Skaller i vintertiden.
Fra : Claus

Dato : 25-11-00 19:32

Hej alle

Som enhver ved er vejen til godt geddefisker gode skaller.

Men jeg har et problem - hvor er skallerne henne - og hvordan fanger
man dem?

Om sommeren er det nemt. Da tager jeg bare ned til bagsværd sø med min
søn, og meder med pindeflåd og melklister ved kanten af åkanderne, ved
bådebroen. Det er sjovt for os begge, og giver som regel en 8-10
skaller.

Men nu - hvor kulden er sat ind, og hvor åkanderne er væk, bladene
faldet af træerne osv. kan jeg ikke finde dem! Jeg har investeret i et
paraplynet til agnfiskeri, og ovenikøbet prøvet forfodring, men det
funker ikke!

Jeg har en ide om at man skal ud i båd, og finde de store stimer med
ekkoloddet (sådan et har jeg også!) , og så ned med sænkenættet og
noget foder, så kan man trække et netfuld op.
Dette kan måske også lade sig gøre på de store, dybe søer, hvor
skallerne står i store, klart definerede stimer, men i mindre søer,
med mindre dybder kan jeg ikke finde skallerne. Jeg kigger som en gal
på loddet, men hvad nu hvis de trækker til siden når jeg sejler forbi,
hvor der ikke er dybt? Så kan jeg jo ikke se dem!

Spørgsmålet er så: kan jeg finde dem uden ekkolod? Kan jeg fiske dem
på anden måde end med pindeflåd? hvor skal jeg lede?

Jeg håber på hjælp så mit geddefiskeri kan få et løft - det har været
noget sløjt på det sidste!

Claus

Fra : Jorgensen

Dato : 26-11-00 19:27

De er i rå mængder i Mølleåen mellem Farum Sø og Furesøen (lørdag
eftermiddag). Du kan have sænkenet fra broen.

Christian

Fra : Claus

Dato : 27-11-00 22:59

Tak for svaret Christian.
Jeg så dem godt nok der sidste år, men jeg huskede det som tidligere
på sæsonen.

Clais

Fra : Ole Hanelius

Dato : 26-11-00 19:48

Hej Claus

Et lille tip; fang dine skaller om sommeren, ( for det er svært om vinteren)
frys dem ned i passende portioner, så har du til vinter geddeturene også,
og gedderne er faktisk mere eller mindre ligeglade med om skallen er død
eller levende.

Her kan du se hvad man kan fange på optøet skalle:
http://www.piscator.dk/gedde.html

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.piscator.dk

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 27-11-00 19:47

Ole Hanelius wrote in message <8vrloh$fcp$1@news.inet.tele.dk>...

>Her kan du se hvad man kan fange på optøet skalle:
>http://www.piscator.dk/gedde.html

9 kilosgedden er flot. Dejlig bred.

hilsen,

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 27-11-00 21:52

ja et par rigtig fine gedder, man bliver jo næste helt misundelig .
Men jeg bryder mig ikke rigtigt om konstalationen "gaffet og genudsat".
Jeg praktiserede det selv i mine tidlige geddedage, men fandt
efterhånden metoden ret umoralsk. Nu er jeg mere gået over til
håndlanding (op til 7 kg indtil videre) eller i nødstilfælde et
knudeløst fangstnet.

mvh ivan

Fra : Ole Hanelius

Dato : 28-11-00 15:07

Hej Ivan

Jeg kan på sin vis godt forstå din modvilje mod gaffer, for der
er virkelig mange der ikke forstår at bruge en gaf.
Men jeg vil vove den påstand at hvis du virkelig forstår dig på
at bruge et gaf er det nok en af de mest nænsomme måder
du kan lande en stor fisk på, men det kræver øvelse.

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.piscator.dk

Fra : Erik Thorsen

Dato : 28-11-00 17:00

"Ole Hanelius" <hanelius@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at bruge et gaf er det nok en af de mest nænsomme måder
> du kan lande en stor fisk på, men det kræver øvelse.

Det er jeg ret enig i. Alt i geder under 7 kg. håndlandes, ellers sættes
gaffen under hagen (på geden). Jeg mener, at det er mere skånsomt end net,
der ofte beskadiger slimlaget. Fandens at man ikke får gaffet noget mere -;)
hilsen erik thorsen

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 28-11-00 18:52

Hej
Jeg er udmærket klar over metoden med det bløde sted under kæben, og har da også
kun gaffet gedderne i det punkt. Faktisk har jeg engang i tidernes morgen (1982)
vundet en geddekonkurrence fordi der var en der ikke kendte tricket. Hans gedde
var længere og i bedre kondition, men en gafning i siden kostede ca. 0,5 kg i
tabt væske

Jeg bryder mig dog stadig ikke om gaffning og genudsætning. Det er ligesom
blevet til to modsætninger for mig.

mvh ivan

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 21:32

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 28-11-00 21:32

Der kan jeg kun være enig. Rigtig skøn spisefisk. Der skulle i den forbindelse
ikke være en der ligger inde med spændende opskrifter på fredfisk, såsom
skallesuppe??

mvh ivan

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 11:39

Fra : Erik Thorsen

Dato : 29-11-00 11:39

"Erik Breum Petersen" <breum@hehe.com> skrev i en meddelelse

> Ang. spisning af gedder. Ja de kan være ret gode spisefisk, men ligesom ål
> og suder kan de smage af mudder, og så ryger fornøjelsen.

Hvis de er fanget i en mindre sø, oftetes uden ret meget af- og tilløb, så
kan de godt smage af mudder (jordbakterier,geomysin) , men er de fanget i
strømvand eller en af vore store søer er der ikke noget i vejen.

> I øvrigt så mener jeg at aborre slår gedden i kulinarisk værdi. En god
> kilosaborre fra en brakvandsstamme, mums

Her må jeg jo nok give dig ret
hilsen erik thorsen

Fra : Claus

Dato : 29-11-00 21:48

Ikke for at forstyrre denne udmærkede udløber af tråden, men
jeg har faktisk stadig ikke fået nogen svar på hvordan man fanger
skaller i vintertiden, bortset fra et tip til et "hot-spot".
Kan det virkelig passe, at man bare skal "kende et godt sted" ???
Hvad gør man så ved et fremmed vand?

Claus

Fra : Erik Thorsen

Dato : 29-11-00 23:32

"Claus" <claus@nospam-at-all.stahnke.dk (remove the nospam-at-all)> skrev i
en meddelelse news:knqa2tk7ian09nuht7pvvtfuftrh57r9tv@4ax.com...
> [...]
> skaller i vintertiden, bortset fra et tip til et "hot-spot".
> Kan det virkelig passe, at man bare skal "kende et godt sted" ???

Hæ hæ, ja det kan jeg godt se, sorry - men et godt råd skal du alligevel
have. hvorfor ikke udskifte skaller med sild, jeg siger dig, det er
glimragende på denne her tid af året.
hilsen erik thorsen

Fra : Ivan Vejsgård Nielse~

Dato : 30-11-00 06:38

Hej

Ja du har ret, vi må hellere komme tilbage på sporet...

Jeg har tidligere fisket meget efter gedder, og det primært i vintertiden. Så jeg
kender udemærket problematikken med at skaffe skaller. Det vi gjorde var at fange
skallerne i åen (Storåen og Vegen å). Langs bredderne og i de dybe
stillestrømmende sving, var der altid et par skaller, omend de var ret svære.
Grejet er ekstremt vigtigt. Tynd line, meget lille krog og et lille
velafbalanceret flåd så skallen ikke mærker modstand, når den hugger. Fisk
umiddelbart over bunden, og hav øjnene med dig. Ofte kan man se skallestimer i de
mindre åer. Agnen var som regel melklister, som i hvert fald
dengang var orm langt overlegen.

Som andre tidligere har nævnt kan man ellers benytte nedfrosne fisk såsom skalle,
sild, smelt og makrel. Men jeg syntes at en af de mest overlegne agn er blevet
glemt i den sammenhæng. Det er jo ingen hemmelighed at en levende agnfisk
affisker et større område mere effektivt end en død, så har du adgang til et
dambrug i nærheden, så prøv at investere i et par små regnbueørreder og brug dem
i stedet for skaller. Gedderne elsker dem

mvh ivan

Fra : Erik Thorsen

Dato : 30-11-00 07:30

> [...]
brug dem
> i stedet for skaller. Gedderne elsker dem

Hva' - så sætter du måske en sele på dem, eeeeller-

Det handler vel ikke altid om at være mest effektiv, fordi - så skal du gøre
som dem, der nede i Sønderjylland købte en håndfuld gæslinger. Sådan nogle
små gule uldtotter er effektiv, i sær hvis de er sultne, så kan de fiske en
hel sø af på en dag, medens du sidder og hygger dig i skyggen med en
"ølver". - eller hva' - Det handler vel også lidt om etik. jeg fisker med en
død sild og den virker fremragende. Skulle en mere "effektiv" kollega fange
en enkelt gedde mere end jeg, ja så er jeg gerne den foruden.

ellers god fiskelykke.
erik thorsen

ps. så venter vi lidt med hvordan man bliver en effektiv aborrefisker.

Fra : Ole Hanelius

Dato : 30-11-00 18:36

Hej Ivan

Du har ganske ret det er meget nemmere at benytte
små regnbueørreder i stedet for skaller. men det er ikke
særlig heldigt, da risikoen for at sprede sygdomme er
rimelig stor og skulle enkelte slippe af sted med livet
i behold kan man få spredt tamfiskegener hvilket bestem
ikke er hverken særligt smart eller lovligt.

