Hva jakter dere på?
Fra : Arne Zvqgoø

Dato : 06-01-01 22:44

Siden den norske delen av Usenet er litt stille nå på en lørdagskveld, fant
jeg tiden moden til å se litt på hva dere dansker beskjeftiger dere med.
Stor var min overraskelse da jeg så at det faktisk er en dansk jaktgruppe.
Her i Norge har vi mye utmark og uberørt natur og jakt er en naturlig del av
mange nordmenns liv. Når jeg har reist i Danmark har jeg ikke nesten sett
uberørt natur overhode, i alle fall ikke store områder og jeg lurer så på
hva slags vilt dansker hovedsakelig jakter på?

Siden jeg først er her.. Ulven er i ferd med å etablere seg enkelte steder i
Norge. Bøndene (heter det landmænd på dansk?) liker ikke dette. Svenskene
derimot ønsker en livskraftig stamme på minimum 200 dyr. I Norge har vi en
merkelig politikk der vi sier at ulv kan være innenfor et på forhånd
begrenset areal. De som vet litt om ulv vet at ulven har revirområder som er
temmelig store pluss at ungulv gjerne kan bryte ut fra området og streife
omkring.
Nå har norske myndigheter bestemt at 20 ulver skal slaktes ned denne
vinteren. Svenskene er sinte på oss og truer med å bryte det miljømessige
samarbeidet. Det kan jeg godt forstå. Ulven hører hjemme i norsk natur og
som en av verdens rikeste nasjoner med enorme utmarksområder burde Norge ta
seg råd til å ha en levedyktig ulvestamme. Når så denne stammen er
tilstrekkelig stor og livskraftig kunne vi så tillate jakt på den.
De av dere dansker som er enig med meg, kan gå inn på denne linken og
protestere mot denne nedslaktingen. bruk gjerne deres egne ord i stedet for
det ferdigskrevede brevet. Mailen går så til Miljøvernministeren, HMK Harald
og en masse andre aktuelle instanser:
http://home.no.net/ulvelist/protestbrevet.htm

--
«De kan glemme hva du sa, men de vil aldri
glemme hvordan du fikk dem til å føle»

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 09-01-01 08:03

"Arne Zvqgoø" <arne.midtbo@iname.com> wrote in message
> [...]
> uberørt natur overhode, i alle fall ikke store områder og jeg lurer så på
> hva slags vilt dansker hovedsakelig jakter på?

Hej Arne

Du har ret, vi har ikke så meget smuk natur som I har i Norge. Men der er
faktisk mange (ca.170.000) jægere i Danmark og vi får da også lidt vildt med
hjem. Sæsonen 98/99 skød vi 2,5 mill. stykker vildt. Prøv at se på:
www.sns.dk/jagt

Hilsen Christian

Fra : Arne Midtbø

Dato : 09-01-01 11:09

On Tue, 9 Jan 2001 08:02:31 +0100, Christian Rosenfeldt wrote :

> [...]
>faktisk mange (ca.170.000) jægere i Danmark og vi får da også lidt vildt med
>hjem. Sæsonen 98/99 skød vi 2,5 mill. stykker vildt. Prøv at se på:

"Du har ikke tilgang til å vise denne siden" :-/

Hva slags vildt er det dere hovedsagelig jakter på. Fugl?
--
Aksjon Redd ulven:
http://home.no.net/ulvelist/aksjon2000.htm

Fra : Christian Rosenfeldt

Dato : 09-01-01 15:05

> "Du har ikke tilgang til å vise denne siden" :-/

Hej igen

Nej - den virker ikke (?). Prøv www.sns.dk og klik dig frem.

Christian

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 09-01-01 11:04

On Sat, 06 Jan 2001 21:43:48 GMT, "Arne Zvqgoø"
<arne.midtbo@iname.com> wrote:

<snip>
>Siden jeg først er her..

Det er noe rart med signaturen din i denne posten, Arne...

> [...]
>det ferdigskrevede brevet. Mailen går så til Miljøvernministeren, HMK Harald

Før man eventuelt bestemmer seg for å skrive et slikt protestbrev,
håper jeg virkelig at man er så oppegående at man søker informasjon
fra mer enn denne ene kilden. Som i så mange saker, er det faktisk
flere sider ved denne også...

Faktum er at denne situasjonen har vært kjent helt siden 1995, da
Stortinget kom med sin Stortingsmelding 35/95, om de store rovdyrene.
I denne meldinga er det spesifisert at ulven vil ha et spesielt
strengt vern til bestandsmålet på 8-10 familiegrupper i Skandinavia,
minst 3 av disse helnorske, er nådd. Når dette bestandsmålet er nådd
(som det er pr. 1.1.01) vil mulighetene ligge til rette for å fjerne
ulven fra de områder der konfliktene er størst. De to flokkene nord
for kjerneområdet befinner seg i et område der tettheten av sau på
beite er langt større enn innenfor kjerneområdet, og konflikten har
også vært størst i dette området. Det er denne konflikten man ønsker å
redusere ved å fjerne disse to flokkene.

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------