Gå pænt i snor.
Fra : Susanne

Dato : 10-10-01 21:25

Hej alle.

Ja, så fik jeg en "teenager" i huset. 8 måneder gammel selvbevidst
hanhund...
Og det giver sig blandt andet udslag i at jeg ikke længere er lige så
spændende som jeg var for kort tid siden. Alt andet er mere interessant.
Han har ellers været rimelig god til at gå med slap line. Men nu hvis der er
nogen foran...trækker han. Er der nogen bagved...jamen, så skal vi hele
tiden liiiige se om de stadigvæk er der. Er der derimod nogen på siden af
os,.....ja så kan vi lige lege vild et øjeblik. Jeg snakker meget med ham,
når vi går og plejer, som sagt, have meget god kontakt med ham.
Når han trækker så voldsom..lyder han nærmest, som om han er ved at kvæles.
Jeg har ikke de største krav mht. gå i snor. Men jeg vil meget gerne, vi kan
gå med slap line. Dvs. det betyder ikke nødvendigvis han skal gå lige ved
mit ben. Bare han kan gå som længde af snoren nu tillader.
Vi har i forvejen en voksen hund, der er god til at gå i snor..Måske jeg kan
bruge ham på en eller anden måde til denne træning ??
Men ellers er tiden her omkring denne alder, der henne, hvor man ind i
mellem lige skal tælle til 10 inden i sig selv, når vi er til træning.
Herhjemme går tingene ellers godt nok. Men jeg tror fejlen måske er den, at
vi bor på landet og de måske ser lidt for få hunde. Og så bliver de
selvfølgelig lidt vilde til træning. De vil jo nok hellere hen og hilse på.
Vi prøver ellers at tage dem med så meget som muligt, hvor de kan møde andre
hunde. Men det ville nok være noget andet hvis de møde hunde hver dag.
Til slut skal det lige siges, at han er i en periode hvor det er svært at få
ham til at spise noget. Han er ikke for tynd, så han lider ikke overlast.
Men det betyder man ikke kan lokke ham med godbidder. De fleste bliver bare
spyttet ud. Og jeg har selvfølgelig prøvet en del forskelligt.
Håber nogen har nogle forslag. Jeg er villig til at prøve forskelligt for
at se hvad der skal til.

Med venlig hilsen
Susanne og vildbassen Victor

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 10-10-01 22:03

-"Susanne" <laurberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gå med slap line. Dvs. det betyder ikke nødvendigvis han skal gå lige ved
> mit ben. Bare han kan gå som længde af snoren nu tillader.

Jeg har selv samme problem til tider. Robin er 13 måneder nu, men fik som 8
mdr. gammel en kemisk kastration (pga. helbredsproblemer). Jeg tror derfor
hans kønsmodning er blevet "udskudt" da han først blev lidt "bøvlet" da han
var 11 måneder.

Du skal simpelthen stoppe op, hver gang han trækker efter noget. Det er så
hans ansvar at få snoren slap igen før I kan gå videre. Evt. kan du vende om
og gå væk fra det interessante hver gang han trækker. For at han kan få lov
til at hilse på den anden hund, må han altså gå med slap line hele vejen
derhen. Dette er lettest, hvis du laver en aftale med en anden hundeejer, da
Victor jo gerne skal have sin belønning = kontakten til den anden hund.

Men det ville nok være noget andet hvis de møde hunde hver dag.

Tjaeh, tror du Vi bor midt i Århus og møder andre hunde hver dag. Han
får endda lov til at lege løs med andre hunde flere gange i ugen og
alligevel bliver han helt vild når vi f.eks. skal til træning.... suk, jeg
glæder mig til han bliver lidt mere fornuftig... lige nu er det simpelthen
umuligt at gå pænt hen til træningspladsen. Heldigvis er han sød så snart vi
går i gang med det seriøse. Har du prøvet at komme evt. en halv time før, så
han kan få dækket sit kontaktbehov før I går i gang? Altså ikke med vild
leg, men bare få hilst på de andre, snust til græsset og sådan.

> [...]

bare
> spyttet ud. Og jeg har selvfølgelig prøvet en del forskelligt.

Heller ikke tørret lever? Du kan også bruge de andre hunde som belønning.
Lær ham, at hvis han f.eks. går ti skridt pænt på plads, så får han lov til
at "snakke" lidt med en af de andre. Du kan også prøve at bruge klikker
eller lignende, da lyden af disse ofte sidder så godt fast, at hunden
simpelthen ikke kan lade være med at spise godbidden. Og jo flere godbidder
du kan få ham til at spise, jo mere rolig vil han også blive, da han ikke
både kan stresse og spise på samme tid. Godbidder er en beroligende
forstærker, mens f.eks. leg stresser endnu mere, så det skal du nok undgå.
..
-Trine

se Robin på www.robinhund.dk

Fra : Susanne

Dato : 11-10-01 08:15

> [...]
da
> Victor jo gerne skal have sin belønning = kontakten til den anden hund.

Hej Trine.

Ja, jeg har godt hørt om denne metode og er også begyndt at bruge den. Men
jeg tænkte om jeg kunne sætte den sammen med et "nej". For jeg tror ikke han
forbinder det, at jeg stopper op, med det, at han trækker. Så ville jeg,
idet han trak, sige "nej" og så stoppe op.
Kunne det ikke hjælpe med forståelsen.??

Jo, han kan nu godt lide tørret lever. Men ikke mere end et par
stykker...lige som alt andet.

Susanne

Ps : Du var da ikke på "Terrassen" camping i Silkeborg i sommers ? Du og
Robin lyder som nogle vi mødte...

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-10-01 08:49

> [...]
> idet han trak, sige "nej" og så stoppe op.
> Kunne det ikke hjælpe med forståelsen.??

Det kan benyttes, men er ofte ikke nødvendigt, da han hurtigt vil finde ud
af, at han ikke kommer nogen vegne ved at trække. Får han i øvrigt lov til
at løbe løs? Når Robin i et par dage kun har gået i snor begynder han også
at trække.

Der findes nemlig flere forskellige grunde til at hunde trækker:
-vane (hunden har aldrig lært at gå anderledes), hvilket er svært at vænne
den af med.

-overskudsenergi (hunden trækker på vej ud, men ikke efter den er blevet
træt)

-for at komme hen til noget

- for at slippe væk fra noget ubehageligt (i dette tilfælde føreren! Og jo
mere man så skælder ud og hiver igen, jo mere trækker hunden)

> Susanne
>
> Ps : Du var da ikke på "Terrassen" camping i Silkeborg i sommers ? Du og
> Robin lyder som nogle vi mødte...
Nej, det var vi godt nok ikke... Bor du i nærheden af Århus?

Trine
www.robinhund.dk

Fra : Susanne

Dato : 11-10-01 08:58

> [...]
til
> at løbe løs? Når Robin i et par dage kun har gået i snor begynder han også

Hejsa

Problemet her er nok også den, at han går for lidt i snor. Vi bor på landet
og hundene får selvfølgelig lov til at benytte den frihed ,der følger med
der. Det er nok også overskudsenergi, da han faktisk går meget pænt, når han
er træt.

> Nej, det var vi godt nok ikke... Bor du i nærheden af Århus?

Vi mødte en pige fra Århus, der havde en Jack Russel terrier hun havde fået
fra et internat. Så du kan nok forstå , hun lød som dig...
Vi bor ikke i nærheden af Århus...tværtimod bor vi til den anden siden....i
det nu mørke Vest-Jylland...ikke langt fra Vesterhavet.

Mvh
Susanne

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 11-10-01 23:47

> [...]
siden....i
> det nu mørke Vest-Jylland...ikke langt fra Vesterhavet.

Ja, så kan jeg godt forstå, at du blev nysgerrig Men det er altså ikke
mig, selv om der ikke er så mange af slagsen....

Trine