I mange områder, bl.a. Silkeborg Fiskeriforening's vande
er der total forbud mod at benytte ørreder ( også bæk/søørreder)
som agnfisk.

Med venlig hilsen
Ole Hanelius
www.piscator.dk
------

Ivan Vejsgård Nielsen <ivan@aub.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3A25E7C6.F96153C1@aub.dk...

Fra : Claus

Dato : 30-11-00 19:51

Tusind tak for de mange gode svar.

Jeg har prøvet med sild, dem har jeg masser af, men jeg har ikke haft
det store held med dem.
Jeg føler selv et moralsk dilemma omkring fiskeriet med levende
skaller, men da jeg er forholdsvis "grøn" , med lange perioder uden
fangster, vil jeg i perioder strække min moral langt for at fange en
god gedde.
Når jeg en gang bliver mere erfaren, og finder melodien med de døde
agnfisk, vil jeg da foretrække dem.
Jeg læste et sted for nylig en kendt geddefisker udtale at levende agn
var "omkring 10 gange så effektivt".
Så længe jeg ikke fanger særlig meget, vil jeg da gerne fange mere end
een gedde på 10 ture, og tanken om en gedde på hver af 10 ture er
ganske tiltalende.

Vi lystfiskere kommer ikke udenom at vi er til skade for fiskene.
Denne skade skal naturligvis være så lille som muligt, men vi holder
jo ikke op mmed at fiske...
Hvis jeg fisker med levende agn, slipper jeg som regel de overskydende
fri efter turen. Skulle jeg bruge de samme fisk som død agn, var jeg
jo nødt til at slå dem alle ihjel...

Claus

Fra : Alex Linaa

Dato : 01-12-00 13:44

> [...]
en meddelelse news:knqa2tk7ian09nuht7pvvtfuftrh57r9tv@4ax.com...

> Kan det virkelig passe, at man bare skal "kende et godt sted" ???

Det samme som med en fremmed kvinde - man prøver sig frem efter erfaring

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 29-11-00 00:07

Erik Thorsen wrote:

> Så gør lige som jeg, jeg spiser dem. Gedder smager herligt.
> hilsen erik thorsen

Enig en korrekt tilberedt gedde, slår både laks og ørred med adskillige
længder, jeg har flg. private opskrift, som min gode ved gastronomen
Finn Jørgensen, har takseret til 5 kokkehuer.

Filleter gedden og udskær den i passende portionsstykker, tag hvert
stykke og indsmør det i et tykt lag Dijon sennep, rul et stykke bacon
omkring, og pak stykket ind i staniol sammen med en stor dusk
friskplukket fransk estragon.

Tilberedning i ovn: ca. 15 - 20 min. ved 200 grader

Tilberedning på gril: ca. 10 - 15 min. alt efter hvor varm grillen er,
og ristens afstand til kullene.

Stykkerne serveres sammen med nye kartofler, dild og en frisk grøn salat.

På denne årstid må det blive små pillekartofler.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : N/A

Dato : 27-11-00 19:48

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 27-11-00 19:48

Claus wrote in message ...
>Fisker du dem under flåd, som man ville gøre med en levende skalle?

Den skal være ved bunden. Det bedste er imho en krog og et par splithagl til
at holde linen nede med.

hilsen,

Fra : bo.i.jensen@forum.dk

Dato : 02-12-00 20:24

Der kom ikke mange bud på hvordan man saffer skaller i de kolde vinter
måneder.

Jeg har hørt om nogle der holder skaller i deres guldfiske dam, men det
er jo kun et fif, der kan benyttes af dem der er så hældige at være i
besidelse af en sådanne.

Jeg har flere gange været forbi Store Donsedam om vinteren, når der er
is på søen. Og jeg har bemærket et der i et tilløb til sønen, der på
grund af det relativt store fald, medføre en "kraftig" strøm, der igen
medføre at vandet er isfrit. Der har jeg set store stimer af små
skaller og aborre stå i strømmen. Om vandet er varmere eller om det er
på grund af mere ilt eller ly for rovfisk det må guderne vide.

Der er dog ingen tvivl om at skallerne skal fanges dybt og med meget
let grej hvis man fisker i en sø.

Jeg har iøvrigt en engelsk bog om gedefiskeri, hvor man farver de døde
augnfisk, for at få et beddere resultat. Jeg har på
www.fishingmagic.com også læst om brug af olie og luft i de døde
skaller for at forbeddere fiskeriet.

Tilsidst, så er der også nogle der benytter forfodring til gedderiskei.
Blendet frossen fisk i et yougurt bære, med en sten i, som så kastes ud
der hvor man vil fiske - ja der mangler ikke gode forslag, det er bar
lige det med at få fingene i skallerne.

mvh.

Bobi
http://welcome.to/cfg