Indkald
Fra : jimmi Jakobsen

Dato : 13-10-01 20:25

Hej med jer

Jeg har haft lidt problemer med min hund,
Problemet består i, at når vi går tur ude på noget hede/skov areal og
han får færten eller ser noget vildt, så smutter han efter det. (Han går fri)
Heldigvis har han ikke fået fat i noget, men tilgængæld er han temmelig "god"
til at tage pinsvin og katte hvis han får fat i dem .
Normal er han ret stabil når jeg kalder på ham, men når han smutter efter et
stykke vildt er han stork døv!!
Hvad skal/kan jeg gøre, for at få ham til at lade værd med at jagte vildt/
komme når jeg kalder?

Det skal måske lige siges at han er en 2½ år gammel Malinois, hvis det gør
nogen forskel.

Mvh jimmi

--
Posted from 67.ppp1-6.hob.worldonline.dk [212.54.87.195]

Fra : Reichenbach & Hammer

Dato : 15-10-01 22:58

Hej Jimmi!

Ja, jeg kender godt til problemet eller skulle jeg måske hellere sige, denne
adfærd meget godt. Og om der er noget at gøre ved det er et godt spørgsmål,
for når vi taler om hunde med et meget velbevaret jagtinstinkt, så er jeg
ikke helt sikker på om der er så meget mere man kan gøre, end at ha' sin
hund i snor. Det ville være lidt i stil med at man ikke ville ha' mænd til
at se efter en smuk kvinde, der kommer gående forbi en på fortorvet.

Ok, det er måske at gi' lidt for hurtigt op, men jeg kan ikke foreslå andet
end at du må træne dette aspekt med din hund. Men jeg tror også at du måske
må se i øjnene, at der er nogle hunde(racer), som har et så godt velbevaret
instinkt for jagt og som ligger så dybt forankret i disse hunde, at det er
en ting må lære at leve med. Og som man så må tage sine forholdsregler imod.

Held og lykke, samt go' fornøjelse.

Hilsen

Jesper

Fra : Moses

Dato : 16-10-01 13:37

Hej jimmi

Det er ikke umuligt at dæmpe hundens jagtinstinkt, men det er heller ikke
nemt.
Jeg tog ved lære af jagtfolk som jo ikke har brug for en hund som jager
rundt efter vildtet

Din indgangsvinkel til dette bør ikke være, at få hunden til at afbryde
jagten om komme ind til dig,
men istedet en indlært kommando som f.eks. DÆK.
Den har jeg selv med succes fået lært min meget jagtglade hund.

Når dækkommandoen er indlært, ligger den så dybt i ryggraden på hunden, at
den vil adlyde uden at tænke sig om.
Den vil straks lægge sig og derefter forvente et indkald. Indkaldet vil så
ske når hunden er "faldet" til ro.
Fokus er så helt fjernet fra jagten og til den indarbejdede dækøvelse med
efterfølgende indkald, hvor den naturligvis får sin belønning.

Dækøvelsen vedligeholdes ved dagligt at dække hunden af på de mest åndsvage
tidpunkter og steder, når hunden mindst forventer det.

Hilsen Michael Frid

Fra : Jimmi

Dato : 20-10-01 23:10

Hej

Jeg tror jeg vil prøve at lave den der med dæk næste gang det sker, for det er
jo
nok lidt svært at finde et stykke vildt at øve sig på

Mvh Jimmi

--
Posted from 30.ppp1-6.hob.worldonline.dk [212.54.87.158]