Billeder af russerkillinger
Fra : Line Wolff

Dato : 16-10-01 10:06

Hej allesammen

Jeg var ude at besøge hunkatten Svedske som har fået killinger med min
russerhan Kalvin og har i lyst til at se nogle små frække russerkillinger i
aktion så kig her:

http://www.nelja.dk <-- klik på linket fra forsiden under nyheder

(pga frames på hjemmesiden kan jeg desværre ikke give et direkte link

mvh Line

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-10-01 11:27

Dejlige, smukke killinger.
Du kan roligt lykønske Sveske og Kalvin med det vellykkede resultat!!

mvh Eva

Line Wolff <news@nelja.dk> skrev i en

Fra : Kate

Dato : 16-10-01 17:09

Åh, hvor er de smukke. Godt at Sofie ikke vil acceptere flere katte
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Line Wolff

Dato : 17-10-01 08:22

Hej Kate,

Ja, jeg havde også svært ved at modstå dem da jeg var derude, men de er
allesammen solgt på forhånd (hvilket jo er en perfekt undskyldning for at
slå købstanker ud af hovedet!

Fra : Kate

Dato : 17-10-01 14:24

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in

> Hej Kate,
>
> Ja, jeg havde også svært ved at modstå dem da jeg var derude, men
> de er allesammen solgt på forhånd (hvilket jo er en perfekt
> undskyldning for at slå købstanker ud af hovedet!

Hahahaha, ja, den er jo rigtigt god for så behøver man jo ikke engang
overveje om damen herhjemme nu også ville være så afvisende
Okay, jeg har stadig Oliwers ankomst i frisk erinding, selvom det er
næsten 9 år siden. Sofie hadede ham i ca. 5 mdr. De efterfølgende år
accepterede hun ham, men aldrig mere end det.

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 16-10-01 17:49

"Line Wolff" <news@nelja.dk> wrote in message
> [...]
>
> http://www.nelja.dk <-- klik på linket fra forsiden under nyheder
>
> (pga frames på hjemmesiden kan jeg desværre ikke give et direkte link

Hvor ER de søde!

Og man KAN godt lave et direkte link fra framede sider Killingerne er
her: http://www.nelja.dk/html_dk/killinger-01.htm - men i øvrigt er det vel
også pænest at angive hovedsiden, undtagen i de tilfælde hvor selve siden
handler om noget helt andet

Er der i øvrigt nogen der kan be-/afkræfte at russere ikke "passer sammen
med" hhv. aby'er og OKH? De ER så flotte, russerne altså, men jeg har hørt
at.... Altså men hensyn til deres temperament.

Hilsner
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Camilla Scharff

Dato : 16-10-01 18:49

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev...

> Er der i øvrigt nogen der kan be-/afkræfte at russere ikke "passer sammen
> med" hhv. aby'er og OKH? De ER så flotte, russerne altså, men jeg har hørt
> at.... Altså men hensyn til deres temperament.

Hej Lisbeth

Kan ikke påstå at vide ret meget om russere - men jeg har ihvertfald også
hørt, at russere er det man betegner som "en-persons-katte", altså, at de
knytter sig mest til en person i husstanden, og at de ikke er så
"påtrængende", som ihvertfald aby'er, orientaler/siamesere - og ikke
mindst - burmesere kan være det, og derfor er de måske ikke så gode at have
sammen med disse racer... Ihvertfald ser jeg heller ikke vældig mange
billeder af russere, der som voksne, ligger i "klumper", som jeg er vant til
det fra mine burmesere og aby'en. Nå, men det kan jo være noget gammelt
sludder, så her er et link til Russer-klubbens hjemmeside, hvor du kan læse
mere: http://www.russianblue.dk/

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 17-10-01 08:14

> [...]
til
> det fra mine burmesere og aby'en. Nå, men det kan jo være noget gammelt

Uha! Jeg må vist hellere få lagt nogle flere billeder op af "mitterne" kan
jeg høre!!
Mine to katte nyder at "ligge i klump" så tit de kan komme til det. De er
ikke ud af samme kuld, jeg fik hunkatten 3 måneder efter hankatten, men de
er de bedste venner i verden. De ligger ofte helt sammenflettede i min seng
eller oppe i kattetræet. Om det så bare er mig der har 2 meget usædvanlige
russere ved jeg ikke men deres temperament fejler intet. De er også lige
knyttet til mig som til min kæreste og de kan sagtens finde på at "springe
på" fremmede mennesker der besøger os, hvis bare de sætter sig i sofaen og
tager sig indbydende ud (altså menneskene

Jeg tror at russerne længe har haft en dårligt ry hvad angår temperament,
men i de sidste år har, ihvertfald de 3-4 avlere jeg kender, avlet mod især
et bedre temperament. Man må sige det er lykkedes med de katte fra disse
avlere som jeg kender.

> sludder, så her er et link til Russer-klubbens hjemmeside, hvor du kan
læse
> mere: http://www.russianblue.dk/

Ja, en rigtig god side! De avlere jeg omtaler ovenfor er alle med i den klub
og jeg tror I kan finde deres killinger på killingelisten.

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 17-10-01 12:07

"Line Wolff" <news@nelja.dk> skrev...
> Uha! Jeg må vist hellere få lagt nogle flere billeder op af "mitterne" kan
> jeg høre!!

Ja tak - altså killingebilleder og voksne "in solitaire" er jo yndige - men
hvis man gerne vil vide noget om deres sameksistens, så synes jeg, at det er
vigtigt at have nogle billeder, der beskriver det - på min website, hvor jeg
beskriver burmeserens personlighed, har jeg fx et meget illustrativt foto af
7 burmesere, der ligger i en stor klump i en lænestol - det underbygger
"påstanden" om at burmeseren er meget social en hel del mere, end hvis man
bare lod det være ved det skrevne

> [...]
især
> et bedre temperament. Man må sige det er lykkedes med de katte fra disse

Da jeg startede med at udstille i 93 var russerne ret hidsige - der var
faktisk ikke ret mange stewarder, der havde lyst til at håndtere dem (og på
det tidspunkt skulle alle katte præsenteres af stewarder, der var ingen
bær-selv-udstillinger!). Nu om dage er det helt anderledes - deres
temperament kan slet ikke sammenlignes med hvordan de var dengang. Jeg har
selv flere gange gået steward ved bær-selv-udstillingerne og kan se hvordan
de tager at blive håndteret af dommere og på scenen - ingen problemer!
Jeg tror, at problemerne dengang hovedsagligt skyldtes, at man ikke havde så
stort avlsmateriale, så man havde simpelthen ikke "råd" til at sortere de
dårlige temperamenter fra - det har man fået rådet bod på, og det kan
mærkes. Stort cadeau til russer-opdrætterne for det!

Mit hoved-udgangspunkt for at russere ikke er nær så sociale, som fx
burmesere, bygger på, at jeg kendte en burmeseropdrætter, som også havde en
russerdame - og hun var ihvertfald ikke social! Men okay - det var også i
92, så der er jo sket en del sidenhen

> Ja, en rigtig god side! De avlere jeg omtaler ovenfor er alle med i den
klub
> og jeg tror I kan finde deres killinger på killingelisten.

Generelt er specialklubbernes sider nogle af de bedste til at søge info om
specielle racer på - selvfølgelig er folk, der laver disse sider,
forudindtagede - men det er vi opdrættere jo også... Jeg må dog indrømme, at
jeg faktisk ikke ved noget værre end opdrættere, der uanset hvad folk siger
de ønsker af deres kommende kat, anbefaler lige netop deres egen race... Jeg
mener, jeg kunne aldrig drømme om at anbefale en burmeser til nogle, som
gerne ville have en ikke så aktiv og ikke så krævende race - og det er der
altså nogle, som gør (ikke specielt burmeseropdrættere, men inden for alle
racer!).

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 17-10-01 12:37

> [...]
er
> vigtigt at have nogle billeder, der beskriver det

Du kan prøve at se mine katte i behagelig omfavnelse her
http://www.nelja.dk/gfx/misser.jpg. De er verdens bedste venner og kan ligge
to katte i samme hængekøje i kattetræet (og der er altså ikke meget plads

Det er selvfølgelig et begrænset materiale jeg her kan fremvise som bevis på
min påstand om at russeren har det fint med andre katte men jeg tror
også at kritikken mere er gået på russerens væsen overfor mennesker (se min
kommentar senere).

> [...]
> "påstanden" om at burmeseren er meget social en hel del mere, end hvis man

Jeg har desværre ikke så mange katte så jeg kan tage sådan nogle billeder

Men mon ikke de fleste katte indbyrdes godt kan finde ud af det sammen? Har
problemet med russerens ry ikke nærmere noget at gøre med dens
(tidligere....?) lidt hysse temperament overfor mennesker der ikke lige var
dens egne?

> [...]

hvordan
> de tager at blive håndteret af dommere og på scenen - ingen problemer!

Ja, det er virkelig dejligt at det går fremad. Men jeg har dog et par gange
til udstillinger oplevet stewarder der ikke gerne tager en russer op på
scenen. Så må russerfolk (der tilfældigvis går steward) ofte tage katten.
Men jeg er da enig i at nogle racer opfører sig bedre på udstillinger end
andre. Jeg synes især at persere o.a. opfører sig som om de aldrig har lavet
andet end at være på udstilling, mens nogle af de korthårede racer godt kan
være lidt mere bryske. Man skal jo bare lige huske på at katte sjældent
viser deres ægte sind på en udstilling. De kan være stressede etc. Sure
udstillingskatte er jo ofte perfekte misser derhjemme - og ikke det mindste
sky.
Så er det et spørgsmål om man vil have en perfekt udstillingskat eller en
perfekt kat derhjemme - jeg er sikker på at alle racer har individer der
passer på begge dele. Men nogen racer er nok bedre end andre (min lille
erfaring).

> [...]
en
> russerdame - og hun var ihvertfald ikke social! Men okay - det var også i

Ja, og nu er der jo også forskel fra kat til kat Jeg kendte fx engang en
perserdame der var meget usocial. Men sådan er der jo så meget....

mvh Line
http://www.nelja.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 17-10-01 08:17

Hej Lisbeth!!

> [...]
vel
> også pænest at angive hovedsiden, undtagen i de tilfælde hvor selve siden

Hov, ja det kan jeg se
Men desværre mister man frames-funktionen når man linker direkte; ihvertfald
centrerer siden ikke korrekt når man bruger et direkte link. Men det er jo
egentlig heller ikke vildt vigtigt, kan jeg godt se

mvh Line
http://www.nelja.dk