/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
linkfarver og margin med CSS
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 10-10-01 15:14

<body bgcolor="#000000" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0"
marginheight="0" text="#FFFFFF" link="#FF8000" vlink="#FF8000"
alink="#FF8000">

Hvordan laver jeg dette med CSS?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.
* * * Nu også gratis operatørlogoer! * * *

 
 
Knud Gert Ellentoft (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 10-10-01 15:33

Wed, 10 Oct 2001 16:13:40 +0200, skrev Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk>:

><body bgcolor="#000000" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0"
>marginheight="0" text="#FFFFFF" link="#FF8000" vlink="#FF8000"
>alink="#FF8000">
>
>Hvordan laver jeg dette med CSS?

<style type="text/css">
<!--
body   {
   color: #FFFFFF; background-color: #000000;
   margin: 0
   }
a:link   {
   color: #FF8000; background-color: #000000
   }
a:visited   {
   color: #FF8000; background-color: #000000
   }
a:active   {
   color: #FF8000; background-color: #000000
   }
-->
</style>
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Lasse Hedegaard (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 10-10-01 15:44

Knud Gert Ellentoft skrev:

>body   {
>   color: #FFFFFF; background-color: #000000;
>   margin: 0

margin? Hmm, den kender Dreamweaver vist ikke.
Hvad gør f.eks. "border-top-width" i body?

>   }
>a:link   {

Ahh, det er rigtigt, tak.

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.
* * * Nu også gratis operatørlogoer! * * *

J.C. Voss (10-10-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 10-10-01 15:35

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> <body bgcolor="#000000" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0"
> marginheight="0" text="#FFFFFF" link="#FF8000" vlink="#FF8000"
> alink="#FF8000">
> Hvordan laver jeg dette med CSS?

body { color: #ffffff ; background-color: #000000; margin: 0px ; }
a:link { color: #ff8000: background-color: transparent }
a:visited { color: #ff8000; background-color: transparent }
a:active { color: #ff8000; background-color: transparent }

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Lasse Hedegaard (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 10-10-01 15:44

J.C. Voss skrev:

>body { color: #ffffff ; background-color: #000000; margin: 0px ; }

0 er vel også ok, i stedet for 0px?

>a:link { color: #ff8000: background-color: transparent }

Er der nogen grund til at definere at baggrunden skal være
transparent?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.
* * * Nu også gratis operatørlogoer! * * *

Knud Gert Ellentoft (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 10-10-01 16:01

Wed, 10 Oct 2001 16:44:05 +0200, skrev Lasse Hedegaard
<laxxe@nospam.dk>:

>Er der nogen grund til at definere at baggrunden skal være
>transparent?

Det anbefales, at indsætte en baggrundsfarve, hvis det skal være
det samme, som det øvrige på siden, ville jeg bruge
baggrundsfarven i stedet for transparent, da Netscape 4 ikke
transparent og derfor ofte laver en sort baggrund i stedet for.
Bruger man et baggrundsbillede på siden, så er man nødt til at
bruge transparent.

>margin? Hmm, den kender Dreamweaver vist ikke.
>Hvad gør f.eks. "border-top-width" i body?

Kender ikke DW, men der bør da kunne defineres margin.

Border er jo beregnet til border, altså en ramme.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Thomas Lindgaard (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Lindgaard


Dato : 10-10-01 16:58

Davs

> >margin? Hmm, den kender Dreamweaver vist ikke.
> >Hvad gør f.eks. "border-top-width" i body?
>
> Kender ikke DW, men der bør da kunne defineres margin.
>
> Border er jo beregnet til border, altså en ramme.

Skal den ikke angives med enhed (px, pt)?

Mvh. Thomas



J.C. Voss (10-10-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 10-10-01 16:47

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> >body { color: #ffffff ; background-color: #000000; margin: 0px ; }
>
> 0 er vel også ok, i stedet for 0px?

Nej, så ved browseren ikke om der er tale om oste, halmballer eller
bildæk. Der skal angives enheder i css, og helst en browserne kan forstå
- dvs. em, px, pt, %,

> >a:link { color: #ff8000: background-color: transparent }
> <^>

Læg lige mærke til trykfejlen - kolon skal være semikolon i ovenstående.

> Er der nogen grund til at definere at baggrunden skal være
> transparent?

Hvis man definerer farven på et element _skal_ man også definere en
baggrundsfarve på elementet - i hvert fald hvis man gerne vil skrive
gyldigt css.

Årsagen er noget med at man ikke altid kan vide om brugeren har
indstillet sin egen baggrundsfarve, og derfor ikke har den samme som man
definerer i dokumentet. Hvis jeg nu har valgt at have en pink
baggrundsfarve som 'default' og jeg besøger en side hvor links'ene ikke
har transparent som backgground-color, og siden ellers har gul defineret
som baggrundsfarve, så vil der bag alle links være en gul baggrund.

Jeg tror det har noget med det at gøre, men jeg kan tage fejl - det er
set før.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Lasse Hedegaard (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 10-10-01 17:12

J.C. Voss skrev:

>Nej, så ved browseren ikke om der er tale om oste, halmballer eller
>bildæk. Der skal angives enheder i css, og helst en browserne kan forstå
>- dvs. em, px, pt, %,

Ja, det kan jeg regne ud, men nul er jo det samme som ingenting.
Hvis du spørger hvor mange penge jeg har, så er det jo lige gyldigt om
jeg svarer ører kroner eller nul ører - jeg har ingen.

0% = 0 pt = 0 cm - sandt
1% = 1 pt = 1 cm - falsk

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.
* * * Nu også gratis operatørlogoer! * * *

J.C. Voss (10-10-2001)
Kommentar
Fra : J.C. Voss


Dato : 10-10-01 17:18

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

> Ja, det kan jeg regne ud, men nul er jo det samme som ingenting.
> Hvis du spørger hvor mange penge jeg har, så er det jo lige gyldigt om
> jeg svarer ører kroner eller nul ører - jeg har ingen.
>
> 0% = 0 pt = 0 cm - sandt
> 1% = 1 pt = 1 cm - falsk

Det har jeg aldrig tænkt over, men du har jo fuldstændig ret.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Knud Gert Ellentoft (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 10-10-01 17:56

Wed, 10 Oct 2001 17:46:58 +0200, skrev
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J.C. Voss):

>> 0 er vel også ok, i stedet for 0px?
>
>Nej, så ved browseren ikke

Nul er og bliver nul uanset, om det er oste eller bananer, så når
enhedsantallet er 0, så behøver man ikke tilføjeat det skal være
0 bananer, men skal det være margin: 2, så skal det være
2bananer.
--
med venlig hilsen
Knud
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/

Lasse Hedegaard (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Lasse Hedegaard


Dato : 10-10-01 17:45

Lasse Hedegaard skrev:

>0 er vel også ok, i stedet for 0px?

Jeg bruger denne som body nu:

body { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
12px; color: white; background-color: black; margin: 0px}

Men i Opera er der en margen alligevel? Forslag?
Det handler om www.simlock.dk - den orange 'bar' for oven burde da
fylde hele sidens bredde?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nokia, Ericsson, Siemens, Panasonic, Trium Mars.
* * * Nu også gratis operatørlogoer! * * *

mola (11-10-2001)
Kommentar
Fra : mola


Dato : 11-10-01 19:58

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:ddu8st0i4a1pnfi72lke0s25h4ke79r1q6@news.inet.tele.dk...
....
> body { font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; font-size:
> 12px; color: white; background-color: black; margin: 0px}
> Men i Opera er der en margen alligevel? Forslag?


Opera vil gerne ha'

padding:0px;

med ...

mvh
mola


Peter Brodersen (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Peter Brodersen


Dato : 10-10-01 17:58

On Wed, 10 Oct 2001 16:44:05 +0200, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>>body { color: #ffffff ; background-color: #000000; margin: 0px ; }
>0 er vel også ok, i stedet for 0px?

Jo - som nulværdi er det.

http://htmlhelp.inet.tele.dk/reference/css/units.html

==
A length of 0 does not require the two-letter unit identifier
==

--
- Peter Brodersen

Morten Abildgaard (10-10-2001)
Kommentar
Fra : Morten Abildgaard


Dato : 10-10-01 15:39

"Lasse Hedegaard" <laxxe@nospam.dk> skrev:
> <body bgcolor="#000000" leftmargin="0" topmargin="0" marginwidth="0"
> marginheight="0" text="#FFFFFF" link="#FF8000" vlink="#FF8000"
> alink="#FF8000">
>
> Hvordan laver jeg dette med CSS?

indsæt dette i <head>-sektionen i dit dokument:

<style>
body {
color:#ffffff;
background:#000000;
margin:0 0 0 0;
/* de fire 0'er angiver hhv: top-, højre-, bund- og venstre-marginer */
/* du kan også sætte alle 4 marginer til 0 med "margin:0;" - vælg efter behov */
}

a {background:transparent;} /* skal helst med, men er ikke nødvendig */
a:link {color:#ff8000;}
a:visited {color:#ff8000;}
a:active {color:#ff8000;}
a:hover {color:#ff8000; text-decoration:underline;}
/* du kan også flytte "background" ned i pseudo-klasserne. Eksempel: */
/* a:hover {color:#ff8000; background:gray;} */
</style>

mvh
morten




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste