CSS - hvorfor bliver teksten større?
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-10-01 18:26

http://www.simlock.dk/entries.php

Det er kun den øverste hilsen hvor teksten har den korrekte
størrelse... (Er der en der skriver i gæstebogen, så er det altså
stadig den øverste der har den korrekte størrelse).

body { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; color: white; background-color: black; margin: 0}

ul { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; color: white}

h1 { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
16px; color: white}

input { border-color: black black white black; border-bottom-width:
1px; background-color: black; font-family: Verdana, Arial, Helvetica,
sans-serif; font-size: 12px; color: white}

textarea { border-color: black black white black;
border-bottom-width: 1px; background-color: black; font-family:
Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 12px; color: white}

p { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; color: white}
..orangebg { background-color:#ff8000}
a { background:transparent}
a:link { color:#ff8000; background:transparent}
a:visited { color:#ff8000; background:transparent}
a:active { color:#ff8000; background:transparent}
a:hover { color:#ff8000; background:transparent}
b { color: #ff8000; background:transparent}

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 10-10-01 18:43

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev:
> Det er kun den øverste hilsen hvor teksten har den korrekte
> størrelse... (Er der en der skriver i gæstebogen, så er det altså
> stadig den øverste der har den korrekte størrelse).

tilføj ", td" efter "body" så det se således ud:
body, td { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; color: white; background-color: black; margin: 0}

mvh
morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-10-01 18:48

Morten Abildgaard skrev:

> tilføj ", td" efter "body"

Tak - men hvorfor?

Den første hilsen er jo "lige så meget" i table som de andre... Og de
er alle inde i en <P> som også er defineret til den størrelse.

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 10-10-01 19:17

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev:
> Tak - men hvorfor?
> Den første hilsen er jo "lige så meget" i table som de andre... Og de
> er alle inde i en <P> som også er defineret til den størrelse.

HTML-"hieraki" er årsagen:
<P>-paragrafen stopper ved en <HR>

Du kan enten bruge en <div>, som også er højere i hierakiet end <span>,
eller fjerne dine <hr>
(- eller som du har gjort: defineret en font for <td>)

TIP! Nu du alligevel har lavet et eksternt stylesheet, kan du løse en del
problemer ved at definere en fælles grund-font for alle de tag's du bruger.
Det kunne se således ud:

ADDRESS, BLOCKQUOTE, BODY, CAPTION, CENTER, DD, DIR, DIV, DL, DT,
FORM, LI, MENU, OL, P, TD, TH, TR, UL {
font:500 12px Verdana, Geneva, Helvetica, Arial, sans-serif;
color:#006;
background:#fff;
}

- Jeg kan godt se at al din tekst er i en <table>,
men i CSS refere du ikke til denne tekst som <table> men <td>.

mvh
morten

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 10-10-01 19:46

Morten Abildgaard skrev:

>HTML-"hieraki" er årsagen:
><P>-paragrafen stopper ved en <HR>

Ahh...

> [...]
>FORM, LI, MENU, OL, P, TD, TH, TR, UL {
> font:500 12px Verdana, Geneva, Helvetica, Arial, sans-serif;

font: 500 12px Verdana?!

Kan man definere størrelsen sådan, altså lige inden navnet? Og hvad
betyder 500?

>- Jeg kan godt se at al din tekst er i en <table>,
>men i CSS refere du ikke til denne tekst som <table> men <td>.

Det ved jeg, jeg havde heller ikke defineret noget for table, men jeg
undrede mig over hvad det var der 'brød' <P>

venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Morten Abildgaard

Dato : 10-10-01 22:01

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev:
> font: 500 12px Verdana?!
>
> Kan man definere størrelsen sådan, altså lige inden navnet? Og hvad
> betyder 500?

Jeps, det kan du tro man kan. Hvis du prøver at oprette et nyt stylesheet
i TopStyle, kan du få en masse "hemmeligheder" om CSS, som du ellers er
nødt til at læse dig til. F.eks. dette:

font-weight, font-size og font-family kan slås sammen til:
font:(vægt)(mellemrum)(størrelse)(mellemrum)(font);
Vægten enten kan angives med navne:
"xx-light", "x-light", "light" "normal", "bold", "x-bold" og "xx-bold"
eller med tal fra 100 op til 900, hvor 500 svarer til normal, 100 til "light"
og 900 til "bold".
Størrelsen kan bl.a. angives i px (pixels), pt (points), % (procent) og "em".
"em" er lidt sjov, men kig evt. på <http://richinstyle.com> for en definition.
Pixels kender du (kan jeg se på dit stylesheet). Procent-værdier er gode at
bruge hvis du har angivet en grund-font (som jeg skrev tidligere) og vil være
helt sikker på at eksempelvis <B> altid bliver vist federe end resten af teksten.
Det er altså ikke dumt (tværtimod) at tilføje " b {font-weight:120%} " og
" big {font-size:120%} " i dit stylesheet.
Derimod er det "dumt" at skrive dette (ikke dumt, men overflødigt):

a { background:transparent}
a:link { color:#ff8000; background:transparent; text-decoration:underline;}
a:visited { color:#ff8000; background:transparent; text-decoration:underline;}
a:active { color:#ff8000; background:transparent; text-decoration:underline;}
a:hover { color:#ff8000; background:transparent; text-decoration:none;}

De fire nederste linier er alle under-klasser til "a". Dvs. at de 4 nederste så at sige
"arver" indholdet fra fra "a". Du vil (vist nok) altid få samme resultat med:

a { background:transparent; color:#ff8000;text-decoration:underline}
a:hover { text-decoration:none;}

mvh
morten
( neosapia@email.com )

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-10-01 22:32

Morten Abildgaard <no.reply@by.email.net> skrev

> eller med tal fra 100 op til 900, hvor 500 svarer til normal, 100 til "light"
> og 900 til "bold".

Det skal dog siges at NN4 ikke forstår andet end
font-weight:bold; - tallene fatter den ikke.

Jeg kan ikke se den store forskel (i IE) på tallene fra 100
til 900, andet end at den skifter til bold på et tidspunkt
- og så kan jeg lige så godt bruge normal og bold, som
NN4 også forstår.

--
Allan