AFTM
Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 01-12-00 23:51

Det følgende spørgsmål kan måske virke lidt banalt (og dumt?), men jeg vover
pelsen: så vidt jeg er orienteret, så betyder fx. angivelsen "#6/7" på en
fluestang (-hjul), at dén kan håndtere en DT 6'er line eller en 7'er
klumpline. Hvad så hvis angivelsen er "#6-8"? Da jeg ikke kender den
praktiske betydning af en lines profil (jeg er ikke begyndt på fluefiskeriet
endnu), har jeg svært ved at komme med et kvalificeret gæt. ;)

Martin N. Rasmussen (=> http://hjem.get2net.dk/Aslan)
Netikette? Find forklaringen på: http://www.usenet.dk/netikette/
Udebliver morskaben? Besøg chatkanalen #Fantasia på irc.get2net.dk
....eller "Banjo's Likørstue" (=> http://www.dr.dk/u/banjo/)

Fra : The Healer

Dato : 02-12-00 06:40

Hej Martin

Jeg synstes ikke dit spørgsmål er dumt, jeg har da selv stillet det engang
til min grej forhandler.

Svaret var DT6, WF7 & SkydeHoved8, om det er rigtigt ved jeg faktisk ikke,
men jeg haber da at der er nogen der kan svare på det.

Glædelig jul ===

Fra : Per Gade

Dato : 02-12-00 07:27

Martin Nystrup Rasmussen <nystrup@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u0WV5.5251$S3.200995@news010.worldonline.dk...
> [...]
> fluestang (-hjul), at dén kan håndtere en DT 6'er line eller en 7'er
> klumpline. Hvad så hvis angivelsen er "#6-8"?

Du har ret i, at # 6/7 normalt betyder, at stangen kaster bedst med en DT
6'er eller en WF 7'er, men for nogle stænger (ofte de lidt billigere) kan
det betale sig at gå en lineklasse ned - dvs. at bruge en WF 6-line på sådan
en stang.

Jeg har f.eks. en billig, men udmærket stang (Samurai 8 fod, # 5-6), der
kaster glimrende med en DT 4 eller WF 5, men knækker sammen med en WF 6. Det
samme med dens "storebror" (9 fod, # 6-8). Den er fin-fin med en WF 7 -
eller en WF 6, selv om den føles noget tung og klodset, når man også har
prøvet bedre stænger i de samme lineklasser. Og jeg ville aldrig bruge
skydehoved på stangen.

I det hele taget skal man for stænger i den billigere ende tage fabrikantens
anbefaling af, hvilke linetyper der kan bruges, med et gran salt.

Men også når det gælder de gode stænger kan det afhænge af situationen,
hvilken line der skal bruges. Det afhænger af vind og vejr. Bruger man
f.eks. skydehoved, kan det være en ide at gå over til et kortere skydehoved
i en højere lineklasse, hvis linen skal drives ud gennem blæst.

Det, der tæller, er i sidste ende, hvor meget line du har uden for topøjet,
når du kaster.

En stang kan sagtens kaste lige godt med forskellige lineklasser. Står du
ved en å i blæsevejr, kan du f.eks. sagtens gå op til klasse 6 på en stang,
der er beregnet til klasse 5. Du skal bare kaste med lidt mindre line uden
for topøjet - så kastevægten er den samme. Alt andet lige betyder den
tungere line, at kastet bliver mindre vindfølsomt. Det er ikke sikkert, det
bliver længere, men det jo heller ikke altid lange kast, der er sagen. Det
kan være et spørgsmål om overhovedet at kunne ramme vandet..

Skal jeg sammenfatte alt dette, så er de fleste gode stænger meget tolerante
over for forskellige lineklasser - gode kast vil altid være en kombination
af stangens muligheder og kasterens teknik.

Håber, du kan bruge det til noget.

Venlig hilsen
Per Gade

Fra : G4@mail.dk

Dato : 04-12-00 15:32

Jeg har lidt svært ved at tage firmaer seriøst, der angiver mere end 2 aftm
klasser.

G4@mail.dk

Fra : Per Gade

Dato : 04-12-00 19:24

<G4@mail.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:90g9s7$8mu$1@news.inet.tele.dk...
> Jeg har lidt svært ved at tage firmaer seriøst, der angiver mere end 2
aftm
> klasser.

Kan du begrunde det nærmere, eftersom en af verdens bedste
stangproducenter - amerikanske Burkheimer - klassificerer deres stænger
således.

Men de er jo nok useriøse?

Venlig hilsen

Per Gade

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 04-12-00 19:52

"Per Gade" <pergade@post.tele.dk> wrote in message

<Klip>

> Kan du begrunde det nærmere, eftersom en af verdens bedste
> stangproducenter - amerikanske Burkheimer - klassificerer deres stænger
> således.
>
> Men de er jo nok useriøse?

Abu Garcia har også tyet til den form for klassifikation. Og jeg er da en
tilfreds bruger af deres produkter. ;)