OpenGL i OS X?
Fra : McM

Dato : 14-10-01 10:39

jeg blev monster lykkelig da jeg opdagede at Wolfenstein er ude til X som
demo...suger så de 70mb og installerer... :P ...meeeeen...Ved opstart
bitcher den over manglene OpenGl.... hvad nu??

McM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-01 11:05

McM <McM@fuckMicrosoft.com> wrote:

> jeg blev monster lykkelig da jeg opdagede at Wolfenstein er ude til X som
> demo...suger så de 70mb og installerer... :P ...meeeeen...Ved opstart
> bitcher den over manglene OpenGl.... hvad nu??

hvilken mac har du?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

<icq:131382336>

Fra : McM

Dato : 14-10-01 11:09

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> hvilken mac har du?

Har en slowmo Imac 266 med 160mb ram...
Men det er nu mere bare for at teste det ud og om jeg skal skrige FEEEE og
ud og købe ny Mac... :P

McM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-01 11:19

> Har en slowmo Imac 266 med 160mb ram...
> Men det er nu mere bare for at teste det ud og om jeg skal skrige FEEEE og
> ud og købe ny Mac... :P

hvilken X har du, PublicBeta havde ikke OpenGL understøttelse af ATI's
64bit grafikkort, jeg kan ikke huske om detsamme gør sig gældende mht.
10.0-10.04, men det villeikke undre mig. Desuden er det muligt at de 6MB
VRAM ikke er tilstrækkeligt.

Fra : McM

Dato : 14-10-01 12:30

> [...]
> 64bit grafikkort, jeg kan ikke huske om detsamme gør sig gældende mht.
> 10.0-10.04, men det villeikke undre mig. Desuden er det muligt at de 6MB

Jeg har smidt 10.04 ind...

Vil håbe de 6Mb er nok bare til at teste... :P

McM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-01 13:30

McM <McM@fuckMicrosoft.com> wrote:

> Jeg har smidt 10.04 ind...
>
> Vil håbe de 6Mb er nok bare til at teste... :P

problemet er nok at grafikchippen for det første ikke er understøttet og
dernæst er for langsom.

Fra : Jesper

Dato : 14-10-01 12:03

> [...]

> Har en slowmo Imac 266 med 160mb ram...
> Men det er nu mere bare for at teste det ud og om jeg skal skrige FEEEE og

Jeg synes bare du skal skrige FEEEE nu - og så gå ud og købe en ny mac -
f.eks. en iBook. Den er også FEEEE!!! :)

<http://www.macnn.com/features/newibookphotos.phtml>
<http://mwny.macnn.com/newibook/picts2/>

--
mvh Jesper

Fra : McM

Dato : 14-10-01 12:33

"Jesper" <jmfink@mac.com> wrote in message

> Jeg synes bare du skal skrige FEEEE nu - og så gå ud og købe en ny mac -
> f.eks. en iBook. Den er også FEEEE!!! :)

Joh men nu nægter jeg at købe nyt Mac hardware før jeg kan se det er
spildt.Indtil videre syntes jeg ikke Mac'en har overrasket i 3D spil.Så
hellere spille på min PC... 8)

McM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-01 13:30

McM <McM@fuckMicrosoft.com> wrote:

> Joh men nu nægter jeg at købe nyt Mac hardware før jeg kan se det er
> spildt.Indtil videre syntes jeg ikke Mac'en har overrasket i 3D spil.

nej, kan jeg da godt forstå, hvis din iMac har været rettesnoren, den
har et lousy ATI RageLTPro (64bit) grafikkort på en langsom PCI bus -
knapt nok svarende til et Voodoo1 kort.

<http://www.barefeats.com/pm02.html>

Fra : McM

Dato : 14-10-01 15:50

> nej, kan jeg da godt forstå, hvis din iMac har været rettesnoren, den
> har et lousy ATI RageLTPro (64bit) grafikkort på en langsom PCI bus -
> knapt nok svarende til et Voodoo1 kort.

Nu mener jeg det burde kunne lade sig gøre at starte spillet op.Ikke at det
skal køre vildt eller sådan...

