Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
En bedre fotograf
Fra : Tommy Nitz

Dato : 11-10-01 20:20

Hej Alle,

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der gider at bruge lidt
tid på at besvare:

1. Jeg har et Canon EOS 300 spejlrefleks kamera, og kunne godt tænkte mig et
kraftigt zoomobjektiv (min. 200). Hvilket mærke er kompatibelt og hvad er
prisklassen..... det skal være med autofokus mulighed

2. Jeg er det man kan kalde for totalt blank indenfor foto, jeg har købt et
polfilter som skulle gøre farverne kraftigere, men jeg føler ligesom jeg
handler i blinde, da jeg ikke har nogen forstand på ...well noget som helst
faktisk...... er der nogen der kan henvise til kurser i fototeknik eller
bøger eller sådan noget.

hilsener

Tommy

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 11-10-01 20:49

"Tommy Nitz" <tn@dekreative.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kraftigt zoomobjektiv (min. 200). Hvilket mærke er kompatibelt og hvad er
> prisklassen..... det skal være med autofokus mulighed

Der er mange forskellige mærker. Jeg har personligt haft gode resultater
med både tele- og vidvinkelobjektiver fra hhv. Sigma og Tamron.

Teleobjektiver (altså objektiver med brændvidde over ca. 100mm) er
besværlige at konstruere, så prisen er relativt høj. Hvis du køber
et af de allerbilligste objektiver til omkring kr. 1000,- skal du
ikke regne med mirakler. Men de _kan_ i en snæver vending være ganske
brugbare - under heldige omstændigheder (dvs. meget lys, f.eks.
sollys fra en skyfri himmel).

Du kan også gå klassen op og investere i et teleobjektiv til ca.
kr. 5000-6000,-. Her vil du få en mærkbar bedre billedkvalitet,
mindre lystab i hjørnerne samt en bedre og mere holdbar konstruktion.

Når jeg bedømmer objektiver er et af mine kriterier vægten. Tag fat
i objektivet og føl på det. God kvalitet vejer godt til. En tele
bør ikke veje mindre end 500-600 gram efter min mening.

> [...]
helst
> faktisk...... er der nogen der kan henvise til kurser i fototeknik eller

Læs f.eks. Politikens Fotobog. Den findes på biblioteket.

Fra : Tommy Nitz

Dato : 11-10-01 21:14

Hej Jacob,

Tak for svaret

Jacob W. Jensen <jensen@SLETjacobwaage.dk> wrote in message
> [...]
> i objektivet og føl på det. God kvalitet vejer godt til. En tele
> bør ikke veje mindre end 500-600 gram efter min mening.

Hvor meget zoom kan man så få for 5-6000?

> Læs f.eks. Politikens Fotobog. Den findes på biblioteket.

Den prøver jeg at finde

Endnu engang tak

hilsener

Tommy

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 12-10-01 14:43

> Hvor meget zoom kan man så få for 5-6000?

Du kan godt nå op på en relativt lysstærk 300mm, hvis du
vælger Sigma eller Tamron - og så kan du for øvrigt tjene
en del på at købe den brugt. Annoncér f.eks. i

Et bud på en (ny) linse til overkommelige penge kunne være

http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=36278

(Jeg har selv handlet hos Scandinavian Photo og du kan
roligt købe ind hos dem. De leverer hurtigt og har lave
priser)

Fra : TORBEN JESSEN CALLES~

Dato : 11-10-01 22:40

Hej Tommy
Et helt andet forslag er at melde sig ind i en fotoklub, jeg har lige været
til en. vi var 10 mennesker og havde en rigtig god snak.
Hilsen Torben Callesen Danfoss Fotoklub
Tommy Nitz <tn@dekreative.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ygmx7.8251$%D3.691718@news000.worldonline.dk...

Fra : Søren Olesen

Dato : 12-10-01 07:08

Hej Tommy

Jamen det er jo bare dejligt !! så har du en masse god viden som bare venter på
dig !!
var det ikke noget ved at kikke efter et fotokursus i AOF, FOF eller hvad de nu
måtte hede !! sådan et start kursus vil ofte bygge lidt viden op omk. udstyr og
den spæde sort/hvid teknik !!
eller også måske kunne du starte i den lokale fotoklub og der ved komme i
kontakt med en masse viden !!

håber du vil få meget glæde ved fotograferingen

søren