Sløv slagstift! Hjælp ønskes..
Fra : Jeppe

Dato : 14-10-01 18:28

Hej NG.
Som beskrevet i tidligere indlæg har jeg taget jagten op igen, og har derfor
købt mig et billigt jagtgevær. Jeg har desværre opdaget at den ene slagstift
ikke virker optimalt, og kun efterlader en "bule" i patronen. Dette sker
ikke hver gang men er både irreterende og sikkert ikke særligt smart

Jeg har kigget lidt på geværet (Side-by-side m 2 aftrækkere), og umidlbart
ser det ud til at stiften slår lige så langt ud som den anden slagstift, så
jeg tror ikke at den er knækket. Hvis jeg trykker på stifterne så de går
indad, virker det som om at der skal trykkes lige hårdt før de er inde.Jeg
har prøvet med våben olie, men det har vist ikke gjort trickket.

Mine spørgsmål er nu: Kan man tage stifterne ud, evt ved at dreje i de 2
små huller der er på hver sin side af "Styret"?? Er der gevind inde bag
ved?? Eller skal jeg bare holde pølserne væk, og gå til en våbensmed og
bruge en formue??

Mvh Jeppe..

P.S. Bøssen kostede kun en plovmand.

Fra : Erik Munck

Dato : 15-10-01 08:24

Det kan godt forekomme som beskrevet hvis fjederen er knækket, dog kun
spiralfjeder ellers er stiften død hvis det er bladfjeder - sidepladen af og
kig !.

Erik

Fra : Jan Nielsen

Dato : 15-10-01 10:22

On Sun, 14 Oct 2001 19:28:22 +0200, "Jeppe" <g-mc@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>små huller der er på hver sin side af "Styret"?? Er der gevind inde bag
>ved?? Eller skal jeg bare holde pølserne væk, og gå til en våbensmed og

Det er sandsynligvis slagfjederen og ikke slagstiften det er galt med.
Hvis en patron "klikker" første gang, men virker hvis man prøver
en gang til, er det næsten altid slagfjederen som er brækket eller har
"sat sig". Prøv evt. skære et par patroner over og test med hylster
og fænghætte alene. Det giver et mere realistisk billede af anslaget.

Man kan godt skifte slagfjedrene selv, men det kræver lidt fingersnilde
og et sæt gode skruetrækkere. En ny slagfjeder koster ca. kr 100,-

Skulle det være slagstiften som det er galt med - den kan være brækket
eller stúkket, så den er blevet for kort - skal du afmontere det bøs som den
sidder i (Bemærk!! bøsset er ofte sikret med en låseskrue) Dette kræver en
special skruetrækker/nøgle, så her må du nok have fat i en bøssemager.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen