Automastisk resize af billed?
Fra : Remedy

Dato : 16-10-01 21:59

Hey NG.

Jeg sidder her med et lille problem som jeg håber der er en venlig sjæl der
kan løse for mig.

Jeg har en side som er bygget med rammer osv. I den øverste rammer har jeg
er logo/billed som passer perfekt hvis klienten kører en opløsning på 1024 *
768
men så snart man har en højere opløsning på sin skærm eks. 1280 * 1024
kommer der en kant ude i siderne, som jo ser dumt ud. Du kan prøve at se det
http://www.aabenraa-techno.subnet.dk Der er et tomrum ude i siderne ved
logoet. Hvis man kører 1280 * 1024 men prøv at sidde skærmen ned ii 1024 *
768 så passer det hele fint.

Tomrummet er problemet. Og så er det jeg gerne ville vide om det er muligt
at få billedet til at strække sig selv? ud i rammen? I Frontpage 2002 eller
Frontpage XP som det jo også hedder

mvh. Remedy
Ville blive glad hvis jeg kunen få et svar tilbage via. mail.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-01 00:54

Tue, 16 Oct 2001 22:59:04 +0200, skrev "Remedy"
<johnshansen@c.dk>:

> [...]
>men så snart man har en højere opløsning på sin skærm eks. 1280 * 1024
>kommer der en kant ude i siderne, som jo ser dumt ud.

Der findes ingen elegant løsning på det, jeg ville give tabellen
en fast bredde, som passer til 1024 istedet for.
Der er jo i forvejen luft udenom.
Såfremt, du lavede en resize af billedet, så vil der jo blive
tydelige pixelforstyrrelser, hvilket ødelægger billedet mere end
de tomme felter ved siderne af banneret.

Iøvrigt synes jeg ikke, at »kanterne« virker ødelæggende for
designet.

Iøvrigt kører langt de fleste stadig med 800*600 og de er jo nød
til at scrolle på siden, det er mere irriterende.

>Ville blive glad hvis jeg kunen få et svar tilbage via. mail.

Når man kan bruge en nyhedsgruppe til at søge hjælp i, så kan man
også bruge denne til at se efter svar.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : S. Sørensen & L. Har~

Dato : 17-10-01 06:07

Jeg er ikke expert i webdesign, men har da prøvet lidt.

På baggrund af den viden jeg har af frontpage, mener jeg nu ikke at det er
korrekt at der ikke er nogen simpel løsning på problemet.

Som jeg har forstået problemet, er siden opbygget med faste størrelses
kriterier (Har kigget på siden, men ikke koden). Hvorfor ikke istedet
udnytte den funktion som frontpage yder, til at angive størrelse i % af
skærmen i stedet, hvilket vil give en (næsten) korrekt design gendgivelse
uanset opløsning hos brugeren. Denne funktion påvirker meget sjældent
kvaliteten af billeder brugt på siden, med mindre de i forvejen er ude af
proportioner.

Det var blot et forslag som måske kunne bruges.

L. Harsfort

Fra : ha

Dato : 17-10-01 12:27

> [...]
> uanset opløsning hos brugeren. Denne funktion påvirker meget sjældent
> kvaliteten af billeder brugt på siden, med mindre de i forvejen er ude af

Det ændrer da vist ikke billedstørrelsen.
mvh
ha

Fra : S. Sørensen & L. Har~

Dato : 17-10-01 20:12

Hmmmm ????

Hvis nu vi siger at billedet skal fylde 80% af skærmbredden, så .........

I en opløsning på 800x600 ville billedet blive 640 bredt, ikke ??

I en opløsning på 1024x768 ville billedet blive 819,2 bredt, ikke ??

Hvor stort billedet bliver, afhænger således af brugerens skærmopløsning, og
ikke hvor stort det billede er man bruger

L. Harsfort

Fra : Remedy

Dato : 17-10-01 20:07

Jamen takker, det er da en mulighed at at "fastgøre" tabellerne, men der er
en hage ved det, jeg kan ikek finde en fuktion til dette emne.

mvh. Remedy

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-10-01 21:10

Wed, 17 Oct 2001 21:06:49 +0200, skrev "Remedy"
<johnshansen@c.dk>:

>Jamen takker, det er da en mulighed at at "fastgøre" tabellerne, men der er
>en hage ved det, jeg kan ikek finde en fuktion til dette emne.

Øhh, du har da fundet ud af at sætte en width på 80 % på
tabellen, det skal du så bare ændre til omkring 750 pixels i
stedet for.

Fra : Remedy

Dato : 17-10-01 22:03

Ja okay takker for alt hjælpen herinde
Forresten, fandt jeg også selv en anden mulighed, ved ikek om andre kunne
bruge det, så jegs krive det nu, man kan fjerne flue ebnet fra Specefy heigt
..-) smart smart... hehe... nå men endnu engang tak til alle jer...

Remedy out....