Netværkskabel til stikdåse
Fra : Claus Sørensen

Dato : 15-10-01 21:00

Jeg er i fuld gang med at installere lokalnetværk, efter at jeg har fået
lagt TDC Bredbånds ADSL ind. I den forbindelse har jeg tænkt mig at afslutte
kabelføringen mellem kontror og stue med en vægdåse (ISDN Vægdåse Gør Det
Selv 309-101 købt i Telebutikken) og så forbinde pc'en i den ene ende (i
stuen) med stikdåsen med et dropkabel og i den anden ende forbindese
stikdåsen med min router med et dropkabel.

Nu står jeg og kan ikke direkte se, hvordan de otte ender i kablet (fire
twisted pair) skal forbindes med kontakten i stikdåsen. Der er to rækker med
hver otte kontakter. De fire midterste i rækken nærmest udtaget er
farvemærket med blåt/sort/gult/rødt.

Har nogen en éntydig opskrift på, hvordan jeg forbinder kablet med disse
kontakter, så det er o.k. I den forbindelse: Hvor meget af hver ledningsende
skal afisoleres. Hvordan bruges den lille plast"tang", der følger emd
stikdåserne til at presse de afisolerede (?) ender ned i kontakterne.

(Nej, der fulgte ingen instruks med gør-det-selv-pakkerne)

Herunder en grafisk fremstilling af de to rækker kontakter ind ei stikdåsen
med B, S, G, R for Blå Sort, Gul og Rød

- - - - - - - -

- - B S G R - -

På forhånd tak for assiustancen.

Claus Sørensen

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 16-10-01 07:33

cs-press@post.tele.dk (Claus Sørensen) skrev i
<3bcb3fce$0$275$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
>afslutte kabelføringen mellem kontror og stue med en vægdåse (ISDN
>Vægdåse Gør Det Selv 309-101 købt i Telebutikken)

Den bør du returnere. Den er ikke velegnet til lokalnet.

(klip)

>(Nej, der fulgte ingen instruks med gør-det-selv-pakkerne)

I de rigtige stik til lokalnet-anvendelse kan du se en farvekode,
der viser præcis hvilke ledere der skal forbindes hvorhenne. Det skal
overholdes 100%, ellers kan dit lokalnet ikke køre 100 megabit/s og måske
giver det allerede problemer ved 10 megabit/s.

Kig efter Cat 5E eller Cat 6 mærket grej.

Der findes en side om det:

http://www.kabling.dk/

Mvh. NKJensen

--
Best regards,
Niels Kristian Jensen

Fra : Martin Jensen

Dato : 16-10-01 09:52

> [...]
> overholdes 100%, ellers kan dit lokalnet ikke køre 100 megabit/s og måske
> giver det allerede problemer ved 10 megabit/s.
Der findes nogle dåser fra LK der fungere godt, med overskuelig
farvekodning.

Martin