Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Copyright - en god vending .....?
Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 14-10-01 21:58

Jeg har lidt forskellige billeder på min hjemmeside, og kunne godt tænke mig
at tilføje en eller anden standard vending om at billederne gerne må bruges
til privat brug, men ikke videresælges og distribueres af andre .... eller
noget i den stil, hvor jeg vil henvise til at jeg jo må have en eller anden
form for copyrigt.

Er der nogen der har/bruger en god sætning/vending - som evt. også er
juridisk holdbar ?

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : Søren Blom

Dato : 14-10-01 22:20

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev
> [...]
bruges
> til privat brug, men ikke videresælges og distribueres af andre ....

Ideen er ganske god og beundringsværdig.

> Er der nogen der har/bruger en god sætning/vending - som evt. også er
> juridisk holdbar ?

Har du prøvet at forhøre dig i dk.videnskab.jura der er der nok et lyst
hoved som kan komme med en god vending?

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : emj

Dato : 14-10-01 22:35

Jens S., Esbjerg skrev i
<3bc9fca0$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> jeg jo må have en eller anden
>form for copyrigt.

Copyright har du automatisk. At du tillader at dine billeder må
benyttes privat er uvæsentlig, for du kan ikke foirhindre folk i at
downloade dine billeder.

Hilsen emj

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-10-01 11:54

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Copyright har du automatisk. At du tillader at dine billeder må
> benyttes privat er uvæsentlig, for du kan ikke foirhindre folk i at
> downloade dine billeder.

Sikke noget pjat, selføldig kan man da det hvis man ønsker det.

Med venlig hilsen
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-10-01 12:14

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3bcac1f9$0$26984$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Sikke noget pjat, selføldig kan man da det hvis man ønsker det.

Hvordan vil du forhindre folk i at downloade et billede som de
ser på din webside ?

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-10-01 12:40

Soren 'Disky' Reinke skrev:
> Hvordan vil du forhindre folk i at downloade et billede som de
> ser på din webside ?

Ja for i de øjeblik de går ind på din side, bliver billederne jo hentet
over på vores computer.
Man kan selvfølgelig lave en Java ting, som kun gør det sværere for folk
at gemme dem lokalt, men det kan altid lade sig gøre.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-10-01 12:44

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
for folk
> at gemme dem lokalt, men det kan altid lade sig gøre.

Lige netop.

Og selv en applet, kan man tage et screen shot af.

Kan det ses på en computer skærm kan det kopieres, så nemt er
det.

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-10-01 13:43

Soren 'Disky' Reinke skrev:
> Kan det ses på en computer skærm kan det kopieres, så nemt er
> det.

Spørgsmålet er bare hvor svært man vil gøre det folk at gøre det...

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-10-01 15:57

> Kan det ses på en computer skærm kan det kopieres, så nemt er det.

Ikke helt, for der findes masser af mulighder for at gøre det helt umuligt
for folk at downloade ens billeder.

> Spørgsmålet er bare hvor svært man vil gøre det folk at gøre det...

Ja og det kan gøres rigtigt svært, faktisk helt umuligt...

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 15-10-01 16:26

Tholo - www.tholofoto.dk skrev:

> Ja og det kan gøres rigtigt svært, faktisk helt umuligt...

Hvordan??
Har ikke selv mødt noget jeg ikke kan hente

Fra : Jørgen Angel

Dato : 15-10-01 16:35

Tholo - www.tholofoto.dk <Tholo@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Ikke helt, for der findes masser af mulighder for at gøre det helt umuligt
> for folk at downloade ens billeder.

Måske umuligt at direkte downloade, men man kan jo bare lave et screen
dump, så har man billedet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-01 16:38

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> Ja og det kan gøres rigtigt svært, faktisk helt umuligt...

Disse kopispæringer virker stort set kun overfor Windows-brugere, der
anvender Microsoft Internet Explorer, hvorimod en Netscape eller Opera
brugere kun i begrænset omfang påvirkes af disse spærringer, og de er
totalt virkningsløse overfor Mac, Unix og Linux brugere.

Fra : Peter Sørensen

Dato : 15-10-01 21:29

In article <3bcafae6$0$11603$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>,
Tholo@mail1.stofanet.dk says...
> [...]
> for folk at downloade ens billeder.

> Ja og det kan gøres rigtigt svært, faktisk helt umuligt...

ja, helt korrekt, man kan jo bare lade være med at ligge sine billeder på
en WEB side, hvis man ikke vil have at folk downloader dem...

--
Peter Sørensen
nwc@europe.com

..sig not found

Fail, Crash or Explode?

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 15-10-01 20:39

"Peter Sørensen" <nwc@europe.com> skrev i en meddelelse

> ja, helt korrekt, man kan jo bare lade være med at ligge sine billeder på
> en WEB side, hvis man ikke vil have at folk downloader dem...

Nu kunne man også lave sit galleri i flash, så har du et galleri som ingen
kan downloade.
Hvor svært kan det være.*S*

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-01 20:54

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> Nu kunne man også lave sit galleri i flash, så har du et galleri
> som ingen kan downloade.
> Hvor svært kan det være.*S*

Æble + shift + 3 = click og man har et skærmdump - det kan du ikke forhindre....:)

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 18-10-01 22:39

> Æble + shift + 3 = click og man har et skærmdump - det kan du ikke
forhindre....:)

Blot fordi man kan er det bestemt ikke ensbetydene at man også skal gøre
det...*S*

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-10-01 01:10

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> Blot fordi man kan er det bestemt ikke ensbetydene at man også skal
> gøre det...*S*

Har jeg på noget givet udtryk for det synspunkt...?

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 19-10-01 01:26

> Har jeg på noget givet udtryk for det synspunkt...?

Nej hvorfor skulle man da også krænke en anden fotografs ophavsret.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-10-01 09:45

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> Nej hvorfor skulle man da også krænke en anden fotografs ophavsret.

Problemet er nok ikke, at fotografer krænker andre fotografers
ophavsret, men det er nok temmelig almindligt, at alm. menesker "låner"
et foto, det er ligesom med MP3'er og piratkopiering af software, det
betragtes ikke som en rigtig lovovertrædelse.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-10-01 08:11

"Tholo - www.tholofoto.dk" <Tholo@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3bcb3ca3$0$11605$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Nu kunne man også lave sit galleri i flash, så har du et
galleri som ingen
> kan downloade.
> Hvor svært kan det være.*S*

Ja det er lige det, et screenshot og den skid er slået !

Kom igen hr. 'jeg tror jeg kan beskytte mine billeder'

Fra : Henrik Larsson

Dato : 16-10-01 20:43

> Nu kunne man også lave sit galleri i flash, så har du et galleri som ingen
> kan downloade.

Hmm... Hvis man ikke kan downliade flash-filer, hvordan viser browseren så
flash-filmen?

Mvh Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 17-10-01 00:26

Henrik Larsson wrote:

> Hmm... Hvis man ikke kan downliade flash-filer, hvordan viser browseren så
> flash-filmen?

Og der er historisk præcedens for, at alle de kopispæringer der gennem
tiden er udviklet til brug for sikring af software, billeder, musik,
film o.s.v., er blevet craket.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-10-01 08:10

> [...]
helt umuligt
> for folk at downloade ens billeder.

> Ja og det kan gøres rigtigt svært, faktisk helt umuligt...

Thomas nu skærer jeg det lige ud i pap for dig.

Du kan IKKE forhindre mig i at gemme et billede som jeg kan se i
min browser !

Comprende ?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 14-10-01 22:47

"Jens S., Esbjerg" wrote:

> hvor jeg vil henvise til at jeg jo må have en eller anden
> form for copyrigt.

Ved hvert billede kan du bare skrive:

"© 2001 Jens S. Esbjerg" eller "Copyright 2001 Jens S. Esbjerg"

- så er det med ophavsretten på plads, årstallet oplyser hvilket år
billedet er optaget.

Jeg har flg. formulering på mit web-site:

Gratis billeder...
Billederne må gratis bruges til private ikke kommercielle formål f.eks.
private hjemmesider og publikationer, der skal dog altid med småt stå
"Foto: Niels Ebbesen" ved eller under billedet.

Fra : Mads Pedersen

Dato : 14-10-01 22:26

"Jens S., Esbjerg" <jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> skrev i en
meddelelse news:3bc9fca0$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
anden
> form for copyrigt.
>
> Er der nogen der har/bruger en god sætning/vending - som evt. også er

Kan være du kan finde noget på www.ophavsret.dk?

Mvh Mads

Fra : Ole

Dato : 15-10-01 13:47

Hej Jens

Du er velkommen til at låne ordene om copyright på min billedhjemmeside....

www.atomb.dk/foto priser og betingelser

God fornøjelse

Ole

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 15-10-01 21:52

"Ole"
skrev
> Hej Jens
>
> Du er velkommen til at låne ordene om copyright på min
billedhjemmeside....

> www.atomb.dk/foto priser og betingelser
******************
Takker for alle "inputtene" der jo lige gav en lille debat ....

Jeg kombinerer det hele lidt og laver min egen version.

Tak for tippet med din side Ole. Glad for du ikke har copyright på teksten

--

/Jens S., Esbjerg

Fra : emj

Dato : 15-10-01 22:10

Jens S., Esbjerg skrev i
<3bcb4d2b$0$277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Glad for du ikke har copyright på teksten

Jamen han har sørme da copyright på sin tekst.
Hilsen emj

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 15-10-01 22:38

emj wrote:

> Jamen han har sørme da copyright på sin tekst.

Ja han er bare så venlig, at han gir' tilladelse til kopiering...:)