Thomas skal have snittet
Fra : Fie

Dato : 15-10-01 10:08

Hej Gruppe

Ja, så er det blevet tid til, at Thomas skal have "die ballen abschnitzen",
og da jeg kun har fået hun-katte steriliserede, har jeg lige et par
spørgsmål :

Han skal vel også i fuld narkose for kastrering, ikk'? Hvor stort er såret
bagefter og kan han bide stingene ud?
Jeg er lidt utilpas med situationen, fordi jeg er vant til én dyrlæge, og nu
er det en vildt fremmed på Kattens Værn, som skal udføre det, men det går jo
nok.

Hilsen
Fie

Fra : Nina

Dato : 15-10-01 10:39

Hej Fie
Det er MEGET nemmere, når det er hankatte der skal neutraliseres. Han skal i
fuld narkose, derfor skal han faste fra kl ca 20 dagen før. Kun have vand.
Der er igen sting der skal fjernes bagefter. Det er bare et lille bitte
snit....øhhh 2 små snit . Jeg tror de limer det sammen eller bruger snor
der forsvinder af sig selv.

--
Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

Fra : Fie

Dato : 15-10-01 11:24

Hej Nina

Ja, jeg fik også at vide, at han skal faste fra iaften efter aftensmaden.
Men det lyder godt, at det går nemmere med hankatte, for jeg var ikke meget
værd, da jeg så Tulle og Tilde syede mawser bagefter

Fie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-10-01 13:25

> [...]
> Der er igen sting der skal fjernes bagefter. Det er bare et lille bitte
> snit....øhhh 2 små snit . Jeg tror de limer det sammen eller bruger

de gange jeg har overværet en kasteration er de to små snit ikke syet sammen
eller limet igen.... ( lidt ligesom de gør med kastererede grislinger)
to snit, tryk tryk, enten knude på eller syet sammen på sædlederen og så
bliver de klippet af......
og drysset med sårpudder...... en sjælden gang har jeg set at de bliver
barberet inden men det er mere undtagelsen end reglen......

jeg har aldrig oplevet at de "åbne huller" er et problem.... huden er jo løs
og på ingen måde udspilet så de får bare ro og fred til at hele helt af sig
selv.....

hankatten kan være noget groggy når de kommer hjem..... ( ligesom
hunkattene) men heldigvis er det unødvendigt med krave og hensyntagen til
sting...... men man skal nok lade være med at klappe dem i numsen*G*
jeg husker stadig sweetys forsøg på at kradse på kradsetræet og han væltede
til siden og så MEGET fornærmet ud*G* men det kommer nu hurtigt igen
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Fie

Dato : 15-10-01 15:03

Hej Sabina

> [...]
løs
> og på ingen måde udspilet så de får bare ro og fred til at hele helt af

Lyder umiddelbart ret væmmeligt, så jeg vil undlade at inspicere det, men
lade kæresten om det (er den helt store kylling mht. operationer og åbne
sår..........faktisk alt hvad der har med hospitaler at gøre!).

> [...]
væltede
> til siden og så MEGET fornærmet ud*G* men det kommer nu hurtigt igen

Åh ja, det er altså det svære efter de her relativ harmløse operationer : at
lade være med at grine, når misserne kommer sig oven på narkosen. Jeg husker
tydeligt Tilde, som prøvede at balancere på radiatoren, som hun plejede at
kunne gøre, men nu kunne hun lige pludselig ikke holde balancen mellem de så
pinde og blev ved at dratte igennem. Men jeg må prøve at holde min fnisen
tilbage imorgen. Desuden tror jeg Thomas vil komme sig hurtigere oven på
narkosen end f.eks Tulle, da han sipelthen ikke ejer det sædvanlige
"katte-doven-gen"!

Hilsen
Fie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 15-10-01 15:31

"Fie" <fie@blaesenborg.net> wrote in message
> Hej Sabina

hej fie

> Lyder umiddelbart ret væmmeligt, så jeg vil undlade at inspicere det, men
> lade kæresten om det (er den helt store kylling mht. operationer og åbne
> sår..........faktisk alt hvad der har med hospitaler at gøre!).

det er som sådan ikke et åbent sår.... mere en lille revne i en hudfold,
hvis det skal sammenligned med noget..... det bedste er bare at lade ham
tulle rundt og lade det være...... det heler hurtigt og er absolut ikke
noget i forhold til en hunkats væsentlig større indgreb... mit bud er at du
vil være overrasket over det minimale projekt det egentlig er*G*
sårene er næppe mere en 1-1½ cm lange*G*

> [...]

> tilbage imorgen. Desuden tror jeg Thomas vil komme sig hurtigere oven på
> narkosen end f.eks Tulle, da han sipelthen ikke ejer det sædvanlige

det er meget forskelligt fra mis til mis... rasmine var groggy i et døgnstid
og HADEDE sin krave, hvilket gjorde hende unormalt stille.... hun er nemlig
også sådan en vimsetrold der fiser rundt som en skoldet skid i en
pissepotte*G*
men spørger du mig vil jeg til enhver tid hellere kasterere en hankat en
lade en hunkat sterrilisere....... det er absolut ikke noget at bekymre sig
for da der jo ikke er noget der er udsat som med hunmissernes sting og
lignende

Fra : Nina El Falaki

Dato : 15-10-01 16:28

Hej Fie

Tom Schantz er dyrlæge for KV, og han er MEGET dygtig til katte.

Når jeg har fået hankatte kastreret, har jeg ikke kunnet se noget sår bagi,
og de er tilsyneladende ikke generet af indgrebet.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Fie

Dato : 15-10-01 16:39

Hej Nina

Det lyder godt
Man er vel altid lidt usikker med nye dyrlæger, især efter at have læst om
Stines katte, som døde efter en neutralisation *gys*. Men det skal jo nok gå
det hele
Hilsen
Fie

Fra : Fie

Dato : 16-10-01 13:07

Hejsa

Så er Thomas kommet hjem igen, og hold da op!! Han ligner en, der har været
ude og feste i 48 timer! Da Tulle blev steriliseret, blev hun hos dyrlægen i
4 timer længere end Thomas har været, og der er godt nok forskel.
Lige et spørgsmål : jeg blev selvfølgelig rådet til at lade Thomas få ro og
slappe af, men den lille herre vil simpelthen ikke holde sig i ro! Han
prøver at løbe rundt og slingrer fra side til side, men så længe jeg holder
øje med ham, kan jeg så ikke lade ham gøre det? Eller skal jeg lukke ham
inde i sin kasse i nogle timer og lade ham være der, indtil benene vil som
ham? Han er absolut ikke tilfreds med at være i kassen, så derfor lukkede
jeg ham hurtigt ud, men hvad siger I ? Umiddelbart sammenligner jeg det med
mennesker, som hurtigst muligt skal på benene for at få narkosen ud af
kroppen, så jeg ville tro, det ville gå hurtigst, hvis Thomas fortsætter sin
slingren.

Hilsen
Fie, Tulle (som har den største griner over Thomas!) og Thomas (som desperat
prøver at finde ud af hvorfor han lige pludselig har 8 ben, der ikke
harmonerer!)

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 16-10-01 14:33

Hej Fie

Da Neo blev kastreret lod jeg ham gå rundt, som han havde lyst til. Forsøgte
han på noget som f.eks at hoppe op, så hjalp jeg ham lidt. Han fandt hurtigt
ud af at man faktisk ikke, er så frisk efter sådan en omgang og lå da også
stille og roligt det meste af tiden. Dog fulgte han efter os og slap os ikke
af syne *G* Han ville være hvor vi var *S*

Hilsen
Joan

Fra : Kate

Dato : 16-10-01 17:22

> Hilsen
> Fie, Tulle (som har den største griner over Thomas!) og Thomas (som
> desperat prøver at finde ud af hvorfor han lige pludselig har 8
> ben, der ikke harmonerer!)

Undskyld på forhånd til Thomas over at jeg fnes lidt over dette.

Da Johan og Sofie fik deres store helbdresundersøgelse i august blev de
begge bedøvet. Der var stor forskel på deres reaktion. Faktisk var jeg
ret overrasket over at det var Johan som havde størst problem med ikke
at kunne få sin krop til at makke ret. Sofie lagde sig faktisk bare til
at sove. Begge kastede op en enkelt gang, men ellers var der ingen
problemer. Jeg lukkede dem ud af kasserne fordi de hader at være i dem
og specielt når de er hjemme, synes de begge at de får en vildt hård
straf uden at vide hvorfor.
Jeg valgte simpelthen at lade Johan være ude, men brugte rigtigt meget
tid på at holde øje med hans bevægelser. Ind i mellem fik jeg ham til
at ligge længere ved at sætte mig hos ham og nusse ham.
Når han ville hoppe op hjalp jeg ham, nu har jeg et lille problem i den
henseende for jeg har en plade for soveværelset for at min kanin ikke
skal rende herind, det gør jo livet for en slingrende mis lidt mere
besværligt. Men altså det hjalp Johan at blive nusset til ro når han
rendte for meget rundt.
--
Kate

Fjern noget fra adressen ved privat svar.

