Hvilke værktøjer er gode
Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 12-10-01 13:23

Hej NG.

Jeg studerer til Datamatiker og er med studiet begyndt at programmere i
Java. Nu er det bare sådan at skolen stiller en demoversion af Kawa til
rådighed, og det er ikke særligt godt efter min og mine klassekammeraters
mening. starter man med at lave en "{" lukker programmet. Findes der ikke
nogle mere sofistikerede udviklingsprogrammer til Java?

Med venlig Hilsen Henrik

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 12-10-01 13:41

Henrik Hejbøl Jensen <henrik@hejboel.dk> wrote in message
> [...]
> mening. starter man med at lave en "{" lukker programmet.
> Findes der ikke nogle mere sofistikerede

Hej Henrik

Jeg bruger for det meste JBuilder (men også Forte). Begge
har deres styrker og svagheder, men er gode
udviklingsværktøjer. Jeg bruger en gammel udgave af
JBuilder (version 3.0), da denne kører godt og bruger kun
Forte, når jeg skal lave mere avancerede ting. Forte kører
dog rimelig langsomt på min P2-400. IBM har vist også
lavet nogle gode IDE'er, men dem har jeg ikke prøvet endnu.

Håber du kan bruge det til noget .

PS. Hvis du ikke har programmeret før, er det nok bedst at
vælge et IDE, der ikke er for avanceret, da disse ofte skjuler
meget for brugeren.
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Kim Buchwald Christe~

Dato : 12-10-01 16:15

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> wrote in news:9q6ob7$pbl$1
@sunsite.dk:

> starter man med at lave en "{" lukker programmet.

Ja, det skyldes garanteret at I prøver med den gamle version af kawa (før
4.0) på en NT-platform - det fik jeg i hvert fald samme problem med. Brug
hellere den nyeste version Kawa 5.0, som kan hentes herfra:

ftp://ftp2.allaire.com/pub/kawa/kpro50.exe

--
Kim Buchwald Christensen
"A pessimist is never disappointed"

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-10-01 14:01

> [...]
Findes der ikke
> nogle mere sofistikerede udviklingsprogrammer til Java?

Utroligt at alle skoler næsten bruger kawa, som koster kroner.

Når et langt bedre værktøj som Forte er 100% gratis.

Hent Forte fra www.javasoft.com og leg løs.

jeg bruger det både privat og på arbejde.

Og imodsætning til andre IDE'er skjuler forte ikke det mindste
for dig, men den har indbygget GUI editor hvis du ønsker at bruge
dette. Hvilket ikke er nødvendigt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Peter Lind

Dato : 12-10-01 18:41

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote > >
[-snip-]

> Utroligt at alle skoler næsten bruger kawa, som koster kroner.
>
> Når et langt bedre værktøj som Forte er 100% gratis.

Måske fordi skolerne ikke har råd til at købe 1000 megabyte ram og 16 GHz
processorer til at putte i deres computere, så de kan nå at starte Forte op,
inden timen er slut

Jeg vil nu stadig påstå at det er rart at tage de første spæde skridt med en
mere eller mindre 'ren' tekst-editor, for selv om Forte/NetBeans ikke sviner
koden til, så er der trods alt en masse bøvl med opsætning af classpaths,
mountede directories, valg af kompileringsmetode og så videre.
Der er med andre ord en del grundbegreber man skal forstå, før man
overhovedet kan få sin kode til at køre, og selv om det også kan være en god
ting, så kan det godt virke lidt skræmmende for totalt nybegyndere.

Men for at det her ikke skal blive til en religionskrig, så vil jeg blot
fortælle hvad jeg foretrækker.

Jeg startede med at bruge notepad, og det var mildest talt forfærdeligt.
Derefter har jeg brugt MED ( www.utopia-planitia.de ) i mange år, og den er
forrygende. UltraEdit skulle være stort set magen til, og Emacs kan sikkert
også bruges, hvis man kan forliges med interfacet.
Alle tre editorer kan udbygges med kommandoer, så de kan kompilere og køre
java-programmer ved enkelte tastetryk (MED kommer forkonfigureret - jeg ved
ikke med de andre).

Så har jeg også prøvet nogle mere code-aware editorer, som jo er rare når
man skal finde mulige metodekald, og autocomplete variabelnavne. Og så er de
nødvendige til debugging - det kan man måske nok konfigurere de almene
editorer til, men det er et bøvl.
Kawa er sikkert stadig god, det er 3 år siden jeg sidst har brugt den, så
jeg skal ikke kunne sige mere.
IntelliJ IDEA er fantastisk. Det fatter koden, holder styr på projektet, og
jeg turde ikke gå på arbejde (og rode i 60.000 linjer mere eller mindre
dokumenteret javakode) uden den. ( www.intellij.com )

Men skal man lave Swing eller Beans er man næsten nødt til at have et lidt
mere avanceret værktøj. JBuilder og JDeveloper er sikkert vældig fine hvis
man skal lave noget der interfacer eksisterende Borland eller Oracle ting,
men ellers kan jeg nu ikke se fordelen ved disse fremfor Forte eller
NetBeans.

Forte er så langsomt og krævende at på min gamle computer ( <500 MHz )
tegnede jeg Swing i Forte og indsatte ActionEvents. Så kopierede jeg hele
koden over i MED og arbejdede videre med den der.

Ulemperne ved de avancerede værktøjer er altid at de kan en masse smart, men
så heller ikke mere, og hvis man f.eks vil lave sine egne Swing komponenter,
så er det et hulens bøvl at bruge dem i de avancerede editorer ( bøvl og
bøvl, man skal lave en bean, og lave et beaninfoobject og et ikon, men det
er også bøvl nok, når man ikke lige ved det).
Og selv om Forte ikke skjuler noget for brugeren, så har den sin egen måde
at lave f.eks. ActionListeners på, der måske ikke altid er lige det man
forestillede sig, og hvem gider også at læse de 100 linjers kode den sætter
ind ?

Men til forskellige opgaver og forskellige erfaringsniveauer kræves
forskellige editorer.

Blot mine meninger
/Peter Lind

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-10-01 19:27

Peter Lind skrev:

>Måske fordi skolerne ikke har råd til at købe 1000 megabyte ram og 16 GHz
>processorer til at putte i deres computere, så de kan nå at starte Forte op,
>inden timen er slut

Så vil jeg (endnu en gang) anbefale JCreator der fås i en gratis
udgave. Den ligner Kawa, men er mere logisk, og fylder mindre
(1,8 MB før installation).

--
Bertel

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 12-10-01 23:02

Peter Lind wrote:

> Derefter har jeg brugt MED ( www.utopia-planitia.de ) i mange år, og den er
> forrygende.

Også en stor anbefaling af denne herfra - jeg har nu brugt den i 5
minutter og er 100% kørende. Den er bare dejlig - takker

Ulrik Magnusson

Fra : Peter Jespersen

Dato : 13-10-01 02:26

On Sat, 13 Oct 2001 00:02:16 +0200, Ulrik Magnusson wrote:

>Også en stor anbefaling af denne herfra - jeg har nu brugt den i 5
>minutter og er 100% kørende. Den er bare dejlig - takker

Heh sjældent at MED (Former Mr Ed) bliver nævnt i disse
grupper...herligt..alle pengene værd.
Har selv brugt den som hoved editor til det meste de sidste 4
år, det sidste på begge platforme.....kan anbefale den til
næsten alle sprog og alt ASCII arbejde....

En anden mulighed er Emacs...ekstrem kraftfuld, men den har en
indlæringskurve (Dog ikke så slem som mange påstår).

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
It works better if you plug it in. (Sattinger's Law)

Fra : Jack The Grabber

Dato : 12-10-01 14:57

Jamen der findes KUN en editor (ikke noget religionskrig

IntelliJ IDEA

www.intellij.com

som er en virkelig god kode-editor og ikke GUI-værktøj.

Er integreret med ANT JUNIT og CVS.

hygge