5 i en test
Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 11-10-01 21:06

Hej Gruppe.
Jeg har et måske ikke helt genialt spørgsmål. Jeg har sådan et af de der
vandtestsæt (mærke tetratest) som man måler 5 forskellige verdier med. Mit
spørgsmål er: Skal der være lidt farve på stribsene før man putter dem i
vandet. Jeg troede nemlig at jeg havde fået vand ned i min beholder, og gik
derfor til anskaffelse af et nyt dyrt sæt. Men da jeg åbnede det, så var der
også farve på de nye stribs, og røret var forseglet da jeg åbnede det. Det
vil være lidt dumt, om stribsene skal have den farve, for forretningen jeg
købte den i, er nemlig ikke helt enkle at have med at gøre, hvis man skal
bytte en ting. Og jeg har altså ikke lyst til at skulle igennem samme
behandling, som da min nyindkøbte luftpumpe svigtede.
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-10-01 21:22

> bytte en ting. Og jeg har altså ikke lyst til at skulle igennem samme
> behandling, som da min nyindkøbte luftpumpe svigtede.
> Hilsen Ditte

ok det lyder ret almindeligt. Min erfaring siger at mange
akvariebutikker har overset den paragraf om returret, men jeg kan ikke
huske om du bor i norge eller DK. Jeg måtte engang true en forhandler da
de solgte mig et billigt sæt som var udløbet, uden at gøre opmærksom på
at den var udløbet. Det må man nemlig ikke når der er tale om ting som
kan udløbe. De sagde at det var derfor at den var billig, men det
oplyste de ikke, altså det virkede som det bare var et tilbud. Returret
har man vel også i norge? Naturligvis med åbnede pakker gælder den ikke.
Jeg formoder at du har spurgt i butikken om de skulle være sådan inden
du købte noget nyt? Af og til åbner de gerne pakker for at tjekke et
eller andet du spørger om.

Men jeg tror at disse farver er normale, men du må ikke hænge mig op på
det. Det plejer dem til laboratoriebrug ihvertfald at være.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Elisabeth Bull

Dato : 11-10-01 23:04

> Men jeg tror at disse farver er normale, men du må ikke hænge mig op på
> det. Det plejer dem til laboratoriebrug ihvertfald at være.

Stripsene i min Tetra 5 i en-test har også farger, ja: To hvite, tre grønne
og to gule firkanter, så det er antagelig som det skal være.

Elisabeth

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-10-01 21:54

Tak for svaret Elisabeth
Hilsen Ditte

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-10-01 00:23

Hej Tom.
Tak for hurtig respons. Jeg bor i Norge, og her er købsloven end del bedre i
forbrugerens favør end i Danmark, så du kan tro jeg lavede balade i butikken
da de ikke ville ville bytte min pumpe, og jeg blev så gal i hovedet over at
de stod og beskyldte mig for at have stjålet pumpen (ekspedienten kunne ikke
lige huske at han faktisk havde givet den i hånden til mig, selv et par dage
tidligere) Baggrunden for hele roderiet, var en pumpe som jeg havde købt for
½ år siden, som pludselig ikke virkede længre. Da jeg så fik byttet den til
en anden, så viste det sig at de for det første havde givet mig en som ikke
holdt hvad den lovede - den skulle kunne give luft til et 160 liters
akvarum, og altså være mere end stort nok til mit 112 liters - men pumpen
kunne ikke engang give luft til mit 27 liters yngelakvarium. I tillæg var
det en model som bare kostede halvparten af hvad jeg oprindelig havde
betalt. Det gik fint nok at aftale at jeg skulle komme tilbage med den nye
pumpen, men der blev ellers balade da jeg kom. De havde nemlig glemt at give
mig en kvittering, og havde heller ikke stemplet garantibeviset - og så
antog sælgeren at jeg havde stjålet pumpen.
Enden på visen blev at jeg havde skræmt så mange kunder væk (overhørte flere
som sagde at når kunderne fik en sådan behandling, så ville de i hvert fald
ikke købe der, men hellere tage til konkurrenten), at jeg til sidst fik den
lovede pumpe og et kæmpe afslag på nogle corydoras trilineatus'er som
egentlig koster 100 kroner pr styk. Jeg havde egentlig lovet mig selv ikke
at handle i den butik mere, men så havde jeg ikke anledning til at komme til
en af de andre, hvor de behandler kunderne ordentlig, og jeg var nød til at
have det nye testsæt idag.
Jeg havde ellers spurgt ude i butikken om testpindene skulle have en svag
farve markering, eller om de skulle være helt "blanke", og hvis jeg da havde
fået til svar at de skulle have farve (noget hun ikke mente de skulle have),
så havde jeg heller aldrig brugt de 300 kr som sættet kostede mig, og jeg
blev en lille smule irriteret da jeg så kom hjem og opdagede at pindene
havde samme farve som de jeg antog var blevet ødelagt af vand, og i det nye
sæt var det ikke engang en brugsanvisning på norsk/dansk eller andet nordisk
sprog - og heller ikke på engelsk. Der var ikke engang med en
indikatorangivning, på hvad de forskellige farver og betegnelser stod for.
Det skal så siges at det nye testsæt ikke er fra tetra, men en anden
produsent, som jeg for øvrig aldrig har hørt om før.
Men jeg kan så se at mine 300 ikke har været forgæves brugt, for jeg tror
altså bare at jeg havde hevet hele sættet, uden at forsøge at få pengene
tilbage, hvis det havde været ødelagt. De ville jo sikkert have beskyldt mig
for at have puttet hele røret i vand, hvis jeg havde kommet tilbage til dem
med det. Og jeg ville jo ikke engang have været i stand til at levere det
uåbnet, da jeg var nød til at åbne rørets forsegling for at se på
indholdet.....
Så nu har jeg lært. Undersøg hvilke holdninger din forhandler har, før du
handler en vare, for jeg vil ikke ønske for andre at de kommer til at få
samme behandling, nogen sinde.
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-10-01 20:21

> Tak for hurtig respons. Jeg bor i Norge, og her er købsloven end del
bedre i
> forbrugerens favør end i Danmark, så du kan tro jeg lavede balade i
butikken

Det var da godt at høre. Men jeg synes at her i Danmark må man ofte tage
den slags i egen hånd, dvs. brokke sig højlydt i butikken (gælder alle
butikker) hvis de ikke gør noget ved eller simpelt hen eller afviser én.
Eller komme med et ultimatum afhængig af hvad man brokker sig over. Man
får snart den holdning at hvis det ikke er ordentligt, skal man bare
brokke sig.

> [...]
> lovede pumpe og et kæmpe afslag på nogle corydoras trilineatus'er som
> egentlig koster 100 kroner pr styk. Jeg havde egentlig lovet mig selv

det kæmpe afslag du har fået kunne jo være deres sædvanlige avance,
således at de måske ikke engang taber noget på sagen. Din historie lyder
også som om at den butik er en man skal holde sig fra, medmindre man ved
helt præcis hvad man køber. Iøvrigt er der nogle forhandlere som ikke
giver ordentlige fakturaer, så det skal man sørge for.

> [...]
jeg
> blev en lille smule irriteret da jeg så kom hjem og opdagede at

Jeg tror man skal være lidt udspekuleret når man spørger, for ellers kan
de prøve at få en at købe noget andet. Spørg hvordan de ser ud, uden at
røbe hvordan dine egne ser ud. Måske åbner de en pakke for at se...Men
det lyder ikke som om du røbede noget.

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 19-10-01 23:43

Hej Gruppe.
JEg faldt lige over en billig netbaseret fiskebutik. Jeg ved ikke om han
leverer til Danmark, men eftersom jeg bor i Trondheim, hvor han holder til,
så slipper jeg fragt, da jeg bare kan hente det på akvarieklubbens møder.
Adressen er www.mikrofisk.no Han er meget mere billig end butikkerne
heroppe, så her er der penge at spare. Og i tillæg så behandler han også
kunderne ordentlig..... SÅ nu har jeg da to gode butikker at gå til. I den
ene er jeg faktisk så heldig, at jeg kan bytte mig fram til rigtig fisk,
hvis det første forsøg ikke lige var som forventet Det eneste minus er
så at det stadig er så meget mere dyrt at købe her end i Danmark......