Parabol ombord
Fra : Martin Nørby

Dato : 12-10-01 20:20

Hej gruppe !

Jeg har set flere både reklamere med parabol ombord.
Hvad kræves til det ? Så vidt jeg ved skal en parabol pege direkte mod den
respektive satelit, eks. 1 gr. V, 13 gr. Ø osv., men hvordan kan det lade
sig gøre ombord, medmindre det er en temmelig bekostelig løsning , eks.
gyro-ophængt parabol eller lign.
Er der nogen der har nogle erfaringer ?

Med venlig hilsen

Martin Nørby

S/Y Kaperen

Fra : alwresuihalert

Dato : 13-10-01 13:59

snip
> [...]
> respektive satelit, eks. 1 gr. V, 13 gr. Ø osv., men hvordan kan det lade
> sig gøre ombord, medmindre det er en temmelig bekostelig løsning , eks.

Uden at have erfaringer med parabol på en båd, vil jeg tro at det er
beregnet til når man ligger i havn og evt. for anker i stille vand. Så bør
det ikke være det store problem.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-10-01 14:45

"alwresuihalert" <liasueyrfhalsiujkerh@kjshedfksj.com> wrote in message

KLIP

> Uden at have erfaringer med parabol på en båd, vil jeg tro at det er
> beregnet til når man ligger i havn og evt. for anker i stille vand. Så bør
> det ikke være det store problem.

Det skal i så fald være *meget* stille vand, da åbningsvinklen på en
parabolantenne er *meget* lille.

På skibe er slige antenner som tidligere nævnt, gyroophængte efter alle
kunstens regler og er således *meget* kostbare.

mvh
Bjørn

Fra : Allan Unnerup

Dato : 13-10-01 23:04

> Det skal i så fald være *meget* stille vand, da åbningsvinklen på en
> parabolantenne er *meget* lille.

Stil parabolen på et stativ på bådebroen, så er der ikke problemer.

Hilsen Allan

Fra : Claus Rønlev

Dato : 15-10-01 11:25

Er de allesammen det? -Jeg troede egentlig at der var mange, der selv kunne
indstille sig! -Dvs. dreje sig selv, så de ramte sattelitten...? Det skulle
gå lidt langsomt, så de virker ikke når man sejler i bølger og sårn, men i
havn virker det... Er det bare en sørøverhistorie eller hvad?

VH Lasse

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 15-10-01 12:00

"Claus Rønlev" <roenlev@post10.tele.dk> wrote in message
> [...]
> gå lidt langsomt, så de virker ikke når man sejler i bølger og sårn, men i
> havn virker det... Er det bare en sørøverhistorie eller hvad?

Jeg er ikke specifikt vidende, om der anvendes ganske almindelige
aktuatordrevne parabolmontereingssæt til skibe (alsåt både vertikal og
horizontal dog excl. gyro).

Såfremt man anvinder et simpelt system, forudsætter det meget stille vand.
En bølge (eller 2) i en havn der får skibet til at gynge, er nok til at lave
udfald i modtagelsen.

mvh
Bjørn

Fra : Hans J. Bjarno

Dato : 18-10-01 15:33

Maaske kan jeg give et lille stykke erfaring her fra USA.
En god ven af min familie, (efternavn "Anthon Berg!!!) han har en dejlig
Bayliner yacht og en "Tracksat" marine sat antenne. Den er dyr ( $5000) men
er gyrostyret i baade vertikalt og horizontalt. Den virker under alle
omstaendigheder. Selv har jeg en "sat-follower" som laves i Maryland. For
684 US$ kan du faa horizontalt sat laas. Det vil sige i havn eller paa anker
vil den virke. Selv i ret frisk vind ved anker virker den da vores sat har
ca 2,5 grader plus og minus i alle retninger.
Med venlig hilsen.........Hans Bjarno

Fra : Jørgen Lyng Nielsen

Dato : 18-10-01 21:59

Klip
> [...]
> omstaendigheder. Selv har jeg en "sat-follower" som laves i Maryland. For
> 684 US$ kan du faa horizontalt sat laas. Det vil sige i havn eller paa

Du har ikke en link eller lign til det pågældene firma ?

Hilsen Jørgen

Fra : Hans J. Bjarno

Dato : 19-10-01 15:07

"Jørgen Lyng Nielsen" <jlyn_fjern_dette_@privat.dk> wrote in message
> [...]
> anker
> Klip
>
> Du har ikke en link eller lign til det pågældene firma ?

prov ogsaa denne:

www.mssat.com
Den er ca 700-800 dollars mere end "follow-me sat,