gør
Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-10-01 10:47

Min hund er begyndt at gø af folk der pludselig står stille !ligemeget om de
er bange for hunde eller bare lige vil stå stille når han er i snor eller
uden snor han syntes vel bare at det er lidt underligt at folk stopper op !?

men hvad kan man gøre ud over at sige nej for mange gange løber han i
forvejen og så bliver folk endnu mere bange hvis jeg begynder at råbe højt
af hunden der gør af dem ?
har nogen nogle forslag ?

Fra : Ulla

Dato : 16-10-01 14:47

"Punish the deed,not the breed" <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en meddelelse news:8jTy7.1340$YP6.199507@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> men hvad kan man gøre ud over at sige nej for mange gange løber han i
> forvejen og så bliver folk endnu mere bange hvis jeg begynder at råbe højt

Du ved vel at der er lov på at man skal have sin hund i snor.
Har du det bliver andre ikke bange, men om en hund kommer
farende løs og skælder er det jo ikke noget at sige til at andre
bliver bange alle er jo ikke lige glade for hunde.

Mvh.
Ulla N.

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-10-01 19:13

jaja ulla men du ved vel også at der er steder hvor det er lovligt at have
sin hund løs !?

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 16-10-01 21:32

<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:II_y7.1442$5v1.199290@news010.worldonline.dk...
> jaja ulla men du ved vel også at der er steder hvor det er lovligt at have
> sin hund løs !?

Der er jo ingen steder, hvor man må have hunden løs, hvis man ikke har
kontrol over den. Så det letteste i den situation er vel bare at kalde
hunden til dig, hvilket jo også vil få den til at rette opmærksomheden mod
dig. Bagefter kan du jo lade hunden hilse på de folk den er lidt nervøs for,
evt. lade dem give den en godbid.

Trine

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-10-01 18:11

ja så skal du se så er der jo nok rigtig mange der ikke har styr over deres
hunde! og jeg har skam kontrol over min hund ! det er jo lige startet at han
gør af folk der stopper op pludseligt ,og ja du har da ret i at jeg bare kan
tage hunden i snor jeg kunne jo også bare blive hjemme ,men jeg skrev sådan
set for at prøve at finde ud af hvorfor hunden gør som den gør ! ikke for at
få at vide at jeg bare kan tage den i snor ! det havde jeg skam regnet ud
men det løser jo intet for der er jo ikke nogen der stopper op hvis man
kommer med sin hund i snor vel !

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 17-10-01 16:12

> [...]
meddelelse news:II_y7.1442$5v1.199290@news010.worldonline.dk...
> jaja ulla men du ved vel også at der er steder hvor det er lovligt

Det er efterhånden godt nok ikke ret mange steder .. og da slet ikke
hvis man ikke har 110 % kontrol over hunden .. så er det selv i en
hundeskov ikke tilladt at lade hunden løbe løs .... og helt ærligt
selv om jeg absolut er hundeven vil jeg da ikke bryde mig om at der
kommer en gøende hund springende hen mod mig .. det kunne jo også
meget let give en hundeejer, der har sin måske usikre hund i snor et
mega problem, at der kommer en løs gøende hund farende hen i mod
ham/hende med hunden i snor .. så jeg synes virkelig du skal finde ud
af om det er usikkerhed der får din hund til at opføre sig som den er
begyndt på eller der er andre årsager ...Er det usikkerhed skal nemlig
årsagen og ikke hundens gøen som så behandles... mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-10-01 18:18

den springer altså ikke hen imod nogen og gør ! du får det til at lyde så
voldsomt :) og han gør ikke af nogen der har en hund med ! det er kun hvis
folk stopper op og står stille så stopper han også og gør af dem, og det er
sådan set ikke for at høre hvor slemt og frygteligt det kan være at en hund
gør af mennesker ,men måske for at finde ud af hvorfor ,det er jo ligesom
derfor jeg skrev !

Og der er altså rigtig mange steder hvor man må have hunden løs stadig !

og der er mange hunde der gør af mennesker, hvor ejerne er ligeglade ! så
jeg skal vel ikke dømmes fordi jeg prøvede at finde ud af hvorfor vel !?

Fra : x Vuf x

Dato : 18-10-01 20:02

Thu, 18 Oct 2001 19:17:33 +0200, "Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote:

> [...]
>gør af mennesker ,men måske for at finde ud af hvorfor ,det er jo ligesom

Jeg tror, den bli'r bange for dem. Den tolker det åbenbart som en
trussel fra deres side, når de pludseligt bliver stående. Når han
stopper op og gør, så tag ham i snor, gå hen til personen og lad
hunden snuse til ham/hende, så han ser, der ikke er noget farligt
ved dem.
Det er altså bare min teori og måske værd at prøve.

--
Venlig hilsen webmaster@***sonpet.com fjern de 3 *
Sonja http://www.sonpet.com

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-10-01 11:41

Ja det har jeg også gjort de par gange hvor det er sket men der er jo også
nogen der bliver lidt bange for hunden når den gør og har ikke lyst til at
kæle med den bagefter ,han er altid glad for personen når de rækker hånden
ned til ham !

men hvorfor bliver han bange for folk der står stille ??

Fra : Pia

Dato : 19-10-01 11:47

> men hvorfor bliver han bange for folk der står stille ??

måske, hvis de står stille fordi de er bange for ham, som du nævnte i et
indslag, står de også og "stirrer" på ham, og det provokerer/gør ham
usikker?

:Pia

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-10-01 11:58

Ja det kan da egentlig godt værre at det er derfor , det har jeg ikke tænkt
over måske jeg skulle sige næste gang at det sker at de ikke skal
stire/kigge på ham

folk lægger jo nok ikke mærke til at de pludselig stirer hvis de er bange
for hunde er det måske meget normalt at stirre

og jeg har heller ikke lagt mærke til om de har stiret fordi jeg kalder på
min hund og kigger på den

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-10-01 15:16

In article <NDTz7.3551$YP6.350264@news000.worldonline.dk>,
> [...]

> Ja det kan da egentlig godt værre at det er derfor , det har jeg ikke tænkt
> over måske jeg skulle sige næste gang at det sker at de ikke skal

Så får du måske en anden bieffekt: At hunden render hen til dem, fordi
den da også lige vil hilse.

Snakker af erfaring......

--
MVH
Martin Edlich, MF

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-10-01 12:20

meddelelse news:a5Ez7.3336$5v1.298565@news010.worldonline.dk...
> den springer altså ikke hen imod nogen og gør ! du får det til at
lyde så
> voldsomt :)

OK det var ikke meningen .. tilgiv mig ..

,men måske for at finde ud af hvorfor ,det er jo ligesom
> derfor jeg skrev !

Jeg er temmelig overbevist om det er en form for usikkerhed som skal
trænes væk .. på den måde et par stykker i gruppen har beskrevet .

> Og der er altså rigtig mange steder hvor man må have hunden løs
stadig !

Tja hvis man virkelig skal holde sig til loven synes jeg det svinder
ind og strengt taget er der ingen steder du må lade din hund løbe løs
hvis du ikke har fuld kontrol over den ..og uanset hvor man har
hunden løbende løs vil jeg synes det er god kotume og alm
hensyntagen til sine medmennesker at man, når man ser folk , så kalder
hunden til sig og sætter snor på den .. for ikke alle er altså lige
henrykte for en hund der løber løs .. netop det at du kalder hunden
til dig i god tid og giver den snor på giver dig muligheden for på
forskellig spændende måder at aflede hundens opmærksomhed fra de
mennesker der evt . stopper op .. og så roses vovse selvfølgelig mega
meget når den uden gø passerer et menneske der stopper op .. og
denne metode kan faktisk bruges til at vænne din hund af med den
dårlige vane .. men er hunden vant til at få lov at hilse på alle folk
..? kunne det så ikke tænkes at det at et menneske stopper op, for
hunden er et signal til at snakke og hunden gør så altså for at få
opmærksomhed og snak fra det mennesker der stopper .. også hvis dette
er tilfældet vil ovenstående kunne bruges idet det så gælder om at
lære hunden at man ikke gør for at få kontakt ...
Hvis hunden virkelig gør får at få denne kontakt med det menneske der
stopper vil jeg ikke tilråde at hunden får lov at hilse på stoppende
mennesker idet det at hilse jo så er med til at forstærke den uønskede
adfærd det jo er at gø ..og det bedste du kan gøre er så at du
ignorerer hundens gøen og fortsætter fordi det pgl. menneske uden at
give hunden lejlighed til at snakke .. og dette øvelse er helt sikkert
også lettest at lave når hunden har snor på ---

> og der er mange hunde der gør af mennesker, hvor ejerne er ligeglade
! så
> jeg skal vel ikke dømmes fordi jeg prøvede at finde ud af hvorfor
vel !?

Nej da .. men der er også mange mennesker der stjæler i Kvickly .. det
berettiger ikke mig til også at gøre det ..

havengodweekendhils fra Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-10-01 14:01

Men hvis du stjæler i kvikly så ville jeg da akseptere dig lidt mere hvis du
prøvede at stoppe og finde ud af hvorfor du gør det

og der hvor jeg har den fri er det mest andre hundeejere den møder med hunde
og de har ikke noget imod at hunden løber hen til dem ! ligesom jeg heller
ikke har noget imod at deres hunde løber hen til mig

men jeg vil prøve at lægge mere mærke til hunden hvis den gør det igen for
at se om den virker bange eller bare vil hilse/lege

Fra : Michael

Dato : 19-10-01 23:27

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> begyndt på eller der er andre årsager ...Er det usikkerhed skal nemlig
> årsagen og ikke hundens gøen som så behandles... mvh Ami

Den hundeskov vi har her ( Næstved ) er en hvor der er blevet rådet til at
tage snoren af ( altså man "må" ikke ha' snor på sin hund inden for hegnet )
fordi en hund i snor kan komme til skade og fordi hunde i snor kan være mere
aggressive end løse. Rådet er givet af hende som har fået hundeskoven til at
blive en realitet, og der har hængt/ der hænger en seddel udenfor hvor
"reglerne" står.

Hilsen Amani

Fra : Verner

Dato : 16-10-01 17:25

On Tue, 16 Oct 2001 11:47:22 +0200, "Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> wrote:

>for mange gange løber han i forvejen og så bliver folk endnu
>mere bange hvis jeg begynder at råbe højt

Hej,
han kan jo ikke løbe længere i forvejen end snoren er lang, så du
kan jo bare hale ham "hjem" igen.

mvh
Verner

Fra : Rikke Vang Olsen

Dato : 16-10-01 18:05

Det kan være en god idé at lære den at gø. Det lyder lidt åndsvagt, men hvis
han lærer at gø på komando og naturligvis holde op på komando, har du dels
en komando til at stoppe ham som han forstår og ikke ser som skæld ud.
Dels får mange hunde sværere ved at gø spontant når det er noget der normalt
kræver en komando

Held og lykke

Rikke

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 16-10-01 19:10

det vil jeg da lige tænke over det lyder jo meget rigtigt , han gør næsten
aldrig hjemme

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 16-10-01 20:47

du bliver nødt til at finde ud af, hvorfor han gør ad folk. Hvis det er pga. usikkerhed - det er det 9½ ud af 10 gange - så kan det forværre problemet at sige nej til ham, skælde ham ud og trække i snoren - det vil få ham til at associere mennesker med de negativ påvirkninger, jvf. forsøg med lille Albert og musene.

Hvis det er usikkerhed skal der lægges en helt anden træning op, hvor han igen bliver tryg ved de folk som pludselig står stille.

KH
Søs

Rikke Vang Olsen <riva@mail.tele.dk> skrev i en news:3bcc68b3$0$42090$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-10-01 18:24

du skriver at der skal lægges en helt anden træning op , hvad mener du med
det ? og hvad skulle det gå ud på ? ja det er jo nok en form for usikkerhed
men når folk stikker hånden ned til ham eller går i knæ er han glad igen og
de bliver slikket over det hele som alle andre mennesker også bliver hvis de
giver lov han elsker alle mennesker "undtagen fulde mennesker"! og det
er kun hvis folk pludselig står stille at han gør ! han har aldrig gøet af
folk ellers

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 18-10-01 18:49

Det skal være en træning, hvor man skaber nogle kunstige situationer, som han er usikker over for. Han skal så have en masse positive oplevelser med det - godbidder, leg m.m. Så han kommer til at forbinde de mennesker, der pluselig stopper op, med noget rart og dejligt. Man skal starte træningen på en så lang afstand, at han slet ikke reagerer. Træne lidt der også gøre afstanden nogle meter mindre. Træne der. Osv. mens man langsom og gradvis kommer tættere og tættere på.

Det er også vigtigt, at man træner med forskellige figuranter - det er jo ikke kun den ene, han skal være tryg ved. Hver gang der kommer en ny figurant, gør man afstanden større igen - men kan så sandsynligvis gå hurtigere fremad.

KH
Søs

Punish the deed,not the breed <http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en news:RaEz7.3338$5v1.298963@news010.worldonline.dk...

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-10-01 11:51

Tak for svaret det lyder meget rigtigt ,men også som en besværlig træning
hvis jeg skal skaffe fremmede mennesker ud i skoven for at de skal stå
stille nu kan jeg ikke lige huske om det var dig der skrev at det var
forkert at sige nej til ham når han gør fordi at det kan forstærke hans
angst ? tror du at det er rigtigt ?

jeg havde egentlig håbet på at finde ud af hvorfor han bliver bange for folk
der stopper op , for det er heller ikke alle han gør af når de stopper op
det er kun sket 5-6 gange men det er jo nok ikke lige så nemt at finde ud af
? jeg må bare prøve at iagtage de mennesker han eventuelt gør af for at se
om der er fælles træk !?

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 19-10-01 21:15

> [...]
> stille nu kan jeg ikke lige huske om det var dig der skrev at det var
> forkert at sige nej til ham når han gør fordi at det kan forstærke hans

Ja - jeg tror, at det kan forstærke hans angst eller rettere usikkerhed at sige nej. Nej er en form for forbud og det er ikek den rigtige måde at svare på en usikkerhed på. Tænk et menneske, som bliver forskrække eller bange for noget - der ville man jo aldrig mødet deres angst/usikkerhed med et nej/forbud/skæld ud. Og det er faktisk det samme med hunde. Mht. træningen - ja, så kan det lyde lidt besværligt. Men man kan starte det op med at lokke nogle venner med ud og være figurenter - nogle han ikke kender så godt f.eks.

> [...]
> ? jeg må bare prøve at iagtage de mennesker han eventuelt gør af for at se

Det er et helt rigtigt sted at starte med at iagtage, hvad de mennesker han gør af egentlig gør. Jeg tilslutter mig lidt teorien om at stirre - det lyder sandsynligt. Men måske også den pludselige bevægelse i at stoppe brat kan virke lidt skræmmende på ham.

Alt mulig held og lykke med træningen

KH
Søs

Fra : Pia

Dato : 17-10-01 08:14

> Dels får mange hunde sværere ved at gø spontant når det er noget der
normalt
> kræver en komando

tja, sjovt nok har min hund aldrig gøet så meget af alt muligt som efter jeg
lærte ham at gøre det på kommando Heldigvis i de fleste tilfælde kun et
enkelt vuf, men når han sætter gulvbassen på, skal man passe på
trommehinderne...

(legekammerater der "møfler" uden at invitere ham, lyde udenfor hoveddøren,
andre hunde der gør, mor og far krammer, mor har ikke set at han stirrer på
madskålen...)

:Pia

http://max.fantopia.com

Fra : Christian Ovesen

Dato : 17-10-01 10:06

Hej Pia

Din hund gør ikke mere fordi du har lært ham at halse på kommando, de
situationer du nævner, hvor han gør lyder nærmere, som en magtkamp om hvem
der bestemmer.

Helle

Fra : Pia

Dato : 17-10-01 10:35

ja, jeg er godt klar over, at han er kommet i puberteten og prøver at spille
smart :) + indbygget vagtinstinkt. Men sjovt nok brugte han aldrig stemmen
før jeg i sommer lærte ham kommandoen giv hals.

:Pia

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 17-10-01 21:27

Det er aldelse ikke magtkampe - drop det meningsløse begreb - hunde er ikke særlig hierarkiske/rangordenorienteret, og derfor heller ikke så optaget af at kravle op i hierarkiet - som mange desværre gør dem til. Det viser alle de undersøgelser som findes omkring hunde - og ikke en eneste af dem dokumenterer, at rangorden hos hundeflokke er reglen snarere end undtagelsen. Derfor er det meningsløst at tale om magtkampe. Det er vidt forskellige situtaioner og hunden reagerer på vidt forskellige måder.

Legekammerater der "møfler" uden at invitere ham: Sandsynligvis stress, men kan også være noget indlæring - at han opnår noget, han gerne have, ved at gø.

Lyde udenfor hoveddøren: Meget normalt for et flokdyr at advare de andre flokmedlemmer om at der kommer fremmede. Det er en rolle, som ikke kun er forbeholdt lederen. Der er udbredt enighed blandt de etologer, som beskæftigere sig med hunde og ulve, at flokkene er meget demokratiske, og at der snarere er tale om en rollefordeling blandt flokmedlemmerne end en egentlig ledelse. Der vil dog være en leder, som tager flere af de - set med hundeøjne - vigtige beslutninger. Han har sandsynligvis påtaget sig den rolle.

Andre hunde der gør: Sandsynligvis noget usikkerhed, og at han stresser op - og stress er en ren og skær fysiologisk reaktion

Mor og far krammer: Her er der noget dæmpende signal i. For hunde er det at kramme en aggressiv handling - hunde er normalt kun så tæt sammen når de slås eller parre sig - og han forsøger at løse 'konfliken' for det er hvad han ser.

Mor har ikke set at han stirrerpå madskålen...):: Ren og skær indlæring - han har lært at det betaler sig, når han gør i den situation. Enten får han mad eller også får han kontakt/opmærksomhed. Men det har INGTET at gøre med at han vil bestemme. Det er det samme, som at mine ene hund gør ved døren = jeg lukker hende ud. og den anden skraber på døren=jeg lukker ham ud.

Søs

Christian Ovesen <Scenery@pc.dk> skrev i en news:3bcd4a5a$0$3267$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Pia

Dato : 17-10-01 22:13

jeps, han bliver nemt stresset ved "konflikter" og ukendte/usynlige ting
hvis han ikke har backup, og vagtrollen ligger formentlig i racen.

Jeg synes ikke han bestemmer noget herhjemme, men det forhindrer ham ikke i
at prøve at få et ekstra måltid (selvom han aldrig får nogen - men bundløs
mave ligger til den anden race :) eller lokke mig til at lege. Mon ikke det
er normalt for de fleste børn? Hvis jeg ignorerer ham, lægger han sig hen og
venter.

Men det med at gø istedet for at skubbe eller pive, det er han altså begyndt
på siden jeg lærte ham det, tro det eller ej. Han er altid mest vild med de
seneste tricks han har lært, de skal afprøves hele tiden selvom der ikke
bliver givet signal.

Heldigvis kender han også ordet "stille" :)

:Pia

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 19-10-01 12:18

Hvilke undersøgelser henviser du til? For det stemmer ikke overens med min
viden (som måske kunne trænge til en opdatering, hvem ved...)

Iøvrigt - dokumenterer de undersøgelser du henviser til at det er
undtagelsen snarere end reglen at der findes rangorden i hundeflokke? Eller
dokumenterer de ikke noget som helst omkring rangorden?

Mvh,
Michael.

[...]

[snip el hel masse]

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 19-10-01 21:31

Hej Michael

> Hvilke undersøgelser henviser du til? For det stemmer ikke overens med min
> viden (som måske kunne trænge til en opdatering, hvem ved...)

Jeg henviser til Hanne Hjelmer Jørgensens bog: Hund eller ulv - om hunde og ulves økologi, adfærd og velfærd. Hun har som den eneste i verden samlet de undersøgelser, der findes af forvildede / vildtlevende hunde og hunde med et frit liv (altså helt almindelig familiehunde). De undersøgelser bliver så sammenlignet med undersøgelser der er lavet om ulve - altså forskelle og uligheder mellem hunde og ulve. Bogen findes på www.net-bog-klubben.dk - hvor den kan læses på skærmen.

Det er den aller nyeste bog (fra 2000) og den mest opdateret bog om hunde og ulve adfærd jeg kender. Dog er der også en masse at hente i den svenske etologs, Lars Fält, bog: Hundens språk och flockliv (fås hos www.canis.no)

> Iøvrigt - dokumenterer de undersøgelser du henviser til at det er
> undtagelsen snarere end reglen at der findes rangorden i hundeflokke? Eller
> dokumenterer de ikke noget som helst omkring rangorden?

I de undersøgelser af hunde kan der ikke påvises en rangorden blandt hundene - derfor siger forskerne, at hunde som hovedregl ikke er særlig hierarkiske. Og de undersøgelser, der findes om ulve, bla. af David Mech (som nok er den mest anerkendte ulveforsker i verden) påviser, at ulveflokken er meget demokratisk ledet med roller fordelt til de forskellige flokmedlemmer. De undersøgelser, som siger, at ulveflokke er magtbaserede dominanshierarkier, er alle fortaget blandt ulve i fangeskab. Det svarer til at ville fortælle noget om menneskefamilier og deres måde at leve på ved at studere menneskers liv i flygtningelejre og fængsler - det giver ikke et sandt billedet - men et billede af fangeskabsadfærd. Og det er desværre det syn på ulve/hunde (du kan ikek sætte lighedstegn mellem de to), som stadig videreføres mange steder.

Jeg ved ikke, hvad din viden om hunde er - men jeg ved, at det jeg skriver, er hente fra nogle af de mest opdateret kilder.

KH
Søs

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-10-01 16:01

Her vil jeg så give Michael ret min erfaring viser også helt klart at der er
et hiraki imellem hunde min egen hund kan ikke lege med andre hanhunde med
mindre at de har afgjort hvem der bestemmer og når /hvis det er sket kan de
lege fint det må da være en rangorden ! han vil helt klart helst bestemme og
sådan er der mange hunde der er ! jeg mener at mange hunde er blevet
"fjernet" så meget fra ulven i deres måde at opføre sig på så man ikke altid
kan bruge ulveundersøgelser til at forklare hundenes adfærd, det er bare min
mening

Søs D. Jensen <emma@email.dk> wrote in message
Hej Michael

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 20-10-01 19:51

> [...]
> kan bruge ulveundersøgelser til at forklare hundenes adfærd, det er bare min

Jeg gengiver kun, hvad folk der forsker i det, har fundet ud af. Det er ikke noget jeg sidder og finder på )) Det nye ved dem bog, jeg henviser til, er jo præcis, at det er den første, som har samlet de undersøgelser, der er lavet af hunde, fordi der er forskel. Men den forskel er altså bare, at hunde som hovedregl er mindre hiararkiske end ulve.

KH
Søs