excel 2000 knap til at arrangere vinduer l~
Fra : Michael Kjærgård

Dato : 16-10-01 20:24

Excel 2000: Man kan få to dokumentvinduer vist ved siden af
hinanden ved hjælp af Vindue => Arranger => Lodret, og jeg har
lavet en knap i værktøjslinjen, der sparer de to første trin,
altså åbner en Arranger vinduer-dialogboks.
Men her er Side om side valgt som default, og jeg vil gerne
springe det trin over også. Enten ved at defaultværdien ændres til
Lodret, så man kan nøjes med et klikke OK, eller ved at gøre et
eller andet (ved knappen? ved noget andet?), så man bare klikker
på den, og vips, så vises de to dokumentvinduer ved siden af
hinanden.
Har noget et bud?

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-10-01 00:09

"Michael Kjærgård" <michael.kjaergaard@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller andet (ved knappen? ved noget andet?), så man bare klikker
> på den, og vips, så vises de to dokumentvinduer ved siden af

Lad knappen starte en makro med følgende ene linie kode i

Windows.Arrange ArrangeStyle:=xlVertical

Det skulle arrangere vinduerne lodret.

Hilsen
Jan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 17-10-01 01:20

"Jan Kronsell" skrev ...

> Lad knappen starte en makro med følgende ene linie kode i
>
> Windows.Arrange ArrangeStyle:=xlVertical
>
> Det skulle arrangere vinduerne lodret.

Hm... tak. Men jeg så bliver jeg vist nødt til først at lære mig
selv lidt om makroer.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Jan Kronsell

Dato : 17-10-01 09:10

Hej Michael

> Hm... tak. Men jeg så bliver jeg vist nødt til først at lære mig
> selv lidt om makroer.
>
> --
> Venligst
> Michael Kjærgård

Tryk Alt+F11

Klik på Indsæt (Insert) - Modul (Module)
Skriv:

Sub Lodret()
Windows.Arrange ArrangeStyle:=xlVertical
End Sub

Læg så makroen Lodret ind i din knap

Jan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 17-10-01 10:13

"Jan Kronsell" skrev ...

> [...]
> Skriv:
>
> Sub Lodret()
> Windows.Arrange ArrangeStyle:=xlVertical

Fedt! Jeg aner ikke, hvad jeg har gjort, men det virker. Tak!
(men jeg tror alligevel jeg vil forske lidt i makroer, der ser ud
til at være muligheder i det)

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 17-10-01 22:01

Jeg skrev ...

> Fedt! Jeg aner ikke, hvad jeg har gjort, men det virker. Tak!

Hmm... ufedt!
Jeg aner stadigvæk ikke etc., men nu virker det heller ikke. Det
er, som om makroen ikke "overlever", hvis Excel bliver lukket,
eller rettere: hvis jeg trykker Alt+F11 ligger makroen der godt
nok, men når jeg trykker på knappen, melder den "Makroen [navn]
blev ikke fundet". Hvis jeg så sletter det hele, lukker Excel,
åbner igen og opretter makroen forfra, virker alt, som det skal.
Indtil jeg lukker Excel igen, og på den måde er der jo ikke meget
genvej over det.

> (men jeg tror alligevel jeg vil forske lidt i makroer

Jeg er helt klar over, at der ikke er nogen vej udenom, hvis jeg
ikke vedblivende skal være aldeles hjælpeløs, men er der monstro
alligevel en, der kan redde den her i land for mig?

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Jan Kronsell

Dato : 18-10-01 00:23

Hej Michael

<SNIP>

> [...]
> åbner igen og opretter makroen forfra, virker alt, som det skal.
> Indtil jeg lukker Excel igen, og på den måde er der jo ikke meget
<SNIP>

For at virke altid skal den pågældende makro ligge i mappen PERSON.XLS, der
skal gemmes i XLSTART og åbnes skjult. Det er måske nemmest hvis du startet
med at indspille en makro og så gemme den i denne mappe inden du laver
knappen.

Fumktioner - Makro - Indspil ny makro
Kald makroen fx Lodret og Vælg Gem makro i: Personlig makroprojeltmappe
Vælg Vindue - Arranger - Lodret - Klik på OK
Stop indspilning (enten via knappen eller via menuen).
Knyt makroen til knappen.

Husk at gemme (også Person.xls hvis den spørger om det) - og ja, det er nok
en god idé at lære list om makroer

Hilsen
Jan

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 18-10-01 10:15

"Jan Kronsell" skrev ...

> ja, det er nok en god idé at lære list om makroer

Ja, mon ikke... Mageløs udstilling af uvidenhed (min egen).
Men jeg _tror_ at jeg denne gang muligvis er ved at få antydningen
af en løs idé om, hvad der eventuelt kunne tænkes at være den
dybere mening i det hele.
Og nu ser det også ud til at virke.
Takker, også for overbærenheden.

--