128.

Men rigtig god fornøjelse.

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-10-01 10:09

Jeg tror mere du skal se på, hvad du har behov for:

Fast IP-adresse
>1 pc tilsluttet på et LAN
Egen FTP
Egen Webserver
Egen news-server
ICQ
Netmeeting

Disse forhold er der generelt ret stor forskel på mellem de enkelte
løsninger:
TDC: Bredbånd, Netexpress, ProAccess
Cybercity
Tiscali
Flere ?

Som Søren skriver er selve hastigheden ret nem at få ændret efterfølgende.

Hilsen
Uffe (ProAccess 512/512)

Fra : ASKF

Dato : 17-10-01 17:49

Peter Malling ytrede sig i
<3bccafb4$0$41997$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>hurtigt nok for den almindelige bruger? Betyder upload hastigheden noget,
>eller skal man bare holde den nede på 128?

Det første du bør gøre dig klart er:
Hvad bruger du internettet til?

Hvis du blot benytter det til mail, news, henter opdateringer og lidt
programmer, samt henter informationer/surfer, har du ikke behov for
andet end en 256/128. Den kan følge med til de fleste streaming
produkter (lyd/små video klip), samt spil.

Dernæst:
Forventer du at dit forbrug vil stige?
- Hvis ja:
- Hvad har du råd til?

Hvis du gerne vil have en god kvalitet af streaming video, bør du mindst
have 512kbps ned, måske endog 1024kbps (har ikke set gratis streaming
video som tilbydes med højere hastighed).

Til videokonferencer vil jeg ikke anbefale en 256/128kbps, med det
afhænger dog af den ønskede kvalitet af billedet da du også kan køre
sådanne på en ISDN2 (både ved 64 og 128kbps).

> [...]
>fundet ud af at man vist skal holde sig fra Orange, efter nogle af de indlæg
>der har været her, mht leveringstider osv...

Min erfaring med TDC er at der sjældent er problemer, så de er OK, de
øvrige har jeg kun erfaringer med fra ISDN.
Mig bekendt er det også kun TDC som har skruet op for båndbredden ved de
"små" forbindelser, for at kompensere for det store ATM overhead. Dvs.
at hastigheden minus overhead er reélt svarende til den oplyste
hastighed (som ved andre udbydere er hastigheden incl. overhead[1])

[1] Hvis andre udbydere har gjort det samme, har jeg vist ikke fulgt
godt nok med i d.k.u.* grupperne
Bibliotekar D.B./Stud. Sci. Bibl.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-01 18:15

"ASKF" <askf@_NOSPAM_post.com> skrev i en meddelelse
> Mig bekendt er det også kun TDC som har skruet op for båndbredden ved de
> "små" forbindelser, for at kompensere for det store ATM overhead.

Det har TDC ikke

--
Med Venlig Hilsen Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/?usenet - Nu næsten uden indhold men med korrekt URL

Fra : Kate

Dato : 17-10-01 19:12

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> "ASKF" <askf@_NOSPAM_post.com> skrev i en meddelelse
>
> Det har TDC ikke

Nej, det er da vidst CC der har det der boost-noget

--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-01 20:20

Wed, 17 Oct 2001 18:12:28 GMT, skrev Kate
<oliwer@wanadoo.dknoget>:

>Nej, det er da vidst CC der har det der boost-noget

Og det er da vist noget helt andet.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 17-10-01 19:51

In article <3bcdbd00$0$8096$edfadb0f@dtext.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Det har TDC ikke

Heller ikke på netexpress-produkterne? Har du forhørt dig hos
ATM-folkene inden du svarede? Jeg har hørt rygter om at der netop er
skruet lidt op for sub-2048/512 netexpress'erne.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Stupidity, like virtue, is its own reward.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-01 20:01

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> skrev i en meddelelse
> Heller ikke på netexpress-produkterne? Har du forhørt dig hos
> ATM-folkene inden du svarede? Jeg har hørt rygter om at der netop er
> skruet lidt op for sub-2048/512 netexpress'erne.

Jeg har ikke forhørt mig, men sidst jeg hørte om det var der tale om en
management-kanal der kom brugeren til gode, nærmest som en feature.
Ikke et bevidst valg om at kompensere for ATM-overhead
Det er desuden kun en bestemt hw-kombination der har featuren

Fra : ASKF

Dato : 17-10-01 20:35

Martin Højriis Kristensen ytrede sig i
<3bcdd5e7$0$8087$edfadb0f@dtext.news.tele.dk> med dette:

> [...]
>Ikke et bevidst valg om at kompensere for ATM-overhead
>Det er desuden kun en bestemt hw-kombination der har featuren

Lyder lidt mærkeligt eftersom jeg kan hente med op til 40KB/s
(320kbps)[1] fra ftp testserveren med min 256/128kbps NE2 og det kan min
nabo også på trods af vidt forskellig hardware[2].

Jeg mindes at have læst om kompenseringen for overhead i
tele.internet.adsl (svjh var det lige efter at NE2 blev indført at
hastigheden blev ændret). Dog mindes jeg også at det fremgik af tråden
at ikke alle ville kunne nyde godt af det (især ikke NE1 kunder).

PS. Beklager at jeg ikke kan finde tråden, så jeg kan verificere om TDC
ansatte officielt bidrog med informationer.

[1] Målt med både WS_FTP og DU Meter.
[2] Jeg har ISDN2+NE2+router, og min nabo har PSTN+NE2 (benytter WinXPs
PPPoE klient).

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-10-01 20:50

> det kan min
> nabo også på trods af vidt forskellig hardware[2].

Det er en bestemt modemversion og en bestemt onu-version der gør det.

> Jeg mindes at have læst om kompenseringen for overhead i
> tele.internet.adsl

Der blev talt om en hastighedsforøgelse. Det er ikke en kompensation.

> PS. Beklager at jeg ikke kan finde tråden, så jeg kan verificere om TDC
> ansatte officielt bidrog med informationer.

Det gjorde de næppe

Fra : Peter Malling

Dato : 17-10-01 18:59

Tusind tak for jeres brugbare svar.

Mvh Peter.

Fra : Kate

Dato : 17-10-01 19:10

> [...]

> hastighed er så stort, jeg har jo været vant til ISDN, men måske
> åbner der sig hurtigt nogle nye muligheder for film,

Jeg havde også ISDN, men valgte Oranges 512/128 ting. Grunden til at
jeg valgte denne løsning var mest at slippe for bekymringerne om
telefonregningen og hele tiden at skulle tænke på om jeg nu gik på
inden 1930. Jeg er da blevet glad for de hurtige download tider,
specielt når jeg er inde på sider med meget film, men min upload har
jeg ikke nogle specielle ønsker til for jeg uploader så sjældent at det
næsten er løgn. Mn indrømmet, man kommer ike til at kunne gå tilbage
til hverken modem eller ISDN efter.

> [...]
> Tiscali eller CC? - Jeg har da fundet ud af at man vist skal holde
> sig fra Orange, efter nogle af de indlæg der har været her, mht

Faktisk hører man brok om alle firmaer hvis man kigger i de forskellige
NG'er over tid.
Jeg har ikke selv haft problemer med Orange af nævneværdige ting. Jeg
blev lovet 2 måneders leveringstid da jeg bestilte og det overholdt de
til punkt og prikke. Der var en skrivefejl i brevet omkring nyheds- og
postserver, et hurtigt opkald til kundeservice rettede det. Selve
opkoblingen gik smertefrit og tog mig højst 15 min, med ledningstræk.
Dog har jeg talt med flere som har Tiscali, som de er ovenud tilfredse
med, kender også en ved cc, som også er tilfreds.
Håber du kan bruge min lille erfaring til noget.