/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
IE6 og Font-Size i CSS...
Fra : Tony H. Reinkvist


Dato : 15-10-01 20:26

Ja, så kom IE 6 og med den nogle nye problemer.

Jeg har i et stykke tid kørt mad attributten
font-size: smaller
i mit eksterne style sheet, hvor det har virket efter hensigten, nemlig at
gøre fontstørrelsen en mindre (i Dreamweaver er det font-size="-1"). MEN når
siden læses i IE6 er teksten diminutivt lille og MEGET ulæselig. Jeg har
derfor fattet at jeg skal bruge em istedet, men kan man benytte negativ
værdier der? Når jeg benytter positive værdier bliver det enten større eller
det samme. Når jeg benytter negative værdier, bliver det bare ved
standardstørrelsen

Please Advise. Over

<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *






 
 
Tony H. Reinkvist (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Tony H. Reinkvist


Dato : 15-10-01 20:32

Glem det. Fandt selv svaret på
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/fonts.html#propdef-font-size.
Man skal jo bare benytte komma-tal. Det er ikke nemt, når man benytter en
CSS-editor (TopStyle Pro)

--
<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *



Knud Gert Ellentoft (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 15-10-01 21:20

Mon, 15 Oct 2001 21:32:02 +0200, skrev "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk>:

>Man skal jo bare benytte komma-tal. Det er ikke nemt, når man benytter en
>CSS-editor (TopStyle Pro)

Hvorfor ikke?
Det kræver da bare, at du selv skriver tallet i stedet for at
bruge rulleskakten.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Tony H. Reinkvist (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Tony H. Reinkvist


Dato : 15-10-01 21:45

Nu var det mere, at jeg ikke var klar over at det var komma-separerede tal,
da TopStyle ikke lige viser den mulighed. TS er et kanont program til at
lave og lære CSS, men der er åbenbart nogle ting den simplificerer lidt for
meget.

Jeg har da fundet ud af en ting efter IE6 er kommet. Det er noget skod. Det
er muligt der er nogen der påstår NN6 og IE6 overholder de fleste W3C
standarder, men IE6 har da et problem med det font-size og eksterne style
sheets.

Jeg har nu defineret en grundstørrelse for fonten jeg benytter, hvorefter
jeg går ind og defnerer størrelserne til 0.85em, hvor det skal benyttes. Det
virker fint i diverse browsere, men IE6 vil bare ikke.

Min problemkode kan ses på http://home1.stofanet.dk/tony/. Den er ikke
opdateret med hensyn til grundstørrelsen, da jeg stadig sidder og fedter med
det lokalt.

<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *



Jens Peter Karlsen (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen


Dato : 16-10-01 16:51

Du bruger fysisk font markup selvom du har et stylesheet. Det vil
aldrig gå godt.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Mon, 15 Oct 2001 22:45:13 +0200, "Tony H. Reinkvist"
<tony@stofanet.dk> wrote:

>Min problemkode kan ses på http://home1.stofanet.dk/tony/. Den er ikke
>opdateret med hensyn til grundstørrelsen, da jeg stadig sidder og fedter med
>det lokalt.


Tony H. Reinkvist (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Tony H. Reinkvist


Dato : 16-10-01 18:58

Jeg er ved at rydde op i det. Jeg blev klar over det i forbindelse med mine
undersøgelser af font-size. Endvidere læste jeg i det nye special nummer af
Computer Arts (Webdesign -
http://www.computerarts.co.uk/magazine/latestspecial.asp?id=30976), at man
skal smide alle font-tags i style sheet, da siderne ellers loader
langsommere.

--
<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *






Kasper Kyndsberg (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Kasper Kyndsberg


Dato : 15-10-01 20:38

"Tony H. Reinkvist" <tony@stofanet.dk> skrev
> Ja, så kom IE 6 og med den nogle nye problemer.
>
> Jeg har i et stykke tid kørt mad attributten
> font-size: smaller
> i mit eksterne style sheet, hvor det har virket efter hensigten, nemlig at
> gøre fontstørrelsen en mindre (i Dreamweaver er det font-size="-1"). MEN
når
> siden læses i IE6 er teksten diminutivt lille og MEGET ulæselig. Jeg har
> derfor fattet at jeg skal bruge em istedet, men kan man benytte negativ
> værdier der? Når jeg benytter positive værdier bliver det enten større
eller
> det samme. Når jeg benytter negative værdier, bliver det bare ved
> standardstørrelsen

Altså hvis du bruger 0.1em så kan jeg heller ikke læse det... Umiddelbart
vil jeg påstå det er småt nok

> Tony Reinkvist

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>


Tony H. Reinkvist (15-10-2001)
Kommentar
Fra : Tony H. Reinkvist


Dato : 15-10-01 21:11

Jeg har nu rodet med det font-size og er kommet frem til en ting; det er
ikke nemt.

Hvad mener du med at jeg benytter 0.1em? Og hvad mener du med at det er
småt nok? Hvis du benytter andre browsere end IE6, så er alt på den grønne
sky. Problemet er netop præsentationen i IE6.

--
<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *




Kasper Kyndsberg (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Kasper Kyndsberg


Dato : 16-10-01 00:01

"Tony H. Reinkvist" <tony@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3bcb42f3$0$26980$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg har nu rodet med det font-size og er kommet frem til en ting; det er
> ikke nemt.

Til at begynde med, havde jeg også en del problemer når størrelsen var em
eller %, men man lærer det hurtigt, når man har rodet lidt med det.

> Hvad mener du med at jeg benytter 0.1em?

Det er en meget lille størrelse...

> Og hvad mener du med at det er
> småt nok?

At du med standardinstillingerne skal se ekstremt godt for at kunne se det,
der er skrevet... jeg forsøgte at fremme forståelsen via overdrivelse.

> Hvis du benytter andre browsere end IE6, så er alt på den grønne
> sky. Problemet er netop præsentationen i IE6.

Tja, jeg har faktisk slet ikke prøvet IE6 endnu. Jeg skal derfor ikke kunne
sige, om der er tale om en bug i browseren. Hvis browseren er problemet,
kunne der måske være folk med erhfaringer i
news:dk.edb.internet.software.browser

> Tony Reinkvist

/Kasper
<http://kyndsberg.dk/>


Tony H. Reinkvist (16-10-2001)
Kommentar
Fra : Tony H. Reinkvist


Dato : 16-10-01 08:30

Jeg fik ihvertfald et chok, da jeg så mine sider i IE6. Den tolker åbenbart
fontene på en ny måde...

Jeg prøver den anden gruppe. Tak for info'en

--
<--------------------------------------->
Tony Reinkvist

* Og på 8. dagen sagde Gud: "Man må lære at leve med lidt afvigelser" *




J.C. Voss (15-10-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 15-10-01 22:17

Tony H. Reinkvist <tony@stofanet.dk> wrote:

> Jeg har
> derfor fattet at jeg skal bruge em istedet, men kan man benytte negativ
> værdier der? Når jeg benytter positive værdier bliver det enten større eller
> det samme. Når jeg benytter negative værdier, bliver det bare ved
> standardstørrelsen

em er en relativ str. hvor 1 em svarer til den besøgendes
standard-indstillinger. Hvis din besøgende har default fontstr. til at
være 14 pkt, så vil kommandoen 0.5em vise skriften med 7 pkt. og så
fremdeles. Det er med andre ord en index-indstilling, hvor 1em =
brugerens skriftstr. indstilling.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408879
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste