Når én gruppe nævner en anden i deres teks~
Fra : Mads Pedersen

Dato : 14-10-01 22:17

Sad lige og stenede lidt til det nye Hotel Hunger-album og faldt over
linierne "Ev'rybody hurts. Even R.E.M" og syntes da egentlig at det var
meget sjovt at de (HH) nævnte en anden gruppe i deres tekst.

Jeg er faldet over det samme fænomen på danske Nephews album "Swimming
Time", hvor der i titelnummeret indgår linierne "Milk trains will stop the
love shop here" (Til de uindviede : Danske Love Shop synger bla. "The
milktrain doesn't stop here anymore" i nummeret "En nat bliver det sommer"),
og kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der er faldet over
samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

Mvh Mads

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 14-10-01 22:59

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in message
> [...]
over
> samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

Pearl Jam's "Dirty Frank" (på Ten European edition eller hvad den nu hedder)
er der en del referencer. Jeg kan umiddelbart komme på "That dirty Frank's a
Bad Motherfucker - Shut your mouth - Hey, I'm just talking about Dirty
Frank" (Shaft-reference, hvis jeg husker korrekt) og "Fuck 'em, just to see
the look on their face" (tror jeg der synges/siges) (RHCP - Freakey Styley
fra albummet af samme navn). Der er nok nogle flere.

Iøvrigt kørte Spadestik på P3 (nu P4) en længere kavalkade om dette emne i
foråret, men det kan vi jo ikke bruge til noget her :). Som sædvanligt (for
dette program) var der utallige indslag om referencer hos og til Bob D.

/Nikolaj
- der laver væsentligt flere referencer til P3 end stationen gør sig
fortjent til.

Fra : Gizmoduck

Dato : 14-10-01 23:04

On Sun, 14 Oct 2001 23:16:30 +0200, "Mads Pedersen"
> [...]

>og kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der er faldet over
>samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

shubidua..i...den der sang om reklamer "gør som 10 ud af 9 det er
demokrati" synger de blandet andet...der synger de til sidst" de andre
orkestre er sure, vi' de eneste shubber der dur'" ..i teksterne står
der de andre "og kester" er sure...kester var et band der lavede samme
type musik i 80'erne

lidt rodet forklaring, men anyway :)

--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Uffe Christensen

Dato : 15-10-01 07:29

Gizmoduck" <gizmoand@nospamworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> orkestre er sure, vi' de eneste shubber der dur'" ..i teksterne står
> der de andre "og kester" er sure...kester var et band der lavede samme

Ja, og Kesters forsanger var såmænd Jarl Friis-Mikkelsen... Også CV
Jørgensen har gjort det. Husker ikke lige her sangtitlen, men han sang "Tak
til Sort Sol...".

UffeC

Fra : Peter G.

Dato : 14-10-01 23:12

In article <9qcvku$2j46$1@news.cybercity.dk>, Mads Pedersen
> [...]
> og kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der er faldet over
> samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

To eksempler på stående fod:

Afghan Whigs med sangen Omerta:
"Az for sleep, no comprende
I don't sleep 'cuz sleep iz the cousin of death
Least that's what Nas say"
(Som er en reference til rapperen Nas og hans linie med "I don't sleep,
'cuz..")

Prince i sangen "The Ballad Of Dorothy Parker" hvor han har en meget
musikalsk reference til Joni Mitchell's "Help Me".
"..And it was Joni singing: Help Me, I Think I'm Falling.."
(Hvor han synger melodien til "Help Me" et kort øjeblik i sangen)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : dEnTrO

Dato : 14-10-01 23:15

"Mads Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en meddelelse news:9qcvku$2j46$1@news.cybercity.dk...

| og kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der er faldet over
| samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

Eminem bruger det flittigt :)
Han har bl.a. svinet Britney Spears og Christina Aguilera, og sikkert mange flere :)

Men generelt refererer rappere jo meget ofte til hinanden.

--
dEnTrO
kena[REMOVE]@mail.dk

Fra : Karsten S. Jørgensen

Dato : 16-10-01 16:16

dEnTrO wrote:

> Eminem bruger det flittigt :)
> Han har bl.a. svinet Britney Spears og Christina Aguilera, og sikkert mange flere :)

Og er selv blevet kaldt ud af fx Everlast:
"I'll buck a 380 on those that act Shady"
på Dilated Peoples-tracket Ear Drums Pop.

> Men generelt refererer rappere jo meget ofte til hinanden.

Ja, listen bliver vist for lang hvis vi inkluderer hip-hop.
--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 14-10-01 23:42

Radiohead på "Anyone can play guitars" hvor de nævner Jim M ....

"...Grow my hair,
grow my hair, I am Jim Morrison,
grow my hair,
I wanna be, wanna be,
wanna be Jim Morrison."

/Troels

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-10-01 09:09

Troels Lund Laursen skrev:

> Radiohead på "Anyone can play guitars" hvor de nævner Jim M ....
>
> I wanna be, wanna be,
> wanna be Jim Morrison."

Og nu vi er i "wanna be"-afdelingen:

"I want to be Bob Dylan"

- Counting Crows - "Mr. Jones"

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Lars B.

Dato : 16-10-01 17:19

In article <9qe5ij$i5c$1@sunsite.dk>, ingen.emailadresse@eksempel.dk
says...

> Og nu vi er i "wanna be"-afdelingen:
>
> "I want to be Bob Dylan"
>
> - Counting Crows - "Mr. Jones"

.... og så den næsten _for_ åbenlyse :

Human Sexual Response - Jackie Onassis (Hvor hele sangen handler om
Jackie Onassis.

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Peter G.

Dato : 16-10-01 18:24

In article <MPG.16367c40df60dfdb989784@news.inet.tele.dk>, Lars B.
<lbe@mailme.dk> wrote...

> ... og så den næsten _for_ åbenlyse :
>
> Human Sexual Response - Jackie Onassis (Hvor hele sangen handler om
> Jackie Onassis.

Hmmm. Jeg troede tråden gik på referencer til kendte lyrikstumper fra
andre musikere evt. med navne, og ikke bare "name-dropping". Ellers er
der jo utallige sange.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.
Album Of The Moment: Ryan Adams - Heartbreaker
The Internet: May contain traces of nuts.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 14-10-01 22:24

> [...]
> linierne "Ev'rybody hurts. Even R.E.M" og syntes da egentlig at det var
> meget sjovt at de (HH) nævnte en anden gruppe i deres tekst.

Glemte da lige at nævne at det var i nummeret "Who do you want to be?"

Mvh Mads

Fra : Fie

Dato : 15-10-01 08:01

> [...]
over
> samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

Et enkelt eksempel : Bon Jovi . It's my life

"My life is like an open highway
Frank'd said I did it my way"

Selvfølgelig reference til Frank Sinatra "My Way"

Fie

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 15-10-01 17:45

Mads Pedersen wrote:

[snip]

> og kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der er faldet over
> samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

Philip Lynott - "Talk in 79" fra Solo in Soho.
C.V. Jørgensen - "Surf á la mode" og "Christiania Black Star" fra Solgt
til stanglakrids

Ulrik Magnusson

Fra : Christian Muus

Dato : 15-10-01 18:05

> [...]
over
> samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.

Hvad med Kashmir i nummeret Could "We Kill Fred" fra "Cruzential":

"Sometimes Fred makes a sandwich with his girlfriend Lizzy
and some foreign drugged up 'ho' he calls Janis.
Sometimes Fred is checking out the 'strawberries'
of this particular season"

Her er der referencer til de andre danske bands Dizzy Miss Lizzy, Psyched Up
Janis og Strawberry Slaughterhouse

--
Christian Muus

Fra : Betina og Claus Elle~

Dato : 16-10-01 06:50

> og kunne da godt tænke mig at høre om der er nogen af jer der er faldet
over
> samme fænomen hos andre grupper - danske såvel som udenlandske.
>
> Mvh Mads

Jo, det er jo set et par gange før...

F.eks. har Shu-bi-dua været "slemme" til det:
- Jeg har købt en guitar (Nævner Walkers, Shadows, Buffalo Springfield og
Brødrene Olsen.)
- Nappa og nylon (Handler om Beatles, og nævner dem, uden at nævne bandets
navn.)
- Phil & Delfia (Ellington og Phil Spector (Producer; Manden bag "Wall Of
Sound"-begrebet.)

Men ellers er der jo:

- Weezer: Buddy Holly (Buddy Holly og Mary Tyler Moore)
- Twisted Sister: I believe in Rock'n Roll (Led Zeppelin og Iron Fist)
- Sacred Reich: Kan ikke huske titlen, men den er fra The American Way
(Ozzy, Judas Priest). Det er en slags kommentar til de beskyldninger og
retssager, der var mod nævnte bands i slutningen af 80'erne)
?: We love the Beatles (Beatles), en flok tøser, der fik udgivet en single
med en sang om, hvorfor de er vilde med Beatles. Er fra midten af 60'erne.

MVH Claus Ellegaard Skytte

Fra : Bjarne Eiby

Dato : 16-10-01 20:17

Betina og Claus Ellegaard Skytte <bces@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> med en sang om, hvorfor de er vilde med Beatles. Er fra midten af 60'erne.

Uh, der findes jo rigtig mange af slagsen - ud over de allerede nævnte.
Hvad med Deep Purples ikke helt ukendte Smoke on the water, hvor de
synger om Frank Zappa og the Mothers? REM synger jo også lidt om Elvis i
Man on the moon (tror jeg det er). Og Beatles snupper lige en hel stime
på Sgt. Pebber. Osv.
Hilsen Bjarne

Fra : Mads Pedersen

Dato : 16-10-01 20:56

"Bjarne Eiby" <eiby@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> synger om Frank Zappa og the Mothers? REM synger jo også lidt om Elvis i
> Man on the moon (tror jeg det er). Og Beatles snupper lige en hel stime
> på Sgt. Pebber. Osv.

Hov, nu du nævner Elvis kom jeg da til at tænke på, at Love Shop også har en
sang hvor Elvis bliver nævnt : "Min Elvis"

....og nu jeg er ved Love Shop : det meste af teksten til nummeret "Fan Star"
er taget fra alle mulige andre numre.

Mvh Mads

Fra : Karsten Jensen

Dato : 17-10-01 12:10

On Tue, 16 Oct 2001 21:55:50 +0200, "Mads Pedersen"
<cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote:

I baggrunden hørte jeg forleden også en sang hvor der blev sunget
"everybody hurts - even R.E.M."...

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Mads Pedersen

Dato : 17-10-01 22:03

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 16 Oct 2001 21:55:50 +0200, "Mads Pedersen"
> <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote:
>
> I baggrunden hørte jeg forleden også en sang hvor der blev sunget
> "everybody hurts - even R.E.M."...

Hehe....det var faktisk den der fik mig til at starte tråden : Hotel Hunger
"Who do you want to be?"

Fra : Troels Lund Laursen

Dato : 16-10-01 20:37

Så kom jeg lige til at tænke på American Pie...

Her i en hjemmesakset version fra
http://www.urbanlegends.com/songs/american_pie_interpretations.html , som
jeg her har klippet fuldstændig urimeligt meget i

-Singing "This'll be the day that I die, This'll be the day that I die
One of Holly's hits was "That'll be the Day"; the chorus contains the line
"That'll be the day that I die

-Did you write the book of love,
"The Book of Love" by the Monotones; hit in 1958

-If the Bible tells you so?
In 1955, Don Cornell did a song entitled "The Bible Tells Me So".

-Now do you believe in rock 'n roll?
The Lovin' Spoonful had a hit in 1965 with John Sebastian's "Do you Believe
in Magic?".

-With a pink carnation and a pickup truck
"A White Sport Coat (And a Pink Carnation)", was a hit for Marty Robbins in
1957

-And moss grows fat on a rolling stone
It's unclear who the "rolling stone" is supposed to be. It could be Dylan,
since "Like a Rolling Stone" (1965) was his first major hit;

-Helter Skelter in a summer swelter
"Helter Skelter" is a Beatles song

-The birds flew off with the fallout shelter Eight miles high and falling
fast
The Byrd's "Eight Miles High

/Troe£$

Fra : Uffe Christensen

Dato : 17-10-01 06:43

> [...]
> linierne "Ev'rybody hurts. Even R.E.M" og syntes da egentlig at det var
> meget sjovt at de (HH) nævnte en anden gruppe i deres tekst.

..... og så er der forresten også John Lennons "God", hvori han i sin
personlige trosbekendelse afsværger alt og alle ved navns nævnelse. Blandt
mange andre Zimmermann (Bob Dylan) og sogar en gruppe ved navn Beatles.

UffeC

Fra : Søren Søndergaard

Dato : 17-10-01 23:16

Neil Young

i sangen "Downtown" på albummet "Mirrorball" nævnes Led Zeppelin og Hendrix
(mener jeg).

mvh
Søren

Hvis du opretter mig i din adressebog bedes du benytte adressen
sope96af@student.econ.cbs.dk
Check også min side www.fisherking.subnet.dk

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 18-10-01 09:11

"Søren Søndergaard" <sope96af@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Neil Young
>
> i sangen "Downtown" på albummet "Mirrorball" nævnes Led Zeppelin og
> [...]

Hvad med Shel Silversteins "Everybody's makin' it big but me"?

Elvis he's a hero he's a superstar
And I hear that Paul McCartney drives a Rolls Royce car
And Dylan sings for millions
(...)
Neil Diamond sings for diamonds
(...)
Well I hear that Alice Cooper's got a foxy chick
To wipe off his snake, keep him rich
And Elton John's got two fine ladies
And Doctor John's got three
(...)
Well I paint my face with glitter
Just like Bowie does
And I wear the same mascara
That Mick Jagger does
(...)

Mvh Camilla

Fra : Lauge Stendahl Johan~

Dato : 18-10-01 17:01

Hmm... når der nævnes Neil Young, så kan der jo nævnes Sweet Home Alabama med
Lynyrd Skynyrd i stor del refererer til Neil Young numeret Southern Man.

[citat start]
Well I heard Mr. Young sing about her.
Well, I heard ol' Neil put 'er down.
Well, I hope Neil Young will remember,
a southernman don't need him around anyhow!
[Citat slut]

"Søren Søndergaard" wrote:

> [...]
>
> mvh
> Søren

> Hvis du opretter mig i din adressebog bedes du benytte adressen

Lauge Stendahl Johansen
RUC Lokalitet: LAB 42-3.01 (Lokale 01, 3.sal, bygning 42)
Privat: Hørsholmsgade 22i, 1tv. 2200 Kbh N |
Tlf: 3582 6095 (hjemme), 2634 2025 (Mobil)

Fra : Eddi Delfin

Dato : 20-10-01 09:16

I en af sangenen på Bowies Hunky Dory er der også en reference til
Zimmermann.....