Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital kamera med manuel zoom?
Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-10-01 14:48

Jeg bruger pt. alm. 35mm film SLR men går hele tiden og lurer lidt på
markedet for at se hvornår jeg tilføje digitalt

Jeg undrer om der findes digicams med manuelt fokus, så man ikke behøver
bruge elektronisk zoom. Sagt på en anden måde - findes der nogle digitale
kameraer med zoom, hvor betjeningen og også gerne udformningen er som på et
AF spejlrefleks? Jeg kender Canons, Nikons og Fuji digitale spejlrefleks
men de er udelukket pga. prisen.

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-10-01 14:50

Kenneth Darling Soerensen <kenneth@darlingDOT.dk> wrote in

> Jeg undrer om der findes digicams med manuelt fokus, så man ikke
> behøver bruge elektronisk zoom. Sagt på en anden måde - findes der

Der skulle selvfølgelig have stået: Digicams med manuel zoom så man ikke
behøver bruge elektronisk zoom.

Sorry! Hold da op jeg er træt i dag..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-01 15:25

Kenneth Darling Soerensen wrote:

> Der skulle selvfølgelig have stået: Digicams med manuel zoom så man ikke
> behøver bruge elektronisk zoom.

Du vrøvler en lille smule, der er ikke noget der hedder "elektronisk
zoom", der er noget der hedder optisk og digital zoom.

Det er muligt mener, at du ønsker en zoom der ikke styres elektrisk,
hvis det er tilfældet, så kunne det være interessant at høre hvorfor, du
mener der er ulemper ved at styre zoom'en fra to knapper bag på kameraet.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-10-01 08:42

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Du vrøvler en lille smule, der er ikke noget der hedder "elektronisk
> zoom", der er noget der hedder optisk og digital zoom.

Det er jeg klar over / og indlægget blev ikke skrevet da jeg var helt på
toppen

> Det er muligt mener, at du ønsker en zoom der ikke styres elektrisk,
> hvis det er tilfældet, så kunne det være interessant at høre hvorfor, du
> mener der er ulemper ved at styre zoom'en fra to knapper bag på kameraet.

Netop - en elektrisk styret zoom er det jeg benævner elektrisk zoom i
modsætning til manuel zoom som der findes på de fleste (alle?) film SLRs i
dag. Nå men - vi er enige om hvad det er jeg mener.

Jeg vil gerne have manuel zoom fordi det er magen til det spejlrefleks jeg
bruger nu - og der er betjeningen perfekt. En anden af mine grunde er
hastighed og præcision - jeg kan zoome hurtigere og mere præcist manuelt
end med elektrisk styret zoom.

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-10-01 14:01

> [...]
>AF spejlrefleks? Jeg kender Canons, Nikons og Fuji digitale spejlrefleks

Jeg kan personligt anbefale Fuji 6900 zoom, som har 6X optisk zoom og
manuel focus ring på fronten - som et ganske almindeligt SLR kamera.
I det hele taget har dette kamera et feel og touch, der gør, at
garvede SLR folk lettere vil kunne anvende det end andre mere
traditionelle digi kameraer.

En smart detalje er, at selv hvis kameraet er sat til manuelt - hvor
blænde og lukke og manuel focus ring selv skal sættes - så kan man
(hvis man skal bruge det i en pludselig situation) stadig opnå
autofocus ved blot at trykke på en knap på siden af kameraet.

Hvis du læser mit svar til _Anden_ fra den 8/10 ang. valg af digi
kamera - så kan du samtidig læse min SKAM ros af fuji 6900.

Selvfølgelig er dette ikke perfekt - men at finde et digi kamera til
ca. 10.000 kr (kan fås ned til 9.000 kr de "rigtige steder") med SLR
feel og look - og manuelle muligheder - og så med så fine farver og
optik - og 6X optisk Zoom - det er svært.

Se det hér:
http://home.fujifilm.com/products/digital/digitalcamera/fx6900z/index.html

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-10-01 14:27

Dr. Ralph <dr.ralph@spam.mail.com> wrote in

> [...]
> I det hele taget har dette kamera et feel og touch, der gør, at
> garvede SLR folk lettere vil kunne anvende det end andre mere

Hej Doc,

Tak for dit svar. Min søgning er netop foranlediget af dit svar til Anden,
hvor du poster en masse gode links omkring Fuji 6900 som ser rigtig god ud.
Må jeg spørge - hvor lang tid tager det at zoome fra mindste vidvinkel til
største tele med den elektroniske zoom på 6900'eren?

Jeg har virkelig vænnet mig til at bruge mekanisk/manuel zoom på
spejlrefleks og er bange for at den elektroniske zoom på et digicam vil
irritere mig.

PS: Fuji 6900 fås til omkring 6900,- kr. hos ny-camera.net, hvilket jeg
synes er en fornuftig pris (samme pris som i USA).

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Dr. Ralph

Dato : 16-10-01 18:12

>Må jeg spørge - hvor lang tid tager det at zoome fra mindste vidvinkel til
>største tele med den elektroniske zoom på 6900'eren?

Sidder med det nu - prøver lige..........jeg vil anslå, der går ca. 3
sekunder - ikke længere.

>Jeg har virkelig vænnet mig til at bruge mekanisk/manuel zoom på
>spejlrefleks og er bange for at den elektroniske zoom på et digicam vil
>irritere mig.

Men så har du jo muligheden for at bruge den manuelle focus ring på
fuji 6900 - indtil du bliver fortrolig med auto focus.

>PS: Fuji 6900 fås til omkring 6900,- kr. hos ny-camera.net, hvilket jeg
>synes er en fornuftig pris (samme pris som i USA).

Det er da L_Ø_G_N - køb det NUUUUUUUUUUUUUUU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg gav for 3 måneder siden - 9500 kr, og det var Danmakrs absolut
billigste pris dengang - men fuji har siden dumpet priserne for at
føre en mere aggresiv kamp mod giganterne fra Nikon og Canon.

Helt ærligt - til 6900 kr er det et fund mand !

Men gælder garantien også i DK, når du køber denne vej ?

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : _Anden_

Dato : 16-10-01 22:17

En ting som er lidt mærkeligt ved det site, er at her så er Canon G2 faktisk
en del dyere end Fuji 6900.... hvor det ander steder er omvendt ....
Måske har det ikke så meget tilbehør med til Fujién hos ny-camera.net

Lyder bare lidt mærkeligt.

> [...]

> Helt ærligt - til 6900 kr er det et fund mand !
>
> Men gælder garantien også i DK, når du køber denne vej ?

Ralph har du haft/hørt om nogle, som har haft brug for deres
garanti...selvf.
kan der opstå problemer, men hvor normalt er det at der er noget galt med
et digi-cam.?

MVH

_Anden_

Fra : Dr. Ralph

Dato : 17-10-01 01:53

>Ralph har du haft/hørt om nogle, som har haft brug for deres
>garanti...selvf.
> kan der opstå problemer, men hvor normalt er det at der er noget galt med
>et digi-cam.?

Altså nu har jeg selv kun haft mit i 3 måneder, og det funker
(7-9-13...bank under bordet) fint og uden problemer.

Men på bla. det fuji forum, jeg henviste til har jeg da hørt en enkelt
klage gående på, at der under meget uheldige/sjuskede omstændigheder
kan trænge støvkorn ind i søgeren.( Hvis man anvender kameraet i en
ørken i stormvejr)

Ellers har jeg faktisk ikke hørt om én eneste fejl/reklamation ved
fuji 6900. Men under alle omstændigheder er det rart at have i
baghånden.

Men omvendt, hvis man kan spare mere end 3000 kr på kameraet ved t
købe oversøs - så skal man da lige vurdere, om en dansk forsikring er
de ekstra penge værd.

Jeg har selv en udvidet forsikring hos merlin, der dækker tyveri, tabt
kamera, slitageskader og andet i 3 år - med 0 kr i selvrisiko.
Forsikringen kostede 1200 kr ekstra, men de er godt givet ud - tror
jeg.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 16-10-01 23:07

> Men så har du jo muligheden for at bruge den manuelle focus ring på
> fuji 6900 - indtil du bliver fortrolig med auto focus.

Nej ikke såvidt jeg har læst - jeg kludrede lidt i det da jeg stillede mit
spørgsmål som Ebbesen også gjorde opmærksom på. Fokuseringen af billedet,
kan foregå automatisk (AF) eller manuelt med fokusring som du siger.

Zoom derimod, kan kun foregå med knapstyring som på de fleste andre digital
kameraer.

> Helt ærligt - til 6900 kr er det et fund mand !

Det kan jeg godt se på specs'ne og opløsningen. Men jeg tror nu alligevel
at jeg venter til næste sommer/efterår. Jeg har på fornemmelsen at det
digitale virkelig tager fart nu hvor Canon kommer med deres pro-digi SLR og
hvor salget på det japanske hjemmemarked for første gang domineres af
digital i forhold til film. Jeg tror at næste sommer kan du få et kamera
som 6900'eren med 4 megpix til omkring 8000,- Konkurrencen bliver _meget_
hård fordi der er så mange fabrikanter der har teknologien til at producere
gode digicams. Objektiverne kan de så købe hos Canon, Nikon, Olympus eller
Zeiss (ligesom Casio allerede har gjort med deres 3000 model).

