Jeg er SUR på den danske musik-branche!
Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 16-10-01 21:54

Hej med jer

Jeg er normalt et meget roligt gemyt, men tidligere da jeg sad og så
fjernsyn, og Zindy Boogaloo (eller hvad fanden de nu hedder) tonede frem med
deres forlorne party-stemning og genindspilninger af alle de gode gamle
soul-klassikere; - dér måtte jeg bare tage affære.

Pladebosser rundt omkring i landet: HAR I INGEN SKAM I LIVET? Er der ingen
grænse for hvor lavt I vil lade jer selv, samt jeres artister, synke i
jagten på ussel mammon? Vi lever så sandelig i "cover-versionernes" tid. Og
herre jemeni, hvor ser det sort ud for Danmarks musik-elskere.

Se på hvad der bliver sendt ud: Bamse udgiver sit andet album med
ligegyldige covers, Andrew Strong belemrer os med vandede udgaver af fordums
hits, Zindy Boogaloo tror åbenbart at genindspilninger af fede 60´er
soul-hits finder deres berettelse i at man propper en håndfuld af Kuku
Agami´s "Oh Yeah"s og "Come On"s oveni. For ikke at nævne Dario Campeottos
vamle udspil med disko covers eller Miss Mukupas forfærdelige trampen oven
på Danseorkestrets "regndans" (tænk at de endda selv er gået med til det!).
Og lad os ikke engang komme ind på Caroline Hendersons pinlige flop som
disko dronningen Dolores.

Egentlig bebrejder jeg ikke kunstnerne som sådan. De skal jo leve af deres
stemmer og når nu pladeselskaberne ofte går efter de hurtige penge, så er
jeg ret sikker på at de, mere eller mindre frivilligt, bare er nødt til at
følge trop for ikke at forspilde deres chance for at holde karrieren
kørende. Men hvor ER det sørgeligt at se og vel at mærke HØRE på! Desværre
er dansk musikliv vel kommet ind i en ond cirkel. Indspil en sang folk
allerede kender og du får et P3 hit. Indspil en original sang som kræver
mere end én gennemlytning før den sætter sig - og der er en vis chance for
at du flopper. Jeg kender ikke mere til musik-branchen end menigmand, men
når man lytter til førnævnte kunstnere og deres sørgelige udgivelser kunne
ovenstående konstatering godt synes sandsynlig. Lige meget hvad; så er jeg
fuc.. træt af det! Giv dog for fanden nogle kunstnere der selv skriver deres
numre chancen i stedet for at koge suppe på gamle ben. Selvfølgelig er det
også et spørgsmål om efterspørgsel for nogen må jo købe skidtet, men mon
ikke at smertetærsklen snart er nået. Og hvad bliver det næste? Søren Sko
udgiver et album med gamle revy-sange, Thomas Helmig sender et album ud med
fortolkninger af Dirch Passer numre og Basix udsender en plade med acapella
versioner af gasolins største. Forestil jer "Rabalder-stræde" udsat for
sådan en omgang! Aaaargh!

Misforstå mig ikke. Der er INTET galt i covers som sådan. Uden dem ville vi
aldrig have fået Joe Cocker's version af "With a Little Help..", Jeff
Buckley's fortolkning af Cohen's "Hallelujah" eller Björk's smukke cover
af "You Only Live Twice" - SÅDAN, efter min mening, bør gode covers være.
Med respekt for originalen og samtidigt en lyst til at ændre de små
detaljer, muligvis med henblik på at få sangen til at fremstå på en ny måde.
Det skal sgu ikke bare være et spørgsmål om at smække et hiphop-beat i
baggrunden, rappe lidt henover nummeret hvor der nu er plads til det, og så
ellers læne sig tilbage og modtage en stor fed check.

Phew, der kom meget galde op. Er jeg den ENESTE der har det sådan?

Martin

Fra : Los

Dato : 16-10-01 22:15

"MARTIN JENSEN" råbte:

> Phew, der kom meget galde op. Er jeg den ENESTE der har det sådan?

Nej, Martin. Jeg er ganske enig. Dog vil jeg være lidt forsigtig med at
drage konklusioner om, hvorfor så mange tarvelige cover-versioner ser dagens
lys. Det KAN jo være, at det bare er et spørgsmål om smag. At Bamse og de
andre rent faktisk mener, at de tilfører de gengivede numre noget, og at de
med cover-versionen hylder ophavsmanden.
I mange tilfælde er det dog nok pladeselskabet, der dikterer slagets gang.

Morten, der i øvrigt synes, at der heldigvis også kommer mange gode nye
udspil.

Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 16-10-01 23:29

"Los" <dallx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Morten, der i øvrigt synes, at der heldigvis også kommer mange gode nye

Hej Morten

Det vil jeg selvfølgelig give dig ret i, og som sådan har jeg da heller ikke
noget imod covers, men jeg syntes netop at de eksempler jeg diskede op med
tydeligt illustrerer hvor u-kunstnerisk man kan være i fortolkningens navn.
Jeg vil stadigvæk mene at det begynder at lugte når man sender et album ud
hvor HVER sang er et cover.

Men som en anden påpegede; heldigvis udkommer der da også masser af god
dansk musik - jeg synes bare at det virker somom de originale kunstnere
"drukner" (både på pladehyllerne, i reklame-blokkene og i radioen) mellem
diverse etablerede stjerner der lige skal have nogle hurtiger hits.
Selvfølgelig er det fordi der er et marked for cover-musik af kendte
stjerner, men på en måde mener jeg at der er tale om en kunstig
efterspørgsel der opstår i kraft af at pladeselskaberne giver førnævnte
kunstnere & deres covers top priority mht. markeds-føring....

Vh Martin

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 17-10-01 09:26

"MARTIN JENSEN" <martin.rovang@get2net.dk> wrote in message

> Jeg vil stadigvæk mene at det begynder at lugte når man sender et album ud
> hvor HVER sang er et cover.

Ikke efter min mening.
Tori Amos har lige udgivet at album hvor alle sangene er skrevet af mænd,
hun har så fortolket dem på hendes måde, og jeg syntes det er blevet et flot
resultat.
Ute Lemper har med albummet Punishing Kiss ikke lavet et eneste nummer selv,
men med numre fra folk som Nick Cave, Tom Waits, Elvis Costello, The Divine
Comedy, Kurt Weill, sågar Philip Glass, rykker hendes vokal virkeligt
igennem dem, og det bliver til et fantastisk kraftfuldt album.
Elvis Costello har med operasangerinden Anne-Sofie Von Otter lavet et album
(For The Stars) der også kun er covernumre. Men hold op hvor de er geniale!

Der er masser af grundlag for at lave gode covers, også når det er et helt
album!

Jacob

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-10-01 10:00

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> wrote in message
> Tori Amos har lige udgivet at album hvor alle sangene er skrevet af mænd,
> hun har så fortolket dem på hendes måde, og jeg syntes det er blevet et
flot
> resultat.

Ja, det er en meget spændende udgivelse. Hun forstår virkelig at sætte
numrene i et nyt lys.

[snip.. eksempler på gode covers]

Et andet eksempel kunne være det seneste album fra Rage Against The Machine,
hvor de fortolker forskellige anti-sange (under overskriften "renegades").
Her lykkes det for dem at give en række sange nyt liv i RATM's (til tider
lidt ensidige) stil. Aldrig havde jeg troet, at der kunne komme så meget
gang i "Maggie's Farm"

> Der er masser af grundlag for at lave gode covers, også når det er et helt
> album!

Ja, det kan blive meget godt, når udgangspunktet at lave en ny fortolkning.

/Nikolaj

Fra : Christian Muus

Dato : 17-10-01 17:00

"Nikolaj Borg" <nSiPkAoMl@jborg.dk> skrev i en meddelelse
> Et andet eksempel kunne være det seneste album fra Rage Against The
Machine,
> hvor de fortolker forskellige anti-sange

Hvad forstås ved "anti-sange"?

--
Christian Muus

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 17-10-01 19:52

"Christian Muus" <gergen@post.tele.dk> wrote in message

> Hvad forstås ved "anti-sange"?

Nå ja, der var jeg måske lidt hurtig i vendingen. Det, jeg mente, var, at
sangene alle sammen er anti-et-eller-andet.

/Nikolaj

Fra : Christian Muus

Dato : 18-10-01 16:29

> Nå ja, der var jeg måske lidt hurtig i vendingen. Det, jeg mente, var, at
> sangene alle sammen er anti-et-eller-andet.

Har du nogle eksempler?

--
Christian Muus

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 18-10-01 19:21

> Har du nogle eksempler?

Jeg vil gøre et forsøg. Bemærk at dette ikke er et forsøg på dyb analyse af
numrene, men mere en overfladisk skimning:

2. Pistol Grip Pump:
...er vist et ganster-in-da-hood-agtigt nummer.

4. Renegades of Funk:
..handler vist om at være "renegade" og gøre ting på _sin_ måde.

6. I'm housing:
... vist endnu et "sur neger med maskinpistol" nummer.

7. In my Eyes:
...er nok et nummer, hvor mange medlemmer af Rebel vil stemme i:

"You tell me that I make no difference
Well at least I'm fucking trying
What the fuck have you done?"

8. How I could just kill a man:
...gæt selv :)

9. The Ghost of Tom Joad:
"Welcome to the New World Order
Families sleepin' in their cars out in the Southwest
No job, no home, no peace, no rest, NO REST!"

11. Street Fighting Man:
"Hey my name is called disturbance
I'll shout and scream, I'll kill the king, I'll rail at all his servants
Well what can a poor boy do"

12. Maggie's Farm
....gammelt Dylan-nummer, som jeg vil være forsigtig med at sige noget
generelt om udover: "I ain't gonna work on Maggie's farm no more."

Håber at dette uddyber lidt :)

/Nikolaj
- der må se at lære at udtrykke sig klart første gang :)

Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 17-10-01 21:11

"Jacob Skaaning" <jskaaning@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
flot
> Der er masser af grundlag for at lave gode covers, også når det er et helt

Ok, det vil jeg elvfølgelig give dig ret i til hver en tid, og jeg var nok
lidt for hurtig i vendingen omkring ovenstående citat. Det udsprang nok også
bare af at jeg havde folk som Caroline Henderson/Dolores og for eksempel
Dario Campeotto i tankerne. Havde de ændret numrene nævneværdigt eller lagt
noget af sig selv ind i fortolkningerne ville jeg ikke have et problem med
det.

Vh Martin

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-10-01 22:34

On Tue, 16 Oct 2001 22:53:53 +0200, "MARTIN JENSEN"
<martin.rovang@get2net.dk> wrote:

>Phew, der kom meget galde op. Er jeg den ENESTE der har det sådan?

Believe me, you're not!

Men det er os danskere, vi kan takke for denne kvalme tendens... Der
er ufatteligt mange, der bare har musik kørende i baggrunden i deres
hverdag, der køber den slags. Som er ligeglade med udtrykket og
musikalitet, og der bare "vil have noget at synge med på".

Men hvor det dog glæder mig, at nogen tager sagen i egen hånd, trodser
de pengeliderlige pladeselskaber, der er lisså forudsigelige som en
Mazda 626, og udgiver noget helt selv!

Jeg kan ikke have nok respekt for Swan Lee og i særdeleshed Tina
Dickow, der helt på egen hånd har stablet egne selskaber på benene.
Kun fordi deres materiale ikke egner sig til rekvalmerne på TV2, lige
op af de sikre familieprogrammer, med fedtegrinende Hans Pilgård.

Det minder mig om, at det snart er ved at være jul. Aaaargghhh!!! Så
kan man ikke tænde for et tv uden at der kommer ækel metervarepop
væltende i store klistrede masser.

Puuuha, det hjalp at komme af med det...

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Lagerhead

Dato : 16-10-01 23:01

Hej Martin.
"Du er ikke alene..." får man næsten lyst til at synge...
Du rammer sgu hovedet på sømmet dér - jeg deler helt og aldeles den mening
an. pladeindustrien/købmændene. Hmmm, jeg kan egentlig ikke tilføje mere
her, end der i forvejen er nævnt.

Mvh Espen

Visit http://www.neilbrophy.com for latest updates on the band, music &
video downloads, cool pics from the gigs and lots more!

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 16-10-01 23:12

snip

>Phew, der kom meget galde op. Er jeg den ENESTE der har det sådan?

Nææ egentlig ikke, men de sælger næppe noget der ikke er et marked
for?
Det er vel det samme som færdigretter i føtex. Det er sq for ringe de
laver sådan noget slam, men folk køber det j

Morten Bowman Hansen
bowman@stofanet.dk

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 16-10-01 23:54

"MARTIN JENSEN" <martin.rovang@get2net.dk> writes:
> [...]
> Med respekt for originalen og samtidigt en lyst til at ændre de små
> detaljer, muligvis med henblik på at få sangen til at fremstå på en ny måde.

Jep. Må jeg i den anledning anbefale Tori Amos' "Strange Little Girls"?
--
Lars Balker Rasmussen "Woo hoo!?"

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 17-10-01 07:20

> Jep. Må jeg i den anledning anbefale Tori Amos' "Strange Little Girls"?
> --
> Lars Balker Rasmussen "Woo
hoo!?"

****
Tori Amos giver altid noget til sine covers! Tænk bare på Nirvana's "Smells
like teen spirit", eller hendes nye Slayer-cover...

Men i den forbindelse vil jeg så også nævne Sheryl Crow's tandløse version
af Guns'n Roses-nummeret "Paradise City". I den grad et mislykket forsøg!

MVH Claus Ellegaard Skytte

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-10-01 12:15

On Wed, 17 Oct 2001 08:19:43 +0200, "Betina og Claus Ellegaard Skytte"
<bces@adslhome.dk> wrote:

>Men i den forbindelse vil jeg så også nævne Sheryl Crow's tandløse version
>af Guns'n Roses-nummeret "Paradise City". I den grad et mislykket forsøg!

Det er jo smag og behag. JEg synes f.eks. at den er kanon-god...

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Christian Muus

Dato : 17-10-01 17:43

"Betina og Claus Ellegaard Skytte" <bces@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Men i den forbindelse vil jeg så også nævne Sheryl Crow's tandløse version
> af Guns'n Roses-nummeret "Paradise City". I den grad et mislykket forsøg!

Mon ikke du mener "Sweet Child O' Mine"? Den i mine ører en blændende og
personlig coverversion, der er tilpasset hendes egen stil.

--
Christian Muus

Fra : Eddi Delfin

Dato : 16-10-01 23:58

Thomas Helmig sender et album ud med
> fortolkninger af Dirch Passer numre

For det første - kunne ikke være mere enig....
ford et andet - Mek Pek og Thomas Helmigs - hvad skal vi med kvinder - er
det ikke nok for dig......

Fra : Niels Overgård

Dato : 17-10-01 02:57

Hej

Jeg kan godt se, at vi er mange som læser denne her nyhedsgruppe
regelmæssigt, som synes at Bamse, Zindy, Dario og alle de andre er noget
lort. Men det er vel osse fordi at vi synes musik ikke bare er en
forbrugsvare i lighed med toiletpapir og cykellygter, men et selvstændigt
stykke kunst. Så jeg tror såmænd ikke at det er det store problem at blive
enige om at coverpladerne er musikverdenens svar på billedkunstens grædende
børn, litteraturens lægeromaner etc.
MEN! Der har sgu' da heller aldrig været så megen spændende og god musik,
som der er nu. Vi kan jo boltre os i alskens mulige genrer, og her gælder
det både den danske og internationale musik. For sytten da, prøv lige at
tænk på firserne, hvor alle købte de samme Kim Larsen, Gnags, TV2,
Tøsedrengene, Anne Linnet ogsåvidere plader. Det var da enormt kedeligt og
ensrettet. Der var selvfølgelig også nogen som turde stikke næsen og lave
"farlig" musik, men slet slet ikke i det omfang som vi ser idag. Så hurra
for al den gode musik, som nok skal komme ud til dem der gider at høre
efter. Det er ikke kun TVreklamerne, CMC, Universal og alle de andre stygge
bussemænd som sætter dagsordenen. Det gør VI også, og det endda i
allerhøjeste grad.

Mvh.
Niels Overgård

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 17-10-01 07:24

> [...]
> ensrettet. Der var selvfølgelig også nogen som turde stikke næsen og lave
> "farlig" musik, men slet slet ikke i det omfang som vi ser idag.

Det er jeg ikke helt enig i! Der var bands som f.eks. Gangway, DeFilm,
Isbrands, Fielfraz med mange flere, der fik udgivet plader dengang... For
ikke at nævne de mindst 80 forskellige Metal- og punk-bands, der fik udgivet
noget i det årti...

MVH Claus Ellegaard Skytte

Fra : Thomas Lund Hansen

Dato : 17-10-01 09:04

Hvis jeg ejede en radiostation skulle den spille originalnummeret i
stedet for cover nummeret hver gang et covernummer blev populært.
Ugens uundgåelige: Hurricane med Bob Dylan fra 1975.

Jeg må dog indrømme at et dårligt covernummer har sin ene gode side.
Jeg får lyst til at spæne hen til stereoanlægget og sætte det rigtige
nummer.

Fra : Gizmoduck

Dato : 18-10-01 00:09

On Wed, 17 Oct 2001 08:04:20 GMT, thomas@BACKSPACETHISbendejo.dk
(Thomas Lund Hansen) wrote:

> [...]
>
>Jeg må dog indrømme at et dårligt covernummer har sin ene gode side.
>Jeg får lyst til at spæne hen til stereoanlægget og sætte det rigtige

der er vel ikke nogen der har lavet et cover af hurricane? det kan da
næsten kun gå galt...plus at sangen ikke har nogen egentlig
berettigelse i dag "it won't be over till they clear his name" hans
navn er sq renset....det er kun bob der har lov til at synge den endnu

hmm i denne tråd virker min signatur egentlig ret velplaceret :)

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Betin@

Dato : 17-10-01 12:02

In article <W01z7.237$Y7.6251@news.get2net.dk>,
martin.rovang@get2net.dk says...
> [...]
> ellers læne sig tilbage og modtage en stor fed check.
>
> Phew, der kom meget galde op. Er jeg den ENESTE der har det sådan?

Næ egentlig ikke. Med alle de covers der dukker op må det jo sige noget
om at "gammel" musik er godt! Ikke at der ikke kommer noget godt musik
engang imellem idag for det gør der da bestemt.

Betin@

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-10-01 16:24

On Wed, 17 Oct 2001 13:02:00 +0200, Betin@ <FruGraaspurv@hotmail.com>
wrote:

>Ikke at der ikke kommer noget godt musik
>engang imellem idag for det gør der da bestemt.

Hej Betina.

Gider du kaste et blik på denne side, der fortæller en masse godt om,
hvordan man citerer, så det er lettere at læse newsindlæg:

http://www.usenet.dk/netikette/quote.html

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Betin@

Dato : 17-10-01 18:01

In article <7j8rstgo8fgprqp2dbfc3idkfn63mjl3bt@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...
> Gider du kaste et blik på denne side, der fortæller en masse godt om,
> hvordan man citerer, så det er lettere at læse newsindlæg:

Jeg så først efter jeg havde sendt indlægget, at jeg havde glemt at
slette en del af teksten, beklager det sker (forhåbentlig) ikke igen

Betin@

Fra : Hans Pedersen

Dato : 17-10-01 19:51

On Wed, 17 Oct 2001 19:00:38 +0200, Betin@ <FruGraaspurv@hotmail.com>
wrote:

>Jeg så først efter jeg havde sendt indlægget, at jeg havde glemt at
>slette en del af teksten, beklager det sker (forhåbentlig) ikke igen

Det er så i orden denne ene gang! Du kunne jo lige pudse mine
net-politistøvler som straf!

Hans Pedersen
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Betin@

Dato : 18-10-01 13:09

In article <snkrst4igluvggsd26s7lroob0v3ickbea@4ax.com>, h2ns@nospam.dk
says...
> Det er så i orden denne ene gang! Du kunne jo lige pudse mine
> net-politistøvler som straf!

Pudse, pudse med grøn skocreme.......puha de blev da flotte synes jeg

Betin@

Fra : Queenie

Dato : 17-10-01 13:27

AMEN Martin!
Men jeg tror nu også, at vi skal starte med os selv. Jeg er selv meget
glad for at gå ud og høre livemusik, og det ved jeg, at der også er
andre der er, men vi er en uddøende race Jeg kender efterhånden ikke
mange, der vil tage ind på et mindre spillested, en cafe eller et
værtshus for den sags skyld for at høre et totalt ukendt orkester. Man
betaler penge for at komme ind, og derfor vil folk hellere gå på deres
favorit diskotek, hvor de ved, hvilken slags musik der bliver spillet i
stedet for at risikere at få en endten dårlig oplevelse, fordi bandet
ikke levede op til forventningerne, men man kunne nu også komme ud for
at få en GOD oplevelse og rent faktisk opdage et nyt orkester, som man
ellers aldrig ville ha' hørt, fordi man gik på diskotek istedet for ..
Jeg kan huske en oplevelse for et par år siden, da Fugees var det helt
hotte. Jeg sad i bussen og foran mig sad der 2 drenge .. de har vel
været en 12 - 13 år. De sad og talte om, hvor godt de kunne lide den der
"killing me softly" og så lige pludselig siger den ene til den anden
.."Jeg kan nu bedre lide originalen "Kylling med softice of pølser" med
shubidua .. Jeg var ved at skrige *G* Det er jo for fanden et over 20 år
gammelt nummer med Roberta Flack og her sad danmarks ungdom og mente, at
det var shibidua der havde lavet orginalen. Jeg må være ved at blive
gammel lol
Jeg har selv arbejdet som lydtekniker og undervist i lydteknik i et
pladestudie i ca 9 år .. Så jeg ved hvad alle de stakkels nye kunstnere
går igennem. Der er SÅ meget fed dansk musik derude, og SÅ mange
talentfulde musikere der aldrig nogen sinde får en chance fordi de ikke
har de rigtige forbindelser eller det rigtige efternavn. Jeg tror ikke
kun, at vi skal være sure på den danske musik branche ... Vi skal vist
generelt være sure på alle de forfærdelig dumme og ignorante danskere,
som den danske musikbranche kun forsøger at stille tilfredse :o\

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 17-10-01 20:31

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> gammelt nummer med Roberta Flack og her sad danmarks ungdom og mente, at
> det var shibidua der havde lavet orginalen. Jeg må være ved at blive

Hehe, jeg kan huske en biografreklame med musiknummeret 'it's oh so quiet'
som Björk jo har lavet et cover af, og nogle tøser bag mig der sagde,
åbenlyst irriterede:
Arj altså, det der er hugget fra Björk!
Jeg krummede mine tæer.

Jacob

Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 17-10-01 21:20

"Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> generelt være sure på alle de forfærdelig dumme og ignorante danskere,
> som den danske musikbranche kun forsøger at stille tilfredse :o\

Ha ha, dér sagde du vist lige præcis hvad jeg nok ikke turde gøre i mit
indlæg. Jeg er ikke helt sikker på om du vitterligt mener at køberne af
cover-musik er dumme og ignorante, men lad os i det mindst så bare være
enige om at de er dovne/ukritiske og vælger den "nemme løsning" når det
gælder musik. Men det er jo nok et spørgsmål om mentalitet. Jeg har for eks.
ALDRIG forstået dem der tager til takke med det musik der udkommer på
Absolute Music eller spilles i radioen. Dét at man ikke går på jagt efter
spændende musik med bands/artister man ikke kender virker fuldstændigt
fremmed for mig. Ofte, synes jeg, kan det at udføre et mindre stykke
detektiv-arbejde og så opdage et fedt guldkorn af en sang være en del af
nydelsen.

Vh Martin

Fra : Astrid

Dato : 18-10-01 06:51

> [...]
> cover-musik er dumme og ignorante, men lad os i det mindst så bare være
> enige om at de er dovne/ukritiske og vælger den "nemme løsning" når det

.... for slet ikke at nævne dengang i gymnasiet hvor flere af eens kammerater
troede `Commitments' var historien om et rigtigt band der selv havde lavet
alle sangene i filmen ... det er jo ikke fordi de er dumme eller dovne men
fordi de er unge og dårligt oplyst, nok primært fordi de er unge og ikke har
hørt forældrenes plader.

Eller dem der troede at the Doors havde skrevet `Alabama Song'. Hvem
forventer, at en 16-årig skal kende Bertholt Brecht?

Min lillebror troede at de samme Doors' `Hello, I love you' var et dårligt
remake af Roxettes `Joyride' (hello, you fool, I love you ... osv).

Egentlig har jeg mest lyst til at sige, at det er urimeligt at gøre sig til
smagsdommer. Og jeg synes (nu hvor jeg er igang med at synes ting), at
musikere og pladeselskaber er lige gode om det. Jeg tror ikke at
pladeselskabet har vredet armen om på Kukuk og Zindy for at få dem til at
lave pladen, som det hele startede med, og det gælder såvel de der laver
cover som de der laver dåsepop. Hvis de sagde næh, det gider vi ikke, hvad
skulle pladebranchen så gøre? Jeg har intet tilovers for `de stakkels
musikere versus de onde pladeselskaber' mentaliteten!

Fra : MARTIN JENSEN

Dato : 17-10-01 22:33

"Astrid" <astrid@nospam.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle pladebranchen så gøre? (Jeg har intet tilovers for `de stakkels
> musikere versus de onde pladeselskaber' mentaliteten!)

Hvad plade-branchen så skulle gøre? Da bare finde nogle andre de kunne sende
sådan et album ud med. Slet og ret. Og selvfølgelig har du ret i at et cover
også tit bliver populært selvom folk ikke kender originalerne, og at det
derfor kan skyldes uvidenhed omkring nummerets oprindelse at folk er
ligeglade med om det er originalt eller ej. Men det ændrer vel stadigvæk
ikke ved at det kan ses som et let måde at lave musik på (hvis vi vel at
mærke snakker de, efter min mening, slemme covers såsom Caroline Henderson's
disko nyindspilninger...)
Om jeg selv og dem der giver mig ret gør sig selv til smagsdommere er jeg
ikke sikker på at jeg vil give dig ret i. Muligvis kunne det lyde sådan, men
som sådan var det ikke intentionen fra min side. Men det er jo musik vi
snakker om, og det VIL man jo vitterligt altid diskutere ud fra smag og
foretrukne stil-arter; så i en eller anden form vil man vel altid optræde
som smags-dommer...

Vh Martin

Fra : Queenie

Dato : 17-10-01 22:44

> [...]
være
> enige om at de er dovne/ukritiske og vælger den "nemme løsning" når

Jo, det mener jeg sgu!! *G* Det har vel også noget med genkendelsens
såkaldte "glæde" at gøre ... Og det har virkelig noget at gøre med, at
vi, der går til livekoncerter er en uddøende race. Hvad skete der med "i
dag har jeg lyst til at købe en ny plade, men jeg ved ikke rigtig, hvad
det skal være, så jeg går bare ned i pladeforretningen og kigger efter
et cover der ser interessant ud"?!?!? Det har jeg da gjort meget og gør
det stadig.

http://www.kandu.dk/

Fra : Gizmoduck

Dato : 18-10-01 00:15

On Wed, 17 Oct 2001 12:27:25 GMT, "Queenie" <Queenie.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>at få en GOD oplevelse og rent faktisk opdage et nyt orkester, som man
>ellers aldrig ville ha' hørt, fordi man gik på diskotek istedet for ..

og så er der os stakler der ikke bor i en storby...der er et begrænset
udbud af livemusik i en by som skive sammenlignet med Aarhus/kbh.

men så er der heldigvis lidt hjælp at hente på internettet, i form af
netradio'er...dér kan man høre ukendt musik, eller bare de rigtige
udgaver af sangene, og genrer som ikke bliver spillet ret meget i
danmark...jeg har personligt fundet en swing/big band station jeg er
ret glad for...og masser af rock stationer :)

Fra : **Zilly ink**

Dato : 17-10-01 15:06

> [...]
> jagten på ussel mammon? Vi lever så sandelig i "cover-versionernes" tid.
> Og herre jemeni, hvor ser det sort ud for Danmarks musik-elskere.

Under devisen:
"Vi laver det fordi du køber det"
må vi konstatere,
"At den sidste ikke er født" !!