Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
erfaringer med et ben stativ
Fra : Morten og Lisa

Dato : 11-10-01 16:27

Jeg har købt et et ben stativ til en kommende Afrika tur men er i tvivl om
hvilket lukketider jeg kan nå op på uden at få rystede billeder, det skal
bruges med henholdsvis en 200 og 400 mm tele. jeg ved godt at jeg kan prøve
med en prøve film , men måske er erfaringerne større her.

--

MVH

Morten Vinther

Fra : Amund Johansen

Dato : 11-10-01 16:23

Morten og Lisa wrote:

> [...]
> bruges med henholdsvis en 200 og 400 mm tele. jeg ved godt at jeg kan prøve
> med en prøve film , men måske er erfaringerne større her.

Å ofre en film er ikke særlig dyrt, du må likevel prøve. Erfaring
kan (nesten) ikke erstattes med råd. Det avhenger dessuten av deg
hvilke lukkertider du behersker med monopod'en.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 11-10-01 17:11

Hej
Jeg bruger ofte 1-bens stativ når jeg fotograferer med en 600 mm spejltele.
Min erfaring er at jeg skal op på 1/500 eller 1/1000 før billederne bliver
helt skarpe (og altså kan tage en stor forstørrelse - 10*15 cm aftryk kan
klare sig med mindre). Den hurtige tid har muligvis noget at gøre med, at
telen er meget kort og let - en normal tele i den længde villle nok ligge
lidt roligere.
VH
Bjørn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 11-10-01 19:12

Morten og Lisa wrote:

> [...]
> bruges med henholdsvis en 200 og 400 mm tele. jeg ved godt at jeg kan prøve
> med en prøve film , men måske er erfaringerne større her.

Et etbenet stativ er ikke et ægte stativ, så det er ikke meget bevendt
ved korte lukkertider, men det er udmærket som støtte, når man
fotograferer med store brændvidder, så dit formål er rimmelig relevant,
og man kan typisk gå ned til 1:125 sec. uden at få rystede billeder.

Hvis jeg skal være lidt negativ, så skulle det være, at man bør undgå
for mange unødvendige pekeniliker, som bare vejer og fylder, man kan som
regel finde naturlig støtte på træer og sten.

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 12-10-01 10:01

"Morten og Lisa" <mov@city.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har købt et et ben stativ til en kommende Afrika tur men er i tvivl om
> hvilket lukketider jeg kan nå op på uden at få rystede billeder,
Hej Morten og Lisa.
Jeg har erfaring for at skal resultatet ses som Dias skal du bruge 1:350sek
med dit et ben stativ, hvis du har den mulighed ellers skal du ned på 1:500
sek. 1:250 sek holder ikke rigtig til den store forstørrelse.
Hvis du laver alm. 9+12 cm kopier til familie albummet kan du godt få pæne
optagelser med 400mm og 1:125 sek.
hilsen og god tur
F.Aagaard

Fra : Morten og Lisa

Dato : 12-10-01 15:18

tak for svarene jeg kan se at der er lidt forskællige meninger ang . lukke
tid

--

MVH

Morten Vinther