| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | 18. søndag efter trinitatis Fra : palle finn jensen | 
  Dato :  12-10-01 05:08 |  
  |   
            Jeg tillader mig at lægge teksterne ud til næste søndag og jeg har skrevet
 en kort kommentar efter teksterne. Kommentarer er velkomne. Jeg skal sige at
 jeg er lægmand.
 
 
 14.oktober 2001
 
 18. søndag efter trinitatis
 1. tekstrække
 
 Læsning fra Det gamle Testamente
 Es 40,18-25
 Denne hellige lektie skriver profeten Esajas:
 Med hvem vil I sammenligne Gud?
 Hvad vil I sætte op til sammenligning med ham?
 Gudebilledet støbes af en håndværker,
 guldsmeden beklæder det med guld,
 og han støber sølvkæder til det.
 Man vælger træ, der ikke rådner,
 og søger sig en kyndig håndværker
 til at opstille et gudebillede, så det ikke vakler.
 Ved I det ikke? Hører I det ikke?
 Er det ikke fortalt jer fra begyndelsen?
 Har I ikke indset det
 fra jordens grundlæggelse?
 Det er ham, der troner over jordens flade,
 men alle dens beboere er som græshopper;
 han spænder himlen ud som et slør,
 breder den ud som et telt til at bo i.
 Fyrster gør han til intet,
 jordens dommere til tomhed.
 Knap er de plantet, knap er de sået,
 knap har stiklingen slået rod i jorden,
 før han puster på dem, så de visner,
 og stormen river dem bort som strå.
 »Med hvem vil I sammenligne mig,
 så vi skulle være lige?« siger den Hellige.
 
 ------------------------------------------------------------------------
 
 Læsning af epistel fra
 Det nye Testamente
 1 Kor 1,4-8
 Epistlen skriver apostlen Paulus i sit
 første brev til korintherne:
 Jeg takker altid min Gud for jer, for den nåde, som han har givet jer i
 Kristus Jesus. For i ham er I blevet rige på alt, på al tale og på al
 kundskab, eftersom vidnesbyrdet om Kristus er blevet grundfæstet hos jer, så
 I ikke mangler nogen nådegave, mens I venter på, at vor Herre Jesus Kristus
 skal åbenbares. Han vil også grundfæste jer til det sidste, så I ikke kan
 anklages på vor Herre Jesu Kristi dag.
 
 ------------------------------------------------------------------------
 
 Dagens evangelium
 Matt 22,34-46
 Dette hellige evangelium skriver evangelisten Matthæus:
 Da farisæerne hørte, at Jesus havde lukket munden på saddukæerne, samledes
 de, og en af dem, en lovkyndig, spurgte ham for at sætte ham på prøve:
 »Mester, hvad er det største bud i loven?« Han sagde til ham: » 'Du skal
 elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit
 sind.' Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står
 lige med det: 'Du skal elske din næste som dig selv.' På de to bud hviler
 hele loven og profeterne.«
 Mens farisæerne var forsamlet, spurgte Jesus dem: »Hvad mener I om Kristus?
 Hvis søn er han?« De svarede: »Davids.« Han sagde til dem: »Hvordan kan
 David så ved Ånden kalde ham herre og sige: 'Herren sagde til min herre:
 Sæt dig ved min højre hånd,
 indtil jeg får lagt dine fjender
 under dine fødder?'
 Når David altså kalder ham herre, hvordan kan han så være hans søn?« Ingen
 kunne svare ham et ord, og fra den dag turde heller ingen længere spørge ham
 om noget. 
 
 
 Bemærkninger
 Esajas skriver at Gud spørger os med hvem vil vi sammenligne Herren. En
 sammenligning vil sige noget som vi kan se eller høre eller føle eller på en
 eller anden måde opleve. Når vi for et barn nævner ordet Gud tror jeg at
 barnet forstår at Gud er et væsen, en person, som er noget faderen og
 moderen holder sig til. En person som er uden sidestykke. En person som
 forældrene har ærefrygt for. En person som er god, kærlig og retfærdig. En
 person som forældrene sætter deres lid til. En person som vore forfædre har
 sat deres lid til. Gud er ikke et begreb. Gud er. Gud er et væsen.
 Gudebilleder kan ikke være Gud. De er døde ting. Allerhøjst kan de være god
 kunst, som man skal værne om. I protestantiske kirker er udsmykningen
 sparsom. Det hænger nok sammen med at der er et billedforbud i biblen. Og
 den protestantiske kirke er evangelisk. Det betyder at det er i det gode og
 glædelige budskab om Guds væsen vi kan lære Gud at kende. Det vil sige i
 biblen. 
 Men er biblen ikke menneskeværk. Det er den måske. Jeg tror den er skrevet
 af mennesker der har fået oplevelser, som de kun har kunnet opfatte som
 budskaber fra Livets grundlægger. Den er skrevet af mennesker som har hørt
 noget vældigt. Som har erfaret noget ud over al forstand. Som har fået
 religiøse oplevelser der ikke har kunnet rummes af almindelige menneskelige
 opfattelser af hvordan verden og livet og forholdet mellem mennesker skal
 være eller er. »Med hvem vil I sammenligne mig, så vi skulle være lige?«
 siger den Hellige. Jeg kan jo forsøge at komme med en sammenligning. "Sol
 går over bjergetop, den spreder guld på sky." skriver en digter. Vi kan
 prøve at sammenligne Gud med solen. Det har andre gjort før mig. I fremmede
 religioner findes solguden. Solen er livgiveren. Uden solen intet liv på
 jorden. Uden solen ingen fotosyntese i planternes blade. Uden planter intet
 føde for dyrene. Uden den økologiske sammenhæng ingen enge, intet skovbryn,
 intet fugleliv. Men er da Gud økologien. Den indbyrdes sammenhæng mellem
 individer og arter og deres biologiske sammenhæng med jordbund og sollys og
 vind og andre kårfaktorer. Nej Gud er ikke zoologi eller botanik. Vi får
 vores energi fra solen. Solen gør naturen smukkere. Skygger og solens glans
 i planternes blade gør os glade efter nogle dages trist gråvejr. En
 vandretur i naturen lader op. Er man mismodig er det en god ide at komme væk
 fra hummeret og byen og ud i naturen. Her er der plads til at ånde. Her er
 der inspiration at hente hvis man vil tegne eller male. Her kan man høre
 lyde hvis man er komponist, som man kan prøve at arbejde ud fra. Men det
 specielle ved kristendommen er at det ikke er en naturreligion. Som kristne
 er Gud skaberen. Skaberen af alt der ånder. Vekslen mellem nat og dag og
 mellem vinter og sommer er som åndedrættet. Et åndedræt der beror på
 planeternes bevægelse omkring solen. Vort verdensbillede har sit konkrete
 centrum i solen. Men vi ved at der er andre galakser, andre solsystemer.
 Mange at de stjerner vi ser om natten er sole. Måske er de så langt væk at
 de er udslukkede og at vi ser dem beror på at lyset tager sin tid om at
 komme frem. Solen er ikke Gud. Der er for mange sole og solen er tavs.
 Gud er ikke tavs. Han har talt. Til nogle mennesker som ikke har haft et
 videnskabeligt verdensbillede. Har Gud talt til Paulus. Ja han har selv
 opfattet det sådant. Han havde en voldsom oplevelse hvor han hørte Kristus
 råbe: Saul hvorfor forfølger du mig. Det gav som resultat at Paulus kan
 sige:
 "Jeg takker altid min Gud for jer, for den nåde, som han har givet jer i
 Kristus Jesus. For i ham er I blevet rige på alt, på al tale og på al
 kundskab, eftersom vidnesbyrdet om Kristus er blevet grundfæstet hos jer, så
 I ikke mangler nogen nådegave, mens I venter på, at vor Herre Jesus Kristus
 skal åbenbares. Han vil også grundfæste jer til det sidste, så I ikke kan
 anklages på vor Herre Jesu Kristi dag. "
 Paulus fortæller noget om Guds væsen. Guds væsen er at han har givet os
 nåden, tilgivelsen i Kristus Jesus. Og solen og naturens væsener kan ikke
 udsige de ord som bringer os nåden. Vores nådegaver er bl. a. det at vi har
 sproget hvormed vi kan knytte bånd mellem hinanden. Nådegaverne er også den
 viden som vi har om naturlovene. Men naturlovene er kun hypoteser. Hypoteser
 er sande med en vis sandsynlighed. Man kan i psykologien lave hypoteser om
 hvordan forskellige personlighedsparametre har sammenhæng med hvor lang tid
 et menneske kan leve med en kropslig sygdom. Men det er generelle hypoteser.
 Et menneske er et individ. Det er udeleligt. Individum. Hvad mon vor Herre
 Kristi dag er for en dag. Vi ved det ikke. Når Paulus skriver at vi ikke kan
 anklages på Kristi dag, kan vi slutte at Paulus så denne dag som dommens
 dag. En dag der ligger ude i fremtiden. Vi ved ikke hvornår den kommer. Man
 kan opleve at den kommer. Og det kan være at det er den dag hvor vort sind
 bliver delt. At vi pludselig ikke længere er et individ. At vi bliver delt
 op. Måske i flere personer så vi mister vor identitet. Så vi hører stemmer
 som ikke er vore egne. Så vi tror vi er den person som vi mener har svaret
 på det spørgsmål som vi tumler med nat og dag. Vor Herre Kristi dag er den
 dag hvor vi møder Kristus. Hvordan det møde vil blive ved vi ikke. Men vi
 har fået et tilsagn. Et tilsagn om at Guds nåde er med os. Vi ved at Jesus
 havde navnet Emmanuel. Det betyder "Gud med os". Så på dommens dag er Guds
 kærlighed med os. Hvis vi skal stå på en anklagebænk i en retssag der måske
 tager flere årtier eller mere kan vi se frem til at Kristus er vor
 forsvarsadvokat. Han vil tale vor sag. Anklageren er Satan. Den som er imod
 os. Ham som vil kræve os til ansvar for vor venden livet og kærligheden
 ryggen. Denne retssag kan trække ud. Djævelen er en sejlivet Satan. Djævelen
 er vreden, hadet. Vor forsøg på at ville frelse os selv. Hvis vi søger indad
 i vort sind møder vi måske nogle slagger og gammelt had. Det er
 uoverskueligt hvad det kan føre til sådan et møde med ens skygge. Skyggen
 kan tage magten. Gammel skyld kan vækkes til live.
 Vi må forberede os på at Djævelen slipper vi ikke for. Sygdom og anden
 menneskelig lidelse er et grundvilkår. Kun kærligheden kan trøste.
 Kærligheden kan måske ikke kurere sygdommen eller menneskelig ondskab. Men
 vi har ikke andet end kærligheden fra Gud og fra dem han giver lyst og kraft
 til at gøre kærlighedens gerninger at sætte vor lid til. Kristus gav sit liv
 som løsesum for mange. Vi må sige tak når vi erindrer at Kristus er den som
 kommer. Og han kommer hver søndag ved alterbordet. Det er her vi møder
 Jesus. Bliver et med ham.
 I evangeliet til denne søndag spørger Jesus farisærerne "Hvad mener I om
 Kristus? Hvis søn er han?"
 De svarer: Davids søn. Men Jesus viser tilbage til Det gamle Testamente:
 'Herren sagde til min herre:
 Sæt dig ved min højre hånd,
 indtil jeg får lagt dine fjender
 under dine fødder?'
 
 Herren er Gud. Davids herre er Jesus. Derfor kan Jesus ikke være Davids søn.
 Men det er han jo ifølge indledningen til Matthæus evangeliet. Her er det
 vigtigt at gøre sig klart at Jesus var sandt menneske og sand Gud. Som
 menneske føres Jesus tilbage til David. Men Jesus var dybest set Guds søn.
 Jesus sagde også "Jeg og Faderen er én" Så tæt er forholdet mellem faderen
 og sønnen at der er en enhed mellem de to. Det Jesus har har han fra Gud. Og
 vi kan af det Ny testamente se at Jesus havde læst profeterne og resten af
 Det gamle Testamente. Sin viden om Gud havde mennesket Jesus fra intens
 læsning af Det gamle Testamente. Og han forstod ånden deri. Nemlig den ånd
 som vi bl. a. kan læse i Davids salmer. Og Jesus ånd er Gud ånd.
 Helligånden. Og her gentages det mange gange at Gud er nådig. At Gud elsker
 mennesker på trods af deres lovbrud. Og den lov vi næppe undgår at bryde når
 vi lever er loven om at vi skal elske Herren vor Gud og vor næste som os
 selv. Når vi giver op i et forhold til et andet menneske som vi står nær af
 en eller anden mindre god grund og vender vor kærlighed bort fra den vi
 elskede er vi fortabt hvis vi er overladt til vore egen domfældelse eller
 hvis vi er overladt til andre menneskers dom. For mennesker vil have hævn.
 Og vi er parate til at hævne os på os selv ved at rette en uoverskuelig
 vrede mod os selv. 
 Den løsning vi har fået er den at Kristus blev korsfæstet for at gøre bod på
 menneskers onde natur overfor os selv og andre. Hvis søn er da Jesus. Han er
 Guds elskede søn. Og han blev ofret på korset for at al retfærdighed skulle
 gå i opfyldelse. Det er og bliver en gåde hvordan en så forfærdelig ting som
 korsfæstelsen er svaret på vor vanskeligste problem. At vi har vendt livet
 og kærligheden ryggen. Vi kan ikke løse korsfæstelsens gåde. For det er
 livets gåde. Så stor er Guds kærlighed at han renser os fra al synd. Og vi
 kan glæde os over at hver dag er Guds kærlighed ny. Også selv om der er
 tider hvor vi ikke kan se den. Der vil gå en rum tid inden Kærligheden har
 den endelige magt over hadet.
 Men lad os nu drage afsted ad natmørkt hav og stævne imod den sorte grav for
 vi har livets Gud med os og han skærmer os for vi er hans børn og han river
 os ud af dødens garn. Det håb vi lever af er et liv i kærlighed ikke blot
 med Gud men med mennesker.
 
