"Rasmus Riis Andersen" <Rasmus.riis@private.dk> skrev i en meddelelse
news:3bc9d736$0$26986$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej
>
> Jeg står og skal skitfe olie på min Yanmar dieselmotor, men kan ikke helt
> finde ud af de forskellige betegnelser. Den forrige ejer brugte en
> fuldsyntetisk 5W-50, men i instruktionsbogen anbefaler de 10W-30, 10W-40,
> 15W-40 eller 20W-30. Hvad betyder de forksellige betegnelser?
Disse tal kaldes SAE-numre og fortæller noget om hvor "tyk" olien er.
Tallet før "W" viser hvor "tyk" olien er ved lav temperatur (W=Winter).
Jo lavere tal foran W'et, jo mere tyndtflydende er olien i kold tilstand, og
jo nemmere starter motoren når den er meget kold. I praksis betyder det ikke
så meget for bådmototrer, der jo sjældet bruges ved vintertemperaturer
Der står lidt mere om det her:
http://www.dmc-org.dk/faq-olie.html
Der findes også et andet system til at angive oliens egenskaber, nemlig
API-systemet.
Det fortæller hvilken type motor olien er beregnet til. Til dieselmotorer
skal man bruge en type C, til benzinmotorer type S. De fleste motorolier er
beregnet til begge typer motorer og hedder fx API SF/CG. Jo højere man
kommer op i alfabetet efter S eller C, jo mere moderne olie.
Jeg har selv en Yanmar 1GM10 og bruger almindelig mærkevare-motorolie købt
på tilbud. Ikke den billigste, men sådan midt imellem.
Jeg kan ikke lige huske hvilke SAE- og API-værdier Yanmar anbefaler i
manualen, men jeg tror det er SAE 10W40 og API CG, så kig i manualen og køb
noget der svarer til anbefalingen eller lidt bedre.
De små Yanmar-motorer bruger samme olie til motor og gearkasse.
> ... Jeg ved godt at man ikke
> skal spare på olien, men er en volvo motorolie "specielt udviklet til
> maritimt brug" (står der på etiketten) ikke lige så god som shells?
En bådmotor adskiller sig ved en bilmotor ved at køre sjældent og ofte kun i
kort tid ad gangen, så den bliver sjældent ordentlig varm. Hvis motoren er
saltvandskølet åbner termostaten desuden allerede ved 50 grader, så selv om
motoren kører i lang tid bliver den aldrig så varm som en bilmotor. Måske
er Volvos marineolie specielt udviklet til disse driftsforhold. Jeg mener
nu ikke det har den store betydning. Hvis man sørger for at skifte olien
ofte kan man efter min mening udmærket bruge en almindelig bil-olie. Min
motor kører vel 30 timer om året, og jeg skifter olie og oliefilter hvert år
i forbindelse med vinterklargøringen.
--
Venlig hilsen
Sven Fafner