Amano-rejer
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 15-10-01 22:41

Er der nogen der har erfainger med Amano-rejer?

Vi prøvede at anskaffe 10 til algebekæmpelse, men de døde efter få dage,
jeg tror vi så den sidste i live 4 dage efter de blev introduceret. Vi
fandt nogle af dem, så det var ikke fiskene.

Vi købte en ny flok (9) i weekenden, men denne gang har vi dem i vores
kanrantæneakvarie, der normalt får vand fra det store (se nedenfor).
Forholdsvis hurtigt (timer) begyndte de at se dårlige ud, og dagen efter
var de en død. Flere af de andre var begyndt at blive mælkede, hvor de
normalt lader til at være næsten klare. Vi skiftede knap halvdelen af
vandet med destilleret. hviket lod til at stabilisere situationen.

Jeg ringede til Planteimporten hvor de er købt, og der sagde de at rejerne
gik i al slags vand, men at det måske var gødningen. Erfaringer?

Det med hårdheden lyder rimeligt, jeg fandt ud af at de yngler i brakvand,
hvilket er hårdt og basisk.

Jeg er spændt på at høre om andre ved noget, jeg synes rejerne er
interessante og håber de kunne æde nogle alger for os.

Stort akvarie:

Akvarie: 325l (120x45x60h), med bundlagsgødning(Vitakraft)
Lys: 4x30W Aquarelle, ca 12h/d.
Vand: 24C, dH 18-20 (Holte vandværk), pH 7,5-8. Skifter 25-30%/uge.

Tilsætter 15ml Mastergrow pr vandskift.

Akvariet er startet i Juli

Filtrering: 1 Fluval 4 (internt) + Eheim 2217 spand, 1000l/h.

Planter: Valgt så de fleste er hurtigtvoksende, bl.a. sværdplanter. De
vokser da også allesammen.

NH3, NO2 kan ikke måles med mine tests, NO3 omkring 1 mg/l.

CO2 tilsættes i dagtimerne fra gær/sukkerflaske gennem luftsten.

Fisk:
4 Nøglehulsciklider
8 Rødnæser
4 Kobber-pansermaller (+ 4 på vej fra karantæne)
2 Ancistrus
2 Siamesiske algeædere

Fodrer så de spiser op på få minutter, bortset fra algeæderne

Fra : ole larsen

Dato : 15-10-01 23:43

SantAna Sørensen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>2 Ancistrus
>2 Siamesiske algeædere
>
>Fodrer så de spiser op på få minutter, bortset fra algeæderne

Jow, da-
Mig forekommer de robuste. Har flere gange flyttet dem direkte mellem brak-
og blødtvand.
Prøv at søge på google på "caridina japonica"
Der er en omfattende tysk site.

Jeg ville prøve at reducere belysningstiden til 10 t/døgn og evt. Alt øvrigt
ser jo
fornuftigt ud.
cirkulationen
Ole