Moulin Rouge
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-10-01 12:42

Efter svingende anmeldelser - mange fænomenalt gode og i hvert fald en
enkelt, Morten Piils i Information, rigtig skidt - forventer jeg helt bestemt
at høre fra dem (om nogen), der har set den i går eller før det.

Går det hele op i en højere enhed, eller er det altsammen for meget? Er
musikken irriterende eller medrivende? Er Nicole Kidman en dårlig come-
dienne eller en stor skuespillerinde?

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : John Hinge

Dato : 13-10-01 14:18

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Er Nicole Kidman en dårlig come-
> dienne eller en stor skuespillerinde?

Hmm hun kunne jo i princippet sagtens være begge dele :)
Nu har jeg ikke set MR endnu, men den er på listen over film jeg
meget gerne vil se. Og min indtilvidere holdning til (eks) fru Cruise
er at hun er en ganske udmærket skuespillerinde, om hun fungerer
i MR ved jeg jo så ikke endnu af gode grunde.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 13-10-01 14:44

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> wrote in message
> [...]
>
> Går det hele op i en højere enhed, eller er det altsammen for meget? Er
> musikken irriterende eller medrivende? Er Nicole Kidman en dårlig come-

Jeg så den til en forpremiere for noget tid siden. Jeg vidste ikke ret meget
om den og benene blev slået helt væk under mig. Historien er egentlig en
klassisk musical-love story (to er forelskede men de kan ikke få hinanden
osv), men den bliver leveret på en sådan måde at den bare ikke kunne være
anderledes. Kidman og McGregor leverer to rigtig solide og naturlige
præstationer, så jeg er enig med Søren Høy i at man skulle tro de var
rigtigt forelskede. Musik og scenografi er et kapitel for sig - det er
simpelthen den flotteste film jeg har set til dato og musikken som er
klassiske pop- og rockhits der er blevet drejet og skruet til næsten
ukendelighed fungerer utrolig godt og er ikke spor malplaceret i det
fantastiske univers der er skabt.
Filmen er meget teatralsk (som de også kom ind på i Bogart), men det
fungerer fordi det når ligeså meget ud til publikum som de bedste Broadway
musicals!

- Og den SKAL ses i en biograf med ordentlig lyd og billede! Glem de små
lokale biografer - Imperial er sagen (selvom jeg nu så den i Dagmar, hvilket
tilsyneladende ikke forringede oplevelsen)!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 13-10-01 21:53

Mikkel Selsøe Sørensen <selsoe@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> lokale biografer - Imperial er sagen (selvom jeg nu så den i Dagmar, hvilket
> tilsyneladende ikke forringede oplevelsen)!

Fis med dig du - der er en fremragende lyd i Gentofte Kino og dér koster
billetten altså 43,- kroner og samtidig kan man uden nogen former for
problemer parkere sin bil lige udenfor biografen.

Slutteligt slipper man for at skulle vente i selskab med teenage knægte
med hiphop bukser og larmende attitude.

Gentofte Kino har en sal med et meget stor lærred samt hver anden
stolerække er fjernet, så du kan rigtigt flyde i de komfortable stole.

--
Ciao Jesper )

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 14-10-01 08:59

Gentofte er en dejlig biograf, det er dog et stykke tid siden jeg har været
der så jeg kan ikke sige noget om lyden.

Men jeg så Moulin Rouge i Grand, og der var lyden slet ikke god nok - og der
plejer altså ikke at være problemer. Men i en musical vil manjo gerne have
at lyden virkelig er fed.

Kasper

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 14-10-01 10:13

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> [...]
>
> Gentofte Kino har en sal med et meget stor lærred samt hver anden
> stolerække er fjernet, så du kan rigtigt flyde i de komfortable stole.

Jamen det er da dejligt for dig Jeg er ikke i tvivl om at Gentofte Kino
er en glimrende biograf, og jeg har da ikke været i hver eneste biograf i
Storkøbenhavn, men har da været i flere, og jeg er ikke imponeret over
standarden....

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Lisa

Dato : 13-10-01 17:13

Jeg så den igår til premiere, og den er fremragende...
Selve historien er set før, for eksempel i La Boheme eller Kameliedamen, men
filmen, billederne, oplevelsen....Wow!
Der er så meget, man kan slet ikke kapere det hele på en forestilling....
Skuespilforestillingerne er glimrende, læg mærke til birollerne, de er med
til at tilføre filmen noget helt særligt...
Og den finurlige humor der binder filmen sammen, fra de indledende tekster
til de afsluttende, det hele er formidabelt!
God fornøjelse!
Mvh Lisa

Fra : Tokyo Square

Dato : 13-10-01 20:01

Hej,

Jeg havde set filmen for ca. 1 mnd siden ved PS i Imperial. Ærligt talt var
filmens musik... "it's a little bit funny, the feeling inside I'm not one of
those who easily hides..." så medrivende. Se og nyd den... "how wonderful
life is when it's finally come to Denmark..." :)

Hilsener,
Toki

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-10-01 21:10

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> writes:

> Efter svingende anmeldelser - mange fænomenalt gode og i hvert fald en
> enkelt, Morten Piils i Information, rigtig skidt - forventer jeg helt bestemt
> at høre fra dem (om nogen), der har set den i går eller før det.

Jeg så den til premiere surprise, jeg så den igen til premieren, og
jeg regner med at se den en eller to gange til mens den er i
biografen. Og så skal jeg selvfølgelig have den annoncerede
dobbelt-DVD så snart den udkommer.

Jeg er fuldkommen ellevild af begejstring over den film. Jeg er også
for doven til at skrive detaljerne to gange, så læs anmeldelsen på
Geek Culture i stedet

> Går det hele op i en højere enhed, eller er det altsammen for meget

Højere enhed. Meget højere.

> Er musikken irriterende eller medrivende?

Musikken er filmen. Uden den var Moulin Rouge ikke Moulin Rouge, og
den er fantastisk. Glem alt om soundtracket, det yder ikke
tilnærmelsesvis retfærdighed.

Jeg var aldeles solgt, da jeg pludselig bemærkede, at både Lady
Marmalade, Because we can cancan og Smells like teen spirit kørte
synkront på musiksporet. Smukt.

> Er Nicole Kidman en dårlig come-
> dienne eller en stor skuespillerinde?

Hun og McGregor spiller rollerne som de skal spilles. Og begge kan
faktisk synge. Og for en gangs skyld formår et "forelsket par" at
virke som om de er forelskede.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Let's do the Time Plot, again..."
The RockBear. ((^)) - A comment on Star Trek in

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-10-01 19:41

On 13 Oct 2001 22:10:09 +0200, pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> [...]
>jeg regner med at se den en eller to gange til mens den er i
>biografen. Og så skal jeg selvfølgelig have den annoncerede

Dette kan jeg kun være helt enig i. Det var en rigtig rar afveksling
til surprise - nok til at jeg ville bruge penge på gallapremieren i
torsdags, som i øvrigt også var helt udmærket.

Det er rart at se, at man endelig er begyndt at investere bare lidt i
at gøre noget ud af filmpræsentationerne i Danmark, fremfor blot at
have et vilkårligt lille budget og få nogle frivillige til gratis at
lave en dansk promotion-hjemmeside for filmen.

Godtnok var gallapremieren dobbelt så dyr som normale gallaer i
Imperial (250 kr. mod 125 kr.), men jeg var tilfreds med at kigge på
nutlinger, se giraffen, spise mad, drikke øl, vin, pernod, m.m., i
modsætning til tidligere gallapremierer (hvor der godtnok også er øl
og vand før filmen, men slet ikke noget bagefter). Måske er jeg let at
gøre tilfreds, men... jeg var tilfreds.

Baz Luhrmann virkede ikke så veloplagt eller sagde så meget til
præsentationen af filmen eller efter filmen, men efter sigende skulle
han have været meget interessant og behagelig at snakke med om filmen.
Jeg var da også imponeret over at han "gad" trille ned på LevelCPH og
hænge lidt ud dér, men han havde selvfølgelig også en pris at uddele.

Det, jeg mest har at brokke mig over, er at jeg fredag morgen klokken
8 havde besøg af håndværkere. Det er en dårlig kombination med
håndværkere tidligt om morgenen, og så fri bar aftenen før.

>Musikken er filmen. Uden den var Moulin Rouge ikke Moulin Rouge, og
>den er fantastisk. Glem alt om soundtracket, det yder ikke
>tilnærmelsesvis retfærdighed.

Umiddelbart forekommer det mig så oplagt at lave et ekstra soundtrack
med den egentlige musik i filmen. Men måske er der problemer med
rettighederne hvad det angår.

Min plan er absolut at rippe nogle numre til mig selv, når jeg har
fået købt DVD'en. Ved en del af de numre, man klart kunne savne, lod
det ikke til at der var så meget tale, opbrud eller lignende
"forstyrrende" elementer, så de skulle være ret ligetil at kopiere ud.

--
- Peter Brodersen

Fra : Zurfer

Dato : 14-10-01 11:51

> Går det hele op i en højere enhed, eller er det altsammen for meget? Er
> musikken irriterende eller medrivende? Er Nicole Kidman en dårlig come-
> dienne eller en stor skuespillerinde?

Kan kun tilslutte mig de andre indlæg i gruppen. Alt og virkelig ALT går op
i en højere enhed i denne musical.
Jeg kan ikke lige umiddelbart se hvilke film der skal kunne konkurrere med
den om årets film (efter min mening).

Hvis man skal drage nogle paraller til andre film kan det kun blive Baz
Lurhmann's egen Romeo + Juliet, selvom den slet ikke opnår det tempo som der
bliver vist i Moulin Rouge, hvilket ikke siget så lidt!

Men ellers er det en film hvor det ikke er dybden i historien (som sagt er
den set før), men derimod billederne, klipningen, farten, lyden og ikke
mindst musikken som gør at det bliver helt fantastisk flot, spektakulært og
underholdende at se og høre på.

Perfekt skuespil, gennemført stil (eller stil-sammenblanding...) og
fantastisk underholdning!
5 sikre stjerner ud af 5 mulige herfra!

Kenneth

Fra : Fenris

Dato : 21-10-01 17:19

Nu er jeg online igen for første gang efter en lækker lille ferie
hvor jeg bl.a. fik set Moulin Rouge, så jeg skal selvfølgelig
lige kommentere selvom "deadline" er overskredet :)

From "Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> came:

>Efter svingende anmeldelser - mange fænomenalt gode og i hvert fald en
>enkelt, Morten Piils i Information, rigtig skidt - forventer jeg helt bestemt
>at høre fra dem (om nogen), der har set den i går eller før det.

Morsø Folkeblad (!) kaldte den FOR overdådig fik jeg lige set...

>Går det hele op i en højere enhed, eller er det altsammen for meget? Er
>musikken irriterende eller medrivende? Er Nicole Kidman en dårlig come-
>dienne eller en stor skuespillerinde?

Nicole Kidman er jeg generelt ikke imponeret af. Jeg plejer vist bare
ikke at lægge mærke til hendes præstation, men sammen med Ewan var der
helt klart kemi på lærredet så man kunne høre eksplosionerne og lugte
kemikalierne! Et flot castet par.

Om det hele går op i en højere enhed? JA! Med det imponerende godt
sammenskruede lydspor der passer så smukt til det visuelle er det
simpelthen så man ikke ved om man skal grine, stortude eller bare
pisse i bukserne... Det er simpelthen så flot. Og så sidder man med
en stor lyst til at bryde ud i klapsalver ved filmens afslutning.
Det føles simpelthen... passende?

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>