NetBIOS og XP
Fra : Peter Jespersen

Dato : 12-10-01 10:32

Hi there!

Jeg har hørt nogle modbydelige rygter om at Redmond pga den
fremtidige .NET strategi, hvor .NET går direkte på portene, er
ved at fjerne Samba (NetBIOS) support og at det allerede er ved
at træde i kraft med WinXP.
Er det noget der er hold i ???

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
OS/2: Logic, not magic.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-01 08:48

On Fri, 12 Oct 2001 09:32:16 +0200 (CDT), "Peter Jespersen"
<flywheel@worldonline.dk> wrote:

> Jeg har hørt nogle modbydelige rygter om at Redmond pga den
> fremtidige .NET strategi, hvor .NET går direkte på portene,
> er ved at fjerne Samba (NetBIOS) support og at det allerede
> er ved at træde i kraft med WinXP.

Ja, lad os håbe det.

Windows Networking (SMB, NetBIOS, NetBEUI og resten er familien)
har alle dage været noget lort, så jo før vi kan slippe af med
det, desto bedre. Men hold ikke vejret mens du venter på det. Jeg
har svært ved at se dem skifte til NFS og LPR/LDP lige de første
par dage.

Det er dog oplagt, at der er masser af ting der ikke behøver det
ekstra overhead fra Windows Networking, og så er der jo heller
ingen grund til at introducere det. Der er dog ikke noget nyt i
at de koder udenom det. Det har de gjort stort set siden der kom
en IP-stak med en FTP-klient. Andre eksempler er web-browseren,
der naturligvis heller ikke kører Windows Networking, men der er
masser af andre eksempler.

Iøvrigt er det lidt en sammenblanding af begreber, at referere
til det som Samba. Det er jo et specifikt product, der blot
implementerer den samme protokolfamilies funktionalitet.

-A

Fra : Peter Jespersen

Dato : 12-10-01 15:08

On Fri, 12 Oct 2001 09:48:04 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>til det som Samba. Det er jo et specifikt product, der blot
>implementerer den samme protokolfamilies funktionalitet.

Det gør jo givet at det bliver mere overskueligt at administrere
et LAN, hvis man ikke skal rode rundt med Samba-domæner....men
jeg har en fornemmelse af at MS nok skal finde på en properitær
erstatning, der vil handikappe alle andre platforme på et mixed
netværk....for som du siger vil de næppe hoppe på en ting som
NFS og det at gå tilbage i tiden vil de næppe (Selvom .NET på
sin vis er en tidsrejse)

Jeg har aldrig haft det særligt godt med Samba, fx er det aldrig
lykkedes at sætte det op på OS/2 så det kan logge på maskiner på
tværs af domæner....i begyndelsen var det lidt triist, indtil
jeg faldt over muligheden for at mappe FTP/NFS/.... resourcer
til virtuelle drev hvorefter jeg totalt droppede Samba'en.

MHT begreber, var det specifikt Samba jeg mente....NetBIOS
tilføjelsen var en sidste sekunds beslutning, for at brede emnet
ud over flere stole...det forvanskede det lidt

....only users lose drugs...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-01 15:11

On Fri, 12 Oct 2001 14:07:55 +0200 (CDT), "Peter Jespersen"
<flywheel@worldonline.dk> wrote:

> MHT begreber, var det specifikt Samba jeg mente....NetBIOS
> tilføjelsen var en sidste sekunds beslutning, for at brede emnet
> ud over flere stole...det forvanskede det lidt

Samba er et specifikt produkt, ikke hverken en protokol eller en
protokolfamilie. Der er således ikke noget, der hedder 'Samba-
domæner', ligesom Microsoft aldrig officielt har understøttet
Samba.

Nogle dygtige programmører har i Samba implementeret en funktio-
nalitet, der svarer til hvad OS/2 gjorde og Windows Networking
gør idag. Men det er begrebsforvirring at referere til den måde
at kommunikere på som 'Samba'.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Jespersen

Dato : 12-10-01 22:46

On Fri, 12 Oct 2001 16:11:00 +0200, Asbjorn Hojmark wrote:

> [...]
>nalitet, der svarer til hvad OS/2 gjorde og Windows Networking
>gør idag. Men det er begrebsforvirring at referere til den måde

Hmmmm....det er lidt modsat det jeg har sjusset mig frem
til...nemlig at Samba er en halvgammel svend som ... vel er
blevet reimplementeret både i OS/2 LAN Requester og Microsoft
Networking ... hvilket gør at de igennem Samba
interfacet/protokollen/API'et kald det hvad du vil kan
kommunikere...ja du må undskylde at jeg tager så løst på
begreberne, jeg ved ikke bedre

>-A
>--
>Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
>Links : http://www.hojmark.org/networking/
>FAQ : http://www.net-faq.dk/

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@worldonline.dk
http://www.worldonline.dk/~flywheel/
Error 132: Windows not found: (C)heer (P)arty (D)ance

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 12-10-01 21:44

On Fri, 12 Oct 2001 21:46:02 +0200 (CDT), "Peter Jespersen"

Som sagt: Du tager fejl.
http://sunsite.dk/samba/docs/SambaIntro.html

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 12-10-01 19:38

Hej Asbjørn

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en meddelelse news:3m7dst4rpvmav7dacqvu6ssps563eo4vu3@news.sunsite.dk...

> Ja, lad os håbe det.
>
> Windows Networking (SMB, NetBIOS, NetBEUI og resten er familien)
> har alle dage været noget lort, så jo før vi kan slippe af med
> det, desto bedre.

Jeg kan måske glæde dig med følgende fra XP:

"NetBEUI (NBF) is a non-routable protocol suitable for small networks.
Support for this protocol in Microsoft Windows has been discontinued."

Kan dog ekstraordinært installeres fra CD-ROM.
Desuden IPX ikke understøttet på 64-bit XP.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.: