Stadigvæk alger...
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 15-10-01 22:40

Jeg skrev tidligere om vores algesituation(starrt september), jeg synes
ikke den er blevet bedre.

Vi har en række alger der generer, og efter pestilensgrad er det:

1) En meget lysegrøn, næsten hvid en, der vokser på planter og inventar i
øverste halvdel af akvariet hvor der er meget lys. Er nærmest fløjlsagtig,
dækker med et tykt lag r svær at få af på en fornuftig måde.

2) Trådalger. Behøver jeg sige mere? I det mindste er de til at få fat i,
så man kan luge et par gange om ugen.

3) Penselalger.

4) En lysegrøn en, der ligger som en film på overfladen. Muligvis 1).

Vores algeædere gør deres bedste, men kan ikke følge med. Vi har prøvet
med Amano-rejer, men de døde (Vi fandt et par af dem). Måske kan de ikke
lide Mastergrow?

Jeg overvejer nu hvad vi skal gøre. Stoppe Mastergrow? Mindre lys? 1)
lader jo til at have brug for meget lys.

Drosle Eheim'en ned? Det lader til at være løsningen for nogle.

Det skulle også hjælpe på en del alger at have blødere vand, men hvor
meget blødere skal det være for at have effekt?
Jer der bruger blødt vand, hvor ofte skifter I?

Jeg har af og til mest haft lyst til at sælge det hele, eller at gå
tilbage til Tanginykias.

Akvarie: 325l (120x45x60h), med bundlagsgødning(Vitakraft)
Lys: 4x30W Aquarelle, ca 12h/d.
Vand: 24C, dH 18-20 (Holte vandværk), pH 7,5-8. Skifter 25-30%/uge.

Tilsætter 15ml Mastergrow pr vandskift.

Akvariet er startet i Juli

Filtrering: 1 Fluval 4 (internt) + Eheim 2217 spand, 1000l/h.

Planter: Valgt så de fleste er hurtigtvoksende, bl.a. sværdplanter. De
vokser da også allesammen.

NH3, NO2 kan ikke måles med mine tests, NO3 omkring 1 mg/l.

CO2 tilsættes i dagtimerne fra gær/sukkerflaske gennem luftsten.

Fisk:
4 Nøglehulsciklider
8 Rødnæser
4 Kobber-pansermaller (+ 4 på vej fra karantæne)
2 Ancistrus
2 Siamesiske algeædere

Fodrer så de spiser op på få minutter, bortset fra algeæderne