Laaangsom word
Fra : Søren Straszek

Dato : 15-10-01 10:05

Hej

Min word 2001 er lige pludeselig blevet meget langsom til at sætte røde
streger under forkert stavede ord - meget meget langsom, der kan gå op
til 30 sekunder før den reagere. Det har ellers virket fint indtil i
dag.

Jeg har slettet office og alle officeindstillingerne - uden effekt.

Andre forslag ?

Søren Straszek

Fra : Søren Straszek

Dato : 15-10-01 16:17

Søren Straszek <straszek@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> dag.
>
> Jeg har slettet office og alle officeindstillingerne - uden effekt.

Jeg har fundet en løsning - og der er mærkelig ( og det er ikke engang
noget ERS har foreslået )

Jeg havde flere steder i teksten brugt ' tegnet da jeg slettede det var
problemet væk!

Søren Straszek

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-01 02:56

Hej Søren

Søren Straszek wrote:

> Jeg har fundet en løsning - og der er mærkelig ( og det er ikke engang
> noget ERS har foreslået )

-)) - Så kan du jo godt se bort fra mit andet svar -)

> Jeg havde flere steder i teksten brugt ' tegnet da jeg slettede det var
> problemet væk!

Tja, og jeg vidste det faktisk godt...(- - Vi har harft nøjagtig de samme
problemer i et andet program, som ejg er med i udviklingen af....

- Når man bruger _'_ som situationstegn i stedet for _"_, så giver det
problemer, hvis man ikke har defineret programmet til at genkende _'_ som et
situationstegn. Det kan gøres i Word, men jeg kan ikke på stående fod huske,
hvilken resource, man skal ind og ændre. I det andet program, jeg arbejder
på, er det så heldigt, at man kan gøre det i 'Preferences' - hovsa, der var
den igen -).

Rent sprogligt véd jeg ikke hvorfor, man er begyndt at bruge ' istedet for "
som situationstegn, - men det har måske noget med keyboardet udformning at
gøre, - at man hele tiden skal bruge 'shift' for at få " tegnet frem, mens '
ligger direkte tilgængelig.

En idé kunne måske være, at du tilføjer tegnet _'_ til din brugerordbog i
Word, så Word automatisk vil genkende den, hver gang den støder på det. -
Fx. ved navne - Hans / Hans', - Jens / Jens' osv. - og ligeledes ved ord/tal
kombinationer 1970'erne, '90'erne, men også ved ord, der bliver mere og mere
alminelige i brug som fx. 'at tage en ting' = 'at ta' en ting', - 'han giver
/ tager' = 'han gi'r /ta'r' osv.....

Systemet virker i hvertfald ved bl.a. ClarisWorks, AppleWorks, RagTime,
Nisus Writer 4.1.x til 6.0.3.

Det egentlige problem er de ordbøger, der ligger til grund for fremstilling
af ordbøgerne til tekstbehandlingsprogrammerne. De forskellige firmaer, der
laver danske ordbøger, synonymordbøger og stavekontroller bruger ikke Dansk
Retskrivningsordbog, men derimod Munksgaards International Dictionaries, som
ikke er nær så omfattende som retskrivningsordbogen. - Havde de så endda
valgt at bruge Politikens Nu-Dansk Ordbog, så havde vi haft nogle ganske
udmærkede ordbøger. Fx. fylder den danske stavekontrol til Nisus Writer
_kun_ knap 600kb, synonymordbog mindre end 450kb, mens dansk orddeling kun
fylder 280kb. Og der er ikke stor afvigelse til andre TB programmers danske
ordbøger.

Inderst inde tror jeg egentlig, det er et prisspørgsmål. Dansk
Sprognævn/Gyldendals Dansk Retskrivningsordbog, Nu-Dansk Ordbog, Gads
ordbøger osv. er simpelthen alt for dyre for et firma til, at de vil ofre
pengene på det. Det er jo ikke sådan, at fx. Microsoft køber en enkelt
ordbog og implementerer den - eller Adobe, - eller Apple, men de køber en
licens til at bruge den pågældende ordbog. - Og betalingen skal falde
prompte for hver kopi, der sælges af et produkt. Og da fx. Munksgaards Intl.
Publ. har megt lave licensbetalinger, ja, så er det jo naturligt, at det er
dem, der vil blive valgt. - Og så må vi andre leve med de meget store
mangler, der er i deres ordbøger.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-10-01 09:22

> [...]
> Publ. har megt lave licensbetalinger, ja, så er det jo naturligt, at det er
> dem, der vil blive valgt. - Og så må vi andre leve med de meget store

Skulle det virkelig forholde sig sådan, som du siger det gør [og det gør
det da sikkert], så burde man vel i og for sig i Dansk
Sprognævn/Gyldendal spørge sig selv, om den pris man lægger sig fast på,
om den giver PROFITmaksimum. Om det mon ikke kunne betale sig at lade
den være billigere.

