pudse kikkert objektivet
Fra : Peter Olsen

Dato : 15-12-00 05:55

Er der nogle der kan hjælpe mig,med at fortælle,hvordan jeg skal pudse
objektivet på min kikkert,til min riffel, uden at ridse glasset.
Kikkerten er en SIMSONS pro50. 2-10x50.

Peter.

Fra : NetHead

Dato : 15-12-00 09:22

On Fri, 15 Dec 2000 05:55:18 +0100, "Peter Olsen"
<peterolsen@wanadoo.dk> wrote:

>Er der nogle der kan hjælpe mig,med at fortælle,hvordan jeg skal pudse
>objektivet på min kikkert,til min riffel, uden at ridse glasset.
>Kikkerten er en SIMSONS pro50. 2-10x50.

Der er flere metoder. Det du ikke skal gøre, er

- ej anvende køkkenrulle, det indeholder sandkorn
- ejheller et snavset lommetørklæde

Jeg kan anbefale 2 metoder. Den ene kræver intet ekstraudstyr ud over
et rent bomuldsviskestykke. Den forudsætter at kikkerten er vandtæt,
hvilket mange kikkertsigter er.

- lunkent til varmt vand, sulfo smøres ud over linsen med en ren
finger, skylles derefter af, og linsen tørres med viskestykket

Dette er min foretrukne, - det bliver helt perfekt.

Den anden metode kræver, linsepapir og acetone. Det er ret vanskeligt
at tørre af uden at få trækkespor. Det kræver lidt øvelse. Fedt på
fatningen kan blive trukket ud og gøre alt meget værre. Der skal
anvendes rigeligt med linsepapir.

Man kan evt. også benytte acetone + viskestykke, men det vil ødelægge
farven på visketstykket.

Håber det er nok. Som du nok kan regne ud, skal man helst rense så
lidt som muligt. Ikke noget med at tørre dug af. Lad det tørre af sig
selv.

mvh

John

Fra : N/A

Dato : 18-12-00 09:24

Fra : NetHead

Dato : 18-12-00 09:24

On Sun, 24 Dec 2000 16:36:54 +0100, "SØREN GROSTØL NIELSEN"
<s.g.nielsen@get2net.dk> wrote:

>Acetone på en coated overflade???
>

>Jeg troede det var bandlyst, men??

Nu er den altså helt gal ! Tror du linsen er fedtcoated ? I så fald
brug ikke acetone.

Coating består af faste stoffer der er pådampet linsen. På moderne
optik efter 1980 er disse lag endda meget hårde, - hårdere end glasset
selv. På ældre optik er det magniumfluorid, også et fast stof, som
desværre er lidt for blødt. Derfor ødelægges coatingen ofte på gammel
optik, fordi folk tror de skal gnubbe linser ustandseligt og med
hvadsomhelst. Ingen coating er opløselig !!

Jeg ved ikke, hvad du tror, der er galt med acetone ? Det er altså et
af de bedste opløsningsmidler der findes, og er det rent nok (der fås
ultra grades) fordamper det helt rent af. Det er det man skal bruge
til optik. Sprit er totalt ubrugeligt ? giver sjove regnbuer.

mvh

John

Fra : J Nielsen

Dato : 18-12-00 19:42

On Mon, 18 Dec 2000 09:23:53 +0100, NetHead <john.knuhtsen@mailzone.com>
wrote:

> Sprit er totalt ubrugeligt ? giver sjove regnbuer.

Det skyldes denatureringsmidlerne som er tilsat spritten.
Meningen med denatureringen var at gøre spritten udrikkelig for
de mange landevejsriddere, der brugte den som et 'kosttilskud'
Som en bivirkning dur' sprit ikke længere til at pudse vinduer (og linser)
med - Landevejsridderne og andre garvede alkoholikere blandede
Ribena saft i spritten og drak videre....

Nå, det var et sidespring. Selv undgår jeg såvidt muligt at pudse linser
på mine sigtekikkerter. Af og til er det dog nødvendigt at fjerne duggen fra
okularet, hvilket ofte sker på et kritisk tidspunkt! Jeg har derfor altid
adskellige stykker køkkenrulle fordelt i diverse lommer (Naturen kalder ofte
på de mest ubelejlige tidspunkter)
Når køkkenrulle beskyldes for at ridse skyldes det nok mest at det samler
smuds når det ligger i lommen. Iøvrigt kan jeg varmt anbefale en 'snap-op'
hætte på kikkerten når man færdes ude i dårligt vejr.

Som strandjæger er det vigtigste udstyr håndkikkerten og den må ofte stå model
til meget. Her er en vandtæt kvalitetskikkert en god investering.
Min 8 år gamle Swarowski 7x50, der efterhånden var blevet noget medtaget, har
netop været til renovering på fabrikken. For 1500,- fik jeg en kikkert
tilbage, der ikke var til at skelne fra en ny. Begge okularer og objektiver
var udskiftet og alle pakninger fornyet.
Hvis jeg ellers undgår at smide kikkerten overbord (eller glemmer den på taget
af bilen!) burde den kunne holde min tid ud med et eftersyn hvert tiende år.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Kent Christensen

Dato : 19-12-00 19:22

Sprit ubrugeligt??

Jeg regner med, at din kommentar retter sig mod mit indlæg vedr.
spritservietter.
Hvis du lige vil se mit indlæg igennem, vil du kunne se, at der skal bruges
sprit-servietter, som normalt bruges til medicinalt brug. Det vil altså sige
hospitalssprit, som ikke indeholder andre stoffer en ren alkohol.

Du kunne faktisk også udemærket bruge almindelig sprit, hvis bare du tørrer
linsen hurtigt derefter med et silkeklæde beregnet til linser.

Jeg har brugt sprit og sprit-servietter i 10 år, og det virker altså.

Vh
Kent

J Nielsen <morgan@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bbms3t4mv4levma1c53rgefb05kkcgrfb6@4ax.com...

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 15-12-00 15:49

> [...]

>Er der nogle der kan hjælpe mig,med at fortælle,hvordan jeg skal pudse
>objektivet på min kikkert,til min riffel, uden at ridse glasset.

Selv bruker jeg alltid å ha en skikkelig neve med toalettpapir i
bukselomma når jeg er på jakt. Foretrekker også å bruke en "dott" av
toalettpapir som linsebeskytter under jakta, ettersom det er raskere å
vippe denne ut fra linsa, enn å ta av linsebeskyttere - som også
bråker en del. (Vær forøvrig nøye med å bytte papiret før det blir
gjennomvått)

>Kikkerten er en SIMSONS pro50. 2-10x50.

Har en slik liggende i esken sin i skapet. Stod på ei børse som stod
oppstilt mot veggen. Børsa velta inn i hjørnet, og landa på kikkerten
- og da knakk den i to, etter sveisen mellom mellomrør og objektiv.
(Fallet var ikke langt, og børsa veier knapt 2,6kg)
"Handle with care" !

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Andy P.

Dato : 15-12-00 17:43

Hej Peter,
Personligt ville jeg ikke turde bruge acetone, jeg ville være bange for min
coating. Jeg bruger Leupolds "Lenspen". Den forhandles blandt andet i Game
Fair. Den er lidt dyr, men dette opvejes af effektiviteten og
funktionaliteten. Den er på størrelse med en fyldepen og kan således
uhindret og til ingen gene medbringes overalt, feks. i brystlommen. I den
ene ende er der en fin "kost" til først at fjerne eventuelle fremmedlegmer
som vil kunne ridse glasset under polering. Den anden ende er forsynet med
en "fod" der fra fabrikken er præimpræneret med en rensevæske.
Jeg har brugt min i et par år og er særdeles tilfreds.
Den kan sikkert også findes på Leupolds side: http://www.leupstv.com/
Med venlig hilsen
Andy.

Peter Olsen <peterolsen@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6vh_5.16$F%2.17085557@news.mobilixnet.dk...

Fra : N/A

Dato : 22-12-00 19:50

Fra : Erik Christensen

Dato : 22-12-00 19:50

> Sprit-servietterne er meget praktiske, da hver enkel serviet er pakket ind
> en sølvfolie-pakning, hvorfor det er let at tage med i lommen, - og så
> fylder det jo intet.

Ublandet benzin (ekstraktionsbenzin, renset benzin) bruger jeg til mine
briller
hver dag, det fordamper hurtigt uden sporstoffer, og er forholdsvis
uskadelig
over for de fleste kunststoffer.

Mvh
Erik