Skærme
Fijala 3554
Rengøring af skærme
Fra : Anders Petersen

Dato : 16-10-01 21:24

Hejsa - enkelt, men fodt:

Hvordan rengør man hhv. en Sony trinitron-skærm og en TFT til en
bærbar. Div. skrappe sager lader til at være forbudt, men hva' så?

På forhånd tak.

/Anders

Fra : Torben Leander

Dato : 16-10-01 22:12

> Hvordan rengør man hhv. en Sony trinitron-skærm og en TFT til en
> bærbar. Div. skrappe sager lader til at være forbudt, men hva' så?

Hej Anders !

Brug en blød klud med lidt distileret vand på og tør efter med en tør klud.
Jeg har selv en Sony Trinitron og en TFT skærm, og bruger aldrig selv andet.

Hilsen
Torben Leander.

Fra : Skimmerhorn

Dato : 16-10-01 23:43

"Torben Leander" <nn@nn.dk> skrev i en
> [...]
Hej Torben

Køber man en kvalitetsskærm følger der naturligvis en dertil indrettet
klud og vædske med.
Til min Eizo skærm fulgte der en kunststof klud med, meget lig dem man
kan købe i brille foretninger.
Vædsken lugter lidt ala brillerens. Altså ned til Synoptik/Thiele.

Hilsen Mikkel

Fra : Louise & Frederik

Dato : 17-10-01 01:19

[snip]
> ...Vædsken lugter lidt ala brillerens. Altså ned til Synoptik/Thiele.

Netop ikke - det ødelægger anti-refleksbehandlingen på skærmen = ny skærm.

Fra : Skimmerhorn

Dato : 17-10-01 09:45

"Louise & Frederik" <isl41688@image.dk> skrev i en
> [snip]
Synoptik/Thiele.

> Netop ikke - det ødelægger anti-refleksbehandlingen på skærmen = ny
skærm.

Hej Louise.. eller er det mon Frederik.

Jeg har aldrig fattet hvorfor det skulle være noget problem at pudse sin
skærm.
Er det kun Sony skærme der er besværlige eller hvad ?. Fotolinser,
kikkerter
og optik i det hele taget er alle antirefleksbehandlede, coatede.
Kun gennem flere års pudsning af håndkikkerter, med skjortehjørnet,
har jeg kunnet konstatere et vist slid på overfladen.
At coatningen skulle kunne skalle af ved brug af brillerens lyder i mine
ører
besynderligt. Hvis skærmoverfladerne er så sarte burde producenten vel
netop
give præcise anvisninger desangående.

M.v. hilsen Mikkel

Fra : Louise & Frederik

Dato : 17-10-01 12:44

præcise anvisninger desangående.

Ja, jeg har ingen forklaring på det - men jeg har selv en skærm, der var fin
da jeg fik den og som har været nænsomt behandlet 2-3 gange med rens og nu
er fuldstændig ødelagt i overfladen og ret umulig at se på. (Det var en
Apple/Sony).

Har et par gamle 14" skærme der har været behandlet med alt fra Ajax til
skærmrens - og de har aldrig taget skade. Men jeg kan se, at min Sony 19" er
vildt sart i overfladen og at bare den mindste lille fingerspids på skærmen
sætter mærker der næsten ikke er til at få af.

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-10-01 18:28

Louise & Frederik wrote:

> [...]
> vildt sart i overfladen og at bare den mindste lille fingerspids på skærmen
> sætter mærker der næsten ikke er til at få af.

Tror det afhænger meget af præcis hvad man benytter. Jeg har
hæmningsløst brugt den forhåndeværende vinduespuds/skærmrens på de
skærme jeg kommer i berøring med. De fleste er Sony CRT skærme, men der
er også skærme fra LG, CTX, Nokia, ADI, Zitech og flere andre.

Med min nye skærm er jeg dog blevet lidt pivet så forsøger at klare mig
med et viskestykke, lidt vand og en dråbe opvaskemidel. Vejledningen
beskriver at hvis man bruger glas rens så skal ikke bruge noget som
virker anti-statisk eller ligende da det kan ridse skærmens belægning.

Den typiske skærmrens/brillerens er forøvrigt blot Isopropylalkohol i en
smart flaske, hvis min næse altså ikke er helt forkert på den, og det
kan købes hos Matas i ½ liters flasker for 20.- eller noget i den stil.
Den samme vædske bruges også til pick-up rens, CD-rens, video rens og så
videre. 3M har blot en stor tank som de bruger til at fylde alle de
forskellige beholdere.

Mvh

Bruno

Fra : Madsen

Dato : 18-10-01 16:45

"Skimmerhorn" <mlausten@worldonline.dk> skrev:

> Jeg har aldrig fattet hvorfor det skulle være noget problem at pudse sin
> skærm. Er det kun Sony skærme der er besværlige eller hvad ?.

Jeg ved ikke om de er mere "besværlige" end andre skærme, men
der er ingen tvivl om at der ikke er to fabrikater af skærme hvor
coatningen er 100 % ens, så efter min mening bør man være meget
forsigtig med nogen som helst form for opløsningsmidler, alkohol osv.
Brug en blød klud evt. fugtet med lunkent vand og tør efter med en
tør og ren blød klud. Så er man på den sikre side.
Ud over det så hold snitterne fra glasset til daglig. Hvis man sørger
for det, så er det faktisk ret sjældent der er behov for at rengøre
glasset på sin skærm, har jeg erfaret.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Torben Leander

Dato : 17-10-01 07:10

> [...]
> kan købe i brille foretninger.
> Vædsken lugter lidt ala brillerens. Altså ned til Synoptik/Thiele.

Hej Mikkel !

Da jeg fik min Samsung TFT skærm, prøvede jeg med alverdens ting og sager.
Også rigtig skærmrens. Men lige meget hvad jeg brugte, så lagde det en hinde
på skærmen. Så tog jeg en lille sjat distileret vand med hjem fra arbejde
som vi bruger til vores loddekolber og det hjalp. Har brugt det siden. Det
virker.

Hilsen
Torben Leander.