Det samme gælder vel egentlig Munksgaards dansk-franske ordbog på
CD-ROM. Enhver skoleelevs drøm, hvis man har fransk i skolen, og så
uanset om man går i folkeskolen eller på universitetet. Med en
prissætning på omkring 4.000 har man sikret en ganske lille afsætning -
til de fremmedsproglige korrespondenter, der får den indkøbt til deres
arbejdsplads [og som da sikkert nok snupper sig en kopi til hjemmet].

Gyldendal startede da også med at sparke sig selv bagi, ved at prissætte
deres røde ordbøger + Vinterberg og Bodelsen, meget højt, når de kom på
CD-ROM. Langt højere end bogudgaverne. I dag udgiver de kun de røde, og
kun da-en, en-da [på én CD-ROM, og uden de allerede eksisterende
Mac-udgaver, der i dag kun fås "piratvis"] og de-ty, ty-da [ligeledes på
én CD-ROM, og også uden Mac-udgave, som det ville være uhyre let at
lave].
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 09:39

In article <1f1d5za.vzienwhvhuy4N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> og også uden Mac-udgave, som det ville være uhyre let at
> lave].

Problemet er nok ikke så meget at det er let at lave til Mac, men at de
i så fald også ville være nødt til at ansætte nogen, der kunne finde ud
af at supportere Mac.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-10-01 11:43

> Problemet er nok ikke så meget at det er let at lave til Mac, men at de
> i så fald også ville være nødt til at ansætte nogen, der kunne finde ud
> af at supportere Mac.

"Bogskabet" findes allerede til Mac - som alle der i dag kører
Gyldendals røde da-en, en-da på deres Mac ved. Jeg så derudover én på
denne nyhedsgruppe, som var ved at opdatere Bogskabets danske version,
at den også fandtes i nyeste udganve. Derudover angav han, at alle
ordbøgerne foreligger som rene tekstfiler, som bare kunne kommes ind i
et omformningsprogram, så havde man de filer der var nødvendige for at
kunne køre den på Mac [relevant for da-ty, ty-da, da-sp, da-fr samt
Vinterberg & Bodelsens store da-en ordbog].

Jeg har været i kontakt med Gyldendals, hvis direktør sendte mig et
brev. Man ville ikke lave kombinerede CD-ROMer til begge
operativsystemer, da man gerne ville vide, hvor mange der købte til
hvilket operativsystem. Og selv Windows-versionerne havde givet
underskud ...

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 12:11

In article <1f1davs.193oavqn8kxsdN%serse@diku.dk>,

> "Bogskabet" findes allerede til Mac - som alle der i dag kører
> Gyldendals røde da-en, en-da på deres Mac ved.

Det har ikke ret meget med support at gøre, vel?

Sælger de deres produkter til Mac også, så er der endnu en platform at
supportere.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-10-01 13:49

> Det har ikke ret meget med support at gøre, vel?
>
> Sælger de deres produkter til Mac også, så er der endnu en platform at
> supportere.

Åh, nu er jeg med. "Til at give telefonisk hjælp til folk, der ikke selv
kan finde ud af programmet".

De kunne i så fald nøjes med at skrive, man ikke giver hjælp til
Mac-brugere.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 14:45

In article <1f1diad.16anprr1m8spb3N%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Åh, nu er jeg med. "Til at give telefonisk hjælp til folk, der ikke selv
> kan finde ud af programmet".

Nemlig. Folk der ringer ind, og ikke kan forstå hvorfor det ikke virker,
når de har vendt CD'en forkert, eller ikke kan finde ud af at
dobbelt-klikke, eller ikke ved hvad de skal gøre og panikker, når der
står "klik OK for at afslutte installationen".

> De kunne i så fald nøjes med at skrive, man ikke giver hjælp til
> Mac-brugere.

Foreslå dem det.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-10-01 19:33

> Foreslå dem det.

