ønskes: godt råd i forb. m. ny killing
Fra : JN

Dato : 16-10-01 12:24

Hej
Vi har just fået en han-killing. Vi har i forvejen en 15 måneder gammel hun
kat/killing. Den "gamle" er vant til at løbe ind og ud, hvor killingen lige
skal være et par måneder eller tre før den kan "slippes fri".

Spørgsmålet er: Skal vi for en periode (en uge?) lukke den gamle inde, da
hun jo naturligvis er lidt jaloux på killingen, og egentlig helst vil være
udenfor, for sig selv. Lige nu har den gamle det som hun plejer - dog lukker
vi hende ud, men hun kan selv komme ind (kattelem).

Har i nogle god råd til at "sammenkøre" de to katte... udover at lade det
ske med tiden.. :) ?

Mvh.
Anja & Jesper

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-10-01 16:51

Hej

"JN" <jn1475@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
lige
> skal være et par måneder eller tre før den kan "slippes fri".

Vil det sige at I har fået killingen inden den var 8 uger????

Jeg mener for øvrigt ikke killingen skal slippes ud før tidligst når den er
6 mdr og kastreret.

> Spørgsmålet er: Skal vi for en periode (en uge?) lukke den gamle inde, da
> hun jo naturligvis er lidt jaloux på killingen, og egentlig helst vil være
> udenfor, for sig selv.

Hun er ikke jalous, med mindre I har givet hende grund til det. Men hun
føler sit territorium truet. Dette er helt normalt, og jo mere de er sammen
jo hurtigere vænner de sig til hinanden.

Jeg kan ikke se nogetn grund til at lukke den "gamle" inde, men I skal
ignorere killingen og kun tage jer at den "gamle", når hun er inde, så hun
virkelig føler, at det stadig er hende I elsker.

> Lige nu har den gamle det som hun plejer - dog lukker
> vi hende ud, men hun kan selv komme ind (kattelem).

Lyder som en god ordning, hvis I altså bor meget langt ude på landet, ellers
ville jeg ikke have nerver til at have fritløbende kat.

> Har i nogle god råd til at "sammenkøre" de to katte... udover at lade det
> ske med tiden.. :) ?

Hvis de ikke slås, med blod og det hele, skal I bare lade kattene selv finde
ud af det, husk dog at tage jer mest af den "gamle"

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Annelise Børresen

Dato : 22-10-01 10:22

Hej JN
Vi har forsøgt at sammenføre 2 katte. En gammel hunkat på 9 år og en
hunkilling.
Det gik ikke så godt i starten, men nu - efter 1 år - er de begyndt at
acceptere
hinanden.
Jeg tror, vi gjorde en fejl i at holde dem adskilt i for lang tid. Den gamle
kat
blev meget jaloux.
Nu har de efterhånden fundet ud af, at den gamle kat bestemmer, og de
tolererer
hinanden.
Jeg tror ikke, du får så store problemer, da din "gamle" kat kun er 15
måneder,
men vær opmærksom på at give begge katte lige meget opmærksomhed - og
måske lidt ekstra - da jalouxi betyder mere end man tror !!

Mange hilsner fra
Annelise