ved i noget om PDS
Fra : claus jespersen

Dato : 16-10-01 16:58

Hjælp

Jeg mangler oplysninger og forklaring på PDS (Premises Distribution System.)

Claus

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 17-10-01 00:40

"claus jespersen" <dsl50130@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:9qhlhe$20b4$1@news.cybercity.dk...

> Jeg mangler oplysninger og forklaring på PDS (Premises
Distribution System.)

Det samme som /struktureret kabling/. Premises er engelsk og
betyder hus/ejendom.

De nærmere karakteristika:

UTP- og STP-kabling består af parsnoede kobberledninger
(Unshielded/Shielded Twisted Pair). STP-kabler har i
modsætning til UTP-kabler en elektrisk skærmning.

Hvis der ikke anvendes andet udstyr der er specielt følsomt
overfor elektrisk støj, anses UTP kabling som værende
tilstrækkelig.

Ved anvendelse af STP-kabling skal alle kabler, også alle
patchkabler, være skærmede. Hubs etc. skal tilsvarende være
beregnet til STP-kabler. Ellers kan en skærmet kabling være
værre end en uskærmet med hensyn til elektrisk støj.

Kablerne skal være kategori 5, hvilket bla. betyder, at de
kan benyttes til både 10 og 100 Mbps Ethernet. Mbps står for
Megabit pr. sekund. Pt. er den mest benyttede kapacitet 10
Mbps. Kablerne skal have 4 par ledere.

UTP/STP kategori 5 kabling er den mest udbredte
distributionskabling og kan benyttes med alle førende
netværksstandarder. Kablingen er utrolig fleksibel og når
den er etableret, er det muligt at give de enkelte
arbejdspladser den kapacitet og netværksstandard som, under
hensyntagen til økonomien, er mest optimal. Dette sker ved
at udskifte det aktive netværksudstyr på PC'eren o.lign og i
krydsfeltet. Dette er nærmere beskrevet i afsnittet om
netværksudstyr.

Den maksimale kabellængde må incl. patchkabler være 100
meter. Kablet fra vægstik til krydsfelt må maksimalt være 90
meter.

En udmærket beskrivelse som jeg har klippet fra KU's
beskrivelse af anbefalet lokalnetstandard.

Niels

Fra : Lars, Sanne og Emil

Dato : 19-10-01 20:39

Hej Claus

Prøv på hjemmesiden www.kabling.dk, det er en kanon hjemmeside som også
indeholder gode links.

I dialogen skærmet vs. uskærmet vil jeg helt klart argumentere for uskærmet
da gode uskærmede kabelsystemer som Avaya Systimax er mindst lige så
støjimune som skærmede systemer da det er meget velbalanceret.
Samtidig er der den risiko ved skærmede systemer at hvis du har et brud i
din skærm ( f.eks hvis man kommer til at bruge et uskærmet patchkabel ) har
du istedet en antenne der samler støj til kablingen.

Held og Lykke

Lars

claus jespersen <dsl50130@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9qhlhe$20b4$1@news.cybercity.dk...