Nej. Jeg har været i kontakt med dem, og fået et brev fra deres
direktør. De vil ganske simpelt ikke sende noget ud til et
operativsystem, uden at de får klart feedback på, hvor stort salget er
til det enkelte OS.

Men da du endnu ikke har været i kontakt med dem, kunne /du/ jo foreslå
dem det. Selv bruger jeg de små baser fra Gyldendal, og tre bilinguale
ordbøger fra Oxford [mellem engelsk og hhv. tysk {Duden}, fransk
{Hachette} og spansk], som ligger på en hybrid CD-ROM. Andre ordbøger
[Gyldendal V&B, da-ty, ty-da; Oxford English Dictionary m.v.] må jeg ind
i Windows for at bruge.

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-10-01 20:41

In article <1f1dyrl.k50l23ldapjaN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Men da du endnu ikke har været i kontakt med dem, kunne /du/ jo foreslå
> dem det.

Jeg har ikke noget behov for deres ordbøger.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-01 15:06

Hej Per

Per Erik Ronne wrote:

> [...]
> Sprognævn/Gyldendal spørge sig selv, om den pris man lægger sig fast på,
> om den giver PROFITmaksimum. Om det mon ikke kunne betale sig at lade

Ja, det er rigtig nok. - Jeg har haft flere forskellige ordbøger 'decompiled', -
og et eller andet sted i den enormt lange text står der "Munksgaard International
Publishing" i en stor del af dem.

Og ja, de andre forlag burde sætte deres stk. pris ned, så vi kunne få langt
bedre ordbøger til de forskellige programmer. Men - og det glemte jeg i mit
første indlæg, - Danmark er et meget lille sprogområde, og det endda selvom der
er en hel del danskstuderende rundt omkring i verden. Jeg hørte i DRTV1 sidste
efterår, at man regner med, at der er omkring 10.000 på verdensplan (udover dem
herhjemme selvfølgelig), der læser dansk - enten som hoved- eller bifagsstudier.
Men sat i forhold til, at der måske er 10millioner, der læser engelsk, - tja....
du kan selv fortsætte.....

> [...]
> til de fremmedsproglige korrespondenter, der får den indkøbt til deres
> arbejdsplads [og som da sikkert nok snupper sig en kopi til hjemmet].

Åh ja! - Men Munksgaard har jo udover deres intl. afd. en virksomhed, der laver
nogle af verdens bedste ordbøger, og som ude omkring i verden regnes for "The
Standard!" - Et lille kuriosum... fx. brugte man i mange år en grammatik på
Sorbonne universitetet i fransk, der var skrevet af en dansker! (jeg kan ikke
lige huske navnet). Og min gamle lærer i fransk på gynasiet 'Krydt' Hansen var i
en årrække i 60'erne ansat netop på Sorbonne som lektor - i fransk!

Men for de der helt specielle ordbøger, - ligesom for GramCourt i teologi knap
35.000kr., - så betaler man, og det uanset prisen....

> [...]
> Mac-udgaver, der i dag kun fås "piratvis"] og de-ty, ty-da [ligeledes på
> én CD-ROM, og også uden Mac-udgave, som det ville være uhyre let at

Jeg havde en snak med en af deres forlagsredaktører for et par år siden omkring
deres brug af BookShelf/Bogskabet som styre- og søgeprogram for at få dem til at
lave udgaver til Mac også, men det ville de ikke. - Og det til trods for at
BookShelf ligesom en Filemaker Runtime kan laves hybrid. - Men nej,
"...omkostningerne ville blive for store" ?? - hvordan det så ellers kan lade sig
gøre, når det er det samme program, der bruges..-)(-

Men igen tror jeg, det hænger sammen med, at dansk er et meget lille sprogområde.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 16-10-01 19:34

> Og min gamle lærer i fransk på gynasiet 'Krydt' Hansen var i
> en årrække i 60'erne ansat netop på Sorbonne som lektor - i fransk!

Jeg har kendskab til i hvert fald én dansker, der er ansat på et britisk
universitet som professor i engelsk.

> Men igen tror jeg, det hænger sammen med, at dansk er et meget lille
>sprogområde.

Personligt er jeg tilbøjelig til at tro, at en stor del af dansk
erhvervsliv syv gange om dagen tager deres bedtæppe frem. Lægger sig med
hoved mod Seattle, Washington, og siger "Bill, Bill" .

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-01 03:44

Hej Per

- Det har ihvertfald ikke gjort MS ordbøgerne bedre, hvis det er tilfældet.
- De er da rent ud sagt elendige. For mig at se, er de end ikke blevet
opdaterede siden ordbøgerne til MSWD 5.1a, - og det er da efterhånden nogle
år siden, det program kom frem....-)(-

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 17-10-01 06:22

> [...]

> opdaterede siden ordbøgerne til MSWD 5.1a, - og det er da efterhånden nogle

Hvem siger at manglende konkurrence gør ting /bedre/? I øvrigt er
ordbøgerne faktisk blevet ændret - i hvert fald deres format. Man kan
nemlig ikke bruge gamle ordbøger på nye udgaver af Office-pakken.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-01 12:13

Hej Per

Per Erik Ronne wrote:

> Hvem siger at manglende konkurrence gør ting /bedre/?

- Ihvertfald ikke nødvendigvis -)!

> I øvrigt er ordbøgerne faktisk blevet ændret - i hvert fald deres format.
> Man kan nemlig ikke bruge gamle ordbøger på nye udgaver af Office-pakken.

?? - Jo da! - Jeg bruger da stadig min 'Brugerordbog fra Word 5.1a på både Word
6, 98 og 2001. - Og omvendt ser det faktisk også ud til, at ordbøgerne fra
Office 98 kan anvendes på både Word 5.1a og 6.01. - De er ihvertfald synlige i
indstillingerne til ordbøger i 6.01 og 'User Dictionary' fra 6.01 er også synlig
i 5.1a, men jeg skal lige have checket det lidt mere. Jeg har nemlig en klient,
der mangler ordbøger til nogle af de ældre versioner, så det ville være rart, om
de nyere kunne anvendes fuldt ud.

Fra : Martin Bech

Dato : 17-10-01 13:20

Kan de gamle udgaver af Word (fx 5.1) overhovedet installeres på en
iBook m OS9.2.1? Jeg får fejl a la Installationsdisken har fejl, vælg en
anden disk.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-10-01 13:51

Hej Martin

I princippet nej! - Man kan ikke længere installere fra
installationsdisketterne på de nyere G3 og G4, men du kan installere den
fuldt ud på fx. en ældre PCI PowerMac fx. 54/5500, 6xxx, 7xxx, 8xxx og 9xxx
og så kopiere det hele over på en G3/G4 baseret Mac. Jeg gjorde det selv og
overførte det via et zipdrev, og Word 5.1a fungerer faktisk rigtig fint på
min G3.

I princippet kan du gøre det samme med Word 3.x, 4.x og 5.0, men hverken
ver. 3 eller 4 vil åbne på en G3, mens ver. 5.0 godt kan åbne og virke,
hvis den får masser af RAM +20mb. Og fra og med Office 4.2 (Word 6) er der
ingen problemer overhovedet.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 17-10-01 20:40

> [...]
> det lidt mere. Jeg har nemlig en klient, der mangler ordbøger til nogle af
> de ældre versioner, så det ville være rart, om de nyere kunne anvendes

Du får ét gæt på hvorfor *brugerordbøgerne* virker!

Hvis det kniber, så rul lidt længere ned

Svaret:
Brugerordbøger er i bund og grund tekstfiler. Prøv at åbne dem med Word
eller en (rigtig) teksteditor. I Word 2001 kan man også redigere
brugerordbøgerne - de åbnes i Word. At filerne ikke har type-koden
'TEXT' ændrer ikke på at indholdet er "plain text".

De "rigtige" stavekontrolsordbøger er en helt anden snak...

Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-01 00:51

Hej Søren

Søren Straszek wrote:

> [...]
> streger under forkert stavede ord - meget meget langsom, der kan gå op
> til 30 sekunder før den reagere. Det har ellers virket fint indtil i

Hvilket OS kører du med 9.0.x, 9.1, 9.2.1?

- Og hvor meget RAM har du tildelt Word? - Word wil utroligt gerne have
meeeget RAM +40mb i min og +60mb i ønsket str.

> Jeg har slettet office og alle officeindstillingerne - uden effekt.

Har du også husket at slette filen 'PPC Registration Database' fra
indstillingsmappen? - ellers så gør det.

> Andre forslag ?

Prøv at genopbygge skrivebordet.

Check de usynlige filer med fx. fileBuddy og se, om der ligger noget i de
'TempFolders', som ikke bliver slettede efter en genstart. Det sker tiest
hvis du kører OS 9.0.x og 9.1, at disse midlertidige mapper ikke tømmes
ved genstart.