Fra : Fie

Dato : 16-10-01 20:06

Hej Kate

(snip)
Men altså det hjalp Johan at blive nusset til ro når han
> rendte for meget rundt.

Ja, sådan fik jeg også Thomas beroliget lidt Nu er han så faldet omkuld
efter endelig at kunne ligge på siden (han kunne ikke finde ro, fordi han
ikke kunne ligge ordentlig). Han slingrer ikke så forfærdelig meget mere,
men er meget overmodig og har flere gange foretaget spring og hop, som
næsten har sendt mig til tælling, men jeg er også en kylling mht.
operationer og sår. Han beklager sig lidt engang imellem, men har det vist
ellers ok.
Tulle har formået, i et øjebliks fravær fra min side, at slikke Thomas'
ny-tatoverede øre rent for farve (ret utroligt at Thomas ikke har
protesteret), men imorgen vil jeg kigge ordentligt på øret i dagslys og se
om øret har nået at suge nok farve til sig, ellers må der lægges nyt på et
andet tidspunkt (ved ikke helt hvordan det fungerer).
Om lidt kommer kæresten hjem fra Holland, og så kan Thomas få lidt mandlig
støtte, for jeg tror ikke rigtig at Tulle og jeg helt kan sætte os ind i den
nylig knækkede maskulinitet

Hilsen
Fie

Fra : Kate

Dato : 17-10-01 14:17

(snip)
> [...]
> Thomas' ny-tatoverede øre rent for farve (ret utroligt at Thomas
> ikke har protesteret), men imorgen vil jeg kigge ordentligt på øret

Ja, det lykkedes også Sofie at rengøre Johans øre dengang. Da de var
killinger og ungkatte vaskede hun ham hele tiden og specielt hans
tatoverede øre skulle rengøres hvilket bevirkede at det stort set er
væk nu. Altså hun fjernede ikke øremærket på én gang, men over ca. et
års tid.
Af en eller anden grund gad hun ham ikke efter hun selv var blevet
snippet, ca ½ års tid senere.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 18-10-01 00:39

d. 16/10/01 14:07 skrev Fie på fie@blaesenborg.net i artiklen
FpVy7.1377$YP6.206488@news000.worldonline.dk:

> [...]
> kroppen, så jeg ville tro, det ville gå hurtigst, hvis Thomas fortsætter sin

Hej Fie

Jeg ved ikke - jeg tror faktisk ikke du kan få narkosen hurtigere ud ved at
bevæge dig - det må handle om den tid det tager for leveren at nedbryde
stoffet (halveringstid), altså et fast tidsrum. Du kan heller ikke få en
fulderik ædru ved at give ham kaffe, du får bare en vågen fulderik, af samme
grund )
Når man skal hurtigt op efter en operation er det som regel for at forebygge
blodpropper og andre komplikationer. Men de beholder da folk på
opvågningsafdelingen til de er vågne og sådan nogenlunde fornuftige at høre

Jeg har aldrig fået kastreret en hankat, så der har jeg ingen erfaringer.
Men mine damer prøvede osse at slingre rundt. Jeg opdagede at de var
frygtelig kolde og pakkede dem ind i en uldtrøje og anbragte dem på min mave
- og så sov de ellers brandert ud! Det var som om de bare skulle være varme
og trygge for at holde sig i ro. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget?
Men det er vel forhåbentlig godt overstået nu?
--
Knus fra Ann R, Donna & Ditte

PS. Donna skal for øvrigt til "tandlæge" om et halvt års tid og dermed i
narkose. Jeg er meget spændt og lidt bekymret, for hun var meget medtaget af
narkosen efter sterilisationen. Men man kan jo håbe at der ikke skal så stor
en dosis til for en tandbehandling - og at hendes nye doktor (Raiku Sarvå)
måske har et bedre bud på middel og dosering *krydsede fingre*
Nogen erfaringer derude??

Fra : Helle Andersen

Dato : 18-10-01 01:38

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@c.dk> wrote in message news:B7F3E103.39D4%ann_rudbeck@c.dk...
> [...]
> en dosis til for en tandbehandling - og at hendes nye doktor (Raiku Sarvå)
> måske har et bedre bud på middel og dosering *krydsede fingre*

Min afdøde russerblanding fik engang renset
tænder hos Raiku og han havde det ikke så godt
med bedøvelse. Derfor fik han den slags, der kan
gives modgift imod, og fik et skud umiddelbart før
jeg hentede ham og var lysvågen. Mine ildere får
også altid, den form for bedøvelse.

--
Helle
http://home19.inet.tele.dk/kat/