> Men gælder garantien også i DK, når du køber denne vej ?

Jeg ved ikke om Fuji har WorldWide garanti..

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Dr. Ralph

Dato : 17-10-01 02:01

> Jeg tror at næste sommer kan du få et kamera
>som 6900'eren med 4 megpix til omkring 8000,-

Jeg er faktisk overbevist om, at du til næste sommer kan få et Fuji
(kommer nok til at hdde 8900) med 5 megapixels - og 8 MP interpoleret
- men startprisen vil stadig hedde 10 kilo - er mit gæt.

Me med digi kameraer er det ligesom med processorer - men kan altid
vente og få noget hurtigere og bedre - men sådan vil udviklingen gå
konstant - alt bliver bedre, hurtigere og mere effektivt (stort set
inden for al teknologi).
På et eller andet tidspunkt må man opveje indholdet af sin tegnebog og
end lyst til at købe - og så slå til.

Elllers kan man komme til at gå i en evighed uden at få købt noget som
helst.
Og der er sltså fysiske grænser mht digi kamearer.
Jeg mener, at 4 megapixels er grænsen - alt derover fylder for meget
og er kun nyttigt, hvis man printe ud hver gang på A3 sider eller
større. 3 MP fine på fuji 6900 giver nogle pragtfulde A4 prints.

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com
Remove "SPAM" when mailing me.

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 17-10-01 12:13

> [...]
> inden for al teknologi).
> På et eller andet tidspunkt må man opveje indholdet af sin tegnebog og

Korrekt. Jeg tror bare at jeg venter til at jeg venter til at man kan få
digitalt med omkring 4-5 megapix i en SLR-agtig udformning til omkring 6-
7000 kr. Jeg håber at det sker næste år Jeg har ikke noget at have det
i, men jeg tror at udviklingen kommer til at gå endnu hurtigere i 2002 end
i 2001 hvad angår teknologien.

Jeg køber aldrig det nyeste nye inden for teknologi for jeg ved at jeg vil
ærge mig uendeligt, når prisen så falder 20% efter et par måneder. Men vi
er jo alle forskellige..

> Elllers kan man komme til at gå i en evighed uden at få købt noget som
> helst.

Enig!

> [...]
> og er kun nyttigt, hvis man printe ud hver gang på A3 sider eller
> større. 3 MP fine på fuji 6900 giver nogle pragtfulde A4 prints.

Jeg har ikke sammenlignet kvaliteter, men jeg skal kunne få rigtig gode A4
prints ud af et digicam. Men så er problemet at man jo også gerne vil kunne
beskære billedet og stadig få gode A4 print og så skal man jo have endnu
større opløsning

--
Hilsen
Kenneth

Fra : Dr. Ralph

Dato : 17-10-01 14:01

> [...]
>beskære billedet og stadig få gode A4 print og så skal man jo have endnu

og du kan få fremragende skarpe A4 prints ud af fuji 6900's i 3 MP
fine opløsning.

Fuji 6900 har valgbarhed mellem flere opløsninger.
Jeg har det størst tilgægelige smartmedia kort på makrdet lige nu (128
MB) - og det giver med 3 MP fine ca. plads til 100 billeder.
Og dette er perfekt til A4.

Skal man op og printe noget ud større end A4, så vælger jeg blot 6 MP
fine på mit fuji 6900 - men så bliver billedet også lagret i Tiff
format, der fylder (hold fast) 17 MB pr. billede.

Man kan også vælge 6 MP normal - her vil billedet så kun fylde ca. 2,5
MB pr. billede.

Men jeg har sammenlignet mine 3 MP & mine 6 MP billeder både
udprintede i A4 og fremkaldt hos en fotohandleri A4 - og hér kan jeg
ikke se forskel.

Men får man brug for noge til plakat brug på væggen - eller lignende
- så er 6 MP fine sagen.

Men som sagt er mit bud, at fuji i løbet af foråret/sommeren er klar
med deres nye udgave af 6900 (kommer nok til at hedde 8900) - og den
vil unægteligt have 5 MP og måske 8 eller 9 MP interpoleret.

Fuji 6900 reklamerer med 6 MP, men det ægte billede er 3MP - fuji har
så lavet en specielt interpolering ingen andre gør- og anmeldere
vurderer, at den samlede opløsning i fuji 6900's 6 MP fine svarer ca.
til 4,5 MP "ægte opløsning"

Venlig hilsen/Kind regards

Dr. Ralph

Email: dr.ralph@SPAMmail.com