Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan undgå udpræget cyan/blåstik
Fra : Bo

Dato : 12-10-01 14:52

Jeg har et digitalt kamera Canon G1 og flere billeder har udpræget cyan/blåstik !
Normalt bruger jeg følgende indstilling: Auto 640x480 og mindste kompression, så billederne fylder mindre !

Dette er måske forkert, hvilken indstilling skal jeg så bruge ?

På forhånd tak for svarene.

vh
bo

Fra : Robert Piil

Dato : 12-10-01 15:04

On Fri, 12 Oct 2001 15:51:47 +0200, "Bo" <Bolten@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
>Dette er måske forkert, hvilken indstilling skal jeg så bruge ?

Jeg er slet ikke ekspert, og er først lige begyndt at fotografere,
efter jeg har anskaffet mig en Canon IXUS v for et par uger siden, men
jeg prøver alligevel med et bud.

Prøv at lege lidt med indstillingen af hvidbalancen. Jeg har ikke helt
nået at undersøge det grundigt, og leger selv med alt for mange
indstillinger og lysforhold til at være sikker, men jeg havde
problemet og tror det var forkert hvidbalance, der gjorde billederne
blå.

Robert Piil
http://rpiil.dk

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 12-10-01 15:05

"Bo" <Bolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
kompression, så billederne fylder mindre !

> Dette er måske forkert, hvilken indstilling skal jeg så bruge ?

Bruger du indendørs hvidbalance udendørs, bliver dine billeder blå
(koldtonede).

Bruger du udendørs hvidbalance indendørs, bliver dine billeder røde
(varmtonede).

Så tag at sætte hvidbalancen til udendørs, når du fotograferer
udendørs. Eller (bedst af alt): sæt manuel hvidbalance vha. af et
hvidt ark papir ell. lign. Alt dette burde du også kunne læse
i brugsanvisningen.

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 14-10-01 22:48

Inden du gør noget som helst, bør du skaffe dig et udgangspunkt. Der er
givet intet i vejen med hverken kamera eller hvidbalance, men derimod
komprimeringen der ødelægger dine billeder.

Prøv at finde nogle andre der har samme kamera og se hvad de laver og
hvordan de gør, mit bud er du skal tage nogle raw billeder og, konvertere
dem til tiff og i photoshop justere level og unsharp mask, så får du et
udgangspunkt for den kvalitet du kan skabe.

Mvh Jan (tidligere G1 ejer)

Fra : Per Madsen

Dato : 14-10-01 23:06

"Jan Lauenborg" <jan.lauenborg@mail.dk> wrote in message
> [...]
> givet intet i vejen med hverken kamera eller hvidbalance, men derimod
> komprimeringen der ødelægger dine billeder.
Har du erfaret, at komprimeringen medfører farvestik?
mvh
-Per