960L akvarium på 4 sal
Fra : Westlake

Dato : 14-10-01 18:43

Hej NG.

Er der noget til hindring for, at jeg kan placere et 960L akvarium, i
en lejlighed på 4 sal. Jeg skal have faxe kalksten som dekoration, så
jeg regner med at hele herligheden kommer til at veje 1200-1300 kg alt
incl.

Vil det være et problem for gulvet af bære? Jeg har planer om at
placere akvariet der hvor to ydervægge mødes. Vi har prøvet flere
gange at hoppe mange mennesker, og gulvet virker stabilt nok, men jeg
vil nu lige høre andres mening, inden jeg stabler ca. 1300 kg på
benene.

Huset er iøvrigt fra 1930-1940 tallet.

Mvh. Jimmy

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 14-10-01 23:57

"Westlake" <ocp@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> gange at hoppe mange mennesker, og gulvet virker stabilt nok, men jeg
> vil nu lige høre andres mening, inden jeg stabler ca. 1300 kg på

Hej Jimmy
Du er ikke den første som tager dette spørsmålet op her i gruppen.
Jeg vil anbefale dig at snakke lidt medteknisk etat i kommunen for at høre
hvilke materialer som er brugt som bærematerialer i mellem etagerne i huset.
Det kan du sikkert finde i bygningsarkivet.

Ved normale huse, skal bærebjælkerne kunne holde 1200 kg. Men denne
standarden er hvist fastsat i nyere tid, så hvis jeg var dig, vil jeg
undersøge først med kommunen.
Det var ellers en god ide, det med at hoppe mange mennesker på stedet hvor
du har tænkt at plassere tanken, for det giver jo en god ide om stabilitet.
Håber at du kan gennemføre dit akvarie prosjekt.
Hilsen Ditte

Fra : Neumann, Thomas

Dato : 15-10-01 11:11

> [...]
stabilitet.
> Håber at du kan gennemføre dit akvarie prosjekt.

Hehe.. ja... så risikerer han ikke at akvariet går i stykker ved at falde en
etage ned. Til gengæld ville han og hans hoppende venner blive lettere
kvæstet når de opdagede at gulvet ikke kunne bære... hehe.. bare en tanke.

Thomas

Fra : Simon...

Dato : 16-10-01 16:14

> [...]
> etage ned. Til gengæld ville han og hans hoppende venner blive lettere
> kvæstet når de opdagede at gulvet ikke kunne bære... hehe.. bare en tanke.
årh lad være.... alt for de kære små kræ :)
-Simon

Fra : PS

Dato : 15-10-01 01:30

Westlake <ocp@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vgjjst03nh2nesl695p32h67o0o4jsi60h@4ax.com...
> [...]
> gange at hoppe mange mennesker, og gulvet virker stabilt nok, men jeg
> vil nu lige høre andres mening, inden jeg stabler ca. 1300 kg på

Hej Jimmy!
Det som at det drejer sig om er hvor stort et tryk du har pr. cm2 (kvadrat
centimeter). Jo, større flade du kan sprede vægten på des bedre. Hvis du
f.eks. bruger et porsa bord med kun 4 eller 6 ben vil du få et meget stort
tryk pr. cm2. Kan du derimod sprede vægten over hele akvariets grundflade
vil trykket pr. cm2 blive betydeligt mindre.
Du har den samme effekt ved en dame som går i sko med spidse stilethæle. Hun
laver mærker i trægulvet, hvorimod hvis hun går i flade sko laver hun ingen
mærker.
Spørgsmålet er bare hvor stort et tryk pr. cm2 dit gulve kan holde til. Men
mon ikke at der er nogle fælles regler for dette eller her er måske en
venlig person i gruppen som ved noget om dette.

Hilsen Per.

Fra : Westlake

Dato : 15-10-01 12:29

Hej NG'ere.

Tak for jeres svar. Jeg vil prøve at kontakte den tekniske forvaltning
i kommunen, og høre om de har noget om den bygning jeg bor i.

Men i mellemtiden, er der en som har sendt mig en mail, om at han har
et 1500 liter akvarie stående på et porsa bord, med 8 fødder, det
svarer jo i princippet til 187,5 kg pr. fod, og det klarer hans gulv
tilsyneladende fint. Så mon ikke bare jeg skal tage chancen, og kaste
mig ud i det

Om ikke andet, kan jeg jo ha' en tyk slange liggende med en kraftig
pumpe monteret, således jeg kan lynhurtigt tømme vandet af, hvis
gulvet begynder at knirke og knage

Mvh. Jimmy

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-10-01 13:26

> Tak for jeres svar. Jeg vil prøve at kontakte den tekniske forvaltning
> i kommunen, og høre om de har noget om den bygning jeg bor i.

Jeg har engang ladet mig fortælle at bygninger fra omkring 1900-1905
skal kunne holde til 1200kg pr. m2. Det skulle loven sige....
naturligvis er det dog kun gældende ved bærende vægge.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-10-01 13:28

sæt en plade under akvariet. det hjælper med at fordele vægten mest
muligt.