Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd ang. køb af digitalkamera
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-10-01 00:02

Hejsa gruppe,

Jeg har længe villet erhverve mig et digitalkamera og har besluttet mig
for, at det nu endelig skal være.

Jeg har læst tilbage i gruppen og set, at det er et hyppigt forekommende
emne, men de fleste forespørgsler ligger nu noget tid tilbage, og der
kommer jo hele tiden nye kameraer, så jeg tænkte, at det kunne gå an at
spørge påny, også fordi jeg ikke som den sidste spørger er villig til at
ofre 8.000 kroner. Som den fattige studerende jeg er, leder jeg efter et
kamera, der helst ikke må overskride de 4.000 ret meget.

Jeg er ikke den store fotograf og søger som sådan ikke noget vildt
avanceret - jeg forestiller mig bare, at jeg skal bruge det til at tage
billeder af interessante ting og situationer på min vej, venskabelige
samkomster, familie og lign.

Jeg har fået IXUS 300 anbefalet af en bekendt, der viste mig, hvordan
man både kan optage små video- og lydsekvenser, hvilket virker som en
virkelig sej feature. Jeg har dog hørt, at der skulle være kommet et
IXUSv, der skulle kunne det samme, men være meget mindre, hvilket
ligeledes er en egenskab, jeg ville sætte pris på.

Dertil har jeg hørt, at man skal være varsom med at få fat i et kamera,
der bruger standardiserede batterier og memorychips, da det ellers vil
koste en formue at få udskiftet/opgraderet.

Er denne IXUSv en god investering? Eller er der kameraer i samme
prisklasse, der ville være et bedre køb? Og hvor mange billeder kan man
have per megabyte hukommelse?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
»The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the mathematicians

Fra : Erik Christensen

Dato : 14-10-01 00:44

> [...]
> avanceret - jeg forestiller mig bare, at jeg skal bruge det til at tage
> billeder af interessante ting og situationer på min vej, venskabelige

Altså et kamera der ikke fylder for meget, som du kan have med dig altid.

> [...]

> Er denne IXUSv en god investering? Eller er der kameraer i samme
> prisklasse, der ville være et bedre køb? Og hvor mange billeder kan man

Hvis ovenstående er dine krav vil jeg mene at Ixus V er det bedste køb du
kan
gøre på nuværende tidspunkt, jeg har en almindelig Ixus og har meget
fornøjelse
af det, netop pga. af de små ydre mål har jeg det altid med mig, og det
tager
nogle kanon gode billeder, du kan tage rigtig gode billeder på auto, og fine
nærbilleder med macro, ned til ca. 6cm. Et billedformat på 1600x1200 rækker
langt over monitor brug og udprint i almindelig billedformat, og til nød
format A4.

Jeg har lige anskaffet en G2, jeg ved ikke om videokvalliteten er at ligne
med
Ixus V, men det er en funktion der kan bruges til mange sjove ting, det er
dog
ikke en funktion jeg vil lade være afgørende for et kamera valg, da det har
begrænset brugbarhed, men ved en mindre prisforskel er det værd at tage med.

Som ejer af både G2 og Ixus er jeg sikker på at jeg vil tage de fleste og
sjoveste
billeder med Ixus, der er et mere robust og handy kamere en G2.

Jeg tror ikke du vil fortryde et køb af Ixus, og skulle du det er det nok et
af de
kameraer der har den bedste gensalgs værdi.

Mvh
Erik

Fra : Erik Christensen

Dato : 14-10-01 00:58

Sorry glemte dette:

> Dertil har jeg hørt, at man skal være varsom med at få fat i et kamera,
> der bruger standardiserede batterier og memorychips, da det ellers vil
> koste en formue at få udskiftet/opgraderet.

Batteriet i Ixus har jeg ingen problemer med, det er et litium-ion batteri
og
kan tåle at sjatlades, jeg har brugt mit siden 25-8-2000 uden problemer, et
nyt koster cirka 6-700 kr.
Memory er CF-kort, der er en meget brugt og stabil standart, billige USB
kortlæsere er let at finde og virker stabilt, en adaptor til PCMCIA kan
købes
til ca. kr. 120

> Er denne IXUSv en god investering? Eller er der kameraer i samme
> prisklasse, der ville være et bedre køb? Og hvor mange billeder kan man
> have per megabyte hukommelse?

De billeder jeg har taget i 1600x1200 og anden bedste komprimering (der er
ingen synlig forskel fra bedste) ligger på gennemsnitlig 0.582mb, altså ca.
220 billeder på et 128mb kort.

Mvh
Erik

Fra : Karsten Olesen

Dato : 14-10-01 10:46

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa gruppe,
>
> Jeg har længe villet erhverve mig et digitalkamera og har besluttet mig
> for, at det nu endelig skal være.
**************************

Så gør dig selv og pengepungen en tjeneste, og kik på HP's
cameraer. Du får god kvalitet og mange Megapixels til få penge...

Og så er de i en fornuftig størrelse...til Brian kamp igår
sad der en Ixus-mand foran mig, og kors hvor er
apparatet lille...det smuldrer i et par voksen-hænder..

Fra : Robert Piil

Dato : 14-10-01 11:00

On Sun, 14 Oct 2001 01:02:22 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<hobbes@post1.tele.dk> wrote:

>Jeg har længe villet erhverve mig et digitalkamera og har besluttet mig
>for, at det nu endelig skal være.

Jeg har fornyligt erhvervet mig en IXUS v, og er ganske godt tilfreds.
Forskellen ift. IXUS 300 er at den har 3x optisk zoom fremfor IXUS v's
2x. Desuden er der en smule forskel i designet. Af specifikationerne
er det ikke til at se at der skulle være yderligere forskel på
indmaden.

Jeg havde egentlig forestillet mig at finde IXUS (uden video) der er
udgået, i håb om at få den billigere, men fik så et tilbud på IXUS v,
der gjorde at jeg slog til alligevel.

Jeg er blevet overrasket over, hvor sjovt jeg synes det er at
fotografere. Det at kunne se resultatet af sine forsøg, umiddelbart
efter man har taget billederne, er jo en gangske god forudsætning for
at kunne lære af sine fejl. Det har også mine børn også nydt godt af.
Især den ældste på 13, tager væsentligt bedre billeder efter bare et
par uger, end hun gjorde med det analoge. Kameraet er så solidt
bygget, at jeg ikke er nervøs ved at lade dem lege med det.

Er der noget der ærger mig (en smule) i bagklogskabens lys, er det at
jeg ikke tog skridet og købte et kamera med højere opløsning med det
samme, men for det første var mit budget ikke til mere (på det
tidspunkt, nu ville jeg nok være villig til at bruge lidt mere), og
for det andet, var det også vigtigt for mig, at kameraet var lille og
kompakt så jeg kunne have det med overalt.

Mht. batteriet er jeg også godt tilfreds, men har overvejet at
anskaffe et ekstra alligevel, da jeg regner med at skulle bruge
kameraet en del på ski-/vinterferie, hvor kulden vil nedsætte
batteriets kapacitet en hel del. Med min endnu noget sparsomme
erfaring med kameraet, vil jeg skyde på at batteriet kan holde til
omkring 70-80 billeder med blandet brug af display og blitz. Uden brug
af displayet, er det sikkert en hel del mere. Mht. video er det min
erfaring at det trækker væsentlig mere på batteriet, men den funktion
betragter jeg også mest som lidt fis og ballade være til børnene,
selvom det da kan være meget sjovt.

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-10-01 15:18

Robert Piil <piil@nospam.dk> mælte sligt:

Tak for svaret, også til de andre, der indtil nu har svaret mig.

>Jeg havde egentlig forestillet mig at finde IXUS (uden video) der er
>udgået, i håb om at få den billigere, men fik så et tilbud på IXUS v,
>der gjorde at jeg slog til alligevel.

Hvad måtte du slippe med? Det billigste, jeg kan finde den til, er ca.
4800, hvilket alligevel også er en pæn sum penge i mit budget.

>Er der noget der ærger mig (en smule) i bagklogskabens lys, er det at
>jeg ikke tog skridet og købte et kamera med højere opløsning med det
>samme, [...]

Højere end IXUSv? Er der problemer med kameraets opløsning ved normal
brug?

>Med min endnu noget sparsomme erfaring med kameraet, vil jeg skyde på at
>batteriet kan holde til omkring 70-80 billeder med blandet brug af
>display og blitz.

Godt. Hvor mange billeder kan der være på den medfølgende
hukommelseschip?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Et vigtigt emne er at undersøge strukturen af såkaldte amenable
banachalgebraer, dvs. algebraer for hvilke alle

Fra : Robert Piil

Dato : 18-10-01 13:47

On Sun, 14 Oct 2001 16:18:05 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<hobbes@post1.tele.dk> wrote:

>Hvad måtte du slippe med? Det billigste, jeg kan finde den til, er ca.
>4800, hvilket alligevel også er en pæn sum penge i mit budget.

5000, men den pris er forældet. Jeg er lige kommet hjem fra Tyskland,
hvor jeg så den til 1100 DM i en helt almindelig forretning. Det kan
sikkert gøres bedre via nettet.

>Højere end IXUSv? Er der problemer med kameraets opløsning ved normal
>brug?

Nej, men man bliver hurtigt kræsen, og til større papirkopier end 10 x
15, dur det vist ikke. Jeg vender tilbage, når jeg har fået lavet
nogle papirkopier af nogle af mine billleder.

Jeg regner med at bruge photocare, er der nogen, der har andre gode
bud?

>Godt. Hvor mange billeder kan der være på den medfølgende
>hukommelseschip?

I en ordentlig opløsning 8-10. Den er uanvendelig til almindeligt
brug. Jeg vil mene et 64 MB-kort en minimum. Selv har jeg købt en 128
MB PQI til 620,- ved PRC-data via nettet.

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Tommy Helgevold

Dato : 14-10-01 16:39

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev

> Jeg er blevet overrasket over, hvor sjovt jeg synes det er at
> fotografere.

Ditto! Efter jeg købte mit Casio 3.3 mp camera får det ikke
stå stille en eneste dag

>Det at kunne se resultatet af sine forsøg, umiddelbart
> efter man har taget billederne, er jo en gangske god forudsætning for
> at kunne lære af sine fejl.

Jaw! Plus det faktum at det ikke koster en pind at få fremstillet
billederne.

> Er der noget der ærger mig (en smule) i bagklogskabens lys, er det at
> jeg ikke tog skridet og købte et kamera med højere opløsning med det
> samme, men for det første var mit budget ikke til mere

Det forstår jeg bare SÅ godt, det var derfor jeg ikke købte noget mindre
end et 3,3 mp kamera, og det er jeg riktig glad for. Men ligesom dig
blev jeg stærkt overrasket over hvor sjovt det var at fotografere, men
det skyldes ikke minst at det ser riktig "foto" aktig ud nu med de nye
digital kamera, det gjorde det ikke for mig for 5 år siden da de billigere
digitalkamera var på niveau med dagens web-kamera, så var det kun sjaw
nogle dage. Og budget? Betalte 5500,- for mit casio Qv3000....det var
i den høje ende for mig i disse dage, men det var det hele værd.

Mvh
Tommy

Fra : Erik Christensen

Dato : 14-10-01 20:23

> [...]
> for det andet, var det også vigtigt for mig, at kameraet var lille og
> kompakt så jeg kunne have det med overalt.

Det har du ret i, men på den anden side set har jeg en serie billeder taget
i 1999 med mit første HP kamera i 640x480 som jeg nødigt ville undvære,
f.eks en billedserie af en fuglekonge hvor jeg til sidst er inde på ca. 25cm
afstand, jeg kravlede på knæene og gjorde mig så lille som mulig bag
kameraet
Jeg smider billedet i dk.binaer under "piphans" hvis der er nogen der
gider kikke med.

Selvfølgelig havde det været flottere billeder ved større opløsning, men
det betyder ikke noget for mig, det vigtigste er at jeg fik taget de
billeder,
og kan genkalde mig situationen.

Mvh
Erik