 Palle Jensen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Erik (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  12-10-01 12:19 |  
  |   
            
 "palle finn jensen" <palle66@worldonline.dk> wrote in message
 news:B7EC3928.1E1D%palle66@worldonline.dk...
 
 > Jeg tillader mig at lægge teksterne ud til næste søndag og jeg har skrevet
 > en kort kommentar efter teksterne. Kommentarer er velkomne. Jeg skal sige
 at
 > jeg er lægmand.
 
 Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen grund til at
 deltage
 
 Erik
 
 
 > Palle Jensen
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Rev. Heidelberg (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Rev. Heidelberg | 
  Dato :  12-10-01 13:37 |  
  |  
 
            On Fri, 12 Oct 2001 13:19:27 +0200, "Erik" <erik-larsen@get2net.dk>
 wrote:
 >
 >"palle finn jensen" <palle66@worldonline.dk> wrote in message
 >news:B7EC3928.1E1D%palle66@worldonline.dk...
 >
 >> Jeg tillader mig at lægge teksterne ud til næste søndag og jeg har skrevet
 >> en kort kommentar efter teksterne. Kommentarer er velkomne. Jeg skal sige
 >at
 >> jeg er lægmand.
 >
 >Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen grund til at
 >deltage
 Her viser du tydelig hva som er en feil forståelse av hva en
 gudstjeneste er for noe. Klarer du selv å se feilen? Eller kanskje
 noen andre finner feilen?
 Best wishes from Knut in Norway.
 http://home.online.no/~kheidelb/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Andreas Falck (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Andreas Falck | 
  Dato :  12-10-01 14:17 |  
  |  
 
