Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Størelse til udprintning
Fra : Pico

Dato : 14-10-01 17:46

Jeg har manipuleret nogle billeder i Photoshop. Nu vil jeg gerne have
nogle af dem printet hos fotohandleren. Er der nogen der ved hvilke
størrelse de skal være i for at få lavet nogle rimelige 10x15 cm.
billeder.
Hvad er den bedste opløsning i pixel/tommer og hvor mange pixel skal de
være i bredden og højden for at få nogle OK udskrifter der ligner
rigtige foto, altså udført hos fotohandleren.
Er der nogen af jer der ved hvilke antal pixel i højden og Bredden der
svare til de forskellige normale fotostørrelser (10x15, 13x18, 20x25 &
20x30 cm.)?

Pico

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 15-10-01 06:55

Hej

Jeg fik en gang en folder hos en fotohandler, her angiver de:

Optimal......................god................billedformat
1052*1501............526*751...............9*13
1206*1796............603*751.............10*15
1501*2175............751*1088...........13*18
2399-3604...........1200*1802...........20*30

VH
Per

Fra : lehd

Dato : 15-10-01 08:51

"Pico" <Pico@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle af dem printet hos fotohandleren. Er der nogen der ved hvilke
> størrelse de skal være i for at få lavet nogle rimelige 10x15 cm.
Jeg kan se du har fået svar på størrelse, så jeg vil lige komme med mine
egne erfaringer.
jeg har lavet billeder i Photoshop og gemt dem med en hvis kan med skygge om
billedet.
Desværre blev de fremkaldt uden hensyn til denne kant, den blev blot skåret
væk, på trods af den var en del af mit foto.
Da jeg forklarede fotohandleren dette blev de lavet om uden beregning, men
husk at forklare at alt indenfor i din fil evt SKAL med.
Men jeg var meget imponeret over kvaliteten i de foto hvor jeg havde
manipuleret og sat tekst på, da de blev fremkaldt.
mvh Kirsten

Fra : U. Pedersen

Dato : 15-10-01 15:06

On Sun, 14 Oct 2001 18:45:49 +0200, "Pico" <Pico@post9.tele.dk> wrote:

> [...]
>Er der nogen af jer der ved hvilke antal pixel i højden og Bredden der
>svare til de forskellige normale fotostørrelser (10x15, 13x18, 20x25 &

Et billede er ca 15 cm langt
15 cm = 5.9 tommer

Printer du billedet ud i 300 dpi ( dots per inch )
så skal du altså bruge 5.9 x 300 = 1770 punkter i bredden for at
billedet
ikke skal skaleres.

Hvis billedets højde er 10 cm bliver det så :
10 cm = 3.94 tommer
3.94 x 300 = 1180 punkter i højden

Omvent kan man så regne ud at et billede på 1600 punkter
vil fylde 1600 / 300 = 5.33 tomme = 13.55 cm i bredden

Højden bliver så 1200 / 300 = 4 tommer = 10.16 cm

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Henrik Larsson

Dato : 17-10-01 18:51

> Printer du billedet ud i 300 dpi ( dots per inch )
> så skal du altså bruge 5.9 x 300 = 1770 punkter i bredden for at
> billedet
> ikke skal skaleres.

Hej Ulf

Du ser ud til at have tjek på sagerne så jeg har lige et spørgsmål.

Mit kamera kan lave billeder i 1600x1200 pixels.

Hvis størelsesforholdet skal passe til et 15x10cm billede uden hvide rammer,
er det mest optimale så ikke at skære lidt af toppen eller bunden så
billedformatet bliver 1600x1067 pixels?

Mvh Henrik

Fra : U. Pedersen

Dato : 18-10-01 13:57

On Wed, 17 Oct 2001 19:50:44 +0200, "Henrik Larsson"
<henrik_l@mailme.dk> wrote:

> [...]
>
>Hvis størelsesforholdet skal passe til et 15x10cm billede uden hvide rammer,
>er det mest optimale så ikke at skære lidt af toppen eller bunden så

ved ikke om jeg har merer "tjek" end andrer, mit laver selv billederne
i 1600x1200.
Og hos mig mangler der jo blot en cm i siden, og det syntes jeg er til
at leve med.
Så om du skærer den til 1600x1067 ja smag og behag

Fra : Pico

Dato : 15-10-01 17:04

Tak for svarene, det er fint belyst.
Pico

Fra : Hanne Nielsen

Dato : 19-10-01 09:31

> [...]
> Er der nogen af jer der ved hvilke antal pixel i højden og Bredden der
> svare til de forskellige normale fotostørrelser (10x15, 13x18, 20x25 &

Jeg ved godt at det her er ikke helt det du spørger om.
Jeg havde ca. 80 billeder fra en sjov fest, efter lidt behandling og
beskæring, var de i en tvivlsom
kvallitet til et 10x15, jeg valgte så at sammensætte 5-6 billeder på 20x30
med sort baggrund,
det blev en stor succes.

Hanne