McM

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-01 16:16

> Nu mener jeg det burde kunne lade sig gøre at starte spillet op.Ikke at det
> skal køre vildt eller sådan...

ikke hvis ikke Grafikchip'en ikke er understøttet af Mac OS X's Open GL,
eller den er udstyret med for lidt VRAM.

Eks. ville Q3 arena ikke køre på min gamle Beige G3 pga af chippens
manglende understøttelse under PublicBeta, og samme Q3 vil ikke starte
på en gammel iBook fordi Q3 kræver minimum 6MB VRAM.

Fra : Jesper

Dato : 14-10-01 19:04

> [...]
> manglende understøttelse under PublicBeta, og samme Q3 vil ikke starte
> på en gammel iBook fordi Q3 kræver minimum 6MB VRAM.

Jeg har lige prøvet Wolfenstein på min G3 (300 MHz, 416 mb ram, ATI 128
orion). Jeg kunne dog ikke finde nogle servers på nettet, men interfacet
kørte virkeligt smidigt ligesom de film der kører i baggrunden. Så jeg
vil tro at også spillet vil køre ok (det er jo slet ikke en state of the
art maskine... men alligevel!).

....næste projekt bliver så at teste Q3A!

--
mvh Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-10-01 19:06

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
> kørte virkeligt smidigt ligesom de film der kører i baggrunden. Så jeg
> vil tro at også spillet vil køre ok (det er jo slet ikke en state of the

du nævner selv den store foraskel på din og McM's maskine: "Rage 128"

Fra : Jesper

Dato : 14-10-01 19:08

> du nævner selv den store foraskel på din og McM's maskine: "Rage 128"

Netop!

Så jeg synes bestemt at McM skal gå ud og købe en ny mac!

--
mvh Jesper

Fra : Jesper

Dato : 14-10-01 13:35

> [...]

> Joh men nu nægter jeg at købe nyt Mac hardware før jeg kan se det er
> spildt.Indtil videre syntes jeg ikke Mac'en har overrasket i 3D spil.Så

Ja ja - nu prøver jeg at hente den og fyre op for den på min Beige
G3/300 - uden de store forhåbninger dog.

Men nyt machardware er aldrig spildt - det har jeg i hvert fald _aldrig_
hørt nogen påstå før! :)

Se i øvrigt Mortens svar...

--
mvh Jesper

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 14:37

McM <McM@fuckMicrosoft.com> wrote:

> Indtil videre syntes jeg ikke Mac'en har overrasket i 3D spil.Så hellere
> spille på min PC... 8)

McM - tjek lige denne:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 15:10

fJesper <jmfink@mac.com> wrote:

> <http://www.barefeats.com/pm02.html>

fy, du aber efter.

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 15:46

> fy, du aber efter.

Jamen det kan jo ikke siges nok! Vel?

(spændende at se om jeg får en 'endnu-mere-kick-ass-iBook' end du - jeg
tvivler selv...)

--
mvh Jesper

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-10-01 16:37

In article <1f1bvth.4x98u5niwim8N%jmfink@mac.com>,
jmfink@mac.com (Jesper) wrote:

> (spændende at se om jeg får en 'endnu-mere-kick-ass-iBook' end du - jeg
> tvivler selv...)

Øeh, er Mortens iBook begyndt at sparke røv igen?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 16:49

> Øeh, er Mortens iBook begyndt at sparke røv igen?

Ja - den er pissesur fordi han udøvede vold mod den - så den gi'r igen!

--
mvh Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 17:05

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Jamen det kan jo ikke siges nok! Vel?
>
> (spændende at se om jeg får en 'endnu-mere-kick-ass-iBook' end du - jeg
> tvivler selv...)

pt. er en selv mac portable mere kick-in-the-ass end min iBook.

sorg til side, jeg vil tro at du har en god chance, hvis ellers den
reviderede udgave kommer på markedet i løbet af de næste to uger.
Efter hvad jeg kan se er combo modellen og begge tiBooks svære at få
fat i, hvilket sansynligvis betyder at de ikke længere laves. Måske er
detderfor du stadig venter på din.

NB. Jeg har fået mit cover, det er ellegant, enkelt og kvaliteten er
meget fornem - og prisen er 300kr inkl porto.

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 17:15

> [...]
> Efter hvad jeg kan se er combo modellen og begge tiBooks svære at få
> fat i, hvilket sansynligvis betyder at de ikke længere laves. Måske er

Ja - jeg ringer derned i løbet af ugen for at høre ad.

> NB. Jeg har fået mit cover, det er ellegant, enkelt og kvaliteten er
> meget fornem - og prisen er 300kr inkl porto.

.... jeg måtte af med 714 kr., men så står der også "made in San
Francisco" og der er også aftagelig skulderrem med! :)

Lige nu sidder jeg med den - og en 256 mb Rambrik (som jeg fik til 330
kr.) - det er dog ret ubrugeligt uden sagens hovedperson!

--
mvh Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 17:44

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Lige nu sidder jeg med den - og en 256 mb Rambrik (som jeg fik til 330
> kr.) - det er dog ret ubrugeligt uden sagens hovedperson!

velkommen i klubben - jeg vil så tilføje et airportkort og et DVD drev.
Coveret kan dog bruges til at beskytte den defekte iBook mod min
vrede...

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 18:44

> velkommen i klubben - jeg vil så tilføje et airportkort og et DVD drev.
> Coveret kan dog bruges til at beskytte den defekte iBook mod min
> vrede...

Jeg har også overvejet at købe en mus i løbet af ugen - så har jeg hele
_tre_ ting at kikke på... :)

--
mvh Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 19:55

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Jeg har også overvejet at købe en mus i løbet af ugen - så har jeg hele
> _tre_ ting at kikke på... :)

var det ikke billigere at finde et billede af din fortrukne mus på
nettet, så er du heller ikke afhængig af om der findes drivere til X,
JPG er et universelt format.

NB. til tider kan billeder mis'er være mere spændene end billeder af mus

Fra : Peter Gersmann

Dato : 15-10-01 20:40

In article <1f1c5u6.8c84dp7p18dpN%spam@reippuert.dk>, spam@reippuert.dk
(Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> NB. til tider kan billeder mis'er være mere spændene end billeder af mus
>

> Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... nu på krykker

Eh, gør den udtalelse dig ikke til en krykhusar...

//Peter Gersmann

PS: God bedring!!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 21:15

Peter Gersmann <moof@mail.tele.dk> wrote:

> Eh, gør den udtalelse dig ikke til en krykhusar...
>
> //Peter Gersmann
>
> PS: God bedring!!

mit biologiske delay er på 7 dage, krykkerne er væk, men det skal ikke
afholde mig for at kræve chokolade og rødvin

jvf. Message-ID: <1f0bbv2.59soflq6nrf5N%morten@reippuert.dk>

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 15-10-01 23:36

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> Lige nu sidder jeg med den - og en 256 mb Rambrik (som jeg fik til 330
> kr.) - det er dog ret ubrugeligt uden sagens hovedperson!

Fortæl venligst, fortæl: spec.s, mærke, købssted ... jeg er måske
kommende iBook ejer.
Jeg _skal_ altså snart have en afløser for den gamle PB ... og det
skal da være en Apple PC !
--
venlig hilsen,
Mich. Ottosen - og det var så det

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 23:39

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Fortæl venligst, fortæl: spec.s, mærke, købssted ... jeg er måske
> kommende iBook ejer.
> Jeg _skal_ altså snart have en afløser for den gamle PB ... og det
> skal da være en Apple PC !

<www.novodrom.de> - iBook500 (eller hvad det nu bliver?!) DVD/CD-RW.

Ved endnu ikke hvornår jeg får den... Men der går rygter om at der
skulle ske 'noget' med PowerBook G4 og iBook i morgen... hmmm?

Alt i alt kommer jeg af med ca. 18.000 inkl. AV kabel, 256 mb RAM og en
dyr taske/sleeve case (www.sfbags.dk).

Lige nu kan jeg ikke lave andet fornuftigt end at trille tommelfingre...

--
mvh Jesper

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 16-10-01 20:52

og jeg skrev:
> [...]

Kære Jesper.
Undskyld, hvis jeg ikke formulerede det klart nok. Det var ramklodsen,
jeg gerne ville vide mere om.
Med de netop lancerede nye iBooks (med 100 MHz bus - lækkert) rykker
købet nok nærmere. Derfor ku' det være rart at have den ramklods i hus
inden da En Apple repræsentant har bekræftet, at man godt selv kan
isætte ram unden at garantien bortfalder. Så det gør man naturligvis
selv.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-10-01 20:53

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> En Apple repræsentant har bekræftet, at man godt selv kan
> isætte ram unden at garantien bortfalder. Så det gør man naturligvis
> selv.

yep ram, tastatur, battari og airport kort er de eneste user-serviceable
parts, snøft

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 16-10-01 21:08

> [...]

> inden da En Apple repræsentant har bekræftet, at man godt selv kan
> isætte ram unden at garantien bortfalder. Så det gør man naturligvis

Nå for s.... da! :)

Jo - jeg købte her: <http://www.dsp-info.com> - jeg ved dog ikke om de
leverer til DK (jeg hentede selv i Flensborg), ellers kan du tjekke hos
<http://www.prcdata.dk> eller <http://www.itbutikken.dk> som vist også
er ret billige.

Jeg kan ikke lige se hvilket mærke det er - der er påklistret en mærkat
hvorpå der står "PC-100 - 222 - 144pol. - 7/8ns - 3,3V" samt der er
vedlagt et 'testpapir' med en masse tal...

Der er 10 års garanti - så det er nok ikke det helt fine - men hvad skal
man med mere? Til den tid er iBook'en måske gået til de evige jagtmarker
- eller også fås 256 til en slik (hvis det stadig fås...) :)

--
mvh Jesper

Fra : McM

Dato : 15-10-01 16:26

> McM - tjek lige denne:
>
> <http://www.barefeats.com/pm02.html>
>
> --

Den tjekker man så ud...
Men for fanden da det er langt ude...
Hvordan kan man prale med hvor godt spil rykker på en DUAL maskine med et
GF3?...
Så kan jeg bedre forstå der ikke er marked for at folk køber Mac nårh Mac
folk praler med maskiner der er overdrevet store for at de kører vildt...
Det er vel de færreste PC folk der skal købe en DUAL maskine og et GF3 for
at køre Quake3;Unreal og i den stil...
Så må sige jeg er slemt skuffet over den sammenligning... 8(

McM

Fra : Jesper

Dato : 15-10-01 16:47

> [...]

> at køre Quake3;Unreal og i den stil...
> Så må sige jeg er slemt skuffet over den sammenligning... 8(

Jeg tror ikke jeg helt forstår dit problem?

Først siger du at mac'en ikke helt overrasker i spil - og så siger du at
det er langt ude!? Hmmm?

Hvis du bruger din iMac som udgangspunkt i mac og game performance
forstår jeg godt du er skuffet - men det er vel lige så langt ude,
eller?

Men egentligt er det ikke så svært: er man overbevist køber man mac - er
man ikke, lader man være.

--
mvh Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-10-01 17:05

> [...]

> Men for fanden da det er langt ude...
> Hvordan kan man prale med hvor godt spil rykker på en DUAL maskine med et

Når der sammenlignes med en 1600MHz P4 med samme GF3 er det vel
rimeligt. Hvem har i øvrigt skevet om "pral"?

> [...]
> at køre Quake3;Unreal og i den stil...
> Så må sige jeg er slemt skuffet over den sammenligning... 8(

Havde du ventet, at en 500Mhz iMac med en 16MB Rage128 grafikchip skulle
være bedre til 3D spil, end en 1GHz med et GF2/Radeon kort? i så fald er
du meget naiv.

suma sumarum er at en G4 med GF2, GF3 og Radon yder nogenlunde det samme
som en tilsvarende clocket x86'er med samme grafikkort.

Hvis din næste computer primært skal bruges til spil og envidere skal
være billig, bør du købe en Windows PC. En stationær mac _er_ dyr,
intet nyt under solen her.