Problemer m. 660L
Fra : ThomasT

Dato : 11-10-01 15:19

Jeg har haft et 660L selskabs-akvarie oppe og køre 1½ år nu, og har fundet
ud af at min Eheim pro 2228 (til akvarier optil 600L) ikke er kraftig nok.
Jeg skifter vand ca. 1 gang om måneden (ca. 10-15 %), men jeg kan
overhovedet ikke holde vandet klart, det er enormt grumset. Samtidig ligger
der sig "slam" forskellige steder rundt i akvariet incl. på planterne.
Pumpen mister også hurtigt sin effekt, allerede efter et par dage er trykket
reduceret betydeligt.
Pumpens indsugning er i venstre side nederste bagerste hjørne. Udblæsningen
er i venstre side øverst. Der er ikke særlig meget cikulation i vandet i
højre side.
I pumpen er der tre kurve. I de 2 nederste har jeg keramikrør og i den
øverste er der nogle filter-sten fra Eheim.
Jeg kan ikke få bundplanter til at gro ordentlig, måske p.g.a. det grumsede
vande, da lyset ikke kommer langt nok ned. De lysstof rør jeg har i fik jeg
anbefalet i fiskeforretningen i Kollund, så de skulle være ok.
Jeg har en del store planter.
Jeg har mellem ca. 100 fisk i, hvor de største er 2 scalare på ca. 10cm. Af
andet kan nævnes:

4 Pragtsmerlinge
2 Tigersmerlinge
4 (8-10 cm) gule ciclider af ukendet art
7 forsk. guramier
13 algeædere (de hedder noget med "fox")
3 bali-hajer (10-12 cm), 10-15 suge-maller
+ en masse andet.

Jeg vil virkelig gerne have akvariet flot, men jeg synes jeg har noget bøvl
med pumpens effekt. Hvad kan jeg gøre?

Er det en ide at købe en Eheim pumpe mere til højre side?
Er det indhold jeg har i kurvene idelt?
Har jeg for mange/forkerte fisk?

Jeg modtager forslag af alle slags, da jeg virkelig tror det kan blive
rigtigt flot. Venner og familie er da også vældig imponeret, men det hjælper
jo ikke når man ikke selv er tilfreds, vel.

Hilsen
Thomas Thomsen
Fredericia

Fra : Ikola

Dato : 11-10-01 18:48

Hej Thomas,

Jeg har ikke de vise sten til dit problem, men nedenstående kan du læse lidt
om mine erfaringer:

>Jeg har haft et 660L selskabs-akvarie oppe og køre 1½ år nu, og har fundet
>ud af at min Eheim pro 2228 (til akvarier optil 600L) ikke er kraftig nok.
Hvis dit akvarie er 2 meter langt, hvilket jeg antager, er en eheim 2228
måske lige i underkanten til at skabe den nødvendige cirkulation. Jeg har
selv et 600 liters på 1.6 meter. Til dette har jeg en udvendig eheim 2228 og
en invendig powerhead, der trækker 1000 liter pr time gennem et filter bag
baggrunden. Kig lidt tilbage i denne NG, hvor der er en diskussion omkring
hvor mange liter der skal filtreres pr time.

>Jeg skifter vand ca. 1 gang om måneden (ca. 10-15 %), men jeg kan
>overhovedet ikke holde vandet klart, det er enormt grumset. Samtidig ligger
>der sig "slam" forskellige steder rundt i akvariet incl. på planterne.
Jeg vil klart anbefale at skifte min 25% en gang om ugen. Jeg kan se at du
har en del algeædere. I mit 325 liters akvarie har jeg meget alge og
plateslam på bunden, hvilket sikkert skyldes de ca. 80 maller, der tygger
godt med alger i sig. Med din fiskebestand og vandskift kunne jeg godt
forestille mig en stor algevæsk, som du ikke ser på grund af dine maller.

> [...]
>er i venstre side øverst. Der er ikke særlig meget cikulation i vandet i
En eheim 2228 må ikke slamme til så hurtigt. Jeg tror du skal tjekke
slangerne. I tidligere indlæg er der konkluderet, at du skal bruge grønne
slanger, da de klare slipper lyset igennem, og kan danne en kraftig
algevækst på indersiden. Tjek også om du har nogle skarpe knæk / bøjninger
på slangen, da større partikler hurtigt kan sætte sig fast her og danne en
prop. Hvis du bruger de elegante overgangs stykker til akvariekanten som
akvastabil producerer, skal du fjerne den på indsugningen. Brug istedet en
3/4" rørbøjning istedet. Disse var skyld i at min filter kørte med stærkt
recuceret kraft efter 14 dage. Efter at have erstattet disse med en
rørbøjning har jeg ikke haft problemer.

>I pumpen er der tre kurve. I de 2 nederste har jeg keramikrør og i den
>øverste er der nogle filter-sten fra Eheim.
Som jeg kan se har du ikke noget til at stoppe de mellemgrove partikler
inden de ryger i den afsluttende finde filterplade. Ellers ligner mit
opstilling din lidt. kurv1: keramikrør, afsluttet af en grov filterplade.
kurv2: filtersten. kurv3: filtervat afsluttet med med en fin filterplade.

>Jeg kan ikke få bundplanter til at gro ordentlig, måske p.g.a. det grumsede
>vande, da lyset ikke kommer langt nok ned. De lysstof rør jeg har i fik jeg
>anbefalet i fiskeforretningen i Kollund, så de skulle være ok.
Belysning har jeg ikke forstand på, så her vil jeg ikke have ørerne i
maskinen i denne NG.

> [...]
>7 forsk. guramier
>13 algeædere (de hedder noget med "fox")
>3 bali-hajer (10-12 cm), 10-15 suge-maller
Jeg ville nok reducere lidt, i bestanden, jeg har selv ca 30 cichlider af 10
cm. Fiskebestanden og fodringen er den vigtigste årsag til plumret vand.

>Er det en ide at købe en Eheim pumpe mere til højre side?
Jeg tror ikke det vil løse problet. Hvordan vender udmåndingen i akvariet. I
mit 325 liters vender den på langs med bagruden. Dette giver en del zoner
med lidt cirkulation, og her ligger slammet tilfældigvis også. I mit 600
liters peter de to udmundinger skråt ud mod forruden. I dette akvarie er der
intet synligt slam på bunden.

> [...]
hjælper
>jo ikke når man ikke selv er tilfreds, vel.

Har det lidt på samme måde. Svigermor synes det er et flot akvarie med nogle
flotte fisk, mens en enkelt ridse i forruden kan ødelægge helhedsindtrykket
for mig selv.

Held og lykke
/René

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-10-01 21:11

> slangerne. I tidligere indlæg er der konkluderet, at du skal bruge
grønne
> slanger, da de klare slipper lyset igennem, og kan danne en kraftig

Jeg formoder at du henviser til min "smøre" om bølgelængder og
brunalgers pigmenter:

Så må jeg lige tilføje at jeg egentlig ikke konkluderer noget, jeg
fremsætter bare en hypotese, som har en del huller, fx. om det
overhovedet er brunalger...

Iøvrigt, kan nogen bekræfte det med en grøn slange, altså at den lukker
alt andet end grønt igennem, derfor den grønne farve, da den grønne
farve "reflekteres" eller sendes ud igen, og derfor virker grøn. Men den
er vel også grøn på indersiden, ikke? altså at grøn også udsendes også
til slangens indhold, eller er jeg helt gal på den?

> [...]
istedet en
> 3/4" rørbøjning istedet. Disse var skyld i at min filter

overgangsstykker---dem med riller, til at holde fast på slangerne? og
mener du bøjede eller lige stykker? Er det indsnævringen som du mener er
skyld i den reducerede gennemstrømning? For så har haner til spandpumper
vel også på sin vis skylden...

Og en 3/4 rørbøjning, er det et "hjørnestykke", en der bøjer 90 grader?
Findes de hos pusheren?

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-10-01 21:23

øv hvorfor virker mit link ikke?

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 12-10-01 00:23

"Tom Manczak" <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> wrote in message

> øv hvorfor virker mit link ikke?

Hej Tom.
Din link virker sikkert ikke fordi world online har tekniske problemer
temmelig ofte. JEg bruger selv dem som leverandør, og temmelig ofte er
resultatet siden kan ikke vises - visen. Så jeg vil foreslå at man venter
enten et par timer (måske en dag eller to) og så prøver man igen.
Hilsen Ditte

Fra : Madsen

Dato : 13-10-01 03:12

"Tom Manczak" <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev:

> øv hvorfor virker mit link ikke?

Fordi du skal skrive det sådan her:

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Tom Manczak

Dato : 15-10-01 12:53

> Fordi du skal skrive det sådan her:

Takker!

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 11-10-01 22:15

Lige lidt fysik
Ja slangerne reflekterer grønt lys og er derfor grønne, det samme med
planter. Grønt lys er 500 nanometer og op til ca 570, dette lys kan planter
ikke bruge og derfor reflekteres det rød gul og andre bølgelængder trænger
stadig ind.. Men spørgsmålet er så med brunalger, har de chlorophyll a, b
eller c og cartenoider da det afgøre hvilket lys de bruger, alger har det
med at have flere slags og bruger derfor forskelligt lys så med mindre det
er en alge der bruger gønt lys modsat planter ja så har det ikke den store
effkt da alt andet lys stadig trænger ind. Man kan dog få sig en sort slage
så er problemet løst da sort er en reflektion af alle bølgelænger.

Mvh Tina

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-10-01 23:57

> [...]
a, b
> eller c og cartenoider da det afgøre hvilket lys de bruger, alger har

BrunAlger har Chl. a, c og carotenoider, ikke b (er det ikke den som
reflekterer den grønne farve, altså gør planterne grønne?). Se evt. på
indlægget "Slanger Igen" d. 10.10 for min smøre/hypotese om algerne,
chlorofyl osv.

> er en alge der bruger gønt lys modsat planter ja så har det ikke den
store
> effkt da alt andet lys stadig trænger ind. Man kan dog

Men indersiden er jo også grøn...altså den reflektere/lukker kun grøn
gennem, som planterne/algerne ikke bruger. Brune alger reflektere ikke
grønt, kun brunt(lidt rødt med, som de så må reflektere), er de så i
teorien ikke istand til at udnytte grønt (hvis de selvfølgelig har de
nødvendige pigmenter), altså absorbere det?

få sig en sort slage
> så er problemet løst da sort er en reflektion af alle bølgelænger.

Ja, det tænkte jeg nemlig også på- hvor fås de henne, i størrelsen til
en fluval 403? Slangen er den tykkeste der bruges til akvarier, altså de
største der sælges hos fiskepusherne? og er der nogen med erfaring af
sorte slanger, mht. evt giftstoffer som kan skade organismerne i
akvarier?

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 12-10-01 18:24

hm planter bruger ikke grønt lys til noget men brunalger har catonoider og
bruger derfor grønt lys så grønne slanger hæmmer derfor brunalgers optagelse
af grønt lys men om det er nok når de har chlorofyl a og c også ved jeg
ikke. Jeg har en pumpe med slanger fra et bygge marked de er sorte med
orange striber og har ikke voldt problemer nogensinde, så måske løsningen er
der.

Mvh Tina

Fra : ole larsen

Dato : 12-10-01 18:50

Tina Bach Larsen skrev i meddelelsen <9q78ul$mbl$1@eising.k-net.dk>...
>hm planter bruger ikke grønt lys til noget men brunalger har catonoider

caratenoider ?

> og bruger derfor grønt lys

Nåh ?

>så grønne slanger hæmmer derfor brunalgers optagelse
>af grønt lys

Hæmmer komplementærfarven - rød, men lader grønt igennem ?

> [...]
>ikke. Jeg har en pumpe med slanger fra et bygge marked de er sorte med
>orange striber og har ikke voldt problemer nogensinde, så måske løsningen

Det tror jeg du har ret i.

>Mvh Tina

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 13-10-01 15:39

ole larsen skrev i meddelelsen ...

>caratenoider ?

ØHØM- carotenoider ?

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-10-01 20:40

> ØHØM- carotenoider ?

Jep

Fra : Tom Manczak

Dato : 19-10-01 20:38

> hm planter bruger ikke grønt lys til noget men brunalger har
catonoider og
> bruger derfor grønt lys så grønne slanger hæmmer derfor brunalgers
optagelse

Ja det var det jeg tænkte.

> af grønt lys men om det er nok når de har chlorofyl a og c også ved
jeg

nok ikke til at hæmme dem 100%. For i nogle af mine andre slanger, som
er grønne, har algevæksten begrænset sig til lag, ikke.

> ikke. Jeg har en pumpe med slanger fra et bygge marked de er sorte med
> orange striber og har ikke voldt problemer nogensinde, så måske
løsningen er
> der.

Tak for forslaget, det prøver jeg. Er de dyre de slanger?

Fra : Ikola

Dato : 12-10-01 17:17

Tom Manczak wrote in message ...
> [...]
>
>Så må jeg lige tilføje at jeg egentlig ikke konkluderer noget, jeg
>fremsætter bare en hypotese, som har en del huller, fx. om det
Okay konklussion var måske lige i overkanten, men du fremførte nogle
overbevisende synspunkter.

> [...]
>er vel også grøn på indersiden, ikke? altså at grøn også udsendes også
>til slangens indhold, eller er jeg helt gal på den?
Du har fat i noget.

> [...]
>mener du bøjede eller lige stykker? Er det indsnævringen som du mener er
>skyld i den reducerede gennemstrømning? For så har haner til spandpumper
Vi er enige om at vi skal have et 180 graders buk på slangen, der hvor den
kommer ud af akvariet. Hvis man blot bukker slangen, vil der komme en
markant indsnævring her. Akvastabil har lavet nogle elegante 180 graders
bukninger, der er flade og kan være under det lave efektline armatur.
Proplemet med disse er at plante affald m.m. kan sætte sig på tværs i denne,
og dermed hurtig danne en prop. De er sikkert meget fine til et 100 liters
akv. med en lille udvendige pumpe.

Haner på spandpumper? Diskussionen går på en eheim 2228. Jeg har aldrig haft
problemer med disse haner. Om der er problemer med andre mærker / modeller
har jeg ingen erfaringer med.

>Og en 3/4 rørbøjning, er det et "hjørnestykke", en der bøjer 90 grader?
>Findes de hos pusheren?
Jeg mener et "hjørnestykke", der bøjer 180 grader. Så slipper man helt for
at skulle have bukket slangen, der hvor den går ud fra akvariet. Den følger
med til pågældende pumpe, men kan også købes seperat hos de fleste akvarie
forhandlere.
For at komme tvivlen til livs, er det en bukning som reservedel nummer
7275800 på følgende link, jeg referer til:
http://www.eheim.de/e/Zubehoer.cgi?Mode=eliste&Filter=Gesamtliste&welches=22
28

Min konkussion, er at man skal undgå skarpe buk på slangen, da disse giver
reduceret gennemstrømning og stor risiko for propper i slangen.

Nå konen kalder, er på NG senere i aften, hvis vi skal fortsætte debatten.

mvh
René