apache tomcat!
Fra : bah

Dato : 11-10-01 15:38

Hej! Jeg har insalleret apache tomcat 4.0 på en windows98 maskine. Nogen der
ved hvordan man kan compilere sine web applikations filer. Mit problem
består at min java fil importerer javax.servlet.* ; Jeg får compile error
der siger at den ikke kan finde denne classpath. Jeg har prøvet med
speciffikke path til forskellige ( .jar)filer inde i tomcat. Jeg har
installeret jdk1.3.01, og env. variabler må allesammen være rigtige.( jeg
kan kompilere all andre java filer, der ikke har med servlet at gøre) . Jeg
vil takke enhver form for hjælp/råd fra folk der har erfaringer med apache
tomcat. [ jeg har sat catalina_home=c:\path\to\tomcat i autoexec.bat]
Hvordan i princippet tester man sin web applikationer med Tomcat. Jeg plejer
at bruge emacs til at kompilere java filer.Er der en måde at man kan
kompilere direkte fra webbrowseren 0:)

Mvh/ Emil

Fra : Unknown

Dato : 11-10-01 15:59

"bah" <hanapo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej! Jeg har insalleret apache tomcat 4.0 på en windows98 maskine. Nogen
der
<SNIP>

Hej

Det må være dine enviroments variable der er sat forkert op.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du ændre dine klasser mv. så skal
tomcat stoppes og startes igen før den finder de nye/rettede klasser. Du kan
evt. bruge resine til udviklingsbrug, da den understøtter dynamisk load af
klasser.

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-10-01 16:39

on Thursday 11 October 2001 16:58, Unknown <not@working.dk> wrote:

> Du skal dog være opmærksom på, at hvis du ændre dine klasser mv. så skal
> tomcat stoppes og startes igen før den finder de nye/rettede klasser.

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med v4.x men med v3.x er ovenstående
udsagn i hvert fald ikke korrekt.

--
Jonas Kongslund <jonas@kongslund.dk> XNS: =Jonas Kongslund

Digital Rights - raising awareness of rights in the digital world
http://www.digitalrights.dk

Fra : Jakob Møllerhøj

Dato : 11-10-01 20:45

> Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med v4.x men med v3.x er
> [...]

Kommer det ikke lidt an på, om det er jsp-sider, servletter el. beans? Og
har det ikke også en del at sige, hvordan debug og reloadable parametrene er
sat i server.xml?

Jakob

Fra : Jonas Kongslund

Dato : 11-10-01 21:02

on Thursday 11 October 2001 21:44, Jakob Møllerhøj <jackd@vip.cybercity.dk>
wrote:

> Kommer det ikke lidt an på, om det er jsp-sider, servletter el. beans?

Det ved jeg ikke, thi jeg ikke har prøvet med andet end jsp-sider.

Anyone?

> Og
> har det ikke også en del at sige, hvordan debug og reloadable parametrene
> er sat i server.xml?

Jo. Pointen er at det kan lade sig gøre.

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 13-10-01 13:42

In article <3bc5fab7$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
gamma@post.tele.dk says...
> on Thursday 11 October 2001 21:44, Jakob Møllerhøj <jackd@vip.cybercity.dk>

Ganske korrekt, jsp sider fortolkes fra gang til gang, og der
rekompileres internt. For at deploye servlets herpå skal man genstarte,
dette er vist noget de arbejder på at ændre til næste ver. af tomcat,
hvor man skulle kunne hotdeploye hele war's til en server.

I et produktionsmiljø er det her i øvrigt noget bøvl.

- Nico

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-10-01 09:47

"Nikolaj Hansen" <barnabasdk@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ganske korrekt, jsp sider fortolkes fra gang til gang, og der
> rekompileres internt. For at deploye servlets herpå skal man

En jsp side bliver oversat til en servlet som bliver kompilet, og
dette sker kun første gang siden køres !

> dette er vist noget de arbejder på at ændre til næste ver. af
tomcat,
> hvor man skulle kunne hotdeploye hele war's til en server.
>
> I et produktionsmiljø er det her i øvrigt noget bøvl.

Derfor bruger man heller ikke tomcat til noget

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Jakob Møllerhøj

Dato : 15-10-01 16:50

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> http://www.disky-design.dk/fish
> Remove IHSYD from email address when replying by email

Ja, det er da rigtigt, at en jsp-side bliver oversat til en servlet, men om
det kun sker første gang siden køres afhænger (som før nævnt) af om man har
sat reloadable til true i server.xml. Og det har man som regel, når man er
ved at udvikle et nyt system, da det gør test fasen noget nemmere....

Jakob

Fra : Jakob Møllerhøj

Dato : 11-10-01 20:46

"bah" <hanapo@get2net.dk> wrote in message
> [...]
plejer
> at bruge emacs til at kompilere java filer.Er der en måde at man kan

Du skal sørge for, at have servlet.jar i din classpath...

Jakob