            "Rev. Heidelberg" <kheidelb@online.no> skrev i en
 news:3bc6e359.18259018@news.online.no
 > "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
 [ ... ]
 > > Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen
 > > grund til at deltage
 >
 > Her viser du tydelig hva som er en feil forståelse av hva en
 > gudstjeneste er for noe. Klarer du selv å se feilen? Eller kanskje
 > noen andre finner feilen?
 Erik ved hverken hvad en Gudstjeneste er for noget, eller hvordan han
 skal læse og forstå Bibelen! Og debatere seriøst kan han ikke heller,
 hvorfor mange slet ikke længere gider besvare hans indlæg.
 Det han er bedst til er at nedgøre og tilsvine alle dem der ikke er
 enige med ham i hans forskruede opfattelse af hvad han i sin vildfarne
 vranglære har bildst sig selv ind der burde stå i Bibelen!
 --
 Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 NYT - NYT - Om skabelsen og syndfloden < http://www.syndflod.dk>
Josef i Egypten: < http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm>
"Det evige Evangelium"  - < http://www.sda-net.dk>
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Erik (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  12-10-01 16:25 |  
  |   
            
"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
 news:aaCx7.8469$%D3.728718@news000.worldonline.dk...
 > "Rev. Heidelberg" <kheidelb@online.no> skrev i en
 > news:3bc6e359.18259018@news.online.no
 > > "Erik" <erik-larsen@get2net.dk> wrote:
 >
 > [ ... ]
 > > > Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen
 > > > grund til at deltage
 > >
 > > Her viser du tydelig hva som er en feil forståelse av hva en
 > > gudstjeneste er for noe. Klarer du selv å se feilen? Eller kanskje
 > > noen andre finner feilen?
 >
 > Erik ved hverken hvad en Gudstjeneste er for noget, eller hvordan han
 > skal læse og forstå Bibelen! Og debatere seriøst kan han ikke heller,
 > hvorfor mange slet ikke længere gider besvare hans indlæg.
 Tros din mening om mig, har Gud alligevel givet mig Frelsen, Helligånden,
 tungetale, flere helbredelser og retten til at forkynde.
 Hvad har du fået af Gud.
 Erik
 ApG 19 v 6
 > --
 > Med venlig hilsen  Andreas Falck - ICQ 108 480 093
 > NYT - NYT - Om skabelsen og syndfloden < http://www.syndflod.dk>
> Josef i Egypten: < http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-079.htm>
> "Det evige Evangelium"  - < http://www.sda-net.dk>
>
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Kevin Edelvang (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kevin Edelvang | 
  Dato :  12-10-01 23:29 |  
  |   
            Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev:
 
 > Tros din mening om mig, har Gud alligevel givet mig Frelsen, Helligånden,
 > tungetale, flere helbredelser og retten til at forkynde.
 
 Siger hvem? Du?
 
 --
 De bedste hilsner
 Kevin Edelvang
 
 "Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Erik (13-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  13-10-01 00:53 |  
  |   
            
 "Kevin Edelvang" <barok@mail.dk> wrote in message
 news:9q7qre$pcc$1@sunsite.dk...
 > Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev:
 >
 > > Tros din mening om mig, har Gud alligevel givet mig Frelsen,
 Helligånden,
 > > tungetale, flere helbredelser og retten til at forkynde.
 >
 > Siger hvem? Du?
 
 Nej Gud siger det du kan selv spørge om det ikke er rigtigt. Vi er nogle der
 mere
 end tror på Gud og Guds fældesskab, vi har det også.
 
 Erik
 
 >
 > --
 > De bedste hilsner
 > Kevin Edelvang
 >
 > "Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Erik (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  12-10-01 16:17 |  
  |   
            
"Rev. Heidelberg" <kheidelb@online.no> wrote in message
 news:3bc6e359.18259018@news.online.no...
 > >Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen grund til at
 > >deltage
 >
 > Her viser du tydelig hva som er en feil forståelse av hva en
 > gudstjeneste er for noe. Klarer du selv å se feilen? Eller kanskje
 > noen andre finner feilen?
 På møder i Afrika med Reinhard Bonnke (CfN) har jeg oplevet
 Gud har udgydt sin Ånd over alle deltagerne, hvad der er ganske
 Bibelsk, at Gud viser sin tilstedeværelse ved Gudstjenesterne.
 Reinhard Bonnke har i samarbejde med Gud bygget en kirke på
 over 10.000 medlemmer i Johannesburg, efter princippet ApG 2,42.
 Hvor stor er din kirke, Rev. Heidelberg??
 Erik
 Jeg savner Gud ved Gudstjenersterne.
 > Best wishes from Knut in Norway.
 >  http://home.online.no/~kheidelb/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           palle finn jensen (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : palle finn jensen | 
  Dato :  12-10-01 14:18 |  
  |   
             
 > Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen grund til at
 > deltage
 > 
 > Erik
 
 
 
 Jo der er mange grunde til at gå i kirke på søndag.
 1. Indholdet af gudstjenestens tekster er så dybt og højt og indeholder så
 mange forståelsesmuligheder at ingen kan fatte indholdet ved en enkelt
 gennemlæsning og en enkelt sikkert meget ufuldkommen kommentar af mig.
 2. Når man hører teksten læst højt er der på den måde den bliver oplæst på
 også en fortolkning.
 3. Til at belyse teksterne og skabe enhed i gudstjenesten vælger præsten
 nogle salmer og her har vi mulighed for at høre teksterne i helt ny
 samenhæng.
 4. Højdepunktet i gudstjenesten er en eventuel dåb og altergangen. Hvad Gud
 her siger kan vi ikke høre for tit.
 5. Hvis man har lyst og evne kan vi læse hele Matthæusevangeliet igen og
 således få svar på hvad det var for et opgør Jesus havde med saddkuæerne.
 6. Det vil også være et sikkert godt projekt at læse hele Esajas bog. Den
 kan læses mange gange tror jeg og vil hver gang være ny.
 7. Vi kan også læse Paulus brev til Korintherne. Jeg tror det rejser flere
 spørgsmål en svar.
 8. I kirken hører vi velsignelsen som også lyder for dem der ikke kan gå til
 alters af forskellige grunde.
 9. Ikke alt hvad Gud har at sige kan udtrykkes i ord. Organistens valg af
 musik kan vi håbe sker af kærlighed til mennesker og musikkens virkning
 10. I kirken forenes vi i bøn
 11. Der kan forhåbentlig siges meget mere og bedre om gudstjenesten og dens
 formål, måske går det op for os når vi mødes i et glimt af himmeriget på
 søndag
 
 Må Guds kærlighed være med i alt hvad vi gør og siger og når vi irriters på
 en trosfælle (broder) bede Gud om at mundhuggeriets energi må forvandles til
 oplysning og indbyrdes kærlighed, fred og glæde. Og jeg vil håbe at der
 kommer en debat i gang om "Hvorfor holde Gudstjeneste når vi allerede kender
 teksterne fra salmebogen"
 
 Palle Jensen
 
 Palle Jensen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Borge Rahbech Jensen (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Borge Rahbech Jensen | 
  Dato :  12-10-01 16:11 |  
  |   
            d. 12/10/01 15:17 skrev palle finn jensen på palle66@worldonline.dk i
 artiklen B7ECBA16.1F65%palle66@worldonline.dk:
 
 > Og jeg vil håbe at der
 > kommer en debat i gang om "Hvorfor holde Gudstjeneste når vi allerede kender
 > teksterne fra salmebogen"
 
 Vi kan faktisk udvide debatten med et spørgsmål om, hvorfor vi skal holde
 gudstjeneste, når Gud kan tale til os på mange andre måder, og Helligånden
 er uafhængig af en kirkebygning.
 
 Med venlig hilsen
 
 Børge Rahbech Jensen
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Erik (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  12-10-01 17:10 |  
  |   
            
 "Borge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> wrote in message
 news:B7ECD463.344A2%brahbech@post8.tele.dk...
 > d. 12/10/01 15:17 skrev palle finn jensen på palle66@worldonline.dk i
 > artiklen B7ECBA16.1F65%palle66@worldonline.dk:
 >
 > > Og jeg vil håbe at der
 > > kommer en debat i gang om "Hvorfor holde Gudstjeneste når vi allerede
 kender
 > > teksterne fra salmebogen"
 >
 > Vi kan faktisk udvide debatten med et spørgsmål om, hvorfor vi skal holde
 > gudstjeneste, når Gud kan tale til os på mange andre måder, og Helligånden
 > er uafhængig af en kirkebygning.
 
 Det er rigtigt,    " hvor to eller tre er forsamlede om mit navn, der er jeg
 midt i blandt dem"  Siger Jesus.  Matt 18 v 20
 
 Men i dag skal vi have store dyre tomme kirker med alter, hvis kunstnirisk
 udsmykning strider mod 2 Mosebogens kap 20 v 4  (3Mos26)
 
 Erik
 Hvor Gud under Gudstjenesterne.
 
 
 
 
 
 >
 > Med venlig hilsen
 >
 > Børge Rahbech Jensen
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Erik (12-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Erik | 
  Dato :  12-10-01 16:35 |  
  |   
            
 "palle finn jensen" <palle66@worldonline.dk> wrote in message
 news:B7ECBA16.1F65%palle66@worldonline.dk...
 >
 > > Nu vi ved hvad "Gud" har at sige på Søndag, ser jeg ingen grund til at
 > > deltage
 > >
 > > Erik
 
 > Jo der er mange grunde til at gå i kirke på søndag.
 > 1. Indholdet af gudstjenestens tekster er så dybt og højt og indeholder så
 > mange forståelsesmuligheder at ingen kan fatte indholdet ved en enkelt
 > gennemlæsning og en enkelt sikkert meget ufuldkommen kommentar af mig.
 > 2. Når man hører teksten læst højt er der på den måde den bliver oplæst på
 > også en fortolkning.
 > 3. Til at belyse teksterne og skabe enhed i gudstjenesten vælger præsten
 > nogle salmer og her har vi mulighed for at høre teksterne i helt ny
 > samenhæng.
 > 4. Højdepunktet i gudstjenesten er en eventuel dåb og altergangen. Hvad
 Gud
 > her siger kan vi ikke høre for tit.
 > 5. Hvis man har lyst og evne kan vi læse hele Matthæusevangeliet igen og
 > således få svar på hvad det var for et opgør Jesus havde med saddkuæerne.
 > 6. Det vil også være et sikkert godt projekt at læse hele Esajas bog. Den
 > kan læses mange gange tror jeg og vil hver gang være ny.
 > 7. Vi kan også læse Paulus brev til Korintherne. Jeg tror det rejser flere
 > spørgsmål en svar.
 > 8. I kirken hører vi velsignelsen som også lyder for dem der ikke kan gå
 til
 > alters af forskellige grunde.
 > 9. Ikke alt hvad Gud har at sige kan udtrykkes i ord. Organistens valg af
 > musik kan vi håbe sker af kærlighed til mennesker og musikkens virkning
 > 10. I kirken forenes vi i bøn
 > 11. Der kan forhåbentlig siges meget mere og bedre om gudstjenesten og
 dens
 > formål, måske går det op for os når vi mødes i et glimt af himmeriget på
 > søndag
 
 Det lyder meget godt, men jeg vil gerne møde Gud ved Gudtjenesten, er
 det muligt,
 
 
 >
 > Må Guds kærlighed være med i alt hvad vi gør og siger og når vi irriters
 på
 > en trosfælle (broder) bede Gud om at mundhuggeriets energi må forvandles
 til
 > oplysning og indbyrdes kærlighed, fred og glæde. Og jeg vil håbe at der
 > kommer en debat i gang om "Hvorfor holde Gudstjeneste når vi allerede
 kender
 > teksterne fra salmebogen"
 
 Jeg har været til møder hvor Præsten siger " lad os dele Guds Ord "
 hvorefter
 han læser op af Gruntvigs salmer.
 
 Erik
 
 
 >
 > Palle Jensen
 >
 > Palle Jensen
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Kevin Edelvang (13-10-2001) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kevin Edelvang | 
  Dato :  13-10-01 13:23 |  
  |   
            Erik <erik-larsen@get2net.dk> skrev
 
 > Det lyder meget godt, men jeg vil gerne møde Gud ved Gudtjenesten, er
 > det muligt,
 
 Du møder fx Gud i nadveren, hvor han skænker dig sit legeme og blod til din
 frelse. Det forunderlige møde kan man leve på. Og tro på.
 
 --
 De bedste hilsner
 Kevin Edelvang
 
 "Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |