Haglpatroner.
Fra : Thomas og Helene

Dato : 13-10-01 09:57

Hej NG.

Jeg hørte forleden en våbensmed udtale, at man sagtens kan bruge en 70 mm.
patron i et 65 mm. kammer uden, at der sker noget. For mig lyder det som om,
at man beder om en løbssprængning ved brug af denne metode. Jeg vil derfor
gerne høre om der er nogen i gruppen, som vil knytte en kommentar hertil.

/Thomas

Fra : J Nielsen

Dato : 13-10-01 14:36

On Sat, 13 Oct 2001 10:56:48 +0200, "Thomas og Helene" <thomashelene@cool.dk>
wrote:

> [...]
>gerne høre om der er nogen i gruppen, som vil knytte en kommentar hertil.

Der vil næppe ske noget som helst ved at anvende 70mm patroner i et 65mm
kammer - men jeg vil alligevel fraråde det. Skulle der, på grund af en
patronfejl, opstå en løbssprængning, vil man stå uhyre dårligt i en evt.
erstatnings sag.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Flemming

Dato : 13-10-01 06:14

Jeg har selv i tidernes morgen stået i det samme dilemma, altså at have en 65'er
som den tidligere ejer stort set aldrig havde anvendt andet end 70'ere i. Jeg
valgte dog selv at undlade at skyde med 70'ere - men jeg er selvfølgelig også en
tøsedreng

For mig var det psykologisk rigtigt... jeg var ALDRIG nervøs for at skyde med
65/67,5. Jeg er derimod overbevist om, at der altid vil ligge en lille nagende
bekymring i baghovedet for om bøssen nu også holder, hvis man brænder en 70'er
af i et 65 kammer

Alene det at du/I er usikre på om man kan gøre det, bør lade valget falde på 65
og IKKE andet. Når nu patronerne kan fåes,- hvorfor så ikke bare bruge dem ?

Som J.Nielsen skriver, så vil det jo også i forsikrings/erstatningsmæssig
henseende stille jer svagt i forbindelse med en ulykke.

Knæk og bræk
Flemming

Fra : Peder Porse

Dato : 13-10-01 22:26

Hvorfor ikke bare få kammeret boret op til 70 mm.?
pp

Thomas og Helene skriver:

--

Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge, DK-8660 Skanderborg