guldfisk i bowle.
Fra : Lars Bach

Dato : 14-10-01 18:36

hej igen.
Kan jeg ikke bare få fat i en lille pumpe som jeg så kan ligge i
bowlen.??? Jeg vil ikke til at få fat i et andet akvarium - så vil jeg
hellere lukke dem ud igen.
Iøvrigt er vores bassin i haven ca. 1,5 mtr dybt på det dybeste punkt.
De store fisk klarer sig bare rigtig flot , nogle af dem er 5-6 år gamle
, og meget store, men ungerne klarer sig ikke så godt.
mvh M.Brask

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 14-10-01 22:07

Så vil jeg anbefale at du sætter dem ud igen.

Og det er jo ikke givet at det bliver en slem vinter, og så har du jo et
helt år til at bygge dig et akvarium som du kan hive ungerne ind i til næste
år.

Det kunne jo være det er de voskne guldfisk som æder ungerne, og ikke fordi
det er koldt og trist at de dør.

Hygsom
Leo

Fra : Lars Bach

Dato : 15-10-01 10:43

Jeg tror bare at jeg lukker dem ud igen så.
Men er der slet ingen fisk der kan tåle at være i bowlen?
Dyrehandleren sagde at guldfiskene sagtens kunne, så nu forstår jeg
ingenting
længere??

Lars Bach skriver:

Fra : Silverflame

Dato : 15-10-01 16:48

Nogle dyrehandlere er MEGET glade for at sælge ting og sager. Den type er
som regel også dem der sælger f.eks. bowler. Ingen person, der rent faktisk
bekymrer sig om dyrene ville med god samvittighed anbefale en bowle til
andet end punch. Det er beklageligt, men sandt. En bowle er uegnet til hold
af fisk; ikke blot pga. iltning, men også de diminutive pladsforhold.
Derudover skulle formen virke stressende på fiskene.
MVH SF.

Fra : Lars Bach

Dato : 15-10-01 17:45

hej
jeg HAR lukket dem ud igen.
Så nu må de overleve ude eller lade være.
mvh Brask

Silverflame skriver:

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 17-10-01 20:55

In article <3BCAAFB2.B6DBCFE8@post11.tele.dk>, Lars Bach
<lbach@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> Men er der slet ingen fisk der kan tåle at være i bowlen?
> Dyrehandleren sagde at guldfiskene sagtens kunne, så nu forstår jeg

Der er et par ting du kan gøre, afhængigt af "geografien" omkring dit
havebassin og din energi.

Hvis bassinet er tæt på huset kan du lægge en lang luftslange med
diffusor. Den skal nok tændes før der kommer frost, ellers får du en
isprop i slangen.

En mere low-tech løsning kunne være at anbringe noget isolerende på
overfladen, f.eks. noget flamingo. Det burde kunne sikre ilttilførslen med
let til moderat frost. Flamingoen skal nok have et anker, ellers flyver
den måske væk.

Jeg så en gang en artikel om det i et udenlansk blad, jeg ved ikke om jeg
stadig har det. Jeg skal prøve at se efter.

Det skal lige siges at jeg ikke har udendørs fisk selv, jeg er bare
ingeniør og mener der må findes simple løsninger på den slags småproblemer

Prøv evt en google-søgning på pond ice survival eller noget i den stil; i
nordamerika har de nok samme problemer.

Held og lykke